19 Ağustos 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

19 Ağustos 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

İ Mili Oo tahvillerimizin A K > A M Madrid yakınında f yükselmesi devam i şiddetli bir harb ediyor başladı enn di > Ker Gb e ELE yerde $ karş nü ÇARŞAMBA — 19 AĞUSTOS 1936 Telefon: 24040 (lere) 4 24249 ( Tahrir) » 24245 (Matbaa) « 20115 (Kiişej” i Madrid yakınında şiddetli bir ran ii bir soy a . ımon buhranı var | harp başladı, hükümet kuvveti pi, Yeniii biri dülkinden gazlı bomba kullanıyor Milisler ellerine geçen faşistleri, faşistler de milisleri öldürüyorlar. Iki taraftan ölenlerin sayısı pek çoktur Londra 18 (Akşam) — İspanyada dahili harp son derece şiddetlenmiş- tir. İki taraf ta amansız bir surette çarpışıyor. Hükümet milisleri faşistlere, fa- şistler de milislere karşı diş bilemek- te ve ellerine geçeni öldürmektedir- ler. Ölenlerin sayısı belli dğildir. Daily Telgraf muhabirinin Ceb&- Yüttarıktan bildirdiğine göre ösiler şimdi Fransız hududundan Portekiz hududu boyunca Cebelüttarığa ka- dar olan sahayi işgal etmektedirler, Hükümet kuvvetleri de Akdeniz sa- hilinde gene Fransız hududundan Malagaya kadar olan sahaya hâkim bulunuyorlar. ZEHİRLİ GAZ KULLANILIYOR Lizbon 18 (A.A.) — İhtilâlcilerin Burgosdaki umumi karargâhlarından bildirildiğine göre hükümet kuyvet- leri son günlerde gazlı bombalar kul- lanmağa başlamışlardır. Madrid 18 (AA.) — Şehirde si künet vardır. Hükümet kuvvetleri, Teruele doğru ilerlemektedirler, Diğer mevzilerde bir değişiklik yoktur. Havasın Goudamarradaki muha- biri, âsilerle hükümet kuvvetleri ara- sında bir topçu düellosu vukua gel- miş olduğunu bildirmektedir. Hükümet kuvvetleri, göz yaşı dök- türücü gazlı bombalar kullanmış ol- duklarından âsiler ricat mecbüriye- #inde kalmışlardır. HÜKÜMET KUVVETLERİNİN TAARRUZLARI Barcelone 18 (A.A.) — Havas afan- sının muhabiri, hükümet kuvvetleri- nin Huescaya ve Paragosse yolu üze- rinde bulunan diğer mevzilete doğ- ru taarruzlarını şiddetlendirmiş ol duklarını bildirmektedir. Hükümet topçuları, âsilerin Hues- ca ile Saragosse arasındaki münaka- lelerini kesmek üzere Almüdeyi bom- Amerikanvari bir iş Sağ adamı ölü göstererek sigorta parasını almak istemişler! Sağ bir adamı ölü göstererek bir sigorta şirketinden iki binlira taz- minat almağa kalkışmaktan maznun Şemseddin, Ziya, Şerif, doktor Fey- zi, doktor Asaf, Onnik, Voçino ve Şev- ket adlarında sekiz kişi dün adiiye- ye verilmişlerdir. Suçluların akşam üzeri geç vakit Sultanahmed ikinci sulh ceza mah- kemesinde duruşmaları yapılmıştır. Tahkikat evrakına nazaran bun- lardan Şemseddin bir sigorta şirke- tine hayat sigortasına girmişlir. Si- gorta taksitlerini de vermiştir. Bu defa Şemseddin şirkete karşı öl- müş gibi gösterilerek 2 bin lira sigorta parası alınmak istenilmiş, fakat iş meydana çıkmıştır. ONNİK NE DİYOR? Suçlulardan Onnik, mahkemede hadiseyi şöyle anlatıyor: — Bir gün Şemseddinin kayın bi- raderi Ziya İle arkadaşı Şerif bana geldiler. Şemseddinin hayat sigorta- sında olduğunu, fakat şimdi sigorta- dan çıkmak istediğini söylediler ve bunun için ne yolda hareket edecek- , Jerini sordular. Ben de Şetnseddin şir- i kete karşı ölmüş gibi gösterilirse kez yi Ee. Ye met hareketini bizzat idare etmek- tedir, MAJORK ADASINDAKİ MUHAREBELER Barcelone 18 (A.A.) — Hükümet kuvvetleri, Majork dasındaki Palma şehri ile adanın iki aksamı arasında- ki münakaleleri kesmek üzede dün Sante Marlayı bombardıman etmiş- lerdir, Hükümetin diğer bir takım kuyvet- leri de dün adanın şarkında kâin Por- to Cristo yakınında karaya çıkmış- lardır. Hükümet kuvvetleri çok yakinda Palmaya taarruz edeceklerdir. hem sigortadan çıkabileceğini, hem de iki bin lira sigorta parasını alabi- leceklerini söyledim. Bu mesele üzerinde müteaddit de- İalar konuştuk, lâzım gelenlere baş- vurduk ve şöyle bir plân hazırladık: Ben Karabet adında bir dişçi vasıta- sile Şemseddinin öldüğüne dair bir doktor raporu tanzim edeceğim. Şem- (Devamı 4 üncü sahifede) Teşviki sanayi kanunu Küçük ve ev sanatları için de bir lâyıha hazırlanıyor Ankara 18 (Telefon) — Yeni teşviki sanayi kanunu için yapılan tetkikler bitmiş ve kanunun esasları hazırlan- mıştır. İktisat vekâleti bundan başka teşviki sanayi kanununun himayesi al- tına girmiyen küçük sanatler ve ev sâ- natlerinin himaye ve teşkilâtlandırıl- ması için de bir kanun lâyihası hazır- | İspanyada hükümet kuvvetlerile âsilerin işgal ettikleri yerler: Beyaz kısım hükümetin, siyah kısım âsilerin elindeki mahallerdir. Sepet örgüsü gibi kısım harekâta müsait olmıyan yolsuz ve dağlık yerlerdir MADRİDDE YAZİYET Cebelüttarık 18 (A.A.) — Madrld- den buraya gelen bir müşahidin be- yanına göre âsiler, Madridi kontrol edecek vaziyette bulunmaktadırlar, Âsiler, Goudamarra dağlarında kuv- vetle yerleşmiş olup mühim mikdar- da silâh ve mühimmata ve bunları kullanmasını bilen efrada malik bu- lunmaktadırlar, Milis kuvvetleri, ihtilâlcilere müte- madiyen taarruz etmekte iseler de yerlerinden oynatmağa muvaffak ola» mamaktadırlar. İhtilâlciler, Madride gelecek olan takviye kıtaatını bek- lemektedirler. O zaman, paytaht ta- mamile ihtilâcilerin tehdidi altında kalacaktır. (Devamı 4 üncü sahifede) Milli tahvilleri- mizin yükselmesi devam ediyor Merkez bankası hisse senetleri 91 liraya çıktı Mini tahvillerimizin yükselmesi de- vam ediyor, Merkez bankası hisse s0- nedleri dün iki buçuk lira farkla 9İ liraya çıkmıştır. Böylece son İki haf- ta içinde 21 liralık bir yükselme kay- dedilmiştir. Şimdiye kadar memleke- timizde hiç bir tahvilin kısa bir za- manda bu kadar yükseldiği görülme- diğinden Merkez bankası hisse sened- lerinin fiatindeki değişiklikler çok alâka uyandırmıştır. Birçok sermaye- darlar bu hisse senedlerini tedarik için borsaya müracaat etmişlerdir. Ünitürk tahvilleri de süratle yüksel- mektedir. Dün birinci tranş tahviller 23,75 liraya, ikinci tranşlar 22,40 lira- ya çıkmıştır. Piyasada Ünitürk tah- villeri bol bulunmuyor, Evvelce buradan ecnebi tahvilleri toplanarak harice çıkarılıyor ve mukâ- bilinde serbesçe Ünitürk tahvilleri ge- tirilebiliyordu. Şimdi bu şeiklde ecnebi tahvilleri yerine ikinci tranş Ünitürk tahvillerinin ithali yasak edilmiştir. Bundan başka birinci ve üçüncü tranş tahvilleri ithali de bazi kayıdla- ra tâbi tutulmuştur. Bu tahvillere de / Bir müddettenberi İstanbulda büyük bir limon buhranı hüküm sürüyor. Bu yüzden limon fiatleri mütemadi- yen yükselmiş, tanesi on kuruşa kadar çıkmıştır. Fakat dün bu fiate de limon bulmak kabil değildi. Hemen hiç bir tarafta limon kalmamıştı. Yalnız Ye- mişte bir iki yerde Timon vardı, İzmir- den, Ankaradan gelen haberler orada da vaziyetin aşağı vukarı bu şekilde ol- duğunu bildirmektedir. Memlektimize limon başlıca İtalya ve İspanyadan gelir, Zecri tedbirler tatbik edilirken İtalyadan İlmon gel- mesi durmuştu. İspanya ihtilâli dola- yısile İspanyadan gelmesi de durmuş- tur. Bugünkü buhranın sebebi budur. İtalya ile yeni bir ticaret muahedesi yapılması için Ankarada müzakere cereyan ediyor, Bu müzakerelerin iyi bir surette ilerlediği de bildirilyor. Şu halde yakında bir anlaşma olması muhtemeldir. Bu anlaşmadan sonra İtalyadan Hmon gelmesi ve fiatlerin u- cuzlaması beklenebilir. Maamafih bu- na intizaren limon temini için tedbir almak lâzımdır. Limon ilâç kadar lüzumlu bir mey- vadır, Limondan vaz geçmek, yahud yerine başka bir madde koymak kabil değildir. Bu kadar lüzumlu ve faydalı olan bir maddeyi memleketimizde ni- çin yetiştiremiyoruz?. Bir zamanlar portakal ihtiyacımızı da Filistinle Su- riyeden ve yabancı memleketlerden te- min ediyorduk. Dahilde yetişen por- takallar pek az ve cins itibarile pek fe- na idi. Birkaç senelik çalışma sayesin- de ihtiyacımızı temin ettikten başka ihracat yapacak kadar bol ve pek nefis portakal yetiştirmeğe muvaffak olduk. Portakal hususunda yaptığımızı li- mon İçin yapamaz mıyız?. Cenup vilâ- başka hiçbir yerde limon yoktu yetlerimiz, bilhassa Adana, Mersin, An- talya havalisinde, hattâ Karadeniz sa- hilinde Rize havalisinde pekâlâ limon yetiştirilebilir. Bir programla işe baş- lamak ve bugün mevcud limon fidan- larını çoğaltmak ve cinsini islah et- mek kâfidir. Iplik fiatleri Iktisat vekâleti şimdilik fiatlere müdahaleye lüzum görmüyor Ankara 18 (Telefon) — İktisad ve- kâletinin iplik fiatlerini tesbit eden bir kararname çıkaracağı yazılmıştı. Öğ- rendiğime göre piyasada iplik ve pa- muk fiatlerinde fazla bir tebeddül ok madığı için vekâlet şimdilik fiatlere müdahaleye lüzum görmemektedir. Esasen Yedikule fabrikası da şimdi- ye kadar yapmadığı 12 numara iplik- leri doğrudan doğruya fabrikalara sat- mak üzere imala başlamıştır. Bakır- köy ve Kayseri fabrikaları da piyasa- nın noksan kaliteler üzerindeki iplik ihtiyacını temin etmektedir. Seyyar sinema Trakya köylerini dolaşarak köylüye filimler gösterecek Tekirdağ (Akşam) — Umumi müfettişlik Almanyadan seyyar sine- ma makineleri getirtmiştir. Bu maki- neler kamyonlar üzerindedir. Köy köy dolaşarak köylülere çifçiliğe, içti- mal hayata ait filimler gösterecektir.