6 Ekim 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

6 Ekim 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmialtıncı yıl No. 7034 SALI 6 Teşrinievel 936 Meşhud suçlar Ve Türkçe ko- huşmıyan Yahudiler Meşbud soçlar kanunu tatbiku kondu. Adliyeciler memnun, zabila Bemnun, halk memnun. Kanunun Verdiği hürriyetleri menfi sabada İstismara yeltenenler, artık bu lâü- baliliği yapamıyacaklardır. — Zalata: Tn pençesi bu gibileri derhal ya- kalıyacak, derhal - tahkikat, hemen Muhakeme ve ayni günde kırar. Sokakta ağız dolusu kütfür sa- Vuran, şuna buna tokat atarak ay- larca sonra adalete hesap — verem, Bara kahramanlığı yapan, letbiye ve adaba ormuz silken tip- ler, çok değil, bir ay içinde kabuk- lırma çekilip dumura - uğrıyacak- lardır. Türk- dili, Milletinin arzusu bakımından gö- hül dilerdi ki, Türk olup ta mec- buriyet olm Türkçeden - gayri dillerle konuşanlar - bakkında bu kanuna hükümler ve maddeler konmağa imkân bulunabilsin. Çünkü bize öyle geliyor ki, Meselâ — senelerce ile haşrüneşr olup milli izzetinef- Simizi çiğniyenler, sokükta. mara atan, tekme tokal daha ağır surette tecziyeye — müsta.- haktırlar. Yani milli hara ve - kül- dür şahasındaki Omuz #ilkip arka çeviren hor ferd, bu millete hükim zihniyet, zaruret Ve ölçülere karşı menfi bir. mu- kaycmete ve mücadeleye — başlamış demektir. Aradaki fark, daha ince tahlil edilir ve mahiyeti Noktasından daha esaslı sürette tet- kik olunursa, dilimizi konuşma- Makta taannüd edenleri — elbette daha müşkül vaziyette bırakır. Biz, Türk - yaşamağı, teşkilâtı #tasiye bakımından dik. Yani; ! — Aml Türk'ler.. Bunlar kan, can, hars, kültür bakımından Millet dediğimiz yığının aslını teş- kil ederler. Ve milli zaruretin ila- ©, ancak bunlara racidir. 2 — İktsat, vergi ve nüfas Türkleri. Bunlar, milli çerçeve içinde yaşamakla beraber vergi ve Tüsüm vermekten, para kazanmak- fan, üsülen askere gitmekten başka birşeyle alâkadar olmazlar.. - Diğer hususatta serbesttirler.. Demedik.. Diyemeyin ve diye> Miyeceğiz de.. - Bizim millet - hak- kındaki telâkkimiz şudur: Dilde, kültür . ve harsta, Tükterde, — ideolojide, Yurd ve millet sevgisinde, maddi Ye maneyt herşeyde - birleşmiş ve ıılrııı.ııınııı yığın.. Halbukâ şimdiki hakikat, böy: le bir şekil arzetmekteri ne kadar özaktır. Yahudiler, fer'i Türkler halin: 'de yaşamakta bütün ssrarlarını mu: umumi Türk; haraı ve Türk da İspanyol — lisanı mran insavdan mücadelelerimize bilhassa ikiye ayırma: ka- menfaatte, faza ediyorlar. Ne tarih müvace- hesinde bir şüktan, ne de İstikbale ait bir vazife ve samimi- Vet hissine sahiptirler. hal ve Muztar kalmadıkça, Alışveriş. etmiyorlar. Kendi bizimle hiç Münasebeti olmuyan bir içtimat teavün teşekkülleri vardır. Beneberitleri yaşıyor. Mekteb leri de vardır, hastaneleri de... Çocaklarına en küçük bir Türk *Nsi yapılmasına tahammül edemi- Yorlar. Türkçe konuşmıyorlar. Me- niyetimize, haramıza, kültürü- Müze, Cikir ceroyanlarımza karşı Yaş gibi lâkayd ve hissizdirler. Sadece ve sadece, “İktisad ve Büfuk Türk'ü,, diyebileceğimiz — bi- Fer tip halinde, tek taraf h kazanç — Sonu 4 üncü sayfada — Türk'ten içlerinde, Hergün sabahları çıkar, siyasal gazetedir. Suriye gazeteleri bizi haklı görüyorlar. Be- rut'ta çıkan Yıldız gazetesinin bir makalesi Kardeşlerimiz sosyeteye bir protesto tevdi ettiler. Suriye murahhas heyetmde tek Türk murahhası yoktur. Bir millet satılamaz ve devredilemez. Bu muahedeyi kanımızla sileceğiz. Ermeniler de nihayet yola geldıler. Bir Türk köyünün başka vilâyete bağlanmasını 20,000 Türk protesto etti,. y SEKRLA Â SKDN ZİK: SAD b gir 2A0 yi Brrasafy n Sesal Yıldız gazetesinin başlığı ve makaleyi havi nüshası İstanbul, 5: (Hususi) — Antak- ya'da Türk bayrağına tecavüz edil- diği hakkında çıkan baberler, San- cakta tecssür uyandırmıştır. Sancak Türk'leri, — baklarını — üruhafazıya azami surette çalışmaktadırlar.. 20 Bin nüfuslu ı) hiyesinin sancaktan alınarak başka vilâyete bağlanması, İskenderim'da asabiyet uyandırmıştır. 20 bin Türk bu hüdiseyi protesto dımiştir. Sancaktaki Ermeni'ler de, Türk. lerin dayasına müzaher 1 etmeğe — Sonu 4 üncüsahifede — B. antantı ko konseyı şubat ta Atina'da toplanacak Cenevre'de R. Aras'ın rıyasetmdekı içti. mat müteakıp bir resmi tebliğ neşredildi' Belgrad, 5 (Rudyo) Balkan antantı daimi könseyi, Cenevre'de Debarş otelinde Tür- kiye Hariciye vekili doktor Tevfik Rüştü Aras'ın riyasetinde toplanmıştır. Toplantıya, Tavya'nın Yugos- muvakkat Cenevre — murahhası M. Puriç, Hariciye Romanya nemrı ÖL Yunanis- müste- Antoneska, tan Harici çın M.M ndıı ip tirak etmiş Türkiye ıııı,.ı.,. vekili Şükrü Kaya ile Romanya Hariciye müsteşan — M. Pavolesko da hazır bulunmuşlardır. Balkan antantı. konseyi, toplan- tıdan sonra çu resmi tebliği Ceş Rüştü Aras, Cenevre'de M. Litvi- nof'la birlikte.. Bükreş, 5 (Radyo) — Küçük itilâf iktusadi konseyi, ayın 12 sim- de Bükreşte toplanaçaktır. Bugün, konseyin Tuznamesini | bazırlamak özere kömisyonlar top- Resmf tebliğdir: Balkan antantı konseyi, Türkiye | Hariciye nazırı doktor Tevf ik Rüş- tü Aras'ın riyasetinde toplanmıştır. Toplantda, Deymelmilel siyasi va- ziyet gözden - geçirilmiş. mayısta Belgrad toplamısında verilen karar- lar üzerinde tadilât yapılmasına lüzum görülmemiştir. Balkan antantı. bariciyo nazır- ları könseyi, beş çabat 1937 de Atina'da toplanacaktır.> Küçük itilâf ekonomik konseyi; Tantısına başlanmıştır. Bu kongrede, — küçük itilüf köngresinin Bratislav'da ittihaz et- tiği tedbirlerin iktsadi cephesi tetkik edilecektir. Bulgar Başvekilinin Belgroad seyahati; Belgrad, 5 (Radyo) — Önü- müzdeki hafta Romanya Hariciye bakanı M. Antoneeko Belgrad'ı zi yaret edecek. ve Stoyadinoviç ile bazı müzakerclerde bulunacaktır. Ayni zamanda Bulgar başvekili de Belgrad'ı ziyaret edecektir. fm T ŞA İstanbul'un kurtuluş bBayramı İstanbul, 5 (Hususi) — Yarın, güzel İstanbul'u- muzun kurtuluş bayramı- dır. Büyük kartuluş günü tezahüratla kutlulanacak geçid resmi yapılacak, söylevler verilecek, Halk evlerinde milli pıye.ılır £ oynanacak ve her taraf dommaklır. Odesa'da Ruslarla yaptığımız sonmaçı da 2 - 1 kaybettik. INafıa Vekilimiz tetkik se- Şehrimizde- bulunmakta - olan | Naha Vekilimiz Ali Çetinkaya.re- fakatlerinde vali Pazlı Güleç, ve- kâlet su - işlöri umum müdürü ve | fen heyeti müdürü ile diğer bam Aziziye'ye gitmişler _.-.-.-.-.-.-.-,..-.-.. sierare A A rerAra gu halde dün otoray ile | yahatı intibalarını anlatıyor Kordon nakil vasıtaları ve otomatik telefon. Her iki mes'ele halledılıyor - Radyo - Ş. D.Yolları - Hava seferleri - Trakya ve Çanakkale yolları: Başbakanımız, Bayındırlık ve Dışişleri Bakanımız Sayın Vekil, Torbahı ve Selçuk ile ara istasyonlarda. Cellâd gölü- nün kurutma kanallarım, küçük Menderes yatağının islâhi ameliye- lerini totkik etmişler ve mütcahhit ten - malümat . almışlardır. Oradan — Sonu 3 ncü sayfada— Hitler, dunya bir haileye doğru gidiyor, dedi. Avrupa Bolşevizm Jelilğrî_içinde kaybolsa bile kimsenin Almanya'ya yardım etmiyeceğini söyledi. Bükeberg 5 (AA) — M Hit ler Bakerb mahsul beyramında çu nutku söylemiştir den mütceasir bir âlem görüyoruz. Karıçıklık, emniyetsizlik, kin, inCi- Jâk, ihtiras, cinayet görüyoruz. Ve bütün bu karışıklıkların ortasında Almanya'mız bulunuyor. Dünyanın bu alâmetlerinin Alımanya'yı heyyiç etmediğini kim söyliyebil Aramızda herkes (bunu hissetmek. rtedir. Dünya bir haileye dpğru gi diyor. Ve biz. bütün bu karışıklık ortasında yaşıyonu. Almanya buna karşı alâkasız kalamaz. Gözlerimizi Bu âleme doğra çevirirsek — duhil- deki nizamımızın kıymetini ölçebi. liris, Avrupa - bolşavizm - deliliği içinde kaybolsa bile kimse bize yardım edemiyecektir, Bize, gene biz yardım - edebiliriz. Ya mukad- derata hâkim olarağız voyılmı fe Londra, 5 (A.A)— İspanya işlerine ademi müdahale an- laşmasına riayet edilip edil- mediğini tahkik ve tetkik eden gayri resmi komitenin raporu dün akşam neşredilmiştir. Bu rapor, Portekiz, İtalya ve A manya'nın anlaşmanın akdin- denberi âsilere silâh ve müta- hassıs göndermiş olduklarını Tüket bizi mağlüp odecektir. - Soııu S inci sahifede - Madrid ve Bilbao düş- mek üzeredir. Almanya ve İtalya'nın âsilere yardım et- tiği, Portekiz'in de kendi topraklarında üssülhareke temin ettiği meydana çıktı. İıpanya'dıı mezarlık içlerinde müsademeler. ve bundan başka gene Porte: kiz'in Madrid hükümetine karşı kendi topraklarında — âsilere üssülhareke temin eylediğini meydana koymaktadır. Moskova, 5 (A.A) — -Sov: yetler birliği işçileri tarafından İspanya kadın ve çocuklarına yardım için yapılan ianede — Lütfen çeviriniz —