10 Kasım 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

10 Kasım 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. NO: 5493 Gündelik ZİRAAT BANKASININ YENİ ŞEKLİ Bnakanın bünyesi, projenin en yerinde, en muvaffak ve isabetli bu- luşlarından sayılır. Sermayesi devlet mülkiyetine girmek itibariyle banka- nın en tabil vasfı. bir devlet müesse- sesi olmasıdır. Fakat finansal bir kurumun verimli ve gelişimli bir tarzda çalısabilmesine lizumlu kud- ret ve kabiliyeti kazanabilmesi - için kanunun ve istatüsünün hükümleri dahilinde muhtar bir şahsivete malik olmasında lüzum ve faide vardır. Proje T. C, Ziraat Bankasına (husu- si hukukun ve kendi kantmunun hü- kümlerine tâbi, her türlü teahhüd ve tasarrufa ehil, hükmi şahsiyeti haiz ve nihavet kanunun hükümle - riyle salâhiyetli kılmmış uzuvlarnın idare ve mürakabesine tâbi muhtar bir devlet müessesesi) vasıflarını te- min eylemiştir. Bankanın salâhiyetli uzuvları- nın en dikkate çarpanı zirat kre - diler yüksek narzım heyetidir. Bu- nun rolü ve salâhiyeti geniştir. Bankanın umumi faaliyetinin ve plâsman programlarının ana hatları- nı, ziral kredi siyasetini ve tatbi - katını bu heyet tesbit ve tayin ey- Kyecektir. Bankanın idare mecli- si azâsından baska ekonomi, fi - nans ve Tarım Bakanlıklarının da delegeleri bulunan bu heyete Eko- nomi Bakanı Riyaset edecektir. Bakanlık delegelerinin bu işti- raki hele Ekonomi Bakanının reis- liği, bir taraftan bankaya hüküme- tin ekonomik kalkınma siyasetini takip ve takviye edebilmeğe, di - ğer taraftan da bankanın finansal kavnaklarını ve günlük faaliyetini kollama hususlarında — bakanlıkla- çÇönm yardımlarını temine — yara- mak itibariyle, şüphe yok ki, nâ- zım heyete bankanın sevk ve ida- resinde emniyet ve muvaffakiyet hazırlıvacak çok kuvvetli birer zamandır. Devlet delegelerinden — banka- nm kanuni bir organının ferdleri olmaları sıfatiyle, bankanın faa- Tiyot ve mukadderatına — mensup bulundukları bakanlıkların yardı- mını temin fikri, cidden orijinal ve isabetli bir tedbirdir. T. C. Ziraat Bankasına ehemi- yetli faaliyetinde muvaffakiyet için kuvvetli mali kaynaklar ve çok elverişli imkânlar hazırlanmış bu- lunuyor. Ödenmiş sermayesi 100 mil- yon lirayı buluncaya kadar, arazi vergisinin bugünkü Ziraat Banka- sına tahsis edilmiş bulunan /» 6 payı ile 1938 yılından itibaren her yıl umumi, mülhak ve hususi büd- celere konulmuş tahsisat yekünu- nun “6 1/2 ne muadil bir tahsisat alacaktır. Verimlendirme - kredile- ri, toprak ıslahatı gibi işler için devletçe fevkalâde tahsisat veril- Mmesi de mukarrerdir. Arazi vergisinde devamlı bir fartış vardır; bu verginin 96 6 payı pek yakında 800 bin lirayı geçe- cektir. Umumi, mülhak ve hususi büdceler ©» 1/2 nin ifade ettiği ra- kam da her halde azımsanamaz. Bankanın bu bereketli kay- naklara dayanan finansal kudreti; ihtiyatlar ve karşılıklar tesisi için geniş bir ölçü ile düşünülmüş ted- birlerle esaslı bir tarzda berkleşti- rilmiştir. Bankanın bir defa adi ihti- yatı olacak; Ziraat Bankasınm bu- günkü ihtiyatı ile her yılın safi kâ- rından ayrılacak paylar ve fevkalâde ihtiyatı var; bu fevkalâde ihtiyat da, zira/ alacakların 15 yıllık - taksitlere bağlanmasındanberi devletçe her yıl verilecek bir milyon liralık tahsisatı ifade ediyor. Cumuriyet hükümeti, bankanın taksitlendirilmiş alacaklarından tahsil edilemez paraları ile bilân « ço zararlarını fevkalâde ihtiyat (Sonu 5. inci sayfada) ADIMIZ, ANDIMIZDIR 10 SONTEŞRİN 1936 SALI Son haberlerimiz üçüncü sayfada —. HER YERDE 5 KUR Kamutay | Madridde harb en çetiıi safhasma gird Dün encümen seçimlerini yaptı Umumi heyetten sonra toplanan encümenler, reis, mazbata mu- harrir ve kâtiblerini seçtiler Kamutay dün B. Tevlik Fikret Si- lay (Konya) nn reisliğinde toplanmış ve encümen seçimlerini yapmıştır. En- cümenler, meclis umumi heyetinden sonra toplanmışlar ve reisleriyle maz- bata muharrit ve kâtiblerini seçmişler- dir. Seçim neticesi şunlardır.: Teşkilâtı Esasiye Encümeni R. Şemsettin Günaltay (Sivas), M. M. Kenan Örer (Manisa) Kâ. Resai Erişken (Tokad) Azalar: Tahsin San (Aydın), Asaf ras (Bursa), Fuat Bulca (Çoruh), Necib Ali Küçüka (Denizli), Yusuf Ziya Özer (Eskişehir), Mahmud Esad Bozkurtt (İzmir), Mebmed Nazif Sirel (Kars), Dı. Tevfik Arslan (Kastamo- nu), Dr. Fuat Umay (Kırklareli), Ge- neraf Ali Fuat Cebesoy (Konya), Re- ceb Peker (Kütahya), Sabri 'Toprak (Manisa), Yunus Nadi (Muğla), Ah- med İbsan Tokgöz (Ordu), Ali Münif Yeğena (Seyhan), Hilmi Uran (Sey- ban), Mehmed Emin Yurdakul (Urfa), Meclis Hesablarının Tetkiki Encümeni R. Esad Sağay (Bursa), Hakkı Ungan (Van), Meclis hesabları murakibi Müfid Kansu (Denizli), Rifat Araz (Ankara), Azalar: Rasim Aktar (Ankara), Şa (Sonu 6. ıncı sayfada) —.: * Adanada müthiş bir v dolu yağmuru Adana, 9 (A.A.) — Bugün saat 15.20 de şehrimize yağmur ile karışık ceviz büyüklüğünde müdhiş bir dolu yağmuru düşmüştür. Dolu tam 19 dakika devam etmiş ve şehrin her tarafını 11 santimlik bir tabaka halinde kaplamıştır. Şehirde garbe müteveccihen bütün binalarım pençere camlarını kırılmış bir buçuk ga- at kadar şehirde münakalât kesilmiştir. 'Telgraf, telefon ve elektrik telleri kop. muş, biri büyük camdirı saika direğine ve diğeri de şehrin dışına olmak üÜzere iki yıldırım düşmüştür. Şehir parkının çi- gekleri hatab olmuş ve portokal limon sebze bahçeleri de hasara uğramıştır. Dolu Hinterlandın büyük bir kısmı- na düşmüştür. Ankara'daki yağımır Dün şehrimizde saat 16 da yağmıya başlıyan yağmur, akşama doğru şiddeti- ni arttırmış ve otobüs garajının altı ile şehrin diğer bir iki yerini su kaplamış- tır. Yağmur gece de serpinti halinde de- vam etmiştir. Mazhar İhtilâlcilere karşı mukabil taarruza geçen hükümet kut vetleri, pazar günü bıraktıkları mevzileri geri aldıla Bütün gayretlerini şehrin şimali garbisine çeviren ihtilâlciler, gördükleri şiddetli mukavemetten dolayı yavaş yavaş il Do N' ça KU ZN U K p Şı' erlediklerini bildiriyorlar M Madrid muharebelerinin detam etmekte olduğu yerler: 1 — Puerto del Sol. 2 — İç işler bakanlığı. 3 — Paris oteli. 4 Alkala sarayı, $ — İş bakablığı. 6 — G üzel sanatlar akademisi. 7 — Madrid, 9 (A. A.) — Sahahın seki- zindenberi Madrid şiddetle bombardı. man edilmektedir. Başlıca caddelere o- büsler düşmüştür. Hasar yoktur. Ölen- lerin, yaralananların mikdarı belli de- gildir. Ticaret - kanununun Tadil, ıslah ve ikmale muhtaç hükümlerini tesbit edecek komisyon dün - Adliye Vekilimizin reisliğinde toplandı Dün Adliye Vekilimizin 'Ticaret kanununun; tadil, 1slah ve ikmale - muhtaç hükümlerini tesbit ve yeni bir proje Hazırlamak üzere kuru- lan komisyon, ilk toplantısımı dün Ad- liye Vekili B. Şükrü Saracoğlunun re- isliğinde yapmıştır. Komisyon Vekâlet müsteşarı- BB. Hasan Menemenci, temyiz mahkemesi (Sonu 4. üncü sayfada) DOST YUGOSLAV GAZETELERİNE GÖRE :2 Atatürk, devlet adamlarımız , türk -yugoslav dostluğu Vrema gazetesinin siyasi muharriri Svetovski intibalarını şöyle anlattı: *“— Üç sene evel cumuriyetin onuncu yıldönümü şenliklerinde bulunmak üze- re Türkiye'ye davet edilen yugoslav he- yeti içinde ben de vardım. Üç sene son- ra dosşt memleketi yeniden ziyaret et- mek ve harikulâde yaradış kudretini - zin eseri olan seri ve kudretli tekâmülü adım başında görmek insanı heyecan. landırıyor, guruürlandırıyor, ve müna - kaşasız parlak istikbalinize inandırıyor. Siz de bizim gibi ulvi bir yapma he- yecanı içinde terakki merhalelerini sür- atle aşan ve üç seneye birkaç on seneyi sığdıran ve memleketinizi bu vasıfla karakterize eden bir milletsiniz. Başvekilimize karşı gösterdiğiniz iyi hüsnü kabul, bize yüksek faziletle - rinize bir daha hayran olmak, kıyme'li dostluğunuzu bu taraftan da öğrenmek fırsatını verdi. Sizden bilhassa muhte - rem “ULUS” vasıtasiyle yugoslav mil- letinin, türk dostluğuna verdiği yüksek kıymeti tebarüz ettirmenizi rica ede - rim, Kıymetli meslek arkadaşımız baş mu- (Sonu 3. üncü sayfada) reisliğinde toplanan komisyon İNGİLİZ - İTALYAN BARIŞMASI, a 4 B. Eden'in Avam — Kamarasındaki nutku üzezine B. Musolini italyan « in- giliz “barışması” hakkında Deyli Mey« lin meşhur muhabiri Vard Prays'a be« yanatta bulunmuştur. (Yazısı 3. üncü sayfada) Madrid gaz inosu, Bombardımanı takib eden Royte! jansının hususi muhabiri, hariciye bi 81 yakınıma ve eski mahallelere obüs düştüğünü görmüştür. Nasyonalistle tayyareleri, bir takım beyannameler mışlardır. Bu beyannamelerde bütün (Sonu J. üncü sayfada) LEH DIŞ BAKANININ LONDRA YOLCULUĞU : B. Bek üç mühi mesele hakkında konuşmalar yapac? Bunlar, beşler konferansi Polonya'nın sulh ve emn yet hakkandaki fikri ve F listine yahudi muhacere meseleleridir. Londra, 9 (A. A.y — Polonya diş işleri bakanı- nın Londraya yap- tığı ziyaretten bahseden Taymis gâazetesi, bu ziya- Tet canasımıda bâş- lıca üç mühim meselenin gözden geçirildiğini yaz- maktadır. İlk önce, tek- B. Bek lif edilen beşler konferansı hakkıı bir görüş teatisi yapılacaktıf. Bunel sonra Polonya'nın sulh ve emn (Sonu 3. üncü sayfada) .. Bugün İç sayfalarımızda İKINCI SAYFADA: Herşeyden biraz — Düşünlüş, Köylüye kitab — İç haberler, UÜÇÜNCÜ SAYFADA: Dış haberler — Son dakika, DÖRDÜNCÜ SAYFADA: Kömür yakan vasıtalar milleti arası sergisi — Tefrika: Cet Kiabı. BEŞİNCİ SAYFADA: B. Bela Bartok'un ikinci ko ransı — El işleri sergisindi portajlar — Tefrika: Bilinmi İnsan.