6 Kasım 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

6 Kasım 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Ispanya hükümeti Madridde umumi Kadınlar, askerlik kararını alkışlamak “için-miting yapacak. m Sene 19 — No. 6486 — Fia her yerde 5 kuruş “Cumhuriyetin yeni bir eseri dah CUMA — 6 TEŞRİNİSANİ 1936 İzmit fabrikası kâğıd ihtiyacımızın yarısından fazlasını temin edecektir Iskenderun Antakya ve havalisi | Kendisine emperyalist politika isnad olunamıyacak bir devlet varsa O da Türkiyedir. Kemalist Türkiyenin, öz Sınırları dışında asla gözü şoklur. Türkiye «reviziyonisi» yani muahede- lerin değiştirilmesi emelini güden bir devlet, de değildir. Bu, demek değildir ki, memlek iz bugünkü hudutların tadilinderi -bir sey kaybetmek korku- sile- çekinir. Bilâkis... Yurdun dört ta- 4 hududu değiştirmek is- bildiği bu esasları kısaca faydalı bulduk, İskende- valisi) hakkında tekr Antakya (ve run Türk mille mimi ve kuvvetli dilekleri ortaya atıldığı bu zamanda, düşüncelerimizin hiç bir gerisi ve gi lisi olmadığını bilmiyenlerin de öğ TENİ i âzımdır. Biz, İskenderun, Antakya ve havali- mesini isterken, ne nın menfaatierine, ne de İstik- Milini kazanmak üzere olan komşu Süriyenin temamiyetine dokunmak aklımızdan geçmiyor. ide Fransa ile Süriye ara- n muşhedeyi okuyan- talebine ancak hak sinda imzaları lar Türklerin verirler. İskenderun ve havalisi sade Türk- lerle meskündur. Süriye, Osmanlı im- Pâratorluğundan Fransız mandasına geçerken, 1921 de Fransa ile Türkiye | n Ankara anlaşma» | gibi dili İskenderun ve arasında İn Si, ırkları, tarihle, Türkiye, bu havslinin yurddan ayrılmasına ancak bu husu- si idarenin Fransa mandası altında de- vamı şartile razı olmuştu. Türkiyenin, o zaman, sulhü elde etmek ve Fransa ile döst olmak için razı olduğu bu fe- dakârlık, böylece çok muayyen bir şar- ta bağlı idi Bugün Fransa aradan çekiliyor, Sü- riyeye istiklâl veriliyor. Fransa, Süri- yenin istiklâlini kabul ederken Süriye ile ne coğrafi, ne mili, ne tarihi, ne 1r- ki münasebeti olan, Süriye abalisin- den büsbütün aynı bir milletle, Türk- lerle meskün olan bu yerlere de ayrıca istik'âl vermemesi asla anlaşılır bir va- Ziyet değildir. Eğer Fransa, «Süriyenin temamiye- ti» gibi bir iddia ileri sürüyorsa, buid- | dia temamen çürüktür. Çünkü, yu- ediğimiz gibi, İskende- | ye değil, eski Fransız | ürü, coğrafyacılarının Silisya adını verdik- leri havaliye bağlıdır, Orada oturan (Devamı 4 üncü sahifede) Necmeddin SADAK | memleketin ekonomik kuruluşunun Fotoğrafçı ocamlıkları Yazan: Fazıl Ahmed Aykaç Üçüncü sahilemizde okuyunuz. Kadınlar Kulübü Nezihe Muhittin (Kadınlar Kulübü) ismi ile bugün çıkan (Karikatür) Mee- »kahalı bir komedi neşret- başladı, Eski Kadınlar Birliği Rei- sinin bu yazısını büyük bir alâka ile oku- #acakdmız. akma i Açılma resminde bulunacakları götürmek üzere bu sabah Istanbuldan bir tren hareket etti İ Yukarıda İzmit kâğıd fabrikasında presler ve İlk kurutma dairesinden bir | kısım, aşağıda elekler ve pres kısmı Bugün merasimle açılacak olan İzmit kâğıd fabrikalarile birlikte iki sene zarfında program mucibince İş- letmeye açılan fabrikaların adedi yediy! bülmakladır. Bu 7 endüstri parçasını kalkınmamızın ana hedefi de esasen bu milli bütünlük değil midir? Endüstriyel kuruluşumuz bizi yeni ihtiyaçlarla karşılaştırdı. Memleket- te kültür ilerileyişi programın derpiş ettiği tesisleri artık kâfi görmüyor. Bunun içindir ki, İzmit kâğıd fabrikası işletmeye açılırken onun yanımda ikin- kilid taşları telâkki edebiliriz. Bezini, kâğıdını, camını dışarıdan getiren memleket, bügün bunları kendi eme- gi ile kendi yapmaktadır. Ekonomik Mülkiye Nİ (Devamı 4 üncü sahifede) talebesi Ankaraya gitti Yukarıda Mülkiye talebesi Abideye çelenk koymağa gidiyor, aşağıda &bide önünde İstiklâl marşını söylerken, (yazısı üçüncü sahifemizdedir) İY m İlin seferberlik ilân ediyor. —— Telelon: 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) » 24245 (Matbaa) - 20113 (Klişs) Ingiliz ve Fransız gazeteleri, M. Mussolininin bir kaç gün evvel Milâ- noda söylediği nutukla uzun uzadı- ya meşgul oluyorlar. Taymis gazetesi bu münasebetle yazdığı baş makale- de nutkun bilhassa Akdenize dair olan kısmından bahsediyor. Taymis. diyor ki; M. Mussolininin - Akdenizde vahim neticeler doğuracak bir ihtilâf varmış gibi heyecanlı bir lisan kullanması herkesin hayretini mucib olmuştur. Akdeniz yolunun Britanya İmpara- torluğunun münakalâtı için çok mü- him olduğu doğrudur. M. Mussolini- nin «Bü yolu tehdid etmek niyetinde Kadınlar büyük daki karar alkışlanacak Kadınların da askeri hizmetlere alınması için bir kanun lâyihasının hazırlandığı hakındaki haberler, şeh- rimizin kadınlık muhitlerinde büyük bir alâka ile karşılanmıştır. Bilhassa kız mekteblerinde büyük bir heyecan Kayası esmektedir. Genç ve münev- ver kadınlarımızın teşebbüsü ile şeh- rimizde büyük bir miting hazırlana- cak ve Cumhuriyet hükümetinin ka- rarı alkışlanacaktır. Miting etrafında şimdiden hazırlıklara başlanmıştır. Bu münasebetle dün İstanbul kız lise- sinde şehrimizdeki kız orta mekteb- lerle liselerin mümessillerinden mü- rekkep bir toplantı yapılmıştır. Bun- lar mitingin esasları cirafında gö- (Devamı 4 üncü sahifede) (Bu kupon kesi | Taymis diyor ki.. “İngiltere Italyayı boğ- mak niyetinde değildir,, Fakat Akdeniz yolunun hürriyetini muhafaza için son raddeye kadar gidecektir l | ! AKŞAM ın karikatür müsabakası kuponu aklayınız ) değiliz» sözleri İtalyanın İngilterenin bu havalideki menafiini tanıdığına delil sayılabilir. M, Mussolini sözleri- ne devam ederek «Akdeniz İngiltere için sadece bir yol, İtalya için hayat- tir» demiştir. Italya bunun tanınmasını istemiş ve Italyayı boğmak teşebbüsünün bü- tün İtalyan halkını sanki bir adam- mış gibi ayaklandıracağını ileri sür- müştür, Fakat İtalyan menafiine dokunmak istiyen kim, İtalyayı boğmak istiyen kim? Her halde İngiltere değil. İngi- liz harici siyasetinin esas noktaların- (Devamı 4 üncü sahifede) Doktor Şaht miting yapacaklar yakında geliyor Mitingde askerlik hakkın- Ankarada iktisat vekâleti ile temas edecek Ankara 5 (Telefon) — Alman İk. tisad nazırı doktor Şahtın memleke- timze geleceği alâkadar makamlara resmen bildirilmiştir, Doktor Şahtın yanında refikası ve iki Alman maliyeçisi vardır. Doktor Şaht bir iki gün içinde tayyareile İstanbula gelecek ve İstanbulda kısa bir müddet kaldıktan sonra Ankara- ya geçecektir. Alman iktisad nazırı- nın Ankarada ne kadar kalacağı he- nüz belli değildir. Bunrada iktisad vekâleti ve Cumhuriyet Merkez ban- kası ile iki memleketi alâkadar eden mali temaslarda bulunacaktır. En gülünç adam... (Karikatür müsabakası serisinden: 4)