6 Ekim 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

6 Ekim 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Lise kitaplarının Me Ge tabıları Maarif. diya a ddesinde -Semih Lütfi- | * Söhület “kütüphanesinde satılır. yanlışsız ve son vekâletinin tayin ettiği —- 5 — Fiatı her yerde 5 kuruş KŞA SALI — 6 TEŞRİNİEVVEL 1936 K Sene 19 — No. 645 İstanbulun EN Trıhtımlara ehemmiyet veriyor M. Proste çok Sarayburnundan Floryaya kadar sahili “takip eden bir cadde açılacak M. Proste'un düşüncesine göre Kumkapıdaki bu harap binaların yerinde rhtımlar ve geniş bir endde olacaktır Şehirellik mütehassısı M. Proste'un. İstanbulun rıhtımları hakkında tef Kikatta bulunduğunu ve düşüncele- rini vali ve belediye reisi Muhiddin Üstündağ ils fen heyeti erkânına izah yazmıştık. ilik mütehassısının kanaati- ne göre İstanbul gibi sahil bir şehirde yapılacak fk imar hareketi munta- zam rihtımlar vücuda getirmek ok malıdır. Mütehassısın yapacağı plân- da açılacak yeni bulvarlar, meydan- Yar sahillerden başlıya liç, Marmara ve Boğazın i da rıhtımlarn bu itibarla ehemmiyeti vardır. İktisad vekâleti, Tophaneye kadar mevcud olan rıhtımları Fındıklıya ve hattâ Kabataşa atmağa esas italya Ingiltere ile anlaşmak itibarile karar vermiş ve ilk tetkikatı- nı da yaptırmıştı. Galata rıhtımları- nın bu suretle uzatılması nihayet ik- tisadi zaruretten ileri geliyor. Şehrin imarı ve sahillerin o güzelleştirilmesi için bu kâfi değildir. M. Proste Sirkeciden başlıyarak | Sarayburnu ve Marmara kıyısını ta- kiben Floryaya kadar uzanacak büyül | bir cadde açmak ve rıhtım yapmak Tüzumuna kanaat getirmiştir. Aynı zamanda iç sahillerinde de rıhtım yapılacaktır. Florya plânıni: biran ey- vel bitirmeğe çalışan mütehassıs bü- yük sahil yolunun açılmasını Florya- Dın imarile sıkı surette alâkadar gör- düğünden rıhtımlara ald projesini de evvel hazırlıyacaktır. istiyormuş Bunun için bütün istediği İtalyanın Akdenizdeki bugünkü vaziyetinin tanınması . imiş 'Temps gâzetesinin Roma muhabiri bildiriyor: Givrnale d'İlalia gözetesi Akdeniz meselesi hakkında kendi müdürünün imzasile yazdığı bir makalede, Ak- deniz meselesini ortaya çıkaran dev- detin İtalya değil, İngütere olduğu" nu yazdıktan sonra diyor ki: «İtalya, Akdenizdeki evvelki vazi- yetini değiştirmek tabiri aharle bu de nizde mevcut kuvvet sistemini boz mak için hiç bir şey yapmamıştır. Bu | denizini İngilterenin hayati menfa- âtleri için hayati ehemmiyeti haiz ol- duğunu: münakaşa kabul etmez bir prensip olarak telâkki etmiş ve hiç bir zaman Akdenizin - sularını bu- landırmak istememiştir. | İngiltere yeni deniz teslihati ve drima daha kuvvetli üssülharekeler ık, siyasi ve askeri anlaşmalar Akdenizde- ide- kurt! akdetmek siyasetidir Kİ ki kuvvetler arasında müvazeneyi Eiştiriyor.» * Müteakiben Giornale d'İtalla İngil- kuvvetlerini na- ediyor ve ye- 'nlâkadar olduğunu iddi nlâkadar olduğur esini kabul et ri Boğazlar mukavel mesine mukabil, Türkiyenin İngilte reye yapmış olabileceği tavizat - me- gelesini ortaya atıyor Ye sonunda da Akdenizde. tahaddüs eden yeni vazi- yetin Akdenizdeki bütün menfatler ve bilhassa bütün milli hayatı Ak- denize inhisar eden İtalyanın men- İcatleri namına tavzih ve tenvire muhtaç olduğunu ilâve ediyor, Temps muhabiri, İtalyan gazetesi- nin bu makalesini hulâsa ettikten sonra diyor ki; Bu makale gösteriyor ki, İtalya İn- giltere ile anlaşmağa hazırdır. Ro- maya göre Akdeniz hakkında İn- | giltere ile İtalya arasında her han- gi bir ihtilâfın sebebi mevcudiyeti yoktur. M. Mussolini, İngilterenin Ak- denizde müklesep vaziyetlerini tanıma ğa ve bunları zayıflatmak istemediğini isbata daima hazır bulunduğunu söy- lüyor. Bir Roma imparatorluğu ha yali, onun nazarında bir İngiliz im- paratorluğunun mevcudiyetine mu- halif değildir. Sadece istediği şey, İtak- yarın bu denizdeki bugünkü vaziye- tinin Lanınmasıdır, - Küçük bir teklif Yazan: Fazıl Ahmed Aykaç Üçüncü sahifemizde okuyunuz. Iki mühim karar Klering hesabındaki frank bedelleri eski kur üzerinden verilecek İhracat bedelleri Türk lirasi, sterlin, belga ve dolar olarak tediye edilecek Ankara 5 (Telefonla) — Fran- gın düşürülmesi üzerine tacirle- rimizin zarara uğramamaların temin edecek tedbirler almması- nı görüşen komisyon şu karar- ları vermiştir: Frangın düşmesinden evvelki tarihe kadar mal sevk ve ihraç edipte bedelleri klering hesabına kaydedilmiş olan malların bedelleri Jrangın eski kuru üzerinden tediye edecektir. Bundan sonra yapılacak ihracat bedelleri Türk lirası baş- ta olmak üzere sterlin, belga ve dolar olarak tediye edilecektir. Komisyon şimdi klering hesübi- na yalırlmamış olan mallarla fran- gin dilşmesinden evvel mukavele- ye bağlarmış olan mal bedelleri- nin tediye sureti üzerinde tedkikat yapıyor. Merkez bankası tarafından da bu hususta yapılan teğkikler neti- celenince verilecek karar alâkadar- lara bildirilecektir. Bir İngiliz sanayi i heyeti geliyor İngilterede sanayileşme plânımıza karşı alâka artıyor Londra 5 (AA) — Anxdolu ajan- sının hususi muhabiri bildiriyor: Brasssert müessese ile Karabük demir sanayiinin tesisat mukaevele- sinin imzası dolayısile alâkadar City timiz şerefine Grovncsrhaux cü bir ziyafet ve esi ve Londra büyük nı ile başlıca hazır b ılunmuş ve salon Türk renkleri, stenmiştir. Cityde sanayileşme plânımıza kar- şı gittikçe artan bir alâka uyam maktadır. Bu maksatla yakında 'Tür- kiyeye gelecek bir heyet hazırlanıyor. | Istanbul grupu tarafından dün ticaret heye- | ugün 16 sahife Telefon: 24240 (İdare) - 24249 ( Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) İstanbul bugün kurtuluş bayramı- hı kutluyor, Mili mücadelenin za- ferle neticelenmesi üzerine ön üç yıl evvel bugün itilâf orduları İstanbulu tahliye etmişlerdi. İstanbul halkı, bu şerefli günü kutlamak için erkenden sokaklara dökülmüş, Taksim âbidesi civarı ile lık toplanmıştır. Şehir bu büyük günün şerefine baştan başa bayrak- larla donanmışlır. Tanzim edilen program mucibin- ce alaya iştirik edecek askerler, üni- i liseler ve diğer mek- motösikletli polisler, İ esnaf teşekl tanahmed lardır. Saat onda 21 pare top atılmış, İs- tiklâl savaşında vatan Wu veren büyük şehitlerin aziz halı rını anmak için bir dakika süküt edil- miş, vpurlar, fâbrikalar düdük çal mışlar ve bütün nakil vasılaları bu esnada bulundukları yerde durmuş- lardır. Gazetemiz basıldığı esnada Şşen- lk alayı önlerinde mızıkelar olduğu (Devamı 5 inci sahifede) meydanmda - toplanmış- Su kabı tı Bu kadar mikrop olduğu halde nasıl yaşıyoruz? Doktor İhsan Sami: i “Ona siz de şaşın, ben de şaşayım... Galiba vücudumuz muafiyet kesbetmiş,, diyor (Muharririmizin Dr. İhsan Sami ile yaptığı bu enteresan mülâkatı 7 nci sahifemizde okuyunuz.) eN alayın toplanacağı Sultanahmed mey- danında, caddelerde büyük kalaba- | ileri- sant dokuzda Sul- | altında nasıl görünür! pasında Koli basilleri, kabak çekirdeğinde stafilokoklar... Kurtuluş bayramı şerefine bütün şehir bayraklarla donandı Suriyede seçim başlıyor Iskenderun ve Antakya Türkleri seçime iştirak etmiyecekler Dörtyol 5 (Mususi muhabiri. mizden) — Suriyede mebus se çimine gelecek hafta başlanıyor. iskenderun ve Antakya türkleri bu seçime iştirik etmemeği kati surette kararlaştırmışlardır. Fransadan dönen Suriye he yetinin bugünlerde Antakya ve İskenderuna gideceği haber alın- mıştır. Dörtyol 5 (Hususi muhabiri. mizden) — Frangın altın es sından ayrılması İskenderun ve Antakyada halkı zarara sok- muştur. Sincan türkleri bir fran- ga satılan ekmeğin iki franga çıkarılmasını protesto için dük- kâlarını kapamışlar, belediye bi- nası önünde toplanmışlardır. Yediklerimiz mikroskop .. .. un büyük günü.