6 Ekim 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

6 Ekim 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

l Siyh? DÜŞÜNDÜKLERİM Kış geliyor Mevsimin kanatları açılıp kapanıyor. Ka kapanıyor. Kış kapısının methalinde, par- desülerimizi giymiş veya giymek üzreyiz. Dünkü yumuşak havanın rengi donuklaştı ve sertleşti. Şemsiyeler yağmura açıldı. Puslu ve bulutlu bir gök, renkeiz ağırlığı ile üstümüze çöküyor. Yarı saaklam, eski çarşafının altına yavrusunu sıkıştırmış bir kadın, dıvar dibinde bir omuzunu taşlara, sıvalara sürüne sürüne gidiyor. Bir yavru çocuk çıplak ayakları ile koşuyor ve her su çukuruna bastıkça bir kalıkaha ılnur (Yarın, kaş basınca uğlıyacak zavallı. Ve kız erkek yavrular, kol kola girmişler, kafile kafile mektebe iyorlar. Bunların bir kısmı eski rubaları içindedirler. Bugün aldırış etmiyorlar. Fakat yarın, rüzgâr, bu ince elbiseleri dolik deşik ederek mesamattan süzülecektir. Yağmur, yağıyor. Hava ayarzladı. Kış, her cemiyetin imtihan geçirdiği bir mevsimdir. Kışın, ferd ol #un, cemiyet olsun, içiimat bakımdan, insaniyet bakımından - kıratlarını ölçüye vururlar. Zengin kabuğunun içinde, başını, vicdanını kendi millettaşlarının sefaletine kapayan ferd, bu mevsimde sıfır alır. Fakir yavrunun karşısında çocuğunu bonbonla — besleyip aldırış et miyen kadın keza., Kar, yağmur, çamur, soğuk — ve rüzgür; arkalarında insanl vazifelerle yüklü olarak gelirler. Hiçbir mevsimde, manevi ağırlık ve mes'uliyet bu kadar artmaz. Hiçbir mevsimde, insanların birbirine sokulma ihtiyacı bu kadar fazla değildir. Kışın, merhamet — ve şefkatin peşi sıra, yığınlarla alil, yığınlarla dul kadın, aç cocuk, yani binlerce sefil dolaşır. Vicdanlarında, bir hava tazyiki gibi, insasi tazyiki duymuyanlar, gözlerini bunlardan uzaklaştıra: bilir. Fakat biz, Tür olan her insan böyle olmalıyız. Kış geliyor. &. - Manisa vilâyetinde yeni faaliyete doğru.. Şehir, Atatürk heylıelme kavuşacaktır. Elektirik işi de halledilmelidir. Manisa, ( Hususi ) — Yeni Valimiz Lütfü Kırdar mem- leket işlerinde faaliyete dört — gündenberi merkezden ve mü- — lâkattan gelen heyet ve ziya- retçilerle —memleket işlerile meşgul olmaktadırlar. Evelki gün saat on yedide Belediyeye giderek iki saat kadar elektrik ve su işlerile iştigal etmiş, izahat almış ve yapılacak şeyler hakkında di- rektiller vermiştir. Vilâyet umu- mi meclisi Manisa Belediyesi- nin mali durumunun müsaa- — desizliğini nazarı itibara ala- rak Belediyeye tavizen 17500 — İira verilmesini kabul ve büt. — çeye 1000 lira kadar tahsisat PZ DAT LA DYT — toplanan para ile alınmış er- zak yüklü — Zyraniene adlı Sovyet vapuru İspanya'ya mü- teveccihen Odesa'dan hare- ket etmiştir. — Vapur 2250 ton buğday, — 675 ton şeker, 375 bin kon- serve kutusu, 125 bin süt, kahve, kakao nakletmektedir. — Seville, S (A.A) — Nasyo- nalist kuvvetler dün Bilbao'ya 30 kilometre yaklaşmış bulu- — nuyorlardı. Hükümet kuvvet- lerinin ümidsizce mukavemet- lerine rağmen Nasyonalistler Mütemadiyen ilerlemektedirler. — Burgos, 5 (Radyo) — Sala- — mank üniversitesi, bütün cihan — Üniversitelerine bit —muhtıra vererek İspanyol komünistleri- nin yaptıkları mezalime nazarı — dikkati celbetmişlerdir. Enday, 5 (Radyo) — Âsi- lerin cephesinde bulunan Fran- — sız muhabirleri harbın âsiler k. lehine devam ettiğini bildir- : — mişlerdir. — Bilbao - Sanander cephe- âsiler Val Mosera'yı iş- gal ederek Bilbao - Sanander yolunu kesmişlerdir. — Bilbao'nun zaptı ancak bir — gün mes'elesidir. Zğ' -Deybar şehri de âsiler ta- — Tafından ihata edilmiştir. Bu — şehirde mühim silâh fabrika- A vardır. Bilbo'da milisler nde bulunan rehin ve esir- - lerin hayatından endişe edil- radyosu da — bugün Madrid'in düşmek üzere ol- — duğunu ve on, on beş gün- | den fazla mukavemet edemi- © yeceğini bildirmiştir. koyarak 16500 lirasının yıl başına devrolunacak paranın karşilık — tutularak — alınacak munzam — tahsisatla teminini kararlaştırmıştı. Hususi bütçe- den verilecek bu paranın Be- lediyenin elektrik işlerinin dü- zelmesinde çok yardımı ola- caktır. İtiraf etmek lâzımdır ki Ma- nisa'mız imar noktasından ka- zalarından bile çok geri kal- mış bir yerdir. Bunda geçmiş mes'uliyetler aramak faydasız- dır. İstirdattanberi şehrin so- kaklarından bir tanesi bile açılmamıştır. Görünen bir iki cadde çok eskiden hususi idare — bütçesinden yapılmış yollardır. Belediye bugünkü vaziyette bu işlerin hepsini başarmak kudretinden mah- rumdur. Gene utanarak itiraf etmeli ki Manisa gibi Türkiye- de nüfus itibarile beşinci veya altıncı gelen bir şehirde Ata- türk. heykeli yoktur. 936 Be- lediye ve hususi — bültçelerine ilk taksit olarak bu sene 10 bin lira para konulmuştur. İşittiğimize göre meclis bu iş için üç senede 40 bin lira kadar bir tahsisat vermeği de kararlaştırmıştır. Memleket bü- tün bü işlerde yeni Valimiz Lütfü Kırdar'dan büyük him- metler beklemektedir. Yeni vali yapılan bütün mü- racaatları kendine has sami- miyetle kabul etmekte ve din- lemektedir. Memleket ihtiyaç- larını ve bildiklerimizi açık kalble bu sütunlarda neşrede- ceğiz. Sayın valimize muvaf- fakıyetler temenni ederiz. F. A, Fransa'da | Günün Telgraf Haberleri Filistin ihtilâli sona ermek üzere Bazı devletler, milli bir Arab hüküme- tinin teşkili için İngiltere hükümeti nezdinde teşebbüsatta bulunmuşlar. Yahudiler, Arabların faaliyetinden endişe ediyor- lar. Yafa ile Kudüs arasında çarpışmalar oldu. Kudüs, 5 (A.A) — Yahudi matbuatı İngiltere'nin siyase- tine hücum etmektedir. Gaze- teler son defa verilen ve as- keri makamata fevkalâde selâ- hiyetler bahşeden mukarreratın tatbik edilmemesinden şikâyet ediyorlar. Arap mahafili ve matbuatı ise komşu memleketler tara- fından Arap dâvasına karşı ittihaz olunan tavır ve hare- ketten dolayı memnuniyetlerini göstermiştir. Komşu devletler ezcümle bir milli Arap hükü- metinin teşkilini istiyen Filis- tin Ar:ıplannın metılıhatını ——— .— terviç ettirmek maksadile İn- giliz hükümeti ile müzakeratta bulunuyorlarmış. Şayet İngiltere böyle bir taahhütte bulunursa, bütün Arap hükümdarlar - Filistin Araplarını greve ve şiddet po- litikasına nihayet vermiye da- vet eden müşterek bir beyan- name neşredeceklerdir. Bu takdirde grev birkaç gün içe- risinde nihayet bulacaktır. Yahudi mahafil Arapların faaliyetinden endişe etmektedir. Kudüs, 5 ( Radyo ) — Bir polis müfrezesi Yafa ile Ku- düs arasında Arnplnrın taar- Futbolda, Odesa'da da 2-1 mağlüb olduk! Güreş, eskrim ve bisiklette kazandık. Kafile Rusya'dan ayrıldı. Odesa, 5 (A.A) — Anadolu Ajansının hususi muhabirinden: Odesa'da yapılan futbol maçımı 2 - 1 kaybettik. Sovyet'ler birliğindeki müsabakalar bitmiştir. Sovyetler birliğinde yapılan spor temaslarının neticesi şudur: Futbol maçlarını tamamen kaybetmiş, bisiklet, eskrim ve güreş müsabakalarında kazanmış bulunuyoruz. Spor ekibinin Sovyetler birliği dahilindeki seyahati büyük bir samimiyet ve alâka ve dostluk havası içinde geçmiştir. Ekip bu akşam Odesa'dan İstanbul'a hareket edecektir. Londra'daheyetimize bir ziyafet daha verildi. City'de sanayileşme plânımıza ehemmi- yet veriliyor. Bir heyet gelecek. Londra, 5 (A.A) — Brassert müessesesi ile Karabük demir sanayiinin tesisat mukavelesininsimzası dolayısile alâkadar City gurubu tarafından dün ticaret heyetimiz şerefine Grovnesr- İhaux'ta üçüncü bir ziyafet verilmiş ve bu ziyafette ticaret heyeti f ve Londra büyük elçiliği erkânı ile başlıca finans âlemi mü- messilleri hazır bulunmuş ve salon Türk renklerile süslenmiştir. City'de sanayileşme plânımıza karşı gittikçe artan bir alâka uyan maktadır. Bu maksatla yakında Türkiye'ye gelecek bir heyet hazırlanıyor. Asamble cuma günkü iç- timadan sonra dağılacak Dün, muhtelif komisyonlar top- lanarak çalıştılar. Cenevre, 5 (Radyo) — İlk defa olarak dün Uluslar sosye- tesi mahafilinde Pazar tatili yapılmıştır. M. Delbos ve M. Pol Bonkur dün Cenevr'de yoktu. Yalnmız M. Pol Bastid Cenev- re'den ayrılmamış ve bugünkü nutkaunu hazırlamıştır. Bu nut- kun esas noktaları ikidir: Bunlarda gümrük harbına nihayet verilmesi ve sermaye ve kliringlerin sureti taksimidir. Bugün sosyetenin muhtelif komiteleri toplanmıştır. Asamb- !ktısadı tedb"ıler lenin Cuma günü akşamı mesaisine nihayet vereceği tahmin İstanbul, 5 (Hususi)—Fransa hükümeti, gümrük resimlerini indirmiştir. Kontenjan ve kle- ring usullerini de kaldıracaktır. Refik Halid Otomobil kazasında yaralandı. İstanbul, 5 (Hususi) — elliliklerden muharrir Refik Halid, Antakyadan otomobille Halep'e giderken, yolda oto- mobil devrilmiş ve ağır su- rette yaralanmıştır. edilmektedir. Lise ve Ortamekteplerde Bir dersten sınıfta kalanlar - İlkmektebe 930 tevellütlüler de alınacak.. İstanbul, 5 (Hususi) — Maarif vekâleti, ilkmektepler muallim kadrosunu üç misline çıkarmağı düşünmektedir. Ancak muallim ihtiyacını karşılamak için, birkaç sene daha beklemek lâzım- gelmektedir. 930 Tevellütlülerin de ilkmekteplere alınması için vekâletten emir gelmiş ve kayda başlanmıştır. Lise ve ortamekteplerin son sınıflarında yalnız bir dersten kalmış olanların Üniversiteye ve liseye devam etmesi ve kal- dığı dersten gelecek sene imtihan vermesi Maarif Vekâletince kararlaştırılmak üzeredir. dar mahsur kalmıştır. Müfreze bütün mühimmatını sarfetmiş | olduğu halde asker tarafından kurtarılmıştır. Polislerden mec- ruh ve maktul yoktur; Arap- ların zayiatı da meçhuldür. Cürmümeşhud Dün Adli- yede çalışıldı.. İstanbul, 5 (Hususi) — Dün adliye hayatımızda ilk defa olarak tatil günü de çalışıl- mıştır. Pazar olmasına rağmen sabah yediden akşam 20 ye kadar mahkemeler açıktı. İs- tanbul'da 20 vak'a oldu. Bun- lardan 9u hakkında mahkeme kararı, 11 i hakkında da ademi takib kararı verildi. Alman'lar Pamuk tetkik. leri yapacaklar.. İstanbul, 5 (Hususi)—Alman pamuk idhalât dairesi müdü- rile, bir Alman pamuk müta- hassısı Berlin'den şehrimize gelmişlerdir. Memleketimizin muhtelif yerlerinde — pamuk mahsulü üzerinde tetkikat ya- pacak olan mütahassıslar [de havzasını da dolaşacaklar ve İzmir'e de gideceklerdir. Fransa Habeşistan'ın İlhakını Tanıyacak mı? İstanbul, 5 (Hususi) — Fran- sa'nın, Habeşistan'ın ilhakını tanıyacağı söyleniyor. Şulgar kralı İçin merasim Trakya komitesi Neler istiyor? İstanbul, 5 (Hususi) — Bul- gar kralının tahta culüsun 19 uncu yıldönümü dün Bulgaris- tan'da kutlulanmış, Filibe'de resmi geçid yapılmış ve Bul- gar kralı bir nutuk söylemiştir. Trakya komitesi Filibe'de bir kongre aktetmiş ve kuv- vetli surette mücadeleye de- vam edilmesine karar vermiştir. |Ham maddelere İi vergiler l İstanbul, 5 (Hususi) — Ha- | riçten — memleketimize ithal edilen ham maddelerden alı- nan vergiler hakkında hükü- metimiz bazı kararlar — vere- cektir. Suvarilerimiz Viyanadan döndüler! İstanbul, $ — (Hususi) Berlin olimpiyatlarına iştirak eden, dönüşte Viyana'da bey- nelmilel müsabakalara girerek muvaffakıyetli neticeler alan suvarilerimiz, bu sabah Semp- lon ekspresi ile şehrimize gel- mişler ve Sirkeci garında te- zahüratla karşılanmışlardır. 1 ruzuna uğramış ve sabaha ka- Paris'te komü- nistler toplantıs! ——— .4 geee — 1400 kişi tevkif edildi. Paris 5 (A.A) Park De Prensteki - komünist toplantısı - Torez'in bir nutkundan — sonra Di" hayete ermiştir. Hazır bulunanlar sım tasvibe çalışall ndan istenen Ve hazırlanan devalüasyonun tesirleriti çekmemesi Tüzım geleceğini beyaü eden ve hükümetten soryal kanun> ları baltalayan ve - hayat pahalılığı spekülâsyon — yapanlard detli todbirler ittihaz edik stiyen bir karar sureti kâ- üzerinde bul etmişlerdir. Akşama kadar 1400 kadar tev- kifat yapıldığı bildirilmektedir. Roma 5 (Padyo) — Paris'te dün yapılan komimist ve sosyaliste ler prens' parkta nümayiş yapmış lardır. Ayni günde sağ cenah müf: ritlerinin nümayişi de olduğundan Pari 0,000 kııılıh axker ceme- dilmiş idi. Hükümetin — ittihaz detli tedbirlere rağımen hi diseler geçmiş ve 1400 kişi tevkif edilmiş ve 15 kişi ağır yaralane mıştır. Yaralıların beşi polistir. Mevkufların çoğu akşam ser> best bırakılımışlardır. Miralay Dö- laruk bu iseler - üzerine kendi- sine mensnb gazelesinde: “Dün partimia kuvveti görül- müştür; — ve sol cenah müfritlerile her zataati boy — ölçüşmeğe her va- kit hazırdır,,. Demiştir. Paris 5 (Radyo) — Dünkü miting fevkalâde hâdiseler olma- Hükümet iki parti- yapmamasını temin dan geçmiştir. nin kontank etmiştir. Yalmız nümayişçiler arasaında fazla heyecan olduğundan miralay Döla- rakun — tataftarları zabitaya karşı gelmiş 1400 kişi tevkif edilmiş fa- kat çoğa az zaman sonra - serbest bırakılmıştır. Sanayi programımız İstanbul, 5 — (Hususi) İkinci beş yıllık sanayi prog- ramı, vekillere tevdi edilmiştir. Fransa Gümrük res. mini indirecek mi? Nevyork, 5 (AA) — Nev- york Tomes gazetesi Fransa'da gümrük resimlerinin indirilece- ğginden bahseden yazısında bu- nun bizzat para kanunu kadar mühim olduğunu yazmaktadır. Bu gazete Fransa hükümetinin bu kararının çok büyük bir kiymeti olduğunu çünkü ne İngiltere'nin ne de Amerika- nın paralarının kıiymetini indi- rirken gümrük tarifelerini ten- zil etmemiş olduğunu beyan etmektedir. Fransa'nın vermiş olduğu bu misalin anlaşılaca- ğını ve takib edileceğini ümid ederiz. Eğer altın bloke eden memleketler Fransa'nın gittiği yola gidecek o'urlarsa iktısadi nasyonalizm dalgasının geçmiş olduğuna inanmak için ortada birçok deliller bulunacaktır. Avusturya'da Şefler ihtilâfı Viyana, 5 (Radyo) — Strar hemberg-Majorfey ihtilâfi üze- rine, M. Şuşning Avusturya vatanperverler teşkilâtı şefi sır fatile bu iki şef arasındaki ih- tilâfın umumi? cepheden olmı- . dığını söylemiş ve müdahale zamanı henüz gelmediğini de ilâve etmiştir. Prens Strahemberg, vatan* perverler teşkilâtına karşı mer- butiyet ve sadakatı resmen ilân etmiştir.