3 Ekim 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

3 Ekim 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

. Sayfa 4 parisborsası dün açıldı. w«Başı | inci sayfada— bir ziyafet vermiştir, M. Pol Barkur, tahdidi tes lihat komisyonunun toplanması lüzumuna işaret etmiştir. Konsey, bugün akşam üzeri Danzig mes'elesi ile iştigal et- miştir. Danzig komitesinin ra- poru okunmuş ve tasdik edil- — miş, istifa eden Portekiz de- A legesi yerine İsveç delegesi tayin olunmuştur. M. Blum, asamble müzake- ratını takibetmiyecektir; yalnız M. Eden ile hüsusi surette doğrudan doğruya temas için gelmiştir. Liyon, 2 (Radyo) — Tica- ret Karteli, M Blum ve M. Kayo'ye ve meclis Maliye en- cümeni reisi M. Vali'ye bir telgraf çekmiş ve vaziyetin vehameti hasebile 40 saatlık hafta kanununun tâlik edilme- sini istemiştir. Paris, 1 (Radyo) — Meb'u- san meclisi âyandan gelmiş olan para kanunu lâyihasının ikinci okunmasını dinlemek ve bu bapta müzakerelerde bu- lunmak üzere gece yarısından biraz evel M. Heryo'nun riya- setinde toplanmıştır. Hükümet erkânına mahsus sıralarda 8 nazır bulunuyordu. Vaşington, 1 (A.A) — Ti- caret bakanı M. Rober mat- buata verdiği beyanatta Fran- sız, İngiliz, Amerikan — anlaş- masının- dünya istikrarına doğ- ru atılmış bir adım "olduğunu söylemiş ve demiştir ki: Bu anlaşma üç memlcket arasında halihazırda çok yük- sek olan gümrük tarifelerinin indirilmesini intaç edebilecek olan bir tesanüd tesis etmek- tedir, Paris, 1 (AA)— Eski mu- haripler milli federasyonu bü- tün meb'uslara birer mektup göndererek hayat pahalılığına karşı mücadele etmek üzere hükümet* tam selâhiyet vere- cek olan para kanununun maddelerini kat"i surette onay- lamalarını dilemişlerdir. Paris, 1 (A.A) — Meb'usan meclisi asbaşkanı ve komünist grubu sekreteri M. Jak Duc- les komünistlerin frangın kıy- metten düşürülmesini kendileri için zararı mucib telâkki et- tiklerini, zira — ekmekçilerin maişetlerini daraltacağını ih- tar etmiştir. Maamafih komü- nist grubunun frangın iştira kuvvetini muhafazaya ve üc- retlerin hayat pahalılığı ile te- nasübüne temine — müttallik hükümlere muhalefet etmiye- cekleri zannediliyor. Paris, 1 (A.A) — Senato'da ANADOLU .— Günlük siyasal gazete Sahip ve başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat ve yazı işleri müdürü: Hamdi Nüzhet İdarehanesi: İzmir İkinci Beyler sokağı * C. Halk partisi binas içinde Telgraf: İzmir — ANADOLU Telefon: 2776 — Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ Yullığı 1200, altı aylığı 700, üç aylığı 500 kuraştur Yabancı memleketler için senelik abone ücreti 27 liradır ıaoı yınle 5 kuruştur Sünü geçmiş müshalar 25 15 kuruştar.| ANADOLL' NATBAASINDA SILMIŞTI! .değıldmı. Ve fuıd büyük bir nüfuz sahibi olan B. Kâmil Şotan halihazırda Meb'usanlarla senato - üyele- rinin noktai nazarlarını telife çalışmaktadır. Roma, 2 (A.A) — Fransız frangının kıymetten düşmesi üzerine alınacak tedbirler hu- susunda Aalâkadar Bakanlar arasında fikir ayrılıkları bu- lunduğu hakkında yabancı memleketlerde çıkan şayialar kat'i surette yalanlanmaktadır. Diğer taraftan öğrenildiğine göre, Borsalar pek muhtemel olarak Bakanlar heyetinin iç- timaının ertesi günü yani önü- müzdeki Salı günü açılacaktır. İstanbul, 2 (Hususi) Paris borsası bugün açılınıştır. Paris, 2 (A.A) — Senato meb'usanda tadil edilen para kanunu projesinin 3 üncü k- raatını yapmak üzere saat 20 ye doğru toplanmıştır. Senato azasından Pol Laffont ay sonu likidasyonları esnasında döviz muameleleri üzerine elde edi- len kârlardan alınacak vergi- nin yüzde 50 den yüzde sek- sene çıkarılmasını teklif et- miştir. Senato bu teklifi 121 reye karşı 161 reyle tasvib etmiş ve bilâhara muhtelif hükümet tekliflerini de kabul eylemiştir. Senato saat 22,30 da tekrar toplanmak üzere - toplantısını tatil etmiştir. Bu arada meb'usan meclisi senato tarafından tadil edilen kanun projelerinin dördüncü kıraatı için saat 21,30 da top- lanmıştır. Paris, 2 (A.A) —Meb'usan meclisi yeniden para kanunu- nun 13 necü maddesini tâdil etmiş ve kârlar üzerine ka- zançlan almacak vergi mikta- rını değiştirmiştir. Meb'usan — meclisinin 219 reye karşı 355 reyle kabul ettiği preje yeniden Senatoya dönmektedir. Meb'usan mec- lisi bunun üzerine toplantısını tatil etmiştir. Paris, 2 (A.A) — Saat 9 da toplanan Senato geçen gece saylavlar kurulu — taralından tadil edilen kıymetten düşür- me hakkında kanunun bu mu- addel şeklini tetkik — etmiştir. Proje derhal finans komisyo- nuna yollanarak — celse - tatil edilmiştir. Senatonun fiatlerin yüksel- mesine mani olmak ve yevmi- yelerin tesbit edilmesini temin etmek için hükümete bazı sa- lâhiyetler verileceği sanılmak- tadır. Londra, 2 (A.A) — Fransa bankası ile akdettiği hususi bir. anlaşma neticesi olarak İngiltere bankası çok acele Fransız frangına ihtiyacı bu- lunanlara bir İngiliz lirası 96 frank üzerinden muamelenin ihtiyaç gösterdiği dövizin bir kısmını ita etmiştir. Paris, 2 (A.A) — Umumi kanaat bugece meb'usan mec- Kisi ile senato arasınde para kanunu üzerinde kat'i bir an- laşma vukua geleceği merke- zindedir. Paris, 2 (A.A) — Mükerrer 13 numaralı madde bakkında müdahalesinde M. Blum ez- cümle demiştir ki: —”"Ben cesaretsiz. değilim. 6 İkinci kânunda da cesaretsiz cetleri gi hakkındaki şayialar ta- vermeğe muktedir. olacağım. -Başı T inci sahifede— Star gazetesine göre, Lon- dra siyast mahafili bu se- yahatin şu mevsim içinde yapılmasından bir falde beklememektedir. Berlin, 1 (A.A) — D.N, B. ajansı, Royter ajansına atfen şu haberi veriyor : Türkiye başvekili İsmet İnönü'nün İngiliz hüküme- tinin daveti üzerine son baharda Londra'ya gelece- mamen asılsızdır. Halen iki memleketi alâkadar eden pekâz mes'ele vardır. Zira doğu Akdeniz'ine ail bir pakt akdi hakkındaki müzakereler şimdilik der- piş edilmemektedir. Başvekil Ankara'ya döndü | Ankara, 2 (A.A) — Başba- kan İsmet İnönü saat 21,30 da | Kayseri'den Ankara'ya gelmiş ve istasyonda Bakanlarla bir çok meb'uslar ve yüksek dev- let memurları tarafından kar- şılanmıştır. Kayseri, 2 (A.A) — Başve- kil İsmet İnönü bu sabab şeh- rimize gelmiştir. Başbakan kombinalarda incelemede bu- lunduktan sonra Ankara'ya hareket etmiştir. Senato'nun bu ihtimali imkân- sız addediyor, görünmekte ol- duğunu büyük bir memnuni- yetle müşahede ediyorum. Hü- kümet başka türlü düşünmek mecburiyetindedir. Biz hiçbir zaman bir istimlâk hükümeti | değiliz. Fakat kanun “adamı için tasarruf hakkı bütün kol- lektif menfeatlerden üstün mü olmalıdır. Bir Sosyal harble neticele- necek olan tazyik hareketle- rinden kaçınmak suretile ka- faları sakinleştirmiye muvaffak olduk. Eylülde yapılan grev hareketi sükün bulmuştur. Bu karışıklık devresi uzadığı tak- tirde tehlike baş gösterebilir. Para tedbirlerinin muvaffakı- yeti iş veren ile işçi arasın- daki itimat ve nizamın idame ettirilmesine bağlıdır. Sosyal hâdiselerin ikinci bir propa- ganda tarafından hariçte mü- balağa edilmemesi lâzımdır. Teminat ve — uzlaşmadan ümitvar bulunmaktayız. Paris, 2 (Radyo) — Fransa hükümeti frangı dört günlük münakaşadan sonra düşürmüş bulunmaktadır. Şimdi ihtikâra mâni olacak tedbirler de kabul ve tasdik edilmiştir. Frank veya mecburi ihtiyaç maddeleri üzerinde ihtikâr ya- pacaklar şiddetli cezalara tâbi olacaklardır. Meclis sabık —muharipler, mütekaidler maaşları, küçük irad sahiplerini alâkadar eden 4 lâyihayı da tasdik etmiştir. Meb'usan ve' âyan meclis- leri, maliye bakanına kredi fonsiyeye 3 milyar frank avans vermesi hakkındaki kanunu da tasdik etmiştir. Mütekaidlere aid lâyiha mu- vakkat bir müddet için talik edilmiştir. Varşova, 1 — Nazırlar he- yeti, Polonya'nın Ziloti namın- daki parasının kıymetini mu- hafazava karar vermiştir, Par- lamento, yakında fevkalâde bir toplantı. yıpıul:hr ANADOLU Bir Alman haberine göre, Başbakanımız Londra'ya gitmiyor. / diden TELKFON Fransa başvekili Cenevre'ye geldi Dahiliye Vekilimiz, asamble toplantı- ILRLCORAF *i T[LSıZI.E sında bir nutuk irad etti. “Türkiye dahilinde tam bir asayiş vardır. Harici vaziyetimiz, ittifaklara sadakat, dostlukları takviyeden ibarettir,, Şükrü Kaya, Parti Cenevre, 2 (Radyo) — Bu- gün sabahleyin Asamble top- lanmıştır. Ruzname dahilinde müzakerat cereyan etmiş ve Şili murahhası: — Uluslar sosyetesinin ya- man Devlet bankası müdü nün nutku, yalmız Fransa" karşı ciddi bir tenkid değil, ayni zamanda İngiltere ve Amerika'ya — bir hücumdur. Beynelmilel kredi ile iptidai maddeler problemlerinin can boktası Alman ekonomik va- ziyettir. Fransa'nın vaziyeti de- ğişir ve böylelikle sulhe ve ekonomik — kalkınmıya — tesir ederse, Almanya memnun ola- caktır. Almanya görüşmelere hazırdır. Bu şekilde ekonomik müzakereler siyasal sahada sükün tesis edebilir. Kopenhag, 1 — Gazetelere göre, doktor Şaht'ın nutkun- dan, para - istikrarının Rayış- bank meclisinde görüşüldüğü ve Almanya'nın böyle bir is- tikrara iştirak edebileceği an- laşılmaktadır. Paris 1 — Âyan meclisinin tadil ettiği altıncı maddeye göre, frangın yeni 'kıymeti, bundan evel altın esasına gö- re tesbit edilmiş beynelmilel tediyelere şamil olmıyacaktır. Bu gibi taahhütler için fran- gin © zamanki kiymeti esas tutulacaktır. Bundan evel kar- şilikli muamele görmüş olan tahvilât beynelmilel mahiyetini kaybetmiş sayılmıyacaktır.. Gazeteler, doktor Şaht'ın nutkundan Almanya'nın, bazı şartlarla ekonomik müzakere- lere iştirak edebileceği ve bu suretle siyasal bir tarzı tesvi- yeye — varılabileceği manasını çıkarmaktadırlar. Londra 1 — Gazeteler Dr. Şaht'ın nutku hakkında muta- lca yürütmiyorlar. Ticaret ma- hafiline göre, Almanya kendi- sinden bekleneni yapmıştır. Başka türlü de hareket ede- mezdi. Bernm 1 — Bütün İsviçre barsaları açılmıştır. Esham ve tahvilât yükseliyor. Muamele hararetlidir. Paris, 1 (A.A) — Corunna radyo istasyonunun verdiği bir kabere göre Madrid hükü- meti Peçeteyi kıymetten dü- şürecektir. Finans Bakanı şim- husustaki '“I&ımı_- merkez bürosunda rin için ne yapabileceği mes- Bunun için, sösyetenin takviyesi teşebbüs- lerine Şili hükümeti iştirak edecektir. Demiştir. Türkiye Cumuriyeti ikinci murahhası Şükrü Kaya söz alarak şunları söylemiştir: — Türki'de hâkim — olan sulh prensibidir. Dahilde tam bir asayiş ve Cumuriyetper- verlik hükümfermadır. Harici vaziyetimizde ittifaklara sada- kat, dostlukları takviye siya- setinden ibarettir. Uluslar sos- yetesi prensibleri dahilinde sulhun müdafiiyiz!. Venezoella murahhası da paktın - takviyesine: taraftarlı- ğını bildirmiştir. Meksika murahhası: — Uluslar sosyetesine aza- mi bir itimad ve emniyet bes- liyoruz. Sosyete paktının tak- lâzım görüyoruz. elesi mühimdir. viyesini de Demiştir. Küba murahhası ayni şe- kilde beyanatta bulunmuş ve repormenin yakın veya uzak bir âtide tahakkuk edeceğini söylemiştir. İskandinavya — murahhasları silâhların tahdidi lüzumunu ileri sürmüşlerdir. Assamblenin sabah içtimaı bu suretle nihayet bulmuştur. Akşam celsesinde umumi mü- zakereler yapılacaktır. Cenevre, 2 (Radyo) — M. Blum, Madam Blum ve kabine şefi ile birlikte Paris'ten gel- mişlerdir, Ayni trenle M. Pol Bonkur da gelmiştir. Çekoslovakya'nın Paris se- firi M. Ususki de buraya gel- miştir. M. Blum, M. Delbos ve M. Eden'le görüşecektir. Bu mü- lâkatlar ikinci Lokarnoyu tesis için yapılacaktır. Cenevre'de - İtalya ve Al- manya murahhasları — yoktur. Belçika hariciye bakanı M. Stark ta bugün Belçika'ya git- miştir. Bunun için 2 numaralı Lokarno müzakereleri ancak İngiltere - Fransa — arasında yapılacak demektir. İtalya; son olarak Lokarno- ya iştirak kararını vermiş ad- dedilmektedir. Fakat Alman- ya'nın iştiraki hakkında henüz hiçbir tahmin yoktur. M. Litvinof da Rusya'nın yeni Lokarno müzak”relerine Cenevre, 2 (A.A) — Millet« ler cemiyeti asamblesi başka: nının bir teklifi üzerine silâh- sızlanma işlerile meşgul olar cak olan üçüncü komiteyi teşkil etmeğe karar vermiştir. Bu hususta beyanatta bulunan Macar delegesi silâhsızlanma- da hukuk müsavatı hakkında bazı devletler tarafından takı- nılan vaziyet karşısında Macar delegasyonunun bu üçüncü ko- misyon mesaisine iştirak etme- mek mecburiyetinde kaldığını söylemiştir. Pt haranecı a ASA RERR L — Sir Samuel Hor'un nutku — Başı Tinci sahifede — teslihat vaziyetinin bütün dün- yada daha ciddi bir şekil al- dığını söylemiş, Almanya'nın tekrar silâhlandığını ve mem- lekette iki senelik hizmet usu- lünün ihdas edildiğini, Fran- sa'da da geçen sene içinde iki sene askerlik hizmetinin tekrar tesis edilmiş olduğunu, Sovyet ordu ve hava kuvvet- leri mevcudunun pek ziyade artmış bulunduğunu, Ameri- ka'da ordu masraflarının git- tikçe arttığını kaydetmiş ve demiştir. ki: 4 —“"Bu hal, bir taraflı silâh- sızlanmanın faydasızlığını ve barışın istikrarcı bir unsuru olmak itibarile kuvvetli bir İngiliz imparatorluğunun lüzu- munu gösterir. Hükümet si- lâhlanma proğramını mümkün olduğu kadar çabuk tatbik etmek zaruretinde bulunuyor- du. Bu silâhlanma İngiliz im- paratorluğunun en mühim un- surlarını teminat altına almağa matuftur. Bütün dünyanın ümit ettiği gibi gelecekte genel bir silâhsızlanma vukubulduğu tak- dirde bu ancak İngiliz silâh- lanma proğramının tatbiki şar> tile olacaktır. “Filo inşaat proğramı, bek- lenildiğinden daha çabuk ta- hakkuk etmiştir. Bu proğram- da bu sene için yalnız 2 safi harb gemisi ile 7 kruvazör, 18 torpido muhribi, 2 tayyare gemisi, 8 denizaltı gemisi, 6 tayyare ve motörlü torpido vardır. Hava kuvvetlerimize birçok zabitler yüksek kıymetli kim” seler adeta tahacüm etmek suretile iltihak etmektedirler. Yakında kullanılacak olan yeni nümune tayyareleri, dünya yü” zünde mevcud tayyarelerin her hangi nevile olursa olsun mu” kayese edilebilir. Hem de bu mukayese bizimkilerin lehine olur., Sir Samuel Hoar, nutkunu şu sözlerle bitirmiştir: — Aa bir tecrübe, Britanyâ imparatorluğunun mefruz veyâ hakiki zaafının beynelmilel si” yaset sahasında teşevvüşler€ sebebiyet veren bir âmil oldu” ğunu göstermiştir. Etibba kongresi Belgrad, 2 (Radyo) — nelmilel Etibba kongres 3/10/ 936 Çi SON HABECR L B - zz EKXK A F728A5 x -d di .— İ go vRrsAass —— & <