9 Kasım 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

9 Kasım 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

ğa başladı. Hükümet Valanst kadar harbe devam edilecek Barselonda bir Sovyet hükümeti kurulacağı söyleniyor Madridde resmi binalardan bir kısmı havaya uçuruldu, bir kısmı yanıyor Paris 8 (Akşam) — Buraya gelen haberlere göre Madridde muharebe- ler devam ediyor. Asiler yedi nokta- dan şehre hücum etmişlerdir. Milisler #iddetli bir mukavemet göstermiş” lerdir. Asilerin tonsu kuvvetleri tarafın- dan slılan güllelerden bir kısımı şeh- re düşmüş ve epi zayiata sebep olmuştur. : Bir aralık milsler şiddetli bir mu- kabil taarruza geçmişler ve aslleri dört kilometre kadar sürmeğe mu. vaftak olmuşlardır. Fakat şiddetli top ateşi karsısında milisler tekrar çekilmişlerdir. Asiller cenüp İstika- metinden şehrin kenarına kadar gel- mişlerdir. Burada sokaklarda çok şiddetli muharebeler oluyor. YANAN BİNALAR Paris 8 — Gazetelerin Yi Ispanya hükümeti Valans şehrinde yerleşerek çalışma- - lies Madridden bir göre anarşistler Madriâde bir çok resmi binaları uçurmuşlardır. On bin rehineden mühim bir kısmı ölmüş- tür. Bunlar uçurulan cephane de- posunda bulunuyorlardı. Bir çok bi- nalar yaniyor. ” HÜKÜMET VALÂNSDA Paris 8 — İspanya hükümeti Mad- ridden Valansa hareket etmiştir. Va- lânsde halk hilkümet erkânını tez 'hüratla ve alkışlarla karşılamışlır. Halk cumhuriyeti sonuna kadar müdafaa etmeğe karar vermiştir. Madridden bildirildiğine göre, Sov- yet sefareti heyeti de Madridden Va- lânse hareket etmiştir. ) HARP DEVAM EDECEK Paris $ — İspanyanın Paris sefiri gazetecileri kabul ederek şu beyanat- ta bulunmuştur: «Hükümetin Madğ- | azdığına ridi terk etmesi harbin durması de- Iplik buhranı yüzünden şikâyetler artıyor Denizlideki tezgâhların yazısı çalışamaz bir hale geldi İktasad vekâleti iplik buhranı hak- kındaki tetkiklerini bitirmiştir. Al- nan haberlere göre vekâlet, buhrana mani olmak için dışarıdan iplik geti- rilmesine müsaade edecektir. Son gün- İlerde pamuk ipliği paketleri 550 ku- Tuşa kadar yükselmiştir. Hattâ bu fi- ate iplik bulamıyanlar bile vardır. Mevcud iplik fabrikalarının. fiatleri arttırmasındaki sebebin ihtikârdan ai yade, ihtiyaca kâfi derecede mal yetiş- tirmemesinden fleri geldiği anlaşıl- mıştır. zi İplik buhranının en ziyade küçük dokuma imalâiharteltrinde büyük te- siri görülmüştür. İstanbuldan başka pamuklu dokuma sanayünin bulundu- ğu Bursa, Merrifon, Kastamoni ve vilâyetlerinde şikâyetler baş- r. Denizli dokumacıları, bu me- sre aralarında bir mu- rahhaş seçi Denizli dokomacılar murahhası İs- | mall, Ankaraya giderken İstanbula da uğramıştır. Kendisile görüştükleri- mizi aşağıya yazıyoruz: —eVilâyetimizde 8000 den fazla pa- muklu tezgâhı çalışmaktadır. Yalnız Kadıköy nahiyesinde 1150 tezgâh var- tezgühla- iü iŞ “dir. İplik buhranı yüzünden il hakkında iktisat vekâleti ile te- rın yarısı çalışamaz bir hale gelmiştir. Bu yeni buhrandan en ziyade Kadı- köy dokuma müstahsilleri mütees. sir olmuşlardır. Çünkü Kadıköy, zira- ate müsait bir yer değildir. Orada an- cak dokumacılık yapmak kabildir. Bu itibarla dokuma tezgâhlarının çalışa» maz bir hale gelişi, Kadıköy halkı Üz8- rine büyük bir tesir yapmıştır. Dışarı- dan pamuk ipliği getirilmediği takdir. de, bu buhran daha ziyade artacak- tır.» Dokumacı İsmail, Denizlide doku- nan pamukluların “ucuz olduğu için köylüye metresi 12 kuruştan satıldığı- nı ve bu gibi tezgühların köylü için çalıştığını söylemektedir. (Devamı 5 inci sahifede) HER GÜN BİR HATIRA Osman paşa ile birlikte Plevnede nasıl dövüştüm? Anlatan Harbiye mektebinin en eski mezunu mütekaid general Sakib Yedinci sahifemizde okuyunuz 'Madridde çok şiddetli muharebeler oluyor görünüş mek değildir. Bilâkis büyük bir şid- detle devam edilecektir. Madridin terki harp hadiselerinden biridir. Bu hadise harbin bitmesi üzerinde tesir yapamaz.» KATALONYA HÜKÜMETİ KURULACAK MI? Paris 8 (A.A) — Gazetelerin ek- serisi Madridin bilkuvve zaptedilmiş olduğu mütalâasını serdetmekte ve bir Katalonya cumhuriyeti ilân edi- lip edilmiyeceğini sormaktadır. Petit Parisien gazetesi, diyor ki: Nüvesi Katalonyada olmak üzere bir Sovyet cumhuriyeti ilân edilmesi çok muhtemeldir. Bu cumhuriyet, kendisini bütün memleketlere tanıt- mağa uğraşacaktır. Fransanın böy- le bir teşebbüsü-açıkça reddetmesi icap eder. (Devamı 5 inei sahifede) M. Mussolininin nutku ve Çekoslovakya Nutuk bir çok noktalardan Çekoslovakyanın düşüncesine uymuyor ge Çekoslovakya dış bakanı M Krofta Mussolinle nin mutkunun milletler cemiyeti, sliâhları bırakma ve müşlerek em niyet gibi birçok noktalarda Çekös» lovakyanın noktal nazarına uygun olmadığını söyle- dikten sonra" de- miştir ki: M. Mussolini nin o nutlamun a Yuyoslaryaya Karşı ihtiva ettiği dos- tane sözlerden Macaristanın sulh mu- ahedesinin tadili talebinin Yugoslav- yanın aleyhine olmıyacağı ve bilakis Romanya ile Çekoslorakyanın zarafı- na olacağı manasını çıkarmak garip olur, Çünkü bu hükümetler iyi bilirler ki kendilerinden birinin aleyhinde sulh muahedesinde yapılacak tadilât za- man geçlikçe diğerlerinin de zararına teşmil edilecektir. Meselâ Macaristan Çekoslovakyadan erazi alarak büyü- yecek oolursa ergeç diğer devletlere kar- şıda muahedenin tadilini muhakkak | östemeğe çalışacaktır, — şimendifer inşaatı Ankara 'I (Hususi (o muhabirimiz- den) — Bugünlerde şark vilâyetleri- mizde hümmalı bir imar faaliyeti ol- duğu ve her sahada cezri bir kalkınma hareketine girişildiği malümdur. Kültür, bayındırlık ve imar saha- B sında büyük bir cahd ile yürüyen nl vilâyetlerimizin değerli umumi müfet- tişi bay Tahsin Uzer bu defa mıntaka- © * sını alâkadar eden meseleler hakkında © hükümetle temas etmek için Ankâra- © ie ya geldiği zaman Şark vilâyetlerimiz- deki kalkınma hareketlerinin mahiye- tini onun ağzından dinlemeyi bir fır- sat eddederek kendisini ziyarete git tim, B. TAHSİN UZERİN BEYANATI Beni büyük bir nezaketle kabul €- den bay Tahsin Uzer üçüncü umum Mmüfettişliğin ihtiva etliği sekiz vilâ- yetteki faaliyeti sade bir ifade ile şöy- lece izah etti: — Doğu illerinde dikkate değer bir hareket ve faaliyet vardır. Şimendifer inşaatı Erzincandan ve Erzurumdan j Karşılıklı olarak süratle ilerlemekte , dir. Burada büyük köprüler ve tünel- ler yapılmaktadır. Erzincan, Erzürum istasyonlarının yerleri tesbit — edilmiş, projeleri yapılmıştır. Önümüzdeki ilk- baharda inşaata başlanacaktır. TRABZON - İRAN TRANSİT YOLU Diğer taraftan Trabzon - İran tran- sit yolu üzerinde mühim ameliyat var- dir. Nafa vekâleti bu yölün mümkün olduğu kadar kısa bir zaman içinde bitirilmesini iltizam etmektedir. Bizde bunu temine uğraşıyoruz. Önümüz- deki yaz bu yolun yüzde doksanı mü- kemmel surette bitmiş olacaktır. Doğu illerinde 16 şehir ve kasaba- nın elektrik işleri ibtidai mukaveleye bağlanmış, projesi yapılmıştır. Ağrı vilâyetinin elektrik tenviratı başlamış- tır. Yakında Artvin tesisatına da baş- Janacaktır. TEMİZ VE SIHHİ SU Şark vilâyetlerimize temiz ve sıh- — Gel şu zavallıya on para verelim, ten bahsederiz!... Fransız sosyalist kongresi hürriyet- lerin muhafazasını istiyor. Telefon: 24240 (İdare) 2020 ( Tebeik) > 24243 (abes) - 13 Klişe) B. Tahsin Uzerin beyanatı Iki yıl sonra şark illeri yüksek refaha kavuşacak a işe başladı, sonuna Erzurumda yepyeni bir şehir kurulacak; süratle ileriliyor Üçüncü umumi müfettiş B, Tahsin Uzer hi suyu gelirmek yolundaki gayretle- rimiz semereli neticeler vermektedir: Kars, Iğdır içme suları projeleri bi- tirilerek münakasaya konmuştur. İki yüz bin lira sarfile başarılacak olan bu mühim sıhhi mesele halkı çok se- Yindirmiştir. Erzurum ve Erzincân içme Suları nın esas tesisatını nafia vekâleti üze- rine almıştır, Şehir şebekeleri beledi- yeleree yapılmaktadır. Şimdi en m him mesele Trabzon içme suyu mesele- sidir. Değerli nafta vekili Ali Çetinkaya onu da çok ehemmiyetle nazarı dikka- te almıştır. Çok yakında halledilece- gine emin olabiliriz. ERZURUMDA YEPYENİ BİR ŞEHİR Erzurumda yepyeni bir şehir vücu- da getirmek kararındayiz. Bir milyon lira sarfedilecek olan yeni Erzurum (Devamı 5 inci sahifede) gitilğimiz yerde şetkattan, merhamete