30 Temmuz 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

30 Temmuz 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

yük Millet meclisi Ispanyada hükümet kuvvetleri muvaffa- bugün öğleden son- ra toplanıyor kiyet kazanıyor — —— Sene 18 — No. 6387 — Fistı ber yerde 5 kuruş taarruza başladı, muvaffakiyetler elde etti Âsiler bir kaç yerde büyük mağlübiyete uğradılar. Şiddetli muharebeler devam ğe Madrid 29 — Hükümet kuvvetleri, , Isyana nihâyet vermek için yapılması kararlaşlırılan taarruza dün başlar mış ve mühim muvaffakıyetler elde iştir. İspanyanın şimali gürbisin- ansız hududuna yakın Sen Se- iler mühim mağ» Burada Leyo- n eden âsiler, iddeti bir muharebeden sonra saat 20 de te olmuşlardır. Zabitler ıpsedilmişlerdir. Neferler hükümet kuvve da mühim miktarda harp malzemesi bulunm > Gene bu civarda Oyarzun kasbasın- şiddetli bir muharebeden ca ricat etmişlerdir. Âsilere Pamp- neden imdad kuvveti gönderilmiştir. Bu havalide mühim muharebeler bek- leniyor $İDDETLİ MUHAKEBELER ya hududuna yakın harebeler çok şiddetli olmuştur. Henüz hiç bir-tavaf tam-bir galibiyet elde ede- tir. Fakat daha muntazam olan lerinin vaziyeti daha er günden güne Üs- ktadır mağlübiyetiyle netlce- lenen Oyarzum muharebesi pek ya Man olmuştur. İki taraf ta, hari külâde bir enerji ile, göğüs göğüse çarpışmışlardır. Dün gece top sesleri hâlâ duyulmakta idi. Her iki tarafın telsizleri, yakında muzaffer olacağını ilân etmektedirler. | Bitaraf siyasi müşahidler bu kardeş | kavgasının kolay kolay bitmiyeceği kanaatindedir. Hendaye 29 (Fransada) (A.A.)— Bu sabah Saint Sebastien etrafında sükün erine iltihak etmişlerdir. Kışlas KM Eye — 30 TEMMUZ 1936 ühim Barselonda kamyonlarla cepheye giden Milis efradı hüküm sürmekte idi, Alınan bütün haberler, hükümet kuvvetlerinin bu mıntakada muvaffakıyet kazanmış ok duklarına dair olan havadisleri teyid etmektedir. Saint Sebastien ile Bilbao arasın- daki tren münakalâtı tekrar başlamış Sıcaklık 34 derece.. Sokaklarda ceketsiz gezenler çoğaldı, lerde çına Sicaklar çlikçe şiddetini art- rg DE Termo etre © zün 33 Beyazıddaki kahve- altına rağbet fazlalaştı elân 31 derece idi. Güneşe fazla ba- kan ve hava almayan yerlerde buridan olup İrun ile Saint Sebastien arasın- daki yol serbesttir. FRANSADAN 50 GÖNÜLLÜ GİTTİ Tuluz 29 (A.A.) — Tuluzdaki «Fa- şist aleyhtarı komiterye mensub elli gönüllü, hükümet kuvvetleri arasına IDevamt 4 ncü sahifedel Habeş çetelerinin yeni bir taarruzu Ras kassanın oğlu Adis Ababa - Dessie yolunu kesmek istedi Paris 29 — Romada neşredilen bir tebliğe göre Raş Kassanın oğlu, mü- him bir kuvvetle Adis-Ababa - Dessie yolunu kesmeğe teşebbüs etmiştir. Bu münasebetle şiddetli bir muharebe ol- muş'aır. İtalyan tebliği Habeşlerin bü- yük zaylatla tardedildiğini bildiriyor. Gelen haberlere göre son zamanlar- da Maböş çeteleri faaliyetlerini arttır- mişlardır. Birkaç bin kişilik çeteler İta'yan müfrezlerine Sık sık taarruz edirorlar. GARBİ HABEŞİSTANDA BİR HÜKÜMET Hartum 29 (A.A) — Habeş kızıl. haçmdaki eski İrlanda ataşesi M. Brophilin bildirdiğine güre, ge © 160,000 ii kontrol Küçük andlaşmanın senelik kongresi Belgrad 29 (A m) — Küçük and laşmanın bu seneki kongresi eylülün on altısı ile on dokuzu aram'nda Çekos- Telefon: 24240 (İdare) - 24249 ( Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Meclis bugün saat maa İmar hükümet kuvvetleri on dörtte Ankara 29 (Telefon) — Büyük Mil- let meclisi bütçe encümeni yarın (bu- gün) saat 10 da toplanacak ve yeni Boğazlar mukavelesi münasebetile ha- zırlanan ve bütçeyi alâkadar eden lâ- yihaları müzakere edecektir, Söylendiğine göre, yeni Boğazlar mukavelesi münasebetile lâzım gelen tahsisatın karşılanması için bütçenin | bazı maddelerinde 5 milyon Uralık mür-| nakale yapılmaktadır. Meclisin fevkalâde toplantısı bütçe encümeninin yeni lâyihaları müza- keresinden sonra saat 14 de olacaktır. Bu toplantıda meclise gelen yeni kanun lâyihalarının alâkadar encü- menlere hâvalesi yapılacaktır. Meclisin fevkalâde içtimamdan son- ra meclis fırka grupu toplanacaklır. Grup içtimaımda, Boğazlarda tahkimat için icap eden tahsisali karşılayacak münakale lâyihaları ve Milli müdafaa vekâletine gelecek seneler için taahhüd icrasına salâhiyet veren kanun lâyi- halarının görüşüleceği tahmin ediliyor, Meclisin fevkalâde içtimai münase- betile mebusların hemen hepsi bügün buraya gelmişlerdir. BİR KANUN TEKLİFİ Kastamonu mebusu Sami Erkmanın | Büyük Millet meclisine, Boğazlardaki tahkimat münasebetile yapılacak mas- rafı kısmen karşılayacak bir kanun teklifinde bulunacağından bahsedilk mektedir, Sami Erkmanın teklifine göre, güm- rük varidatı esas tutularak ihracat ve ithalât resimlerine yüzde bir nisbetin- toplanıyor Boğazlar mukavelesi münasebetile bütçenin bazı maddelerinde 5 milyon liralık münakale yapılacak Büyük millet meclisi binası ve reis Abdülhalik Renda de yâpılacak cüzi bir zam ile yılda 25 milyon lira temini kabil olacaklır. Ma- amafih bu kanun teklifinin yapilıp ya- pılmıyacağı yarın (bugün) belli ola- caktır, VEKİLLER HEYETİ TOPLANDI Vekiller heyeti bugün saat 17,30 da toplanarak geç vakte lerde bulundu. Top İk yeni Boğaz- Jar mukavelesi münassbetile meclise verilecek lâyihalar üzerinde görüşük düğü sanılmaktadır. Atatürk Dün | Ankarayı şereflendirdiler Ankara 29 (Telefon) — Reisicumur Atatürk bugün saat lite şehrimize gelmişlerdir. Atatürk istasyonda bü- yük Millet meclisi reisi B. Abdülha- lik Renda, başvekil İsmet İnönü ile vekiller, mebuslar ve vekiletler er- kânı ile kalabalık bir halk kütlesi ta- rafından selâmlanmışlardır. Mühendis ve ustabaşılarımız Moskovadan geliyorlar Moskova 29 (A.A) Moskova mensucat enstitüsünde tahsillerini bi- tirmiş olan 69 türk mühendis ve İş başısı Odesâ tarikiyle Türkiyeye dön- mek üzere 27 temmuzda Moskoyadan hareket etmişler ve durakta selâm- lanmışlardır. — Banyo için bana Marmarayı mı yoksa Karadenizi mi tavsiye edersin”.