August 24, 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

August 24, 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Ingiltere, Ispanya hü- kümeti tarafından ilân edilen ablukayı tanı- mıyacağını bildirdi. Alman gazeteleri Sov- yet Rusya aleyhinde Şiddetli yazılar neşri- ne devam ediyorlar. Sene 18 — No, 6412 — Fiatı her yerde $ kuruş PAZARTESİ — 24 AĞUSTOS 1936 Dil kurultayı bugün öğleden Telefon: 24249 (İdars) - 24249 ( Tahrir) « 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) em sonra Dolmabahçe sarayında toplanıyor Kurultayda bulunmak üzere dün de üç Gil kurullayından bugüne kadar gös çen zaman zarfında Türk dilini tet- kik sahasında çok büyük ve çok kıys metli neticeler elde edilmiştir. Ulu Önder Atatürkün emir ve işareti üze» rine başlıyan bu çalışma tamamen il- Wİ bir şekilde ilerlemektedir. Bu se- beple ecnebi dil mütehassısları da kurultaya gittikçe artan büyük bir #lâka gösteriyorlar. Kurultaya işti- rak etmek üzere hemen her memle- ketten bir çok âlimler ve mütehassıs- Iar gelmesi bunun delilidir, Gelenle- Tin hepsi buradaki çalışmanın kıymet Ye ehemmiyetinden uzun uzadıya bahsediyorlar. Atatürk evvelki 'gün ecnebi dil Âlimlerini kabul ettiği sırada «dünya dil âlimlerinin Türk âlimlerile bera- ber çalışmaları dil ilminin şimdiye ka- dar halledemediği bir çok güçlüklerin hallini okolaylaştıracaktır. Bundan büyük hakikatler meydana çikacak- tir» buyurmuştur. Atatürkün işaret buyurduğu bera- ber çalışmanın pek yakında tahakkuk edeceği atilaşılmaktadır. Buradaki tetkikler ve toplanmalar arstulusal bir kongrenin tohumlarını atmıştır. Yakın bir zamanda bütün dünya dil &limlerinin bir araya toplanarak dil meselelerini görüşmeleri beklenebilir. GELEN YABANCI ÂLİMLER Bugün açılacak büyük dil kurultas Bulgar âlimi doktor Piyer Miatej dün sabahki trenle, Atina üniversitesi filo- loji profesörü Anâgnastopuloğ da Po- lonya Yapurile şehrimize gelmişlerdir, Bu üç âlimden başka evvelce gelen yabancı profesörler şu zevattır: Ma- car âlimi Nemethe, İngiliz profesörü Danison Ross, Fransız âlimi Donistir, Rus profesörlerinden Samoloviç, Mes- ecnebi âlimi geldi. Kurultayda bir çok mühim tezler Dil kurultayı bugün öğleden sonrâ , Dolmabahçe sarayında toplanıyor. İlk | okunacaktır e GE çaninof, Gabidullin, Japon profesörü Okobo, İtalyan profesörü Bombaçi. Bu âlimlerden Rus profesörü Samo- loviç arkadaşı Mesçaninof ikinci dil kurultayına da iştirak etmişlerdi. VERİLEN TEZLER Kurultaya 35 kadar tez verilmiştir. Bunlardan on ikisi ve ecnebi âlimlerin verdikleri tezler okunacaktır. Diğer tezler komisyonlarda tetkik edilecek- tir. (Devamı onuncu sahifede) Hükümet askerleri Sevile| Kız: kendisine taarruza hazırlanıyor Gijon civarında mühim bir mevki şiddetli muharebeden sonra ihtilâlcilerden alındı 3 Milis efradından bir müfreze kum torbaları önünde Paris 23 (Akşam) — Bugün İspan- Yanın bir çok mıntakalarında mühim Muharebeler olmuştur. Şimalde mu- harebe, biri Fransa hududuna yakın Ben Sebastiyende, diğeri bu şehrin bir mikdar garbinde Gijonda olmak üze- Te başlıca iki noktada cereyan et- miştir ilâleilerin elinde- ü tarafından sa- sonra iki defa bom- be ştir. Bombardıman şe- hirde pek az hasara sebebiyet ver. Miştir, Gijondaki muharebelere gelince, bü- rada sosyalist mebus Penanın ku- mandası altındaki maden amelesi, şiddetli bir topçu ateşinden sonra ih- tilâlcilerin sığındıkları Limancas ka- rargâhını ele geçirmiştir. Muharebe çok şiddetli olmuş, “iki taraf ta mühim zaylata uğramıştır. Âsilerden 150 kişi esir edilmiştir. Ku- mandanları ölü bulunmuştur, Madride yakın Guaderama cephe- sinde değişiklik yokt İhtilâleilerin buradaki taarruzları amen dur- muştur, (Devamı 4 üncü sahifede) vermediklerine kızmış Iki nişanlı kafaları taşla ezilmek suretile öldürüldü Diyarıbekir (Akşam) — Diyambe- kire bağlı Çermik kazasının Gürüz köyünden yirmi yaşlarında Cemil, on altı yaşlarında Zülfiye ile nişanlan- mıştır. Bu nişanı çekemiyen ve Zülfi- Yeyi evvelce kendisi istediği halde ver- mediklerinden dolayı müteessir ola- rak kıskanan Ahmed, yanına aldığı Yusuf ve Ömerle beraber nişanlıların yatmakta oldukları köyün üst kısmın- daki bağa gitmiş ve orada bir tarafta gece olmasını beklemiştir. Gece olup ta herkesin uykuda oldü- ğu bir sırada iki gencin uyudukları yere girmişler, ellerine aldıkları bü- yük taşlarla zavallıların kafalarını vura vura ezmişler ve feci bir şeklide hunharca öldürmüşlerdir. Bu cinayeti işledikten sonra caniler kaçmışlarsa da bir iki saat sonra yakalanarak ads liyeye teslim edilmişlerdir. Kara Ali sakat- Ii Jandı ve Dinarlı galip ilân edildi |“ Amatörler aramnda'da müsabakalar yapıldı (Yarısı dördüncü sahifemizdedir) Güreş seçme müsabakaları ——— Mühim bir mülâkat Amiral Horty M. Hitler ile uzun müddet görüştü Alman gazetelerinin Sovyet Rusyaya hücumları Fansada endişe uyandırdı Londra 23 (Akşam) — Avusturya” ya giden Macar kral naibi amiral Horty Bavyeraya geçerek Berchtes- gadende M. Hitlerle uzun müddet gö- rüşmüştür. Bu ziyarete büyük bir ehemmiyet veriliyor. AYUSTURYADAKİ TESİR Viyana 23 (A.A.) — Siyasi mahafil, amiral Horty ile M. Hitlerin Berchtes- gadende görüşmüş oldukları haberini hayretle karşılamıştır, - Umumi inti- ba, bu ziyaretin bir nezaket ziyaretin- den başka bir şey olduğu merkezinde» dir. Zannolunduğuna göre Sovyet me- selesi bu görüşmenin başlıca mevzu larından birini teşkil etmiştir, Geçenlerde Linz tayyare meydanını ziyaret etmiş olan mareşal Balbonun Avusturyada bulunmasının da amirsl Hortynin ziyareti ile alâkadar olduğu tahmin olunmaktadır. Amiral, M, Miklas ve M, Schuschnigg ilede gö- rüşecektir. ALMAN GAZETELERİNİN SOVYET RUSYAYA HÜCUMLARI Paris 23 (Akşam) — Alman gaze- teleri Sovyet Rusya aleyhinde şiddet- Mi makaleler neşrine devam ediyorlar. M. Hitler ve amiral Horty Bu güzeteler Sovyet Rusyanın garp hududunda askeri tedbirler aldığını ve büyük hazırlık yaptığını söylüyor lar. (Devamı 4 üncü sahifede) Osloda toplanan arkeoloji koneresi İkinci toplantısını bu ağustosun ba- şında Oslo'da yapan «Congres İnter- nasyonal Des Cclences Prehistorigues et Protohistorigues> arsı ulusal tarihden önce ve ön tarih kongresinde Türki- yeyi temsil etmek üzere temmuz son- larında Norveçe gitmiş bulunan pro- Plâj yolunda: Delegelerimizin kongreye sunduğu yeni keşif ve tetkikler çok büyük alâka uyandırdı fesör Aziz Şevket Kansü ile Arkeolog Renizi Uğuz arık memleketimize dön- müş bulunuyorlar, Delegelerimiz kon- gre ve çalışması hakkında verdikleri malümat son derece dikkate değer de- recededir. (Devamı onuncu sahifede) — Biletleri gidip gelme mi alayım Salâmon? — Sakın ha, yalnız gitme al, belki boğuluruz!