18 Ağustos 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

18 Ağustos 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

bir vam ediyor imha harbi İspanyada şiddetli de- Adis Ababadaki mas- lahatgüzarımız geri dönüyor SALI — 18 AĞUSTOS 1936 Telefo: 24240 (İdare) » 24249 (Tahrir) « 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Sene 18 — No. 6406 — Fist her yerde 5 kuruş İspanyada harp şiddetlendi | kan gövdeyi götürüyor Ihtilâlciler hükümetcilerden, hükümetciler ihtilâlcilerden yakaladıklarını derhal kurşuna diziyorlar Yalnız bir şehirde 1500 kişi kurşuna dizildi, Madridin uzun müddet mukavemet edemiyeceği, fakat burada şi Lizbon 17 (A.A.) — Âsilerin Bada- joza girmelerinden iki gün sonra bu şehri ziyaret etmiş olan Kenter ajansı muhabiri, Faslı askerlerin kızılları öldürmekte devam etmekte oldukları- nı bildirmektedir. Öldürülenlerin ce sedleri büyük ateşlerde yakılmakta- dır. Mücrimler, askeri mahkeme huzu- runa göğüsleri çıplak oldukları halde gütürülmektedirler. Müerimler, orduya karşı mücadele ettiklerinden dolayı idama mahküm edilmekte ve sınıf farkına bakılmak- sızın yirmişer kişilik gruplar halinde idam olunmaktadırlar. Eivas 17 (A.A) — Havas ajansı mu- habiri, âsilerin sivilleri kurşuna diz- mekte olduklarını haber vermektedir. Badajozun müdafaasına iştirâk etmiş olan amele ve zabitler de kurşuna di- zilmektedirler, Simdiye kadar, aralarında albay Cantero da bulunan bin beş yüzden fazla adam idam edilmiştir. BADAJOZDA VAZIYET Elvas 17 A.) — Şehirde bir harp havası hüküm sürmektedir. Mü- hasara esnasında ölmekten kurtul muş olan veya şehrin tesliminden sonra İdam edilmemiş bulunan ve yas hut haklarında verilecek hükme in- tizaren hapishanelerde mevkuf bu- Yundurulan bütün delikanlılar, Mad- rid hükümeti kuvvetlerine karşı çıka- nlacak yeni kuvvetlere kaydolun- maktadırlar, Gece Fas askerlerinden mürekkep bir kol, azizlerin büyük tasvirleriyle tezyin edilmiş olan kamyonlarla Me- ridoya doğru yola çıkmıştır. bir kol da Estamadurede vedeyi zaptetmek için hare- ket etmiştir. MADRİD NE HALDE? 17 (A.A.) — Reuter ajan- abirinden: İspanyol paytah- tından gelen bir gazetecinin intiba, Şu merkezdedir: Madridin ihtilâlcile- re uzun müddet mukavemet etmesi mümkün değildir. Bu gazeteci, diyor ki: <Hükümet, Valence'e nakletmek için eden tertibatı almıştır. Ben Madridden hareket ettiğim zaman, yiyecek içecek henüz vesika usulüne tabi tutulmamakta idi. Fakat hava- eden olan bir çok şeyleri hemen hemen imkânsız Sebze, lere gelince, Salın nimek bir hale gelmiş bulunuyordu. balık ve meyva gibi Şi bunları bulmak mümkün değildi. Bun- dan başka Madridde katiyen tütün kalmamıştır, Goudarrama hıntakasında ihtilği- | cilerin. kuvvetle tahassun etmiş ol- dukları ve kati İaarruz saatini bek- lemekte bulundukları zannolunmak- tadır, Madrid, tayyarelerin tanrruzuna uğ- Tayacağı korkusu içinde yaşamak- tadır.» Gazeteci, sözlerini şu suretle bitir- miştir: «Her ne olursa olsun ve iki taraftan hangisi galp gelirse gelsin Yeni Madrid milisi zor teslim olacak- tir. Zira fevkalâde müsellâhtır ve hiç de mücadeleyi terk etmek niyetinde değildir. MAJORK ADASI İŞGAL EDİLDİ Madrid 17 (AA) — biye na- Sırı, gazetecilere beyanatta bulunarak Yüzbaşı Bayonun Majork adasında karaya çıkmış ve orada üç koldan (Devamı 7 nzi sahifede) ddetli muharebeler olacağı bildiriliyor İ Ispanyada milislerle beraber harp eden kadın askerler: Yukarıda kadınlar- | dan mürekkep bir müfreze ve bir nöbetçi, ortada bir kadın asker elinde rövelver giden kamyonları teftiş ediyor, bir nakliye otomobili şoförü ve genç bir asker, aşağıda silâh ve levazım alan kadınlar giyinmeğe gidiyorlar, ya- rah bir kadın asker geriye naklediliyor Izmir fuarında yer tutmak için tehacüm var Meşherin çok canlı ve parlak olacağı şimdiden anlaşılmaktadır Dün bir çok müesseseler İstanbul ticaret ve sanayi odasına müracaat ederek İzmirde açılacak beynelmilel fuarda pavyon tutmuşlardır, Fuar için gösterilen alâka ve rağbet umuldu- ğundan çok fazladır. Küçük pavyonlar 50 liraya, bü- yükler 100 liraya kiralanıyor. Bu gi- dişle bir kaç güne kadar fuarda boş yer kalmıyacağı anlaşılıyor. e Maamafih yer müsait olduğu için icabında fuar daha ziyade genişletile- bilecek ve her halde bütün müracâ- atlar nazarı itibara alınacaktır. Müracat müddetinin bitmesine bir hafta kalmıştır. İlk hazırlık zamanla- rında, bazı sanayi müesseseleri piya- sada çok İŞ yaptıklarından kendileri- ni propaganda ve reklâmdan mis tağni görmek gibi yanlış bir fikir ta- şıyorlardı. madığı izah edilince (o İuara iştirâke karar vermişlerdir. risi neka sa olsunlar devletin himaye sada tutundukları muhakkaktır. Bu itibarla hükümetin ehemmiyet verdiği böyle beynelmilel bir meşhere lâkayt kalmamaları ayni zamanda milli bir vazifedir. (Devamı 4 üncü sahifede) Emlâk bankası Teşkilâtta esaslı değişiklikler “yapılacak Ankara Y7 (Telelon) — Emlâk ve Bytam bankasına verilecek yeni şekli tesbit etmek üzere getirilen mütehas- 8s tedkiklerini bitirmiş ve raporunu hazırlamağa başlamıştır. Mütehassısın, tedkikat neticesinde Emlâk bankası teşkilâtında esaslı değişiklikler yapıl masının zaruri olduğu neticesine var» dığı anlaşılmaktadır. Aldığım malümata nazaran bankaya Fransadaki Kredi Fonsiye bankası şek li verilecek ve memleketin mühim merkezlerinde şubeler açılacaktır. Şimdiye kadar yalnız emlâk muka- bilinde para ikraz öden ve emlâk yaptır la; r gösleren banka- | nın ileride programında bil- fl büyük fi atta bulunmak sureti» Je meml mranına hizmet etmek işi de mühim bir yer tutacaktır. Bunun için bankanın sermayesinin artlırılma- $ı zaruri görülmektedir, Kıskançlık. değil, para meselesi Yenikapı cinayetinin hakiki sebebi anlaşıldı Kirkor karısında gördüğü üç lirayı istedi, kavga bu yüzden çıktı Müddelumumi ve polis cesedi tedkik ediyorlar Dün sabah Yenikapı civarında Kir- kor adında bir adamın Üvey kızını bıçakla yaraladığını, kaynanasını öl- dürdüğünü ve kendisi de yaralandı- ğunu yazmıştık. Vaka etrafında yap- tığımız son tahkikat şudur: Yenikapıda Hisardibi caddesinde Arapmehmed sok evde dülger Kirkor hi, üvey ve k ası K oturmaktadırlar, Mahalle koroşularının ve yaralı Sarganoşun iddiasına nazaran bir müddettenberi Kirkor üvey kızına karşı fena fikirler beslemeğe başlamış ve uygunsuz hareketlere teşebbüs ederek bu münasebetsiz fikirlerini ev- dekilere hissettirmiştir. Bu yüzden evdekilerle Kirkor arasında mütead- dit defalar kavgalar da olmuştur. Kirkor sivacıl 1 bulursa çalışıp, iş bulamadığı za- manlar boş gezmektedir. ÜÇ LİRA MESELESİ Kirkor bir kaç günden beri işsiz kaldığı için parası tükenmiş ve karısı Dikrunuhinin çantasında gördüğü üç lirayı almak istemiştir. Dikranuhi paraları vermemiş, bu yüzden de kay- ga etmişlerdir. Evvelki gece Kirkor gene karısı Dik- ğında 6 numaralı karısı Dikranu- (Komşu devletler İspanyaya yardır den— ranuhiyi sikiştırarak! — Yarın sabah bu üçlirayı bana vereceksin, vermezsen zorla elırım. diye tehdit etmiştir. (Devamı 7 nci sahifede) Adis Ababa maslahatgüzarı- mız geliyor Türk menafiinin hima- yesi umumi valiye tevdi edildi Roma 17 (İstanbul) — Türkiye maslahatgüzarı Adis Ababadan ha- reket etmiştir. Maslahatgüzar hare- ketinden evvel Türk menafiinin hima- yesini umumi validen talep etmiştir. Romada bu hareket Habeşistanın İtalya tarafından zaptınm tasdikine doğru ilk adım telâkki ediliyor. Adis Ababa 17 (AA) — Türkiye maslahatgüzarı, Adis Ababadan ay- rimiş ve umumi valiye veda ederek türk tebaasının himayesini kendisin» den iltimas etmiştir. Şimdi Habeşislanda bir tek türk memuru dahi yoktur. elmemeğe karar verdiler) —Güzetelere Diplomatların besası!...