29 Temmuz 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

29 Temmuz 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

İspanyada muhare- beler şiddetlendi, top sesleri duyuluyor )— Fransadan İktisat vekâleti ev sa- nayiini teşkilâtlandır- mak alıyor için tedbir Sene 18 — No. 6386 — Fiatı ber yerde 5 kuruş ÇARŞAMBA — 29 TEMMUZ 1936 çıkmağa hazırlanıyorlar Fransa hududunda şiddetli top sesleri işidilmiştir dahili harbin uzun süreceği anlaşılıyor Cebelüttarığa iltica eden İspanyollar: Solda mülteciler yarı açik duran kapıdan içeri giriyorlar, sağda İngiliz askerleri mültecilerin kâğıtlarını kontrol ediyorlar Paris 28 (Akşam) — Cenuptan Mad-| utadan gelen yüzlerce asi, Algesiras'da ride doğru ilerlemekte olan ihtildicile- rin ileri hareketi, m lif sebepler zünden durmuştur. Şimalâeki ihti- lülciler Madride yürümek için imdad kuvveti bekliyorlar. Tayyareler, âsilerin elindeki şehirle- ri bombardıman etiiştir. Hükümet. kuvvetleri Ovleda, Kordu ve Girnatö- ya taarruz için hazırlanıyor. Bugün de birçok şehirlerde şiddetli çarpışmalar olmuştur. Barselonda $t- kün hüküm sürüyor. Son müsademe- karaya çıkmağa muvaffak olmuşlar- dır. 1,200 asi, Estopona'yı ihata etmiş- lerir, Burada <halkçılar cephesi? mi- lisleri nevmidane bir mukavemet gös- termektedirler, ileri durdurmak için or- manları ve çalılıkları ateşe vermekte dirler. - Yapılan savaşlar esnasında halkçı- lar cephesi taraftarlarından 400 ve &- lerde bu şehirde 370 kişi ölmüştür, bin | silerden 120 kişi telef olmuşlardır. Hü- kadar yaralı vardır. Sen Sebatiyen civarında Loyola kış- | ıda bulunan ihtilâlciler, hükümet arelerinin bombardımanı üzerine dsız ve şartsız teslim olmuşlardır. işitilmiştir. Donanma, âsilerin Fastan sdu yakınında top sesleri | asker getirtmelerine mâni olmak için | sahili kontrol altında bulunduruyor. Vaziyet çok karışık olduğundan İ- panyada bulunan ecneb'lorin hemen hepsi bu memleketi terkelmeğe hazıt- lanıyorlar. Dahili harbin uzun süre- ceği anlaşılmaktadır. HÜKÜMET KUVVETLERİNİN VAZİYETİ Paris 28 (A.A) — Dün İspanyada hükümet kuvvetlerinin vaziyeti biraz fenalaşmıştır. Filvaki hava yolu ile Ce- kümetin harp gemileri, Melillayı bom« bardıman etmişlerdir. Şimalde de vaziyet, vahamet peyda etmiştir. Filhakika San Sebastien et- tar, Ecnebi elçileri, hükümetin mütale- ası üzerine Saint Sebastien'i terket- mişlerdir. Fransız sefarethanesi, Fu- enterrabia'ya, İngiliz sefarethanesi Za» Tausa ve İtalya, Amerika, Arjantin, Çe“ koslovakya ve Norveç seferethaneleri de İruna yerleşmişlerdir. Saint Sebastiende kargaşalıklar çıkmış ve dükkânlar yağma edilmiş- tir, Dün saat 16 danberi şehrin ya- kınında topların gürlediği işidilmek- tedir, (Devams 4 ncü sahifede) Mektep kitaplarının satış usulü değişiyor Maarif vekâleti bir elden satış tarzını kaldırdı, yeni bir talimatname hazırladı Ankara 28 (Telefonla) — Maarif Vekâleti mektep kitaplarının bir elden Satışı yolunda yaptığı tecrübenin iyi hetiçeler vermediğini göz önünde tu- tarak bu usulü kaldırmış ve mektep satış işlerine dair yeni ns hazırlamıştır. a göre maarif vekâle- her türlü kitap ve sı depola- Yazılı şartları haiz kitapçılara peşin Para veya kredi ile verilecek, bunla- Ta bulundukları yerin İstanbula uzak- lığına ve nakil vasıtalarina göre dört derece üzerinden iskonto yapılacaktır. Merkezi deniz kenarında olmayan ve demiryolu gitmeyen vilâyet kitap- çıları için peşin olursa yüzde 20, kredi olursa yüzde 18 iskonto yapıla- cak ve 75 gün vade verilecektir. De- miryolu uğrayan vilâyetlerde peşin iskonto yüzde 18, kredi iskonto yüz- de de 6 gün, deniz kena- rı olan yetlerde peşin iskonto yüz- de 16, kredi'iskonto yüzde 14, vade 45 gün olacaktır. İstaribul kitapçıları için de peşin iskonto yüzde 14, kı yüzde 12, vade 31 gün olarak kabul edilmiştir. Kitapçı olmayan yerlerde mektep kitaplarının ne yolda temin edileceği maarif vekâletince ayrıca tesbit edi- lerek bu vilâyetlere bildirilecektir. rafında muharebeler tekrar başlamış” | | Sıcak şiddetini artırıyor Dün termometre 33 dereceye çıktı. . Son yağmur ve fırtınalardan sohra havanın serinleneceği ümid edilmişti, Halbuki hava, serinlemek şöyle dur- sun, daha ziyade ısınmıştır. Dün ter. mometre $3 dereceye çıkmıştır. Şimdi» ye kadar sıcaklık azami 30-31 derece arasında idi. Dün, 33 dereceyi buldu- ğuna göre, bu senenin en sicak günü sayılabilir. Havanın rutubetli olmasi sıcağın tesirini arttırmaktadır. İZMİRDE SICAKTAN BİR KADIN * ÖLDÜ İzmir 21 (Akşam) — İzmirde 95 yaşında bir kadın sıcaktan kalbi dura» rak ölmüştür, Kadın Rebia adındadır, İzmir - Kemalpaşa şosesi kenarında Kavaklı dere köyüne yakın bir yerde cesedi bulunmuştur. Ölümünün si- caktan ileri geldiği anlaşılmıştır. Bozuk çoraplar İktisad vekâleti çorapların da evsafını kararlaştıracak Ankara 29 (Telefon) — Piyasada ki alelümum ipekli, yünlü ve pamuk- lu çorapların kalitelerinin bozuk ok duğuna dair iktisat vekâletine bir çok şikâyetler yapılmaktadır. Bu vü» ziyet esasen vekâletin de nazarı dik- katini celbetmişlir. İpekli, pamuklu ve yünlü çorapların evsafının tesbii için vekâletçe tedikiklere başlanmıştı, Ev sanayii Teşkilâtlandırılması için tetkikata başlandı Ankara 23 (Telefon) — Denizli ve Kastomonl havalisindeki ev sanayiinin teşkilâtlandırılması için İktisad vekâ- leti tedkiktere başlamıştır. Denizli vilâyetinde mevcud iki ey sanayii kooperatifine dokumacıların da iştirak ettirilmesi ile bir merkez te- sisl ve bunların pamuklu bezden iba- ret olan imalâtlarının bir boya ve ter- biye fabrikasında islahı temin odile- cektir. iktisad ovekâlei oODenizl ve Kastamonuda birer pamuklu böz boya ve terbiye fabrikası kurulması işi- ne çok ehemmiyet vermekte ve bu yols daki tedklaktını genişletmektedir. Telefon; 24240 (İdare) - 24249 ( Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Bütün ecnebiler İspanyadan | Atatürk dün akşam Ankaraya hareket etti Haydarpaşa istasyonunda vali, vilâyet erkânı ve birçok zevat teşyide bulundu Bir müddettenberi İstanbula şeref veren Relsiocumur Atatürk, dün, mai- yeti erkânile birlikte, husust bir tren- le Ankaraya hareket etmiştir. Atatürk Floryadan Sakarya motö- rile, teşyle gelenler ve maiyeti erkâ- nıda Akay idaresinin Heybeliada va- purile saat 2,40 da hareket ederek 3,20 de Haydarpaşaya muvasalat et- mişlerdir. Büyük şefimizi, İstanbul valisi B. Muhiddin Üstündağ, emniyet müdü- rü B. Salih Kılhç ve şehrimizde bu- Şiir meraklısi bayanlar için!.. (Eflâtun zemin üzerine siyah, beyaz, pembe deseni)! ç —— nan saylavlar, vilâyet, belediye, Jerdi: ir. Vali B. Muhiddin Üstündağ, Ata- türke vilâyet hududuna kadar refakat otmiştir. 250 orta mektep muallimi terfi etti Orta mektep muailimlerinden iki yüz ellisinin terfi ettiklerine dair ma- arif müdürlüğüne malümat gelmiştir Terfi edenlerin listesi yakında teblig edilecektir.