6 Ekim 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

6 Ekim 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

6 /10/ 936 EKONOMİ Almanya piyasalarındaki Mahsullerimizin vaziyeti Üzüm ve incir piyasaları sağlamdır. Fiatler daha yükselecektir. Almanya piyasalarındaki mah- | füllerimizin son hafta vaziyeti tkkında Berlin Türk Ticaret Sdasından şehrimizdeki alâka- lara bir tamim gelmiştir. nda deniliyor ki: Hemen bütün memleketler- & olduğu gibi Almanya'daki tçok alâkadarlar dahi bugün fok mühim iktısadi bir hâdi. rşıisındadırlar, Bu — hâ erika, Fransa ve İngiltere #asında bir para anlaşması Japılması ve Fransız frangının dolara sterline nisbetle İymetten düşürülmesi ve Tansız frangı ü diğı için bu hâdisenin bilhassa daha önce aktedilmiş olub | ükümleri henüz tatbik edil- Memiş bulunan satış mukave- | leri üzerine tesirsiz kalmıya: | Cağı şüphesizdir. Almanya ile Romanya mu- Tahhasları arasında Münih'te zi müzakereler — olmuştur. Almanya - Romanya Ticaret İşleri üzerinde iki murahhas trasında tam bir itilâf temin tdilmiştir. Bu anlaşma ile Ro- "fınyı Dış ticareti. sistem ve Siyasetinde ve döviz. muame- İklerinde vaki olan yenilik ve değişiklikler göz önünde tutur larak her iki ülke ticaret münasebetleri ona göre fanzim edilmiştir. Bu iki dev- let, ticaret ve ödeme işlerinde karşılıklı olarak bazı kolaylık- ar göstermeği taahhüt etmiş- 'erdir. | | arasında Kura üzüm Son hafta içinde Hamburg | üru üzüm piyasasında vazi- Yet tekrar küvvetlenmiştir. İz- Tir piyasası da İsteklidir. İz- Mir'den verilen haberlere göre üseneki rekoltesi 65 'i tondur. Ancak bunun yal- hiz 50 bin tonu sağlam ve iyi kaliteden sayılmaktadır. Geri kalan 15 bin tondan yedi bin fonunun yağmurdan az çok Zarar görmüş mallardan, sekiz İN tonunun ise henüz toplan: Mamış üzümlerden müteşekkil ulunduğu söylenmektedir. Mühim bazı ticaret evleri- Bin kanaatine göre kuru üzüm Piyasasının önümüzdeki hafta- ar içinde gevşemesi ihtimal dahilinde görülmemektedir. Rekoltenin — küçüklüğü ve | Yağmurdan zarar görmesi yanı aşında — İzmir'li dân bir haylisis irinci teşrindeki #hhütlerini z '4 itibarla İzmir piyasasından | ülliyetli miktarda mal almak THecburiyetinde — bulundukları ildirilmektedir. 'Flat[:re gelince, bu hususta ir hafta evelkine nazaran ba- T yeni — inkişaflar kaydol- Mmuştur. İzmir ihracatçıları, son üzüm > ta- Bugün matine Kanundan SİLVİYA En müessir bir aşk mevzuu sahnelerle dolu hafta içinde yaptıkları teklif- lerde bir hafta evelkine naza- ran daha yüksek fiatler iste- mişlerdir. Vaziyeti göz önünde tutarak kontrol dairesinin de bu —yüksek - fiatler üzerinden müsaade vermeği kararlaştır- bizzat bu dâireden mem- e öğrenilmiştir. Kontrol dairesi şimdilik 7 numaralı üzümler için 14,5-15 lira, 8 numaralar için 15,5-16 lira, 9 numaralar - için 18 İi- dan rapor haftası içinde 100 kilo başına sif Hamburg iste- nen fia öyl 7 numara 15 Türk Jirası, 8 numara 16 Jlira, 9 numara 17,5 lira, 10 numara 21 lira, 11 numara 23 liradır. 10 numara üzümlerde, geçen haftaki tekliflere naza- ran ikişer kuruşluk yükseliş vardır. İncir İncir piyasası son hafta için- de biraz daha kuvvetlenmiş ve fiatler yükselmiştir. İzmir ihracatçıları kilosu 68-70 ta- tanelik ekstrisma Cenevin İz- mir naturel İncirleri için bu hafta 11,5-12 liraya kadar fiat istemişlerdir. Bu fiatin kontrol dairesince müsait gö- rülmesi beklenmektedir. Ta- nınmış bir ticarethane, İncir- 100 kilo başına sif H mak üzere aşağıdaki fiatler üzerinden teklif etmiştir. Emperyal 12,5 lira, Süperi- yor emperyal 14 lira, Ausles emperyal 15 lira, Necplus Ultra 17 lira, en Ü 22 liradır. Yeni eserler: Endüstri Sanayi erbabı işçi ve tek- nisyenler için her ay sonunda çıkan bu kiymetli mecmuanın Eylü! sayısı çıkmıştır. İçinde: (Sanatkârlar birleşiniz - İş kanu: nunda neler var- Elektrik fırın- ları - Ufki buhar Türbinleri - Oksijen kaynağı- Buhar kazan- ları-Dinamo hesabı - Radyo- culuk - İplikçilik - İşçinin riya- Zi bilgisi - Hizmet masası ) gibi bilâmum işçi ve sanatkârları alâkadar eden pratik ve İay- dalı yazılar vardir. - Tavsiye ederiz. Bu sayısile 22 nci yaşına giren arkadaşımızı kutlularız. Balık yağları 3 öndi Nüzhet Sıhhat Ü ya Nor- veçya'dan celbedilmekte o'an Balik yağlarının bu seneye ait baş mahsulü de dün piyasa- mıza gelmiş ve dünden itiba- ren Sıhhat eczanesinde satılı- ğa çıkarılmıştır. erden itibaren Kaçılmaz SİDNEY içinde heyecanlı ve dehşetli enfes bir film Paramunt Jurnalda : Yeni kadın saç tuvaletleri modası — ve son haberler g Seanslar : 3-5-7- 9,15 cumartesi ve pazar 1 de başlar. ndan her Tacirlerimizin zararları —.. Alâkadarlara, Merkez bankasının ya- pacağı tediyat için emir geldi İstanbul, 5 (Hususi) — rülmesinden -mütevellit — zararları husnsta bir emir çıktığı da İktsat vekâleti, paralarının 1 — İhraç edilip te bedelleri urlmış olan mall: paraları (12,02 üzerinde Merkez haber Merkez bankasının eski pariteye gi ödenmesi hakkında banka $ bankasının, ecnebi paraların düşü- ödemesi kuvvetle muhtemeldir. Bu verilmektedir. * ** kaymetini düşüren memleketlerle olan ında mübim baza kararlar almıştır. Bu kararlar, | eylül ukşamına kadar kliringe ya- dJerine emir verilmiştir. izın başta Türk param ve soüra Sıra ile belga, & hakkında tetkikat yapılmaktadır, ü yapılması muvafıktır. Diğer mos'eleler Tütün piyasası açılıyor. Tütün piyasasının yakında açılacağı kuvvetle söyleniyor. Kumpanyalar ve inhisarlar ida- resi memurları tütün mıntakala- rında dolaşarak tesbit muame- lesile meşguldürler. Geri tütün kumpanyası umum müdürü M. Gerry'nin şehrimize geldiğini yazmıştık. Mister Gerry, tütün vaziyetini yakından tetkik et- mek üzere Milâs ve Muğla'ya ştir. Avusturya maliye nezar San'at okullarına.. . Kab;“ıredıı! en müsteşarı — ve — reji leyli meccani talebe | 25 Eylülde san'at okullarına leyli meccani girmek üzere imtihana giren talebeden ka- olanların listesi, dün Bakanlığından ge san'at zanmış Kültür bü ğüne gelmiştir. Muhtelif san'at okullarına Jleyli meccani ka- Bul (edlilça. : tülebe « şunlardırı İzmir okulu müdürlü- 3 Namzed numaralı Osman Kösek, 11 numaralı İsmail Kunter, 12 Mahmud, 24 Adem 28 Ömer, 30 Mustafa Avcı, 37 Hasan Basri, 42 Salih, 43 Ahmed, 48 Ahmed Erdoğan, 69 Mitat, 71 Halil Araş, 79 Behzad İzmir san'at okuluna, 78 Mustafa Edirne san'at oku: | luna, 99 İsmail Nihad İstan- bul san'at okuluna, 9 Halil Fikret Aydın, 10 Mustafa An- kara ve 53 Ali Türkmen Bur- sa okullarına kabul edilmişlerdir. Bu talebe İzmir san'at okuluna müracaat ede- san'at rek derslere hemen başlıya- cak'ardır. Dikili mezbahası Dikili mezbahası tarafından Dikili merkezinde modern bir mezbaha binası inşa ettiril- mektedir. İnşaatı yakında so- na erecek olan bu mezbaha (3000) Hiraya çıkacak ve türlü fenni tesisatı ihtiva ede- cektir. Dikili mezbahasında 127 dağlıç koyunu, 14 - keçi, 11 öküz 20 inek, 32 dana olmak üzere 204 baş hayvan kesil- miştir. Son ây içinde Ödemiş be- lediye mezbahasında 203 ko- yun, 51 keçi, 45 kuzu, 674 Oklak, 3 mapda, 21 öküz,; S1 inek, 126 döğe ve dana ol- mak üzere 1176 baş hayvan kesilmiştir. her | | kadınlar |Tütün mı;İakalarında—faaIiyet var. Avus- İturya, Çekoslovakya rejileri tütün alacak umum müdürü Mister Valterin yakında İzmir'e gelerek tütün mıntakâlarını gezeceği haber alınmıştır. Bu zat, Avusturya rejisi namına, bu sene İzmir mıntakasından mühim miktar- da tütün satın alacaktır. Çekoslovakya rejisi, busene Ege tütün — mıntakalarından bir milyon 250 bin kilo tütün satın - alacaktır. yakında bir heyet şehrimize Bunun için « . Talebe yurdları için imtihan Cumuriyet halk partisi na- mına talebe yurtlarına mec- canen- alınacak kız ve erkek talebenin müsabaka imtihan- larının 12 / 10/936 Pazartesi günü yapılacağını, Orta ve Liseye devam eden talebenin hangi derslerden imtihan ola- caklarını yazmıştık. İlk mektepleri bitiren ve müsabaka imtihanına girmek istiyen talebeler, ilk mektebin |Ali Çetinkaya seyahat- leri intibalarını anlatıyor. — Başı Tinci sayfada— Aziziye'ye geçen Vekil, Aziziye tünelinin devam etmekte olan ge- nişletme inşaatımı teftiş eylemiştir. Nafın Vekilimiz dün, akşam şebri- mize dönmüştür. Dün akşam Nafia Vekilimiz gerefine vilâyet parti başka, namına ürpark — gazinosunda elti kişilik mükellef bir ziyafet verilmiştir. Ziyafet samimi hashi: geç vakte kadar devam etmiştir. Nafıa Vekilimiz, bugün mühtelif nafıa işlerile meşgal ola- gaklardır. 'et ğ hallerle ı.: Vekilimiz evelki gün kabul bu- yardukları bir arkadaşımıza, müh telif naha işleri ve tetkik seyahat- etrafında çu — izahatı Tütfet- miştir: İzmir hava postaları — Hava yolları seferlerinin İzmir'e doğru başlaması husu- sunda acele etmek istemiyo- ruz. Çünkü yeni tayyare mey- danı henüz hazırlanmış değil- dir. Hava postalarının mem- leketin muhtelif — istikametle- rinde işlemesi mukarrerdir. Ön ikişer kişilik dörder mo- törlü, ayni tipten iki tayya- renin daha alınmasına teşeb- büs edilmiştir ve önümüzdeki sene de birkaç tayyare daha alınacaktır. Burdur hattını bizzat Baş- vekil açacak; Burdur'a kadar olan hattın yapıldığı ve işletmeye açıldığı malümdur. Cumuriyet bayramı akabinde meclisin tatilinden istifade ederek Başbakan'ın bu kısmın açılma törenini biz- zat yapması mukarrerdir. Ta- bii ben de beraber buluna- cağım... Başvekilin bugünlerde İz- mir'e doğru geleceği hakkın- daki havadisin doğru olma- dığını zannediyorum. Kadıköy su şirketi lori son sınıfında okunan dersler- den imtihan edileceklerdir. Üzüm kongresi Kongre için tetkik- ler yapılıyor Türkofis Ankara merkezi, üm saksiyonundan Hilmi Öz Tarhan şehrimize - gelmiştir. Şehrimizde bir ay sonra açı- lacak olan büyük üzüm kong- resi için tetkikler yapacaktır. Yol ve köprüler U. M. muavini Nafıa vekili Ali Çetinkaya ile birlikte şehrimize gelmiş olan Nafıa vekâleti yollar ve köprüler umum müdür müa- vini Emin, bugünkü Afyon trenile Ankara'ya hareket ede- cektir. 'BSeynelmilel ka- dınlar kongresi Belgrad; 5 (Radye)— Döb- rovnik'te toplanan beynelmilel kongresine — iştirak eden murahhaslar, dün Bude- gosya'yı ziyaret etmişlerdir. Kongre reisi, Dobrovnik'te, | valde kraliçe Mari tarafından kabul edilmiş. ve - kraliçenin yatında öğle yemeğine ala- konmuştur. Ziyafette, prens- ler de bulunmuştur. Kadınlar kongresinin bu- günkü toplantısında yeni reis ve reis vekilleri ile kâtipler seçilmiştir. satın alınacak: — Kadıköy su şirketinin dahi satın alınması için bu ay içinde pazarlığa başlamak üze- " reyiz. Ankara'da kurula- cak Radyo istasyonu.. Ankara'da 600-700 bin lira- lik bir radyo istasyonunun tesis plânları yapıldı ve vekiller heyetinin kararı alındı. Hazır- lık muamelesi tamam olmuştur. Konak-Alsancak tramvay- larını icabederse devlet alacak.. İzmir'in. Konak - Alsancak tramvayların inşasına kat'i bir istikamet vermek — mecburiye- tindeyiz. Bunun için belediye- nin ve vilâyetin noktai ni ları alınmıştır. Ankara'da ica- bına teşebbüs edilecektir. îıı yed şirketle bu hususta bir itilâfa varılamazsa demiryolları idaresine de bu işi yaptırmak mümkündür. Otomatik telefon üzerinde şirketle olan pazarlı- ğimiz bir şekil almıştır. Key- fiyet Vekiller heyetine arzo- lunmak üzeredir. Telefon şirketi satın alınıyor.. — Telefon işinin İzmir ha- rici, vilâyetler arası posta tel- graf ve telefon idaresinde ol- duğuna göre; İzmir dahilinin de ayni elden idare olunması emri Zarvridir. Önümüzdeki aylar içinde bu iki işin kat'i neticeye varacağına intizar edi- lebilir. İzmir'de gar santral için tetkikata devam edilmektedir. Nakliyat ve tarifeler normal bir halde devam etmektedir. —İstanbul'da nafıanın tmuru murakabesi altında bulunan muhtelif işleri teftiş ettikten sonra bir de İstanbul'dan iti- baren Trakya'nın Silivri'ye ve Silivri'den itibaren Lülebur- gaz'a kadar olan asfalt yolu ve Ergene suyu üzerinde ya- pılmakta büyük kârgir köprüyü, büyük Karıştıran'dan asfalt yola şübe hattı olan Karıştıran - Muradlı - Tekir- dağı yolunu teltiş ettim. Siliv- ri'den itibaren bu yollar ve köprüler naftanın tahsisatı ile yapılmaktadır. Tekirdağ'ından itibaren Mal- kara, Keşan, Gelibolu ' yolla- rını takibederek Maydos'tan Çanakkale'ye geçtim. Buraya kadar olan yolların Tekirda- ğından itibaren Keşan'a kadar olan kısım üzerinde daha ehemmiyetle çalışılması lüzu- munu anladım. Bunun - biran evel yapılması için lâzımgelen tedbirler alındı. Çanakkale yolları- üzerinde ehemmiyetle çalışılmaktadır. Keşan ile Ge- libolu arasında Kavaklı suyu üzerinde vekâletin busene mü- nakasaya koymak üzere ©o köprü yerini de gördüm. Ça- nakkale'den sonra nafıanın buradan Balıkesir'e kadar son sistemde yaptırdığı yol üze- rinden Balye'ye ve oradan Edremid - Burhaniye - Ayva- lık - Altınova, Dikili: yollarını takibederek İzmir'e geldim. Buraya kadar olan yol'ar ve köprüleri ve köprü yerlerini ve nafıanın murakabesi altında olan diğer bilcümle işleri tef- tiş ettim. Gördüğüm işlerden umumiyet itibarile memnunum, Bilhassa Çanakkale vilâyetinin yol işlerini daha ziyade be- nimsemiş olduğunu ve iyi ça- lıştığını gördüm. Nafıia mü- hendis ve fen memurlarının faaliyetlerinden son derecede — memnun - kaldım. memleketin naha ve imar işlerini tama- men benimsemişlerdir. Dürüst ve büyük bir alâka ile çalış- maktadırlar. İzmir vilâyetinde dahi mev- cut işleri gözden geçirdikten sonra küçük .Menderes suyu islâh ameliyatını ve Aydın | hattı üzerindeki Aziziye tone- linin inşasını görmekle iktifa edeceğim ve Ankara'ya döne- ceğim. p Şark demiryollarının satı. alınması — Şark demiryollarının iki ay evel yaptığı umumi his- sedarlar içtimaında, hattın iş- letme imtiyazını Türkiye hü- kümetine terketmeğe — karar verdiğini ve murahhaslarını ta- yin ettiklerini hatırlarsınız. Bu karar üzerine bu ayın, yani Birinci Teşrinin — 19 unda murahhaslarının Ankara'da bu- lunması lüzumunun ve mü, kereye başlanmasının müm- kün olacağını kendilerine teb- liğ ettik. Ben de o tarihten daba evel Ankara'da buluna- cağım. Bu işin hazırlığı için Ankara'da Naha Vekâletinin bir komisyonu çalışmaktadır. Müzakeremizin kat't bir neti- ceye — varacağına — kat'iyen eminim,