11 Kasım 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

11 Kasım 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

RLEŞME Falih Rıfkı ATAY Türk inkılâbçılarınn va cumuriyet hükümetinin muhtelif memleketler- den tasdik olunan rejimler ve umu- miyetle barış nizamı hakkındaki fi- kir ve görüşlerinin ne olduğunu izab etmeye lüzum yoktur. Biz, hiç kim- senin kendi iç işlerimize karışması- n istemediğimiz kadar, hiç bir mem- leketin yalnız kendi milletinin tali ve idaresini ilgilendiren iç işlerine ka- rışmaktan çekiniriz. Tekrar edilmeve değer ikinci bir nokta daha var: Türkiye'de her tür- tü disiplnler yabvz Kamulay kamıiı ları ile kurulmustur. Atatürk basını, bu kanunların hükümlerine bağlı kalmak şartiyle, serbesttirler. Bizde neşriyat hakkında bir takım kanun takyidleri bulunduğu doğru ise de gazetelerimiz diktatorya lerinin güdümlü basın sistemiyle sevke- dilmekten uzaktırlar. Meselâ niçin reaksiyonerlere da- hi, tam bir hürriyet verilmediği bu- susundaki liberallerin tenkidi bizim prensip ve içinde bulunduğumuz şartlara aykırı olduğu gibi, gazetele- vim neşriyatma her hangi - müşterek bir ilham kaynağı tasavvur ederek bütün haber ve yazıları o bakımdan tîıldlı etmek dahi o derece — yanlış olur. Bir misal olarak İspanya hâdisele- rini almız: türk basııının mühim bir kısmımdaki haber ve yazılardan, meş- ru hükümet hangisidir? Madrid ve- ya herhangi bir merkezde oturanla - Ta ne isim; isyan edenlere ne - sıfat verilmek lâzımgelir? Bu isim ve sı - fatlar, İspanya hâdiselerinin olduğu gibi mütalaa edilmek, yahud onların hususi bir kasd ile arzu olunan her- hangi bir şekle sokulmak meyline göre mi burada tayin ediliyor? Bunda tereddüd edenler buluna- bilir. Halbuki türk gazetelerinin ve Anadolu Ajansının bizim pek yakım- dan bildiğimiz meyli, hâdiseleri ken- di okurlarma olduğu gibi bildirmek- ten, yani bitaraflıktan ibarettir. O halde muhtelif politika cereyanları arasında bazan bizim neşriyatımızda tarafgirlik veya iltizam muhakemesi nereden çıkıyor? Çünkü biz, ajansımızla muhabe- re eden ajanslardan, bir de masala » rımızın üstündeki radyolardan dün- ya işlerini takib ediyoruz. güdümlü neşriyat maatteessüf bu kaynaklar- dadır, Avrupa'da rejim davaları ve politikaları cepheleştiği gibi haberler dahı cepheleşti. Nasıl Matin veya Humanit&ö aynı haberi kendi davası- na göre edebiyatladıktan sonra sü- tunlarma koyarsa, ücretli ücretsiz birçok havadis merkezleri dahi aynı usulde hareket etmektedirler. bizim ajansımızm ve gazetelerimizin bita- Taflığı, yalnız bu noktada, yani her verilen haberi olduğu gibi naklet- mekte ve naklederken onları herhan- gi hususi bir maksadla tadil etme- Mrakbe terulli ediyor, -Aynt mmesela üzerindeki neşriyatta bugün gazete- lerimizi şu maksadda zannedenler, ertesi günü kolaylıkla hükümlerinin aksini iddia edebilirler, Bizim haberleşme - sistemimizde bir sakatlık vardır. Onu 'Türkiye'ye mümkün olduğu kadar bitaraf, müm- kün olduğu kadar doğru havadis gel. mesi tarzıma doğru wlah etmek uzun senelerdenberi zaruri olmakta devam ediyor. Her yerden kendimiz için haber almak teşkilâtmı yapmaya büdcemiz elverişli değilse de bizim için en yakım ve mühim merkezler- de bu teşkilâtı yapabiliriz. Ve bunun çok külfetli olduğu yerlerde de bize havadis veren kaynakların yollıya - cağı telgrafları daha evvel mürakabe atmek imkânlarını araştırabiliriz. Havadisleri istediğimz şekle sok- mamak titizliğinde bulunduğumuz kadar, onların başkalarınca istenilen şekle sokulmuş olanlarının neşir. ve telkin vasıtası olmak derdinden de kurtulmalıyız. ULUS | na Âtatürk'ün, mızın cevabları : da memleket için veri ADlMlZ ANDIMIZDIR —————Sıyasal Bılgıler Okulu »- Ankara'ya geldiği gün yapılan tezahür sıra- sında büyüklerimize çekilen tazim telgrafları- Başbakanımız ve bakanları- B. Ahmed İhsan Tokgöz Ankaradaki Sıyasal Bilgiler Okulunun en eski Ordu Saylavı Ttlgru’ımu aldım. Sıyı.ıal Bilgiler Okulumun bundan sonra ni daima artan bir irfan ve feyiz kaynağı olmakta devam edeceğine şüphe yoktur. Hakkımda gösterilen samimi duygulara teşekkür ederim. Hepinize selâm ve sevgiler. K. Atatürk Sıyasal Bilgiler Okulu müntesiblerinin bildirdiğiniz ince duygularma yürekten teşekkür eder, mekteb muallim ve talebe heyetine hoşgeldiniz der, muvaffakiyet dileklerimi tekrarlarım. İsmet İnönü Duygularımıza teşekkür ederim. Eski müntesiblere sevgi ve ılarımı sunar, mektebin yeni yetiştireceği gençlerden yur- da hizmetler temenni ederken hepinizin gözlerinizden öperim. Dahiliye Vekili, C.H.P. Genel Sekreteri Şükrü Kaya Sizlert gibi kıymetli uzuvlar yetiştiren Sıyasal Bilgiler Oku- tanu inkılâb merkezinde saygı ile selâmlamakla bahtiyarız, Derin hürmetler sunarım. Sovyet bayramı dola) ısiyle B. T. R. Arasla B. Litvinof arasında Teati olunan telgraflar Teşrinievvel inkilâbının 19 yıldönümü münasebetiyle Dış İşleri Bakanı Doktor Tevfik Rüştü Aras ile sovyetler birliği dış işleri halk komi- seri B. Litvinof arasında aşağıdaki tel. graflar toati olunmuştur:, unacu Teşrinicevel inkilâbınm 19 uncu yıldönümü münasebetiyle en hararetli tebriklerimi ve dost birlik milletleri. nin saadet ve refahı hakkındaki halis temennilerimi takdimi kendime çok bü- Yyük bir zevk telâkki ederim, tınızı muhtevi nazik telgea n ziyadesiyle mütchassis ola- rak en samimi teşekkürlerimi ve aynı zamanda dost cumhuriyetin refah — ve saadeti hakkımdaki kalbi temennileri- min kabulünü rica ederim. (AA.) AMERİKADA DENİZCİLER İ GREVİ YÜZÜNDEN: Bazı yerlerde yiye- cek kılhgı hzışl:ıdı Nevyork, 10 ÇA.A.) — Grevler yi zünden gemi seferlerinin kesilmesi, Havay ve Alaska'da hayat pahalılığını son derece artırmıştır. nazırı B. kalmış ölan Havay — valisi, mesai Mak Grady'ye Havay'da 1729 yolcu gemi batının karada yemek yemekte ve bu gu- retle mahalli ihtiyacatı tatmine tahsis edilmiş olan zahirelerin tükenmekte ol ir. B. Mak Grady, bu rinın bir top- ile yedi mürette- duğunu bildirmi gün vapur kumpany lantı yapmalarını iste: President harding vapuru, evvelce İngiltereye yarın yapması kararlaşmış ©- lan seferine çıkmıyacaktır. günü büyük okyanos kıyılarına yapıle ması karalaşmış olan seyahat de yapı» Imıyacaktır, cumartesi Maarif Bakanı S. Arıkan ugıuı gazetemız 72 sayfadır HER YERDE 5 KURUŞ Fılomuz Maltaya O'ıdıvor Hareket ve ziyaret programı hazırlandı Filotiltamizdan bir grup manevarlarda İstanbul, 10 — Filomuz ; ingiliz filo- sunun ziyaretini iade etmek üzere ayın on altısında Maltaya hareket edecektir. Hareket ve ziyaretin programları ha- zırlanmıştır. Seyahate Yavuzla Adate- pe, Tınaztepe, Kocatepe, Zafer torpido- ları ve dört denizaltı gemisi iştirak c. decektir. Filomuz dört gün Maltada kalacak, sonra Faler'de iki sene önce Türkiyeye gelen yunan filosuna ziyaretini iade e- decek, oradan Selaniğe gidecek, filo er- kân ve mürettebatı Atatürkün doğduğu evi ziyaret edeceklerdir. LONDRA BELEDİYE REİSİNİN ZİYAFETİNDE B. Baldvin siyasi bir nutuk söyledi Madriddeki kanlı harb Kati bir netice vermeden devam ediyor İhtilâlciler, Manzanares nehrini ge- çerk ilerlemiye başladıklarını haber veriyorlar Hükümetçiler ise ihtilâlcilerin ilerlediklerini tekzib ediyorlar ve bunların hücumlarının her ta- rafta püskürtüldüğünü söylüyorlar riddeki vaziyet hakkında hükü. metçiler ve ihtilâlciler tarafından biri- birini nakzeden haberler verilmektedir. Muhakkak olan bir şey varsa o da Mad- rtiddeki kanlı çarpışmanın henüz iki ta- raftan biri lehine kati bir şekil almak- sızın bütün haziyle devam etmekte ol- duğudur. İhtilâlciler, hükütetçi kuvvetlere birçok ölü ve yaralr verdirdiklerini, e- sirler aldıklarını, milislerin Madridi ü- midsizce müdafaaya çalıştıklarını bil- dirmektedirler. Hava bombatdımanları, karşılıklı topçır düellosu, iki tarafa da ağır zayi- at verdirerek devam etmektedir. Keza ihtilâlciler, Madrid müdafaa komitesi- nin ve belediye reisinin şehirden haç. tıklarını ve anarşistlerin, şehrin işgali sırasında başlıca resmi binaları berha- va etmek 'niyetinde olduklarını, hükü. metçilerin son günlerde iki binden faz- la ölü verdiklerini bildirmektedirler. Hükümetçiler ise ihtilâlci kuvvetle- rin ilerlediklerini yalanlamakta, ve ya. prlan taarruzların püskü üğünü bil- dirmektedirler. Bundan dolayı yüksek kumanda heyeti kutlanmıştır. General Miaji milislere takviye kıtaları geline ceye kadar nevmidane mukavemet et- melerini emretmi; Hükümetçiler Vüllavarde isti inde mukabil taar- ruzlar yapmışlar ve Kaza del Kampoda (Sonu 4. üncü sayfada) İhtilâlcilerin Madride asker ve cephane taşryan kamyonları (radyotörler, üzerinde haç ve Meryem heykelcikleri görünmektedir.) Londra, 10 (ALA.) — Royter bildiri. yor; Londra belediye reisinin senelik zi. yafetinde, B. Eden, kadehini elçiler hes yetinin şerefine kaldırarak ezcümle Ak manya büyük elçisi B. Fo Ribbentrop'a “hoş geldiniz” demiş ve Polonya dış İşe (Sonu 4, üncü sayfada) Ziyalette siyasi bir nutuk veren B. Baldvin Dr. Şaht İ4 sonteşrinde Ankaraya hareket edı yor' Berlin, 10 (A. A.) — Milli ban- ka genel direktö: rü ve milli eko- € nomi bakan veki- K Dr.Şahtiş ikinci teşrin- d e tayyare ile | Ankaraya — gide- | cek ve Cumhu- riyet Merkez ban- Dr. Şaht kası gencl direktörünün Berline yaptı« e edecektir. Dr, Şaht Ankarada iki ilâ üç gün kalacak ve bu ği ziyareti i esnada alâkadar makamlarla, iki meme leket arasımdaki ticaret münasebetle«e rinin bugünkü hali ve müstakbel inkie şafı hakkında, konuşmalarda bulunak