23 Ağustos 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

23 Ağustos 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

İspanya işleri müna- sebetile devletler ara- sında konferans top- lanacağı söyleniyor İtalya Trablus ve Ege denizindeki kuvvetle- rinden bir kısmını ge- ri çekti Sene 18 — No. 64li — Ficti her maa. .. © Üçüncü dil kurultayı A yerde 5 kurüş Atatürk davetlileri kabul N ederek dediler ki: “Dünya dil âlimlerinin Türk âlimlerile beraber çalışmaları dil ilminin şimdiye kadar hallede- mediği bir çok güçlüklerin hallini kolaylaştı- racaktır. Bundan büyük hakikatler de . meydana çıkacaktır,, Atatürk davetlilerle dil bilgileri üzerinde görüşüyorlar Üçüncü dil kurultayına iştirâk et- | lendirmişler ve âlimlere ayrı ayrı ilti- mek üzere memleketimize gelen ec- | fatta bulunmuşlardır. nebi âlimler şerefine Türk tarih ku- Ziyafetten sonra sarayın balkonun- rumu namına kurum asbaşkanı ba- | da Atatürk davetlileri huzurlarına Yan Afet dün Dolmabahçe sarayın- | kabul ederek dil bilgileri. üzerinde da bir çay ziyafeti vermiştir. Ziyafet- | kedileri ile iki saatten fazla görüş- te ecnebi âlimler tarih ve dil kurü- müşlerdir. Mu üyeleri hazır bulunmuşlardır. Ziyafeti büyük şef Atatürk şeref. Atatürk, bu görüşmelerin sonunda! (Devami 4 üncü sahifede) Ispanyada dahili harb İki taraf da muvaffakıyet haberleri veriyor Birleştikleri bir nokta vardır: Ihtilâl çabuk bitmiyecek, uzun sürecek Paris 22 (Akşam) — İspanyada kanlı muharebeler devam ediyor, İki İaraf ta tebliğlerinde muvaffakiyet- ten bahsediyor, Hükümet tebliğinde Kordunun alın dığını Oviedağa âşilerin vaziyeti çok müşkül olduğunu Majork adasında Palmadaki âsilerin teslim olduklarını, Kaçan ihtilâleilerin bir dağda muha- $ârâ altına alındıklarını bildirmekte- dir. Hükümet on beş yirmi güne ka- dar mühim muvaffakıyetler elde edileceği kanaatindedir. Maamafih başvekil ibtilâlin kolayca bitmiyece- Gini, çete harbinin uzun süreceğini bildiriyor. Buna mukabil ihtilâiciler de bir Şok noktalarda. hükümet kuvvetlerine karşı muvatfakıyet elde ettiklerinden bahsediyorlar. General Mola on beş Yirmi güne kadar mühim neticeler el- de edileceğini, ezcümle Madridin dü- $eceğini söylemektedir. İhtilâleiler | Barselonda milislere silâh dağıtılması ge bununla her işin bitmiyeceğini, | ağır zaylat vermişlerdir. ol harbin uzun süreceğini söylü- Diğer taraftan, general Gueipo de rlar, Liano, Seville radyosu İle neşrettiği bir haberde Asilerin, Aragon cephe- sinde bir Katalan kolunu mağlüp et- tiklerini, 23 kamyon, 7 top ve bir mit- İ ralyöz,. silâh ve cephane iğtinam ey- lediklerini bildirmişlerdir. Navalperal ve Badajoz civarında diğer bir takım hükümet kuvvetleri atılmıştır. BİR GAZETECİ YARALANDI Bugün iki tarafın da kabül ettik- Jeri bir şey varsa da o da dahili har- bin kolay kolay bitmiyeceğidir. İKİ TARAFIN TEBLİĞLERİ Madrid 22 (AA) — Havas ajansı Muhaj Güadalhipe Ha- k Besinde bozguna s6 ve Coupe böl- | uğratılınışlar v& | mama PAZAR — 23 AĞUSTOS 1936 Mevlânekapı tulumbacıları yaldırım gibi giderlerken, askeri itfaly, öşlü Lütfi reis, yeni itfaiye iki katlı binayı söndü Limon buhranı bitiyor Italya ile ticaret ve klering anlaşmasının uzatılması iyi tesir yaptı İtalya ile ticari münasebetlerimizin in- kıtaa uğramamasını temin etmek Üze- re eski 4 nisan tarihli ticaret ve kleting anlaşmalarının 20 temmuzdan itibaren üç ay müddetle uzatıldığı ve buna dair | notaların imzalandığı dün telgrafla alâkalı dairelere bildirilmiştir. Bu tebligat, piyasada çok iyi tesir yapmış, hububat mahsullerimizin fi- atleri yükselmeğe, buna mukabil li- mon fiatleri düşmeğe başlamıştır. Yeni | anlaşmalar tasdik için vekiller heyeti- ne verilmiştir. Yarına kadar tasdik edilerek meriyete girmesi temin edile- ceği umuluyor. Anlaşmanın tatbikine başlanınca gümrük ambarlarındaki Jimonları pi- yasaya çıkarmak için alâkalı tacirler dün teşebbüslere girişmişlerdir. Birkaç güne kadar limon buhranının zail ola- cağı anlaşılıyor. Anlaşmaya göre, İtalyaya takas yo- İile gönderilecek mallar mikdar iti- barile hiç bir kayda tabi olmıyacak- tır. Zaten gidecek malların çoğu ta- kasla muamele görecektir. Bunlar arpa, tiftik, halı, maden kömürü, gük yağı, palamut, kuru sebze, tütün, pa- muk ve ham deridir. Klering yolile yapılacak ihracata 934 yılı ihracatı esas tutulacaktır. Bu itibarla diğer maddelerin gönderilme- si de kolaylıkla mümkün olacaktır. İki hükümet bütün maddeler üze- rinde uyuşmuş oldüğundan İtalyanın ithalâta müsaade ile yapmak yolun- daki umumi rejimi ihracatımıza engel olmiyacaklır, İtalyanlar muvakkat .mukavelenin yapılmasında çok hüsnüniyet göster» mişler ve böylece iki tarafın menfaat- lerine uyğun bir anlaşma elde edile- bilmiştir. Bunun müddeti bitinciye kadar ye ni bir anlaşma yapılarak iki memleke- tin ticari münasebetlerinin normal bir şekilde yürümesi ve inkişafı temin e- dileceği muhakkak görülüyor. Yaşar ve Saimin teşekkürleri Dünya şampiyonu Yaşar refakatin- zdân Salm olduğu © gelmiştir. Fakat » reisi Mühid- diği alâkadan dolayı teşekkür etmiş- lerdir, Telefon: 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) « 20113 (Klişe) 6 elde ibrik yangına gidiyor, ortada meşhur lürüyor, sakamn önünde su kavgası, Dünkü İtfaiye bayramı “Kapıları aç abey.. biz de eski tulumbacılardanız,, Hasan reis evlendiği gece nasıl yangına gittiğini tıyor 40 gün 40 geceslik eğlencelerinin en parlağı, en ateşlisi dün Taksim stadyomunda yapıldı. Memleket itfa- iyeciliğinin nasıl başladığı, tufumba- cıların faaliyeti, asri itfaiyeciliğe gi- diş canlı tablolar halinde temsil edil- di. Suni yangınlar yapıldı, söndü- rüldü... Stadyomun önü hıncahınç dolmuş- tu. En kalabalık maçlar bile bu ka- dar seyirci toplayamazdı. Saat tam üçte kupılar kapandı. İçeriye kimse alınmıyor... Dışarıda kalanlar kapı- yı yumrukluyorlar, içerideki itfaiyo- lere sesleniyorlar: anma — Yangın vasar.. yangın vaaaar., açın kapıları.. İbtiyar tulumbacılardan bir grup gelmiş, içeriye bağırıyorlar; — Abiciğim.. Allah aşkına kapıyı aç. vallahi billâhi meslekteniz abi. eski tulumbacılardanız yahu.. açın kapıları da bizim omuzdaşları göre- lim anam babam... Lâkin tertibata o kadar riayet edi- liyor ki kapıların açılmasına imkân yok... İçerisi mahşerden bir nümune... (Devamı 5 inci sahifede) Ak'la Earat!.. (Birbirini çekemiyen iki arkadaş)