3 Ekim 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

3 Ekim 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmiştıncı yıl No 7032 -— Cunartesi 3 —e Tes'inievel 936 Hergün sabahları çıkar, siyasal gazetedir. Şam sergisinde bayrağı- mızı yırtmak istiyen bir Arap öldürüldü Sancak Türk'leri Suriye intihabatına iştirak etmi- ——— yecekler. Türk gazeteleri Suriye'ye sokulmuyor. Numan'Rifat “Fransa, İskenderun üzerindeki hakkını başkasına devredemez. Bu mes'ele bir esasa bağlanacaktır.,, Dedi. İskenderun ve Antalz.: ya bizim olacaktır. | Halli mukadder ve milli miza- An ve İskenderan mes'elesi, Suriye'n geçirdiği bir intikal Pek haklı olarak halinde önümüze kamızca mukarrer - oları devresi milli bir. d çıkmış — bulunü yor, Türk umumüi efkârının şin göstermekte olduğu tüphesiz, muabedeleri miş haklara karşı göste Hliktir. Dost Fransa, Tindeki mandasını terk bul eylediği veçhile, bu Türk top- rağımın idari istiklâli muamelesini de halletmiş olacaktı. tetle bizi, bizzat bir teşebbüste bulunmak mecburiyetinde bırakmı- yacaktı. Eğer bu hâdisede herhan- gi bir aitefebhüm çıkarsa, çunu işarete mecbuzuz ki, manevi mes'u- liyeti evvelâ Framsaya, sonra Suriye- Ve bu &- ye raci olacaktır. Yeni Türkiye'yi geyet iyi ta- Miyan ve ayni zamanda Antakya ve İskenderan'daki Türk ekseriye- tinin veziyetini çok İyi Dilen Fran- sa, bu mes'eleler üzerindeki — hata- #im telâfiye mecburdur. Bütün bunları ve Türkiye'de vmumi efkârın harekete gelişini, Ermeni'lerin, Çerkes ve fellâhların taşkınlıklarından doğmuş, onlardan Mülhem bir keyliyet sanmamalı- dir, Evet, kardeşlerimize kargı ya- Pilan küstaheca tecavüzlerin memle- ketimizdeki akisleri çok derin ve kuvvetlidir. Fakat bu hâdiseler ol | Masaydı, battâ Fransa-Suriye anlaş- Masi tahakkuk etmiş bile bulun- Masaydı, biz er-geç'gene bu mevzu üzerinde duraçaktık. Çünkü biz Antakya İskenderim'u kendi hudu İlerinız Bundaki hukuki, ahdi. ve mantıkt taba, ve içinde saymaktayız. meydandadır: clâ muahede, saniyen halkın *kseriyetinin Türklüğü... Yani, hidiseleri vesile Ve fırsat ittihaz hangi bir fırsat yoktur. Boğazlar üzerindeki dilekleri- Mizin tabakkukunu masıl ki zama- Na hırakmışsak, bunda da Tetle itidal ve sabır Şi 'ürk hükümeti hakkından ve kuv- Vetinden emin olarak, bunun kar- Nliklı bir anlaşma ile hallini, en Müsait zamana bırakmıştır. B za- Man da çıkıp gelini, Boğazlar İi gibi beynelmilel telâkki edilen bir hâdisede bile hakkımızı teelim *den dünya umuami ef kârı, kendi hududumuzun dibinde büyük - bir Tüzk yığım ile meskün arazinin bize iadesini hem saruri, hem de Yakın şark münasebatı için faydalı Ve hayırlı görecektir. Son küstahca hüdiselerin uyan- dırdığı galeyan d>, Türk milletinin Masiyeti bakımından bir ders ol- bizce etmiş gibi her gösteri halk üzerinde ve itimad ve olma- bir tarafından öbür 'ıı.r.n... karşılıklı zanır ve bir gün içi eller Türk olarak ade, Yrağı bu anayard . parçı Bilanırdı. Yani, tavassuta, ** hacet kalmadan, şakasız. bir Slarivaki ihdası pekâlâ mümkündü ** mümkündür. Fakat Cumuriyet — Sonu Sinci sayfada— | | İstanbul, 2 (Huaasi —muhabiri: mizden)— Hariciye Vekâleti kâtibi |Samumisi Numan Mencmencioğlu, Antakya ve İskenderen — mes'elesi etrafında beyanatla bulunmuş ve: — “EFransa, Antakya ve İsken- derun üzerindeki haklarını Suriye- ye devrediyor. Halbuki Fransa'nın bizimle mukavelesi vardır. Bu hak- kı başkasına derredemez. Bu mes- eleyi Fransa hükümeti ilo görüşe- cek ve bir esasa hağlıyacağız., Demiştir. Sancak Türk'leri intihabata iştirak etmiyecekler. İstanbul, 2 (Husust —muhabiri- İstanbul, 2 (Husust) Türk-Irlanda ticaret muahedesi Kurtoğlu ile Fund Doğan Londra, 1 (A. A) — Muhafaza- kârlar — partisinin senclik — kongresi bu.sabah Marga- te'de 1300 dele- genin — iştirakiyle açılmiıştır. Deniz bakanı Sir Samuel Hoar, par- tinin lideri M.Bald- vin'in yerine hü- kümeti temsil et- mekte idi. Bir de- lege, İngiltere'nin bir - taraflı - silâh- sızlanmasının, ba- rıştan ziyade har- be hizmet edece- ğini bildiren bir karar sureti projesi vardı. V | Bundan sonra söz alan Sir I Güzel Antakya'mızdan bir manzara : dolduran Türk yavruları.. G9 e Çeşmeden su mizden) — İskenderun Sancağında” 520 bin Türk, Suriye meclisi meb- usamı için yapılacak intihabata işti. rak etmiyecek ve meelise meb'us gönderndyecektir. Sancak Türk'leri bu kararlarını Fransa'ya — bildir. mişlerdir. Bayrağımızı yırtmak isti- yen Arab öldürüldü. İstanbal, 2 (Hususi muhabiri- mizden) — Şam sergisinde bir hâ- dise olmuş ve bir Arab, şanlı bay- rağımızı — yırtmak — istemiştir. Meç: hul bir şçaka, bu Fellahı öldür. müştür, —Sonu 2.inci sayfada— Türk-Irlanda ticaret muahedesi Dublin'de imzalandı.. Bugün, Dublin'de hariciye nezareti binasında imzalanmıştır. muahedeyi — imzalamışlardır. göre, Irlanda'ya ithalât serbestçe ve kayıtsız şartsz olacaktır. Türkiye namıma — Faik Bo muahedeye Samoel Hoarın nutku Silâhsızlanma, sulhtan zi yade harba;hizmettir! Ğ * |(€İr giltere'nin mefruz veya hakiki zaafı, beynelmilel siyaset sahasında teşevvüş- lere sebebiyet veren bir âmil olmuştur.,, Hai Sir Samuel Hoar Samuel Hoar, altı aydan beri — Sonu 4 üncü sayfada — | talik | taç giyme Telefon: 3776 N Fransız frangı Gittikçe düşmekte devam ediyor. İzmir ihracatçıları iki cepheden ziyan etmişlerdir Franktan ziyan 300 bin İira kadar tutuyor. göre, Başbakanımız Londra'ya gitmiyor. Halbuki! Ziyaret1937 de olacaktır Londra, 2 | (A.A)- Star gazetesi ne göre Türki- ye Cumuri- yeti başveki liİsmet İnö- nünün Lon- dra seyahati 1937 senesine edilmiştir. General İsmet İnönü Kral Edvardın merasiminden sonra — Londra'yı — siyaret edecektir. — Sonu 4 ncü sayfada— Yunan kralına sutkasd mı? Kralın bulunduğu gemide bir torpil pat ladı, bir zabit öldü.. Yuna 1 kralı İstanbul, 2 (Hususi muhabiri- mizden) — Belgrad'dan verilen bir habere göre, Yunan donanmasının dönüşü esnasında, Ka- Yünan krali - ile Heyeti vekilenin bulunduğu gemide bir infilâk olmuş, bir lor|vıl pat Tamış ve bir sabit ölm Hâdisede bir kasd .ıı..,. olma: dığı tahkik edilmektedir. Atina'daki miting İstanbul, 2 (Hususi) Yuna: —Sonu 6 ıncı say/uda— İngiliz-Rus deniz anlaşması İtalya acaba ne düşünüyor? Londra 2 (Radyo) — Tagiliz- Sovyet deniz — uzlaşması üzerine neşredilen bir tebliğde, esaslarda tamamen mutabakat busüle geldiği bil lmiştir. Elde odilen uzlaşı ir tadildem sonra imzal macaktır. Ba - uzlaşma, tasdikten sonra diğer alâkadar devletlere de arz ve teklif edilecektir. İtalya'nın bu ozlaşma bakkın- daki noktai nazarı belli değildir. E KA Dahiliye Vekili Şük. rü Kaya'nın Cenev. re'deki nutku son tel- graf haberlerimizde. Bir Alman haberine Merkez bankasının blok paradan kazandığı 1,5 milyon liradan bunu vermesi isteniyor. Frank kıymetinin sukutu sebe- bile İzmir'deki ibracatçılar, Fransa ile frank üzerinden yaptıkları en- tışlar için frangın son kıymetini mozarı dikkate almak suretile yeni * yapmışlardır. Birinci teşrin satışları, Meselâ, evelce beş franga - satılın üzümler; şimdi 6,5 frank üzerinden teklif edilmekte Ve “satılmaktadır. İhracatçalarmı zarar ettiklerini iddia ettikleri malisul satışları, eylâl ayı: na ait saşışlardır. ve bedelleri Cumu: kaşıma frank üzerindes yatırılmış ihracatçılar, merkez ban- olan malların tüccarlara paraları verilirken frangın eski kuru üze- rinden verilmesini bükümetten ik- temişlerdir. İlıracatçıların — İktısat vekâletine yapımış oldukları müra- camt badur. Hükümetçe ba mes'ele üzerinde tetkikat yaptırılımaktadır. Bir tahmine göre, hükümet ihracatçılarımızın — dileklerini tat- min etmeğe çalışacaktır. Çünkü ihracatçıların iki türlü ziyanı vardır: 1 Yüksek rtekolte tahmini ile ncuza alivre satışı yapmak ve rekolte düşünce bunları yüksek fi- atten abıamış malla kapatmak, hep bu suretle olmuştür. | 2 — Frangın sukutu: Bunun — birincisi hiç şüphesiz dourudan doğrudan doğruya ticari bir akdin gayet zururt ve tabif icabıdır. Ne alıtı devletin, ne de Türk hükümetinin sun'u taksiri vardır. Binaenaleyh - tacirin de ba mes'ele üzeriade berhöngi bir ve rorda bulünması imkâm görüle memektedir. İktacisi ise dikkate şayandır: Filvaki ortada Trangin sükür tondan mütevellit bit siyan — vare dir, Ve İzmir için tayin edilen miktar 300 bin Çirudır. Türkiye'de Franmz iliracatçısı- mn bloke parası 70 milyon frank kadar tahmin edilmektedir. Ba mevcuden kıymeti de, merkez ban- kası lehine yüzde 30 düşmüştür. Yani şimdi Fransız ihracatçısıma tediyat yapılmak lâmın gelse, Türk parası ile yüzde 30 noksanı ile tediye, maksadı. temii edecektir. Şu halde yüzde 30 nisbetinde bir kâr var demektir. Bunun da tutatı 11,5 milyon Türk lirasıdır. İhracatçılarımız işte bu kârdan kendilerine ait ziyamın kapatılına: — Sonu 2 inci sahifede — Parisborsası dün açıldı. Bir İngılız lirası, 96 franktır. Meclisi meb'usan toplantıları devam ediliyor. Paris 2 (Radyo) meclislerde hummalı v sükünet kaim olmuştur. Meclisler — kulislerinde — dahili mes'eleler üzerine münakaşa yok- tar. Fakat harici mes'eleler etra. fında haummalı münakaşalar ve fa- aliyetler vardır. M. Blam Cenevre'de Fransız 64 kişi Mmurahhaslarile uzun bir görüşme yapınıştır. Bundan sonra, M. Viye ' no ile birlikte sast onbire doğru asamble içtimama - iştirak etmiştir. Para mes'eleleri etrafında Cerevre- de henüz tebellür etmiş bir vazi- yet yöktür. Saat 13 de M. Blum İngiliz ve Prantz murahhâslarına — Sonu 4 üncü sahifede — boğuldu Madrid şehri tah- liye ediliyor. Hitler'in muavini Von Hes ı!e G. Franko arasında tebrik telgrafları teati olundu. Âsi Generat Franko'nun topçuları Paris, 1 (A.A) — Paris-Soir gaze- tesinin haber verdiğine göre, Mads rid halkı ve hassaten miliz asker- lerinin evlâd ve ayali âsilerin ya- kanda taarruz etmeleri — ihtimaline mebni şehri terketmektedirler. Bir şehir daha düştü: Saint jean de Luz, 1 (ALA) — Nasyonalistler Bilbao üzerinde kâin Andarroa limamna girmişlerdiz. General Mola'nın kitaatı hali- Soıııîıfeı ııHIıJıd_