25 Ağustos 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

25 Ağustos 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sene 18 — No. 6413 — Fiatı her yerde 5 kuruş Eski vekili ması İspanya baş- ihtilâlin dur- için tavassut ARŞ AM SALI — 25 AĞUSTOS 1936 Gueen Mary vapuru Normandienin runu büyük farkla kırdı reko- Telefon: 24240 (İdare) « 24249 ( Tahrir) - 24248 (Matban) » 20113 (Klişe) m a mağ Üçüncü «ll kurultayının açılmasına ait bir kaç enstantane: Solda kurultaydan bir görünüş, ortağa Atatürk ve İsmet İnönü, sağda bayan Afet nutkunu söylerken | Üçüncü dil kurultayı dün açıldı, komisyonlar seçildi Saffet Arıkan, profesör Afet ve Ibrahim Necmi tarafımdan nutuklar söylendi tezlerin okunmasına başlandı Atatürk ecnebi dil âlimleri ve B. Fethi ile konuşuyorlar Herkes biliyor ki Türk kültürüne Sarsılmaz bir temel atmak için Atatür- kün uğraştığı esash işlerden biri dil meselesidir. Halkın okuyup yazması kadar basit zaruretten başlıyarak mil- li birliği yapan bellibaşlı unsur olmak €henimiyetine kadar birçok ve türlü Sebepler, inkılâbı tamamlıyacak işler arasında Türk diline de, Atatürkün düşüncesinde büyük yer ayırttı. Türk dilini tetkik cemiyeti bu endişeden doğdu. Dil kurultayları bu çalışmala- Ta genişlik, açıklık vermek, dil ilmin- den anlayanlara veya anladıklarını id- dia edenlere “köşede bucakta faydalı | fikirler gizli kalması; ye- öle ğ ie m diye- sleni söz Diyor, Kurultayların asıl maksadı birkaç yuluk çalışmalarin neticelerini göste- terek varılan merhaleyi tesbit etmek- 8€, Ciyebiliriz ki'dün açılan üçüncü dil Kurultayı, görülen işlerin ve elde edilen neticelerin muhasebesi olarak Yüklü bir kazanç aktifile bu safhanın defterini kapatıyor. Bundan dolayı bu bii” k Bilginini -eğer bizim için T haddini bilmemizlik sayılmazsa- €n derin tazimlerimizle tebrike cesaret €deriz. Çünkü bu kurultay -sırf Onun eseri olan- iki sebepten dolayı “Türk dili tari ri büyük bir dönemeç bep şunlardır: Rusya, Fran- mya, İtalya, Polon- arası bir ilin kKangresi halini Almıştır. Son devre kadar, lisan bahsinde en bil- Düm mea : fırsatını yermek için topla- | eserlerinde, mazisi bütün milletlerin tarihinden daha eski olan Türk diline çok yer ayırmadıkları göz önüne geti- rilirse bugünkü tekâmüle hayretle ve ifiharla bakmamak elden gelmez. Necmeddin SADAK Türk Dİl Kurumu başkamı Saffet Arıkan (Devamı 4 üncü sahifede) Trakyada eski es nutkunu söylerken erler Alpulludan başlanarak birçok yerlerde araştırmalar yapılacak Edirne 24 (Akşam) — Trakyanın bir çok kasuba ve köylerinde eski me- deniyetlere alt kıymetli eserlerin bu- İ lunduğu mevcut Tumulus ve Höyük- lerle bu civarlarda elde edilen eserler- den anlaşılmakta idi, Eski eserler üzerindeki incelemele- Te büyük bir ehemmiyet veren umu- mi müfetiş general Kâzım Dirik bu gibi Tumulus ve Höyüklerin bulun- duğu yerlerde hafriyat yapılmasını maarif vekâletine teklif etmiş ve ya- pilacak bu hafriyatı kendi teşkilâtı altındaki arkeoloğ, mimar ve ressam- larla idare ve temin edeceğini bilgir- miştir, Uinumt müfettişliğin bu teklifi maa- rif vekâletince muvafık görülmüş ve tetkikat için İstanbul muzeleri genel direktör muavini arkeolog Arif Müfid Edirneye gönderilmiştir. Arkeoloğ Arif Mülld umumi mülfet- tiş general Kâzım Dirikle temasa gel- miş ve hafriyat yapılacak yerlerde tet- hafriyatı eski komiseri ve müfettişlik köy bürosu şefi Salâhaddin Kande- mirle evvelki gün Vize, Hasköy, Lüle- burgaz, Babaeski, Alpullu tarafların- daki höyüklere gitmiştir. Arkeolog Arif Müfid tetkikatı neti- cesinde buralardaki (o tumuluslarda mutjak surette mezarların bulunaca- ğına ve en eski devirlerden Romalıla- ra kadar pek zengin tarih! öserlere te- sadüf edileceğine kuvvetle ihtimal vermektedir. Arkeolog Arif Müfld Edir- neye dönmüş ve bu husustaki raporu- nu hazırladıktan sonra Keşan, Ipsala, Malkara, Tekirdağ, Muradli civarın. daki höyükleri tetkik için Edirneden ayrılmıştır. Kendisile görüşen muhabirimize Arkeolog Arif Müfld tetkiklerinden büyük memnuniyet duyduğunu ve İş- tanbula dönüşünde raporunu Türk tarih kurumuna arzeltikten sonra ilk hafriyatı Alpulluda yapmak üzere pek yakında Edirneye tekrar geleceğini Ispanyol ihtilali İrun etrafında şiddetli muharebeler oluyor Ihtilâlciler denizden ve karadan bir şehri bombardıman ettiler Puris 24 (Akşam) — İspanyadan alınan son haberlere göre Kordu'nun muhasarâsı devam ediyor. Hükümet kuvvetleri şehre çok yaklaşmışlardır. 'Tayyareler şehri bombardıman etmiş- lerdir. Diğer ftan hükümet kuvvet- leri iki koldan S sa doğru ilerliyor- lar. İrun cephesinde bir İspanyol gemisi | Üç çeyrek saat kadar istihkâmları bom- bardıman etmiştir. Bombardımanın başlıca hedefi bu havalideki benin depolarını ateşe vermek olduğu zanne- diliyor, Ancak buralara hiç bir isabet vaki olmamıştır, Paris 24 — ihtilâlcilerin üç tayya- resi bu sabah İrunu bombardıman etmiştir. Tayyareler istasyona sekiz, «Üçüncü dil kurultayı dün açıldı.» şehrin önündeki kuvvetler Üzerine 58 bomba atmıştır. Bombalar istasyon civarına düşmüş ve mühim zararlara sebep olmuştur. Hükümet topçu kuvvetleri Oviedo- yu muhasara ediyorlar, İhtilâlci kuv- vetlerin kumandanı, general Moladan telgrafla imdat kuvveti istemiştir. OVİEDO İŞGAL EDİLDİ Madrid 24 (A.A.) — Hükümet kuv- vetlerinin Oviedoya girmiş oldukları haber verilmektedir. Saragosse cep- hesindeki hükümet kuvvetleri, bir âsi kuvvetini hezimete uğralmışlar, tüfek, mühimmat, mütralyözler, dört top ve bir çok esir almışlardır, (Devamı 5 inci sahifede)