8 Kasım 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

8 Kasım 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

rin imarı için esaslı bir proğram daire- sinde calışıyor Sene 19 — No, 6488 — Fiatı her yerde 5 kuruş PAZAR — 8 TEŞRİNİSANİ 1936 > Balkan erkânıharbiye reislerinin konferansı Bükreşte toplandı Mareşal Fevzi Çakmak kral Karol tarafından kabul edilecek, konferansta verilecek kararlar Balkan antantı konseyine bildirilecek Bütün dünya için bir ders «İktisadi kalkınma için şart, sadece ara kazanmak hırsından daha asil 809- Zal kıymetlerin tetbikidir.> Amerika o Cumhur Telsliğine M. Roosevelt yeniden seçildi diye herkes memnun, Kimi demokratlar kazandı diye sevlniyor, kim Rooseveltin Sulhseverliğine İ . Her memle- ket gazeteleri, bu intihabı kendi men- faatteri bakımından ölçüyorlar. Fakat M. Rooseveltin Amerika mil- leti tarafından ezici bir ekseriyetle iktidar yerinde tutulmasının gok bü- yük bir mânâsı var ki henüz ortaya atılmadı. Biz, işin siyasi tarafını bira- karak bu çok mühim noktayı ortaya koymak İstiyoruz. M£. Roosevelt, dünyanın en büyük, en zengin, en kalabalık, en karışık, idaresi en zor memleketlerinden birin- de büyük bir cesaretle, geniş içlimal ve, İktisadi bir tecrübeye girişmiş deviet adamıdır, Bundan dört yıl önce Roosevelt ik- bida; indkamıha göçlği garari; Ame- rika bem ekonomik, hem sosyal sa- hada misli görülmemiş bir buhran İçinde idi. Bütün müesseseler birer birer çöküyor, Amerika uçuruma yu- varlanıyordu. Bankalar birbiri ardı- sıra iflâs ediyordu. Halkın itimadi kal- manuştı. Yalnız “kredi buhranı de- ğil, namus ve ahlâk buhranı başgüs- termişti. Amerika finans âleminde yüksek mevkii olan birçok iş adamla- rihin Öalaverası meydana çıktı, Roo- sevelt bunun önünü almak için Ame- rikanın bütün o muazzam kredi mekanizmasını. hükümetin Kontrolü altıma aldı ve o karmakarışık, geniş »5 işlerine devletin bü ilk müda- «ferdiyetçis mes- iberal, duğu gibi Amerika Bütün fabrika ve mad Tirde korkunç bir sefalet Sanayiciler aras bot yüzünden Son dı siki mürakabaseni koydu. halide yamandı. Toprak yüzde 40 kadarının en du. Roosevelt bu işe de devleti müdahelesile çare buldu. Dört sene evel Cumkurreisi olduğu zaman, va- Zziyete bakarak anladı ki memleketin iktisadi hayatında devletin karışma» «ması hakkındaki eski düşünceleri sö- küp atmaktan başka çare - yoktur. O zamanki mutuklarında söylediği gi- bi istihsal masrafı azaldığı, fâbrika- larm kazancı çoğaldığı halde, müs- tehlik halk bundan hiç istifade ede- miyor, işçinin gündeliği artmıyor, hattâ esham sahiplerinin temettü his- sesi bile İszlalaşmiyordu. “Bütün ka- zanç, bu işlerin başına üşüşmüş nü- füzlu beş on iş adamının cebine gidi- yordu, # Necmeddin Sadak 4 üncü sahifede) © (Devamı > Dünkü posta ile gelen Rumen gaze- telerinde okuduğumuza göre büyük erkânı harbiye reisimiz mareşal Fevzi (Çakmak, yaaiyetlerinde albay İsmail Hakkı, albay Şefik Çakmak, yarbay Âdil Yusuf, sefaret birinci kâtibi Faik Zihni ve Romanyanın Ankara aleşe- milteri yarbay Jorj Joan bulunduğu Hide Köstence ekziptesine” bağlanan salonlu vagonla Bükreşe vürmış ve Bükreş elçimiz Hamdullah Suphi ile Rumen erkânı askeriyesi tarafından garde istikbal edilmiştir. Yugoslavya erkânı harbiye reisi ge- neral Nedici Milutin de yanında iki Moskova 'T (A.A.) — Sovyetler bir- ; liği büyük merasim ile ve derin bir | sevinç içinde inkilâbın on dokuzuncu l yıldönümünü kutlamaktadır. Şeflerin | | resimleri ile süslenmiş olan cadde ve sokaklar kesif halk kütleleri ile dolu- dur, Sovyetler birliğinin 19 seneden- beri başardığı muazzam işleri göste- | ven tablo ve grafikler.dükkân came . İ kânlarında teşhir edilmektedir. Bayram arifesi olan dün akşam Iş- çiler her tarafta toplantılar yaparak ıkilâbin yldönümünü kutlamışlar- Hergün YARINKİ NÜSHAMIZDA : en * Mareşal Fevzi Çakmak Bükreş istasyonunda kendisini elçimiz Hamdullah Suphi ile Rumen (erkânı askeriyesi Sovyet Rusyada inkılâb bayramı büyük tezahüratla kutlandı ——— Toplıyan: Hikmet Feridun ES Bugün yeni bir. yazı serisine başlıyoruz. Burada hergün tanınmış bir adamın meraklı bir hatırasını okuyacaksınız. Bugün ilk olarak SELİM SIIRRI TARCANIN bir hatırasını 7 ci sahifemizde neşrediyoruz: Bugünkü isveç kralile nasıl tenis oynadım? general SAKIB'ın hatıratını okuyacaksınız: Osman paşa ile birlikte Plevnede nasıl harbettik ? Bunları tanınmış şahsiyetlere ait diğer bir .çok meraklı hatıralar takib edecektir. karşılayan Bükreş arasında general daha bulunduğu halde bir gün evvel Bükreşe vasıl olmuştur. Romanya gazetelerine göre, Yunan büyük erkânı harbiye reisi general Papagosun da yanında bir general, bir yarbay ve bir yüzbaşı bulunduğu hal- de Bükreşe muvasalatı bekleniyordu. Ö Müzeşa rev ÇEKLİRK İİ LUZOLAYIM erkânı harbiye rejsler Romanya kralı Karol ile Romanya harbiye nazırı ve etkânı harbiye relsi tarafından kabul edileceklerdir. (Devamı 4 üncü sahifede) Moskova - Sövyeti ile komünist partisi merkezi teşkilâtı ve sendika- lar büyük tiyatroda toplanmışlardır. Parti ve hükümet idarecileri ile pre- sidunide yer alar Stalin büyük teza- hüratla karşılanmıştır, Sovyetler bir- liği lera komitesi başkanı DM. Kalenine çok alkışlanan bir rapor okunmuştur. | ... Dün Sovyet inkilâp bayramı müna- sebetile Sovyet Rusya konsoloshane- | sinde bir kabul resmi tertip edilmiş ve vilâyet erkânile şehrimizin tanın- mış zevatı hazır bulunmuşlardır. bir hatıra eski Harbiye mezunu mütekait Balkan erkânıharbi- ye reişlerinin karar- ları Balkan antantı konseyine bildirilecek Telefon: 24240 (İdara) - 24249 ( Tahrir )- 24243 (Matbaa) - 29113 (Kliş3) — Çalışkan Izmir valisinin imar faaliyeti B. Fazlı bataklıkların kurutulmasına, köylerin kalkınmasına, yol inşasına âzami ehemmiyet veriyor Bu işler başarıldıktan sonra program dahilinde Izmirin güzelleştirilmesine ve işlerine düzen verilmesine başlanacak İzmir (Ak- ve a ei çam) — İzmirin EŞ RE Faziletli ve fakir- ; a ç ler babası valisi | ve parti başkanı B. Fazlı Güleç, vilâyetin. nruh- telif imar işlerile fuar, turizm, yol, köycülük - ve inkişaf işleri üzi zinde hümmialı bir faaliyet. göster. İ mekte ve gürül. memiş bir enerji sarfelmektedir . g (Gediz) ve (Ba- kır çay) nehirle- > rinin (mecraları mn temizlettiril. mesi ve açılacak kanallarla O Me- nemen ve Berga- İzmirin çalışkan valisi B. Fazlı Güleç mesai bürosunda (Devamı 5 inci sahifeğde) ya Timese göre Ingiltere ile anlaşarak dünyayı paylaşmak istiyor Almanlar, şarki Avrupade genişlemelerine diğer devletlerin niçin kuşkulandığına şaşıyorlar Times gazetesi yazıyor: Alman - İtalyan görüşmeleri neti- cesi Paris diplomatik mahafilini en- dişelere düşürüyor. Çünkü Almanya- nın İtalyayı kendi noktai nazarma kazanmış olduğundan korkulmakta- mana zam | dır. Almanya kendisini Şarki Avru- pada serbes bırakan bir garp paklı- rın akdine taraftardır. Yeni Almanya, Lokamo görüşmele- | rinin ancak bu şart kabul edi | (Devamı 4 üncü sahifede) anan MM En gülünç adam !. (Karikatür müsabakası serisinden: 5) KE ll ii