6 Ekim 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

6 Ekim 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

6/10/ 936 Hilin SON A İ'îfî[? A VU YRLSİZLE Surıye gazetelerı ' Üzüm satışları: Alıcı KS Rek bizi haklı görüyor.!: —Başı | inci ıılıllode— karar vermişlerdir. İstanbul, 5 (Hususl) — Antak. ya'ldar tarafından — uluslar sosyete: sine gönderilen ve bir sureti dış — bakanlığımıza tebliğ edilen protes toda deniliyor ki: Suriye murahhas heyeti Halep, Hama, Humus ve Şam ahalisinden müteşekkildir. 300 Bin nüfuslü bir Türk sancağından tek murahhas yoktur, esisen olamaz da. Çünkü Suriye'lilerin davası istiklâl, bizim — te doğrüdan doğrüya anavalana iltihaktır. Bunun içindir ki Suriye heyeti, Türk sancak namına bir muahede tmzimine değil, söz bile söyleme- Be selâhiyettar değildir. Ne hakla — sancak hakkında muahedeye - bir müdde geçirmiştir. Sancak, bütünm mukadderatını ve hakkının müdafaasını Türkiye — Cümuüriyeti hükümetine birakmüş: — tar. Fransa-Suriye muahedesi, Türk- için ikinci Sevr'dir ki bunu kabul etmenin imkânı yoktur. Ta- — Tihte insanların satıldığı görülmüş- tür. Fakat toptan bir milletin sa- gı şimdiye kadar görülmüş şey değildir. Hiçbir kuvvet Türk san- cağımı satamaz, devredemez ve ba- — Şaşlıyamaz. Mezkür muahedeyi ka- — Damizla sileceğiz. Milli haklarımızı çifnemek istiyen Fransa ve Suri- ye'yi cihan ef kârı umumiyesi önün- de protesto ediyoruz. Uzunoğlu Sadık, Cemal, Sadık, Mustafa” ve daha bazı imzalar » .. — Berut'ta çıkan gıldıı) ge- zetesinde M. Meydâni - imza- sile yazılan bir makalede İs- kenderun — sancağının - Türki- ğqe verilmesi lüzumundan ahsedilmekte ve 300 bin san- caklının anayurda kavuşmağı hasretle belj:dığı kaydolun- maktadır. Bu mıkılı:yı aynen aşağıya nakledi ıyonıı “Suriye'ye istiklâliyet verildi. - Fakat ğkendemn sancağı için şimdiye kadar hiç bir şey belli - olmadığından dolayı, sancak — Türkler'inin kalblerinde bir en- * dişe uyandı. Şüphesiz ki bu — endişeyi izale edecek Fransa — devleti önderlerinin verecek- — deri âdilâne «karar olacaktır. — Taş ve toprağında Türk ruhu ve kundaktaki çocukla- — fında Türk duygüsu olan ve yıl hür Ve müstakil — yaşamış olan Türk milletinin — ve devletinin tabii bir parçası /— sayılan İskenderun — sancağı — Türk'leri ana yurda kavuşmak — hususunda anu hükümeti- — nin vereceği kararı sabırsız- — lıkla beklemektedirler. , Büyük barbi müteakip Fran- sa orduları Almanya'nın (Ren) mıntakasını işgal etti. senelerce — ellerinde kaldı, harpteki tahri- bat bedelini oradaki maden- | lerden tahsil ettikten sonra gene sahibine terketti. Harp- < ten sonra Fransa orduları — Kilikya'yı işgal etti. Bütün ta- /— Tihte bir dela bile esareti ka- - ANADOLU —— —— Günlük siyasal g Sahip ve başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat ve yazı işleri müdürü: Hamdi Nüzhet | Pdarehanesi: Hİ İzmir İkinci Beyler sokağı İ C Malk partisi binası içinde | ., Tolgraf: İzmir — ANADOLU | Telefon: 2776 - Posta kutusu 405 İ — ABONE ŞERAİTİ Yallığı 1200, altı aylığı 700, üç x aylığı 500 kuruştur | Yebancı memleketler için senetik — — mbone ücreti 27 liradır Her yerde 5 — kuruştar inül geçmiş müshâlar 25 kuruştur. 7 MATBAASINDA — | ŞTIR zit ni Bdi Ka ada İA a d DS ni S e a el LN —e zn bul etmemiş olan Türk kah- ramanlarının gösterdikleri ha- rikulâde müdafaaları, insaniyet ve hürriyetperver Fransa dev- leti önderleri üzerinde büyük bir tesir bıraktığından diğer devletlerin hepsinden evel hak ve hakikati anlıyarak Kilik- ya'yı yeni Türk devletine iade etti. Şimdi de Suriye hükü- metine istiklâliyet verip Suri- ye'lileri sevindirdiler; fakat İs- kenderun sancağı Türk'lerinin mukadderatı için henüz bir şey denilmedi. Ümit ederiz ki her halde Fran- sa devleti ve Suriye hükümeti aralarında yapılan muahedeler üzerine — İskenderun sancağı için de Fransa ve Türkiye cu- muriyetleri aralarında bir ka- rar ittihaz edilmiş olacağı ta- bildir. Kararı mezkürün ne şekilde olduğunu kat'i olarak şimdiden — kestiremezsek te, tahminimize göre adaletinde munsaf ve işi pek yakından tetkik ederek İskenderun san- cağının bir Türk yurdu oldu- ğunu ve ekseriyetin Türk'lerde bulunduğu açıkça anılan Fran- sa devleti ricalinin yıllardan- beri ana yurdı kavuşmaları için inim inim inleyen sancak Türk'lerini de sevindirecek şeyin mezkür sancağın Fransa devletinin hakiki dostu olan Türkiye cumuriyetine ilhakı olacaktır. En makul şekil budur. Zira sancaktaki Türk ekse- riyeti başka bir şekil ve idare elinde yaşıyamaz, bunu bütün dünya anlamıştır. Binaenaleyh hür ve adaletperver Fransa hükümetinin İskenderun “san- cağı hakkında vereceği karar ancak ve ancak bu halkı Türk yurdunun ana vatana ilhakı olmalıdır., M. Meydâni * .. İstanbul, 5 (Hususi) — Bu- gün Antakya'da, Suriye'ye il- hak kararını protesto maka- mında bütün dükkânlar baştan başa kapatılmıştır. Halk, yer yer toplanmış, son posta ile gelen Türk gazetelerinin yazı- larını alâka ile okumuşlardır. İskenderun Sancağı hak- kında Türk gazetelerinin alâ- kası minnetle ve şükranla kar- şılanmıştır. Meşhut suçlar ve Türk'çe ko- nuşmıyan Yahudiler —Başı T inci sahifede— Tarının yoluna — düşmüşler, iş — ve menfaatlerinin — icabı - derecesinde bizimle alâkadar oluyorlar.. Bu ne demektir, bu ne cür- ettir? Milletin fevkalâde ihtiyaçla- rında veya eyemmiyetli günlerinde biz bunlara ne dereceye kadar gö venebiliriz? Kendilerine karşı adalet ve insanlığın en yüksek, en asil çekli- ni göstermekte gecikmedik. Eski- den — sarfiınazar, - bügünkü dünya milletlerinin kendilerine karpı na- sıl davrandıklarını tetkik — etacler, kâfi gelirdi. Bütün bunlara ve hor. İ| seye rağmen, hâlâ ayrı bir halita, | >uda bir yağ damlası gibi bize ka: rışmadan yaşamak - İstedikleri gö- rülüyor. Bunun sebebi nedir, sonu ne olacaktır? İşte bunun içindir ki, moşbad saçlar kanımumuzun muvaf fakıyetli ve yerinde tatbikatım seyrederken; — Ne olurdu, dil mew'eleleri- ne de teşmil edilebilseydi. Diye düşünmekten kendimizi alamıyoruz. 1851 Alyoti bira. 8 25 20 İtal yan kabinesi, M. Mussolini'nin rîxa:etinde toplandı. Italya da liretin kıymetini yüzde otuz düşürdü. İtalya masnuat ve mahsulatının himayesi için alı: — nan gümrük resmi kaldırıldı. Mussolini kabinede finansel vaziyet hakkında izahat verdi. »| Fransa nazırının frank / solini'nin riyasetinde toplanmış ve finansel mes eleleı elrıfındı hakkındaki beyanatı. 15 “Finansel inkılâb sade Fransa'yı değil, bütün cihanı alâkadar eder.,, Diyor. 1531 M. J. Taran, 9 S0 16 25 685 U.Kurumu 10 17 50 561,5 Ş. Riza ha, 11 50 21 493 K. Kâzım — 10 15 482 A.R. Üzüm. 8 13 50 456 S. Süleyma, 10 75 18 50 380 C. Alanyalı 8 17 50 . 322 D. Arditi — 9 50 18 300 Vitel ve şü. 11 S0 15 299 Albayrak 850 12 50 207 Beşikçi z. 850 18 204 J. T. mahdu. 9 S0 17 :âğ ğ S::;:' ığ :ğ z Roma, 5 (Radyo)— İtalyan 169 H. Alyoti — 1025 15 5i kabinesi, bugün Sınyor Vlus 169 P. K. Mihalef 6 12 150 Mani. B.ko. 12 16 134 P. Paci 8 9 133 M. Arditi 10 10 125 S. Celârdin 15 17 120 Ş. Remzi 1250 21 107 J. Kohen 950 10 75 90 B. Alazraki 10 13 50 76 Y.İ. Talât 12 75 14 75| — Paris, 5 (Radyo) — İktısat 66 S: Emin 12 14 50, Bakanı M. Spinao frank hak: 59 S. Bayezit 12 50 15 25 kında bir nutuk iradederek: 28 H. Alanyalı 10 10 — Paranın kıymetinin nor- 6 İlya Galamidi 7 13 50 mal hadlere indirilmesi sade 5 Cemal Cen. 17 50 17 50 Fransa'yı değil, bütün cihanı 4 42T.Şın.z.15 50 9590 42 T. Yekün 196077 Eski yekün 205667 42 T. U. yekün İncir satışları: Ç. Alıcı Ki S.r K. S. 586 T. te. incir — 7 14 525 ğ Remzi 7 12 232 $, Süleyma, 7 14 142 B. Alazraki 18 5() alâkadar eder. Frangın sukutundan sonra, nc İngiltere, ne Amerika ve ne-de Belçika'da bir tereffü görülmemiştir. Bu Hâdise, mu- vaftak olacağımıza bir delildir. Fransa'nın bu husustaki mev- kiinin diğer devletlerden farklı olduğu doğrudur; çünkü mem- 925 9625 lekette bugün bir sermaye - 138 Hakkı Şeşbeşl0 75 - 10 75| sâyi mücadelesi vardır. Bun- 112 Ş.z. Galip 10625 10 625 110 M. ). Taran. 7 50 11 25; 104 Ş. Riza halef. 7875 9 25 79 Avram Kara. 7 25 7 50: 73 F.Paker — 8 8 So! 59 Alyoti bira. 9 dan başka Fransa'da eşya fi- atlerinde bir tereffü meyli meşhuttur. Bunun sebepleri bir. cihetten de 40 - saatlık haftadır. Fakat Sterlin ve doların 36 Ahmet Muh. 10 75 10 75' Franka karşı harekete gelme- mMmesine göre, ortada endişeye İptidai maddeler ve gıda maddeleri üzerinde henüz bir tereffü yoktur. Yalnız hariçten gelen bazı mahdut maddelerde bir tereffü ihtimali vardır. Fransa'ya iki franka gelen bir madde 17 franka verilirse, 25 F. İzzi di 1 21 J. T. mahdu. 11 75 11 75| Mahal yoktur: 6 P. Paci u 14 2248 113365 115613 Zahire satışları: Ç. Cinsi K.S. -K.Ş: 146 Arpa 4 4 142 Kendir T" 149 B. pamuk 46 47 100 Ton p. çekir. 2 90 102 Ken. pala. 360 Habeşistan'da Suiistimaller başladı Roma, 5 (ALA) — Vali, Adigrat-Amba-Alagi yolu üze- rindeki inşaatı ansızın teftiş etmiş ve işçilerine karşı yolsuz eden bazı mütcahhid- ler hakkında şiddetli tedabir almıştır. 75,000 Liret para cezasına mahküm edilen dört mütcah- hid memleketlerine iade edi- leceklerdir. Afgan Harbiye nazırı Leningrattan ayrıldı Moskova, $ (A.A) — Ak ganistan milli müdafaa Bakanı Serdar Şah Mahmud han ve beraberinde bulunanlar bugün Leningrad'dan hareket etmiş- lerdir. Diyarıbekir'dı Nümune hastanesi yandı İstanbul, 5. (Hususi) — Di- yarıbekir'deki büyük nümune 1 hastanesi, bir kaza neticesinde 360 Orhan Rahmi Gökçe | yanmıştır. A 475 4 75| bunun frankın kıymeti ile de- gil, erbabı. ihtikârim doymak 2 90| bilmiyen vicdanlarile alâkası vardır. Hükümet birçok maddeleri koantenjandan çıkarmakla te- relfüün Önüne geçmiştir. Fakat buna rağmen fiatlerde tereffü husule gelirse, daha sıkı ve esaslı tedbirler ittihaz edece- ğiz. Bunun için, bazı maddeler üzerinde frank kıymetinin su- kutu nisbelinde tereffü yap- miya çalışmak bir hatadır. Ve elimizdeki vasi selâhiyet veren kanunlar, bu hareketlere - ko- layca mani olacaktır. Büyük sanayi erbabı ile de lâzımgelen temasları yapmak- tayız. Mütekaitler ve saire hakkın- da da mağdüriyete meydan vermemek için hazırlıklarda bulunduk. Millet emin olma- hdır ki hükümet lâzımgelen herşeyi düşünmüş ve hazırla- mışlır. Bu kanunla hedefimiz, ucuz paraya malik olmaktır. Fransız bankası bütün altınları elinden çıkarmıştır, şimdi faiz Yindirilmiştir; daha da indirile- cektir. Bu sayede memlekete yeniden sermaye getlirebile- ceğiz. Memlekette mesai te- şebbüslere de imkân hâsıl olacaktır. Şimdi, kendini beyenenle- rin, şahsi menfaatlerini umumi menlaatlerin üstünde tutanla- rin taarruzlarına karşı durmak ihtiyacındayız. Millet bu hu- susta dikkatli davranmalı ve hükümete yardım etmelidir. Vergilerden bazılarını da indirmek imkânıı ancak bu yoldan bulacağız. Bu yeni ka- nun diğer iki devletle bir uz- laşma demektir. İngiltere ve Amerika'mu tesenüdi ile bey nelmilel iktısadi faaliyetin art- masına da sebep - olacağız. Gösterdiğimiz cesaret saye- sinde az zaman içinde, baş- lamış olduğumuz beynelmilel müzakereler hüsnü netice ve- recektir. Erbabı sanayi, yeni işler için şimdiden hazır bu- lunmalıdır. Tüccarımız da bu hususta erbabı. sanayiin ya- nında mevki almalıdırlar. Menfi propagandaları din- lemeyiniz; bunlar yalancı ve menfi ruhlu, memleketi sev: miyen insanlardır. Birçok de- falar memleket idaresinde ade- mi muvaflakıyete uğrıya, uğ- rıya iş dışında kalanlar, şimdi hakikat karşısında muğalâta yapmaktadırlar. Memlekette diktatörlük yok- tur. Hükümelin menafiine do- kunmiyan herkes işinde ser- besttir. Birçok memleketlerde bu serbesti yoktur. Memleket- te diğer memleketler gibi iş- sizlik bir derd halini almamış- tır. İttihaz ettiğimiz tedbirler bunları büsbütün — azaltacak ve şimdiki müşkülâtı kaldıra- caktır. Yarının endişesi içinde ya- şıyan müstahsil ve sanayi er- babı, artık bütün bunlara ni- hayet verileceğini anlamalıdır. Millet, artık kendi saadeti için çâlışmak fırsatını bulacak ve yarının nesillerine sefalet değil servet ve saadet bıraka- caktır. Vaziyet diğer milletler için de aynidir. Elele vererek, demokrasi — ruhile - sefaletlere nihayet vermek yolunu bulmak lâzımdır. Hiçbir kimse bu hususta bizden ayrılamaz. Hep bir ara- da çalışalım, ve muvaffak ola- hm., Demiştir. Nevyork, 5 (Radyo) — Altı Amerika bankası namına Fran- sa'dan gönderilmiş olan altın miktarı 411,000,000 — milyon frank kıymetindedir. Bunlar, frangın kiymetten düşürülme- sinden evel Fransa'dan çıka- rılmıştır. Paris, 5 (Radyo) — Fransız sağ cenah mali mahalili, M. Blum kabinesinin frank - üze- rindeki karar ve - teşebbüsle- uzun müddet müzekeratta bu* lunarak, Fransız frangının va- ziyetile liret arasındaki durumu tetkik etmiştir. Sinyor Mussolini, İngiltere, Fransa ve Amerika arasında alınan finansel tedbirleri mem- nuniyetle karşıladığını ve dünya vaziyetinin ancak bu tedbirler sayesinde — salâh bulacağını söylemiştir. Kabine içtimaından sonra intişar eden resmi bir tebliğe göre, 90 liret mukabilinde bir İngiliz lirası ve 19 liret maka- bignde de bir dolar alına- bilecektir. İtalya hükümeti eşya fiatle- rinin yükselmemesi için esaslı tertibat almakta, turizm ve ihracat işlerini de ona göre tanzim eylemektedir. Eylülde - cari olan eşya fiatleri esas tutulmuştur. Bundan - fazlaya mal satanlar mes'ul olacaktır. Emlâk fiaileri de ayni üzerine tesbit edilmiştir. İtalb 'a masnual ve mahsulâtının hi- mayesi için alınan gümrük tedbirleri, kabinenin - kararı ile mülgadır. Buğday ve me- vaşi-ithalât gümrüğü, yüzde 25-60 şa kadar indirilmektedir. İtalyan bankasının — ihtiyat akçesi, yeni esaslara göre he- sab edilerek sayılacaktır. Ar- tacak olan miktar, devlet ha- zinesine malolacaktır. Bundan başka, 25 sene zar- fında itfa edilmek üzere dahili bir istikrazfakdolunacaktır. Em- lâk sahipleri, bu istikraz tah- vilâtını derhal satın almağa mecburdurlar. Dahili istikraz, yüzde beş faizlidir. Yapılacak olan istikraz, İtalya'nın dahili işlerine veyahud imparatorun tesisine sarfolunacaktır. Büyük şirketler için de yeni bir vergi sistemi bulunmuştur. Almanya siyasal ve finansel mahafili, İtalya'nın verdiği bu kararları ehemmiyetle takib etmektedir.(Doyçe Alkemanya Çeytung), İtalya'nın bu tedbir- lerinden bahsederek yazdığı bir makalede, bu tedbirlerin, ençok finansel mahiyette ol- duğunu ileri sürüyor. rini iyi görmemekte ve bun- ların ademi muvafakıyetile ne* ticeleneceğini tahmin — etmek- tedir. Almanya, İtalya ve Lehis- tan paralarını düşürmemekte ısrar etmektedirler. Diğer - ci- hetten İngiliz'ler ve Ameri- ka'lılar, franga ancak bir pren” sip üzerine taraftardırlar. Fa> kat hukuki bir taahhüde ta- raftar değildirler. Bunun için, frank üzerine tatbik edilen tedbirler tehlikeli ve lıınlıdlf ve frangın yeniden düşmesini mucip olacaktır. Ayni mehafile göre, vaziye- tin ıslahı için yalnız frangıh kıymetten düşürülmesi kâfi de- ğildir. Fransa'dan çıkmış olan sermayenin avdeti için iş V€ sermaye ahlâkının kat'i ıckım bulması «