8 Eylül 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

8 Eylül 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Lehistan yeni mua- hedesile merkezi Avrupada Fransız Si- yasetini takib edecek «ero 18 — No, 6497 — Fiatı her yerde 5 kuruş Yeni Fransız -Leh askeri ittifak, Filisin işi M. Ruzvelti SALI — 8 EYLÜL 1936 muahedesi Pariste imzalandı Fransa Lehistana 2 milyar frank kredi açıyor buna mukabil Lehistan merkezi Avrupaya ve bilhassa Çekoslovakyaya karşı Fransız siyasetini takip edecek 7 Paris gazeteleri Pariste ni Leh büyük erkânı harbiye re Fransız ricalile yaptığı müza- n ehemmivetinden bahsedi- yor Journal gazetesi diyor ki: 4Son 2a- manlsı Leh - Fransız ittifakı, eski mahizetini muhafaza etmi- Almanyanın müthiş tes- karşisında ittifaka bu otoma- ki, tehlike baş gösterdiği ile Le eh büyük e zaman Frans bulunacaktı biy har- i âr İ dün teknik itilâfnameleri 46, Bu itilâfnameler, Fran- i - Leh ittifakına eski kuvvetini ve- Bini umarız. Asıl itilâfname ikti- sadidi Bu ililâfname mucibince Le ihstöna Fransadran harp malzemesi almak için-beş sene içinde iki milyar İranklık bir kredi açılacaktır.» Diğer bir Fransız gazetesi de diyor ki: Leh ordusunu, sulhü feci ihtimal- lere karşı müdafaaya hazır bir hale koymak için Lehistana krediler açmak lâzımdı. Siyasi meselelerde Lehistan, merkezi Avrupa milletlerine ve bil- hassa Çekoslovakyaya karşı Yransa- nın siydsetini takip edecektir.» Jöur gazetesi Leh- Fransız dostlu- Fransa ile yeni askeri protokolları imzalayan general Smigiy Paristeki Leh sefarethanesinden çıkarken Zunun, bunca gerginlik senelerinden | ri Beck, diğeri general Smigiy Lehistanı sonra ihyasından dolayı beyanı'meta- nuniyet etmekle beraber, Lehistanı bi- ingiltere kralı dün Sofyadan geçti Filibe istasyonu çiçekler ve İngiliz, Bulgar bayrak- larile süslenmişti. Halk coşkun tezahürat yaptı Sofya 7 (A-A.) bildiriyor; Bu sabah saat 8,30 da ma- İeste sekizinci Eâvardı hamil olan hü- SUsi tren, Sevilengrad hudud islasyo- nuna varmışlar. Majeste Edvard, durakta, Bulgar hükümeti adına hariciye bakanlığı Protokol şefi M. Petrov Çomakof, po- lİS direktörü M. Sollibov, eski Zagra murtakası direktörü M. İvanof, de- Mir yolları direktörö M. Kalçev ve daha diğer sivil ve askeri makamat mümessilleri tarafından — selâmlan- Miştir. Gerek şehirden gerek etraftan ge- leh binlerce halk, İngiliz kralının Yürudunu görmek üzere durakta top- lahmıştı.. Ufak bir tevakkuftan son- TA tren Sofyaya hareket etmiştir. KRAL FİLİBE İSTASYONUNDA Sotya 7 (AA) — Bulgar ajansı Beynelmilel Selânik sergisinde — Bulgar ajansı | bildiriyor: Majeste sekizinci Edvardı hamil olan hususi tren saat 11 de çiçekler- le, İngiliz ve Bulgar bayrakları ile zengin surette süslenmiş olan Filibe durağına vasıl olmuştur. Majeste, durakta mahalli yüksek devlet memurları tarafından istikbal edilmiştir, Durak etrafında toplan- muş olan kesif bir halk kütlesi, İngi- Uz kralını sürekli alkışlarla selâm- lamıştır. Majjeste kendisine karşı gösterilen hüsnü kabülden dolayı teşekkür et- Svilengraddan Filibeye kadar olan seyahat esnasında demir yolu etra fındaki mahaller ahalisi majesteyi «horras larla selâmlamışlardır. Saat 11/27de tren alkışlar arasın- da Filibeden hareket etmiştir. Türk pavyonu birinciliği kazanacak Yunan veliahdi ile başvekili pavyonumuzu gezdiler ve çok beğendiler Atina 7 — Selânik Beynelmilel ser- 8isi büyük bir törenle açılmış, açılış Merasiminde Yunan veliahdı prens Pol, başvekil M. Metaksas ve nazırlar azır bulunmuştur. Sergi retsi nutkunda, serginin bu sene evvelki seneden daha çok muvaf- fak olduğunu ve bir sene evvelkine nis betle 400 metre murabbal yeni pav- Şonlar ve muazzam bir Alman pavyo- Nu inşa edildiğini beyan etmiştir. Bundan sönra başvekil M. Metaksas SÖz alarak Balkan milletlerinin. teş- riki mesaisinden bahsetmiştir, Yunan veliahdı prens Pol ile başve- kil M. Metaksas Türk pavyonunu gi- yaret ederek Türkiye baş konsolosu B. Reşld ile pavyon müdürü B. Baha ta- rafından karşılanmışlardır. Yunan ve- Mahdı ile başvekili pavyonumuzu çok beğenmişler ve takdirlerini beyan ey- lemişlerdir. 'Türk pavyonu çok güzel ve mükem- meldir ve birinciliği kazanacağı da mu- hakkaktır. . Serginin açılması münasebetle şehir donanmış, Yunan harp gemileri ge- celeyin şehri tenvir etmişlerdir. Veli- ahd ve başvekil Atinaya dönmüşler- dir. (Devamı 4 üncü şabifede) miz ile Avrupanın şarkında dost ve (Devamı 4 üncü sahifede) Istanbul - Beyoğlu Arasında yeraltı şimen- diferi işletilecek Gazi köprüsünün temel atma merasi- minde Dahiliye vekili B. Şükrü Kaya- | nın söylediği nutkun mühim bir kıs- İngiltere kralı dün halkın coşgun teza- hürati arasında Sof- mı İstanbulun imar hareket ve faali- yetlerine temas ediyordu. Dahiliye vekili bu nutkunda İstan- bulun ihtiyaçlarından bahsederken İstanbulda metropoliten yani yeraltı şimendifer inşaatına da temas etmiş- ti, Yeraltı şimendiferi inşaası İstan- bulün münakalât ihtiyacını hafiflete- ceği gibi daha mühim bir Tolü de var- dır. Alâkadar mütehassıslar, hava ta- arruzlarına karşı en İyi sığınak yerle- rini bu gibi yeraltı şimendiferlerin teş- kil ettiği fikrindededirler. Bu zaruret alâkadar makamların nazarı dikkatini celbetmiştir. İstanbulun müstakbel plânında yeraltı şimendiferinin bü- lunması lüzumlu görülüyor. Ancak İstanbulda yapılacak yeraltı şimendi- ferinin yalnız İstanbul ve Beyoğlu taraflarına inhisar etmesi ve her İki yakada bütün semtleri dolaşacak şe- kilde bulunması muvafık görülüyor. Beyoğlu tarafındaki yeraltı şimendi- ferinin boğaza doğru uzanması ihti- mali de çoktur. Şehircilik mütehassı- sı M. Proste bu sefer şehrimize geldi- ği zaman bilhassa bu mevzu ile meş- gul olacaktır. na SİYASİ İCMAL Filistin meselesi İspanya ihtilâli İngütere, himayesi altında bulunan Mısır ile müstakbel münasebatını itti- jak esası ilzerine yeniden kurmağa ve Süveyş kanalımın garbindeki mevkiini sağlamlaştırmağa muvaffak (olduğu halde kanalın şarkındaki Filistinde bir türlü sükün ve İstikrari temin ede- medi. Dörü iyor Filistin mil- liyetperverleri hem siyonist muhacir- ler kem de bunları himaye eden ingi- liz kuvvetleri ile savaşıyorlar, Devamı 4 üncü sahifede) yadan geçtiler. Telelon: 24240 (İdare) « 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) -*20113 (Klişe) müşkül vaziyete soktu M. Ruzvelt, musevilerin reylerini kazanmak için Arablara müsaadekâr davranılmasını istemiyor Londradan Volkischer Beobachter gazetesine bildiriliyor: İngiltere Filistin araplarinın milli taleplerini kabul edecekti, Irak hari- ciye nazırı Nuri paşanın tavassutu ie milliyetperverler ile İngiliz fev- kalâde komiseri arasında uzlaşma esasları kararlaşlırılmıştı. Komiser bu esasları İngiltere kabinesi nezdinde son derecede iltizam ve müdafaa et- mişti. Fakat Amerikada yahudilerin, Ame- Tika hükümeti nezdinde yaptıkları te- sir ile İngiliz kabinesi tarafından red- dedidi. Çünkü M. Ruzvelt, yahudi: lerin aleyhinde rey vermemesini Filis- tin meselesinde araplara karşı müsaa- dekâr davranmamasını rice etmişti. Amerikada Fillatin araplarına mü- saadekârlık gösterilip gösterilmeme- # mili bir mesele şeklini almıştır. Yeni reisicumhurun kim olacağı nam- zedlerin Filistin meselesine karşı ala» - cakları vaziyete bağlıdır. Yahudiler, Amerika reisicumhur intihabında Filistin meselesinde mu- sevi davasını müdafaa edecek nam- zedlere rey vereceklerdir. İ Amerikanın meşhur gazete kralı | Hearst âyan meclisinin en nüfuzlu âzasından Copeland, Aestin ve Has- tingsi büyük masraflara katlanarak mahallinde tahkik için Filistine gön- | M. Ruzvelt dermişti. Şimdi bunlar döndüler, Gazete kralı Filistin meselesinde ya» hüdilerin davaamı tutarak Amerika yahudilerinin yeni reisicumhur inti- habında mister Ruzveltin hasmı olân mister Landonun lehine rey verime- lerini temine çalışı Binaenaleyh bu mesele, Amerika rsisicumhur in- tihabında mühim bir vol oynuyor. Asiler, Sen Sebastiyene şiddetle saldırıyorlar Hükümetçilerin elinde bulunan bir istihkâm asilerin ilerilemesins mâni oluyor rında hükümet top- çuları faaliyette Hendaye 7 (A.A) — Havas mu- hebiri bildiriyor Asilerin San Sebastiene karşi yap- makta oldukları taarruz en şiddetli harrirleri angaje etti. geçecektir. rumıza tafsilât verçceğiz. AKŞAM - Spor Gazetemiz, spor yazıları için memleketin tanınmış sporcu ve muharrirlerini angaje etti AKŞAM spor yazılarına çok ehemmiyet vermeği kararlaştırdı ve bu- nun için tekniği, bilgisi, ihtisasi ile tanınmış salâhiyettar sporcu ve mü- AKŞAM yalnız İstanbul ve Türkiyedeki spor hareketlerini değil, Bal kan ve diğer dünya memlekstlerinin en mühim spor hâdiselerini de günü gününe takib ve neşredecek, tenkitleri bilgiye, ihtisasa müstenid olacak, memleket sporunun yükselmesi için uhdesine düşen vazifeyi yapacaktır. AKŞAM'ın bu geniş spor teşkilâtı gelecek haftadan itiberen faaliyete 14 Eylülden itibaren her gün AKŞAM'da sizi alâkadar edecek kıymetli spor yazıları, F lacaksınız. Bu hususta müleskib nüşhalarımızda muh devresindedir. Ciddi bir mukavemet gösteren yegâne nokta, Trincherpe istihkâmıdır. Bu istihkâm, hükümet (Devamı 4 üncü sahifede)