10 Kasım 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

10 Kasım 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sene 19 — No, 6490 — Fiatı her yerde 5 kuruş SALI — 10 TEŞRİNİSANİ 1936 KŞAM mmm Telefon: 24240 (İdare) - 24249 ( Tahrir) - 24245 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Madridde başlıyan kanlı harp vam ediyor arruz- nın gözleri Türkiyeye müteveccihtir,, şiddetle de Hükümet, dün yapılan bütün ta ların püskürtüldüğünü us. .. bildiriyor Milisler : “Düşman Madri- | Dün bütün gün Madride din kapılarını çalıyor,fakat | gülleler düştü bir çok içeri giremiyecek,, diyorlar Paris 9 (Akşam) — Madridin ke- harında başlıyan kanlı muharebe bütün şiddetile devam ediyor. Asiler dün sabah şimail garbide Manzana- res nehrini geçerek şiddetli bir ta- arruzda bulunmuşlar ve Madridin bir kısım evlerini işgal etmişlerdir. Fakat milisler akşama doğru muka- bil faarruzla bu yerleri istirdat et- mişlerdir. er Madridin cenubu garbisinde arruzda bulunmuşlardır. Fakat bu Havas muhabirinin bildirdiğine gö- re hükümet kuvvetleri Toledo ve Sego- va köprülerini berhava etmiştir. Bu- nun üzerine asilerin buradaki hareketi durmuştur. Asiler mavunalar tedarik ederek Manzanares nehrini geçmişler ve Toledo köprüsü mahallesini top ate şine tulunuşlardır. Burada birçok evler yanmıştır, Madridde yer yer barikadlar yapılı yor. Şehrin içinde şiddetli bir muha- yebe hazırlığı vardır. Bugün sabahtan akşama kadar Madride gülleler düş- müstür. Ölenlerle yaralananların mik- tarı belli değildir. Asi tayyareler be- yannameler atarak kadınlarla çocuk- ların sejaret ve Kı msoloshanelere ütica etmelrini bildirmiştir. SON MUHAREBELER Paris 9 — Milisler Carabanchel cep- hesinde kuvvetli mevzilerde bulunuyor. lar, Vilaverde'ye takviye Kıtaaltı gön- derilmiştir. Asilerin Leganes'deki mev- gileri bombardıman edilmiştir. Milisler; «Düşman Madridin kapılarını çalıyor, fakat içeri giremiyecektir» diyorlar, Asiler Baodilla cephesinde çevirme M. Mussolini İngiltere ile Doktor Şaht Madridin kenarında harbin vuku bulduğu yerleri gösterir harita yapmak İstemişlerse de bu teşebbüs | ba eski bir manastıra, bir bomba Şili akim kalmıştır. Madrid 9 (A.A.) — «Müdafaa mec- lisi» asiler tarafından yapılmış olan iaarruzların püskürtülmüş olduğu- nu resmen bildirmektedir. Hükümet kuvvetleri, dün asilerin tazyiki altın- da tahliye etmiş oldukları bütün mevzileri yeniden işgal etmişlerdir. TAYYARE BOMBARDIMANI Madrid 9 — Asilerin tayyareleri sık sık Madride bomba atıyor. Şimdiye kadar 12 kişi ölmüştür, 150 yaralı vardır. Ekser bombalar caddelere, bir kaç bomba kral sarayının bahçesine, bir tane şimal istasyonuna, bir bom- anlaşmak istiyor “Akdenizde iki memleketin menfaati birbirine zıt değildir,, diyor Zondra 9 (A.A) — M. Mussolini, | Daliy Mail gazetesinin muharriri M. | Ward Price'yi kabul etmiş ve keridisi- | ne İngiliz - İtalyan münasebatı hakkini» | da beyanatta bulunmuştur. M. Musso- lini demiştir ki: «İki i hükümet arasında bir pakt de- ği, dostane bir anlaşma istiyorum. Bu uzlaşmaya verilecek şekil mümkün Ol- duğu kadar basit olmalıdır. Her iki memleketin Akdenizdeki menjaatleri biribirine sıd değildir. Bilâkis bu men- faatler biribirini itmam etmektedir. Hiç bir devlet, bu denz hakkında başka bir devlete karşı koymak salâhi- yetini ve kuvvetini kendisinde göre- mez. Bu ifibarla, bu mesele etrafında yeni bir hava yaratmak güç olmıya- | dağı gibi, İngiliz - İtalyan münasebet- lerinin yeni bir devresine gireceğimizi tahmin etmek de mümkündür. “ M. Mussolini, Milletler cemiyeti ade- mi müdahale Politikasına taraflar ol- duğunu söylemiş ve Majorgue adasını İ elde etmek niyetinde olduğu hakkın- daki şayiaları yalanlamıştır. M. Ward Price mülâkatı intibamı şu Şekilde izah etmektedir; «Mussolini, İngiltere ile olan eski dos- tane münasebetleri yeniden tesise amade bulunmaktadır.» DOSYA Diderot ve Katerina Yazan: FAZIL AHMED AYKAÇ Üçüncü sahifemizde okuyunuz. * Hergün bir hatıra İki defa doktorluktan nasıl vazgeçmek istedim ? Anlatan: Dr. Prof, Mazhar Osman Yedinci sahifemizde okuyunuz ölü ve AV alada Eocey l N selarethanesi yakımına, bir bomba da bir polis merkezine düşmüştür. Dört polis memuru yaralanmıştır, ASİLERİN TEBLİĞİ Paris 9 — Asilerin bir tebliğine göre bunlar şiddetli muhareblerden sonra Maârid hastanesi He üniversite mahal- lesini zaptemişler; Toledo ve Segodina köprüleri arasında şehrin bazı kenar mahallelerini ele geçirmişlerdir. Madridin şimali garbisinde milislerin, üç sıra siperleri göğüs göğüse muha- rebelrden sonra ele geçirilmiştir. (Devami 4 üncü sahifede) Pazartesi günü geliyor iktisad vekâleti konuşu- lacak mevzuları hazırladı Ankara 9 (Telefon) — İktsad vekâ- letine gelen malümâta göre, Alman İktisad nazırı doktor Şaht bu ayın on altıncı pazartesi günü hususi tay- yaresi ile doğruca Ankaraya gelecek ve burada kaldığı müddetçe iktisadi ve mali mahafll İle temas edecek ve gene tayyaresi ile memlekeline dönecektir. Öğrendiğime güre doktor Şaht İstan- İ bula uğramıyacuklır. Alman İktisad nazırının yanında re- fikası ve iki maliye mütehassısı vardır. İktisad vekâleti doktor Şaht ile müza- kereye esâs olacak mevzuları hazırla- mıştır. Dün Mecliste encümenler intihabı yapıldı Ankara 9 (Telefon) — Büyük Millet meclisi bugün B. Fikret Sılayın riyase- tinde toplandı adliye, arzuhal, bütçe, dahiliye, divanımukasebat, gümrük ve inhisarlar hariciye, iktisad kütüpha- ne, maarif, maliye, meclis hesaplarını tedkik, milli müdafan, nafıa, &hhat ve içtimai muavenet, teşkilâtı esasiye ve ziraat encümenleri intihaplarını yaptı. Sancağı ea amana dolaşan bir fransız muharriri diyor ki: “Bütün Iskenderun ve havalisi halkı- “ Sancakta yapılan bir gezinti eski Türkiyenin şairane bir kısmını gösterir,, Antakyadan bir görünüş Pariste çıkan İllustration mecmua- sı, muhârrirlerinden Pierre İchacin Su- riyed yaptığı tedkik seyahati hakkın- da intibalarını neşrediyor, Fransiz nu- harriri, “İskenderun ve Antakyadan bahsederken diyor ki: «Trablusşamın şimalinde 'Türk hu- dudunun ikiye ayrıldığı bir körlezde başka bir Iiman vardır: İskenderun, Beyrut ahalsi Suriyelilere: — Elinizde İskenderun limanı var- dır. Trablus limanınıne yapacaksı- nız? diyorlar. Fakat çok iyi görünüyor Ki, İskenderun halkının gözleri şam- dan başka bir tarafa müteveccihtir. Şo- seleri, demiryolu ve belki de kalbinin bir kısmı şimale, Türkiyeye mütevce- cihtir. İktisad bakımından bu vaziyet oldukça gayri müsalddir. Suriyeye gön- derilmekte olan mallar, evvelâ tren- le Türkiye dahilinde bulunan Toprak- kaleye, sonra aşağıya inerek ve tek- | | rar hududu geçerek Halebe ve Şama gilmektedir. Bu şartlar altında, İs kenderun limanı, büyük bir istikbar le namzed görünmüyor. Fakat bunda yalnız İskenderun li- manı değil İskenderun sancağı da mevzuu bahistir. Kilikya seferi ssker- lerimiz için çok acı olmuş ve Suri- yelilere hiç bir şeye mal olmamıştı. Suriyeliler, şimdi bizi 20 teşrinlevvel 1920 tarihli Ankara itilâfnamesile bu sancağı Türkiyenin lehine kati uzuv aâmeliyesine uğratmakla muahaze edi- yorlar ve o.tarihten beri sancaktaki Türk unsurlarının kültür ve lisan hak- larını himaye etmekte olan bu idarel hüsüsiyenin, Türkiye için artık hiç bir zaman gözünden uzak tutmıyacağı sgayri müstahles» bir ımıntaka yaratlı- ını ilâve ediyorlar. (Devamı 4 üncü sahifede) En gülünç adam... (Karikatür müsabakası serisinden: 6)