3 Ekim 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

3 Ekim 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sene 19 — No. 6452 — Fiatı her yerde 5 kuruş CUMARTESİ — 3 saa anma 3 TEŞRİNİRVVEL 1936 TM TA ugün 16 sahife Telefon; 24240 (dare) > 24249 ( Tahrir) - 24243 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Iskenderun ve Antakya Türk memleketinde resmi muamele arapça olur mu? 921 itilâfı şimdiye kadar asla “tatbik edilmemiştir Yabancıların elinde bulu- nan zabıta Türkleri mü- temadiyen tazyik “ | bulunacak, resmi lisan murlar Türk olacak iki sancağın büt: | karar ver- ın Antakya v elerel nlatlılar ve iskenderun Türkleri adığı gündenberi ve Anadolu mücadölesi esnasında kendi istiklâllerini geri almak için silâha sa- 1921 senesinde Ankaraya gi- ilâfna- i tanınması ve İs- İl açan bir mmuhtariyet lee: eğinin taahhüd edilmesi üzerine silâhlarımızı bıraktık, Bu itilâfname, bizi tam bir istik- | susü bir idare vadediyordu. Antakyadan bir görünüş lâle kavuşturmamakla beraber, niha- yet bizi kendi yurdumuzda kendi müukadderatımıza sahib kılacak hu- meye göre İskenderun ve Antakyanin Türk bayrağına benzer bir bayrağı Türkçe, me- çesi, Suriyeninkinden ayrı ve bir de şehir meclisi bulunacaktı. İTİLÂFNAME HÜKÜMLERİ HİÇ TATBİK EDİLMEDİ Maalesef, bu itilâfname ile verilen | taahhüdler sözde kaldı ve hükümle- rinden biri tatbik edilmedi. Bu da mandaler Fransız hükümetinden zi- yade Suriyelilerin tesirile olmuştur. Suriyeliler, İskenderun ve Antakya Türklerinin hiç bir hakkını tanımak istemdikleri için bin türlü çarelere baş vurarak ilâfname hükümlerini suya düşürmüşlerdir. (Devamı 4 üncü sahifede) Istanbul sokaklarında heyecanlı Vesikasız şoför şoför bir takip muavini nihayet yakalandı, derhal mahküm edildi Solda sarhoşluktan dolayı beş gün haj pse mahküm edilen Hayreddin, sağda 35 gün hapse mahküm edilen Nizameddin Evvelki gece saat birden sonra & şöför, kendisinden vesika sormak is! yen bir polisin elinden kaçmak istemiş, bu yüzden hevecanlı bir takip ba ja Takip esnasında birkaç defa | tır. Hâdise şöyle “ol- | ESRARENGİZ BİR OTOMOBİL vyelki gece saat birde Taksim nok- tasında bekleyen 168 numaralı Polis Mehmed Sabriye bir adam yaklaşmış ve Kİ lr km ermez iğ — Buradan şimdi lâmbaları sönük bir otomobil geçecek. Şoförünün vesi- kası yöktur.. de: Filhakika bir az-sonra tarif edilen ! şekilde lâmbaları sönük bir otomobil yolda belirmiştir; * * Polis hemen yola çikmiş ve elile dur işareti vererek otorüobiti dürdürtmüş- tur. Otomobil dürdüktan sonra polis marşpiyeye atlamış şoförden vesikası. hi sormuştur. Devamı 5 inci sahifede) İtilâfna- | Bir lira 16 frank 88 santim milli tahvillerimiz ehem- miyetli surette yükseldi Fransız frangının düşürülmesine karar verildiği gündenberi kapalı duran Paris borsası dün açılmıştır. Dün ilk defa olarak kambiyo bor- sasında frangın kıymeti tesbit e- dilmiştir. Bu fiat bir Türk lirasına mukabil 16 frank 88 santimdir. Buhrandan evvelki fiate göre dü- şüklük yüzde oluz sekize yakın- dır. Cumhuriyet Merkez bankası ster- line 623-626 kuruş olmak üzere ye- ni fiat vermiştir. Müli tahvillerimiz ehemmiyetli miktarda yilkselmeğe başlamıştır. Merkez bankası tahvilleri 91 Ura- ya kadar çıkmıştır. İn türk Girin: Ingiliz - Italyan ! muel Hoar, gerginliği İtalyada İngiltereye ihücumlar devam ediyor! izliğin hafiflemek sün son günlerde şiddetlendi- bi ğini söylüyor, ve diyor ki: Endişe verici nokta bu gerginliğe Habeş meselesi hakkında Cenevrede | cereyan eden müzakerelerin sebebi- yet vermiş olmamasıdır. Vakıa Habeş se- feri esnasında İngiltrenin takip ettiği siyaset, İtalyada İnglitereye karşı kin ve husumet beslenmesinde mühim bir rol oynamıştır. Fakat İtayayı asıl en- dişeye düşüren şey İngilterenin şarki Bahrisefidde ve imparatorluğun bü- yük münakale yolları üzerinde bulu- nan mıntakalarda vaziyetini kuvvet- lendirmek için gösterdiği faaliyettir, | İngilterenin Mısırla akdettiği ittifak, her ihtimale karşı kendisine hareket serbestisi veriyor. İtalyanlar, bütün bunları emniyetsizlikle karşılıyorlar, Sonra İngiliz - Mısır muaheğesi, İn- giliz kralının Yugoslav ve şarki Bah- risefld sahillerindeki seyahati, İngiliz Bahriye hazırının Akdenizdeki İngiliz üssülharekelerini teftiş etmesi, Türk « İngiliz mukareneti Romada haklı veya (Devamı 5 inci sahifede) Ingiltere 49 gemi yaptırıyor Bunların arasında 2 zırhlı, 7 kruvazör vardır Londra 2 — Bahriye nazırı sir Sa- İngilterenin — 1936 sene- sinde 2 zırhlı, 7 kuruvazör, 18 torpito muhribi, 2 tayyare gemisi, 8 denizaltı 6 gambot ve 6 torpitoyu inşaat tezgâh- larına konacağını dün muhafazakâr parti kongresinde söylemiştir. Muhalif gazeteler Avrupanın bu- günkü vaziyetinde İngilterenin yeni- den silâhlanması zaruri olduğunu ka- bul ediyorlar. Ancak harbe mani ol- mak için müşterek enmiyet sisteminin kuvvetlendirilmesinden bahsediyorlar. MANDA ALTINDAKİ YERLER BIRAKILMIYACAK Londra 2 — Marganda toplanan muhafazakâr partisi konferansı bir takrir kabul etmiştir. Bu takrirde İn- gilterenin, mandâ altında bulunan araziden hiç birini terketmemesi iste- niyor. Bu karar hükümetin daha kat- iyetle hareket etmesine sebeb olacak- Selânikte inikte yapılan maç Dinarlı ile Maksos berabere kaldılar Maç bir saat sürdü, halk ve hakem Maksosun tarafını şiddetle tuttu İİ iğaşemeş, ve Selânikte yapılan maçta Maksos Dinarlının kafasını kaparak nçiiee almağı uğraşırken arasında yapıla daha İstan vuldun geli ç müthiş bir kbipar Mei yak yedik n ve zorlu bir serbes güreş müsabakası (Devamı 4 üncü sahifede) i yapılmıştır. Balkan oyunlarına aid resimlerimiz 9 uncu sahifede Bu güreş müsabakasının yapıldığı Herakles sahası 10 bin küsur seyirci ile dolmuştu. Günün bu büyük gü- reş müsabakası yapılmazdan evvel bir boks maçı yapılmıştır. Bu maç — Doktora fena halde içerledim, hastamıza, olniyafak si tay 4 — Halis süt mü?... — Hayır, güneş banyosul...