9 Kasım 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

9 Kasım 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ON YEDİNCİ YIL. NO: 5492 Gündelik ZİRAAT BANKASI KANUNU Ekonamik kalkınma hareketi, hız ve kuvvetinde, yeni bir kaynak daha kazanmak üzeredir; Ziraat Bankasını, bu hareketin bütün i- cablarını kollayacak ve karşılaya- cak imkânlarla techiz için hazır- lanan kanun projesinin Kamutaya sunulmuş olduğunu Ulus, okurla- rına haber vermişti. Ziraat Bankası, memleketin her tarafında tanınmış ve - sevik miş milli bir kurumdur. Kırk beş yıllık varlığının büyük bir kısmı, osmanlı saltanatında, temiz fakat hareketsiz geçmiş, faaliyeti dar ve sönük kalmıştı; devrin gerileş- tirici zihniyetinin tesirleri altında* ziral ekonomi için faydasız bir unsur olmaktan kurtulamamıştı. Onun bugünkü fikir ve teknik ye- miliği ve ileriliği tamamen cum- huriyetin malı ve eseridir. On üç yıldanberi millet menfaatlerine faydalı olmak gayesinde, devam- h ve esaslı bir gelişim yolundadır. Fakat zirai faaliyeti organize et- meğe ve ziral krediyi rasyonelleş- tirmeğe büyük bir önem veren cumhuriyet hükümeti, bankadan bugünkünden daha faydalı verim- ler bekliyor; bankayı idare, kon- trol bakımlarından olduğu kadar şahsiyeti, prensipleri itibariyle de yepyeni veçhelerle, geniş ve randı- manlı kaynaklarla techiz etmek istiyor. Zaten bankanın bugünkü şek- l, muvakkatti; Memleketin eko- nomik ve ziral gidişi ve ihtiyaç. ları belirinceye ve bunlara en uy- gün şekil bulununcaya kadar sü- recek olan, hiç bir organik kanu- na dayanmayan ve yerini ancak 1340 tarihli bir büdce kanununda bulan bir istihâle rejimi idi. Son- ra zirai kredinin on yıl öncesine göre bir hayli değişmiş olan ma- na ve rolünü etraflıca belirtmek- te lâzım geliyor; 1340 büdce kanu- nu, bu hususta sessiz olduğu gibi Ziraat Bankasının istatüsü de kuv- vetsiz ve sarahatsızdı. İşte yeni kanun bu zaruretleri karşılıyor ve bir yandan Ziraat Bankasını ziraatin kalkınmasına faydalı ve tesirli kılacak imkân- larla techiz ederken bir yandan da zirat krediyi ilmi ve rasyonel bir tarzda sistemleştiriyor. Kanun projesi uzun araştır- maların ve esaslı incelemelerin mahsulüdür: Zirai kredinin diğer -memleketlerdeki prensipleri, or- “ganizasyonları ve tatbik şekilleri göz önünde tutulmuş, on üç yıllık zirat kredi faaliyetinin neticeleri ölçülmüş, memleket — ziraatinin teknik ve ekonomi durumu, gidişi ve şartları esaslı bir surette araş- tırılmış ve karşılaştırılmıştır. Banka için tasarlanan - rolün ehemiyeti, zirai krediye verilen manânın mahiyeti ve şümulü, pro- jenin bütün maddelerinde kendi- liğinden ve kuvvetle belirmekte- dir. Ziraat Bankasının vereceği ziraf kredi ancak ve ancak istih- sal içindir; istihsali kollamak, ko- mek içindir. kaynakları bol, çiftçinin ihtiyacı da az olmadığı için kredileri çok ölçülü, çok isabetli kullanmak lâ- zımgeliyor. Artık istihsali gütme- yen, istihsal için olmıyan ihtiyaç- ların zirai kredide ve Ziraat Ban- kasının faaliyetinde yeri kalmı- yor. Zirai kredi sistemimizin en büyük hususiyeti küçük çiftçiye verdiği ehemiyettedir. Bu büyük- tür; lüzum sabeti de açıktır. Memleketin çiftçi nufusunda bü- yük kütleyi, az geniş bir toprak- (Sonu 5. inci sayfada) ULUS ADIMIZ, ANDIMIZDIR Son İSPANYOL İÇ HARBININ SON SAFHASI Madrid sokaklarında muhar ebe devam ediyor Hükümet merkezinin kenar mahallelerini ele geçiren ihtilâlciler şehri zap tetmek için hazırlıklar yapıyorlar Hükümetçiler bütün kuvvetleriğle mukavemet edecek - ler; ihtilâlciler şehir üzerine obüs yağdırığorlar kü muharebeler esnasında, afrikalılarla | General Frankonun madridlilere Londra, 8 (A.A.) — Royter bildiri- yor: Madrid'den öğle vakti gönderilen telgraflarda, bütün mağazaların kapalı ve fakat kahvelerin açık olduğu bildiril- mektedir. Güneşli sokaklarda kalabalık halk kitleleri dolaşmaktadır. Sakin bir geceden sonra topçu ve tayyareler Madrid etrafındaki âsi mev- zilerini bombaya tutmuşlardır. Royter'in Gsiler nezdinkedi hususi muhabiri bildiriyor: Harbın başlangıcındanberi en çetin muharebeler şimdi Madrid etrafında ce. reyan etmektedir. Milisler betondan ya- pılmış olan sağlam siper şebekesini işgal etmekte ve mükemmel bir yiğitlik gös- termektedirler. Mütemadi bir bombar- dımana rağmen, hükümet kıtaları, dün- . A Buğün Madrid sokaklarında ihtilâlcil lejiyonerlerin olduğu yerden kımıldan- malarına müsaade etmemişlerdir. Şehir obüs yağmuru altında Royter'in Madrid'deki husust muha- birinden gelen bir telgrafta deniliyor ki: Hükümet kıtaatı, Manranares neh- rinden ötedeki âsilerin bütün gayretleri. ni âkim bırakmakta olmakla beraber, ne- hirin batısında bütün gün kanlı muha- rebeler devam tir. Milisler bir mil ilerlediklerini bildirmektedirler. Bugün öğleden sonra mütemadiyen Madrid'e öbüs düşmüştür. Fransa büyük elçiliği üzerine de bir obüs düşmüşse de zayiat mühim değil- dir, at iler hesabına çarpıştmakta - olan Müaroklu asker lerden bir kaçı Tahkikat evrakını geciktiren memurlar cezaya çarptırılacak Memuriyet vazifeleri dolayısiyle iş- lenen suçlardan maznun — memur . ların — cezal — tatbikat — karşısında « ki hukuki vaziyetlerinin en kısa bir zamanda tesbiti ve bu suretle maddeten ve manen mutazarrır olmalarına meydan verilmemesi. ve kanun hükümlerinin derhal tatbiki idatenin menfaatinden olduğu kadar bu memurların şüpheli vaziyetlerinden bir an evel kurtulmala. **r da şahst haklarından olduğu halde ge- gen senenin çalışma hasılası tetkik edil- diği zaman iyice görülmüştür ki bu bü- yük adli gayenin tahakkukuna bir ta« kım sebebsiz engeller çıkarılmıştır. Tu- tulan rakamlara göre 15 vilâyetten gön- derilen tahkikat evrakının bozma nis- beti 96 25 i geçmiştir. Bu bozmalar iti- raz arzuhallerinin kaydına, şahidlerin dinlenmesine dair usulen yaprlması lâ- zım olan formalite noksanlarından ileri geldiği gibi ekseriya memurların müda- faası alımmadan karar verilmek ve deve let şürasının fesih ve iade mazbata'arı n dosyada bulundurmak, tekemmül e- den evrakr uzun müddet ait olduğu merciine göndermemek, mühürsüz ev. rak göndermek gibi esaslı noksanlara da tesadüf edilmektedir. Pek tabilidir ki < vi eksikliklerin tamamlanması için doa- yaların geri gönderilmesine karar ver- mektedir, İdare heyetlerinin bu ihmal. leri tahkikat işlerinin yersiz uzaması. na ve adâletin çabuk ve mülcesir şekilde tecellisine mani olmaktadır. Diğer taraftan İşler de haddinden fazla çoğalârak şimdiki kadro çerçeve- sine sığmaz bir hale gelmektedir. Baş- let şürası bu ne- vekâlet bu hal üzerinde ehemiyetle dur muş ve vaziyetin derhal normal seviye- ye getirilmesi için vilâyetlere bir ta- mim yollamıştır. Bu tamime göre tah- kikat evrakı üzecinde her nevi ihmal ve dikkatsizliği görülecek alâkalı me- müurlar hakkında hemen cezaf muamc- lenin tatbiki emredilmektedir, namesi Salamank, 8 (A.A.) — General Fran- ko bugün Madrid balkıma bitaben bir beyanname neşretmiştir. Radyo ile neşredilen ve tayyarelerle şehre dağı- tılan bu beyanname şudur: *“Madrid'liler, Madrid kurtulacaktır. Sakin olunuz. Ve ateş hattından uzakta durunuz. Ço- cuklarınızı evlerde tutunuz. Disiplinli nasyonalist katalar sizi koruyacaktır Kimsenin telaşa düşmesi için sebeb yoktur. Biz yalaız suç işliyenleri ceza- landıracağız. Silâhlarınızı bırakınız ve sizi aldatanları takib etmeyiniz. Bizim- le birleşiniz ve “yaşasın Tspanya” de- giniz.,, Salamank,- 8 (A.A.) — General Franko, Madrid halkına bir beyanname daha neşretmiştir. Bunda nasyonalist- Jerin, Madridin Manzanares'in sağ kı- yısı üzerinde bulunan — mahallelerini işgal ettikleri, şimdi şehrin merkerine çok yakın mesafede bulundukları, mu- kayemet devam ettiği takdirde mutta- Tid bir sutette bombardımana başlana- gağı, halkın müubharebe, s&üel mevziler ve mühimmat doepoları gibi yerlerden uzakta bulunmaları gerektiği bildiril- mekte ve muharib olmıyanlarla yaban- cılara daha az tehlikeye maruz bir mintaka gösterilmektedir. Franko, bundan sonra, - elçiliklerle hastahane ve sairenin mümkün olduğu kadar gözetileceğini ilâve etmektedir. Hükümetçiler zafere kadar çarpışacaklar Paris, 8 (A.A.) — İspanya büyük el- çiliği aşağıdaki beyanatı neşretmiştir: “Hükümet zafere kadar harba devam edecektir. Zira hakkt kuvvetlidir. Millt hazinenin büyük bir kısmı hükümetin elinde bulunmaktadır. Ve nasyonalist. ler, her ne olursa olsun, bundan bir san- tim bile elde edemiyeceklerdir. Hükü- met ,altın ihtiyat mevcudunu nasyona- Tistlere teslim etmektense denize ata- caktır.,, ç Londra, 8 (A.A.) — İspanyanın Lon- dra büyük elçiliği, Madrid ile şehire i- - (Sonu 3, üncü sayfada) üçüncü sayfada 9 SONTEŞRİN 1936 PAZARTESİ haberlerimiz amanın HER YERDE 5 KURUŞ Kıral Boris Bir kaza atlattı Sofya, 8 (A.A.) — Rayter Ajan- sınım muhabiri bildiriyor : Karadenizde kı- ralı hamil bulu- nan — yat tehlikes ye düşmüş ve im- dadına destroe yerler — gönderile miştir. Kıral, yatın sey rini bLizzat idare bir Kıral Boriş ederek, dört saat süren tehlikeli vaziyetten sonra limana girmiştir. ... Komşu memleket hükümdarının ge çirmiş olduğu bu kaza haberini teessür. le kaydederken, Ulus, bu müessir kas zayı zararsız atlatmış olmalarından do- layı Haşmetli Boris ile dost bulgaz milletine geçmiş olsun der. Kont Ciano Viyanaya hareket etti Roma, 8 (A.A.) — Kont Ciano ile zevcesi ve Avusturya elçisi B. Berger Valdeneg Viyana'ya hareket etmişler- dir. İtalyan gazetelerinin fikirleri Milâno, 8 (A.A.) — Kont Ciano'nuu Viyana seyahatinden bahseden Gazette del Popolo, gazetesi yazıyar: Berline hareket eden Kont ve Kontes Ciano Üçler konferansı başka türlü bir ha- va içinde inkişaf etmektedir. Belgrad, Bükreş ve Prağ teşriki mesai arzularını açıktan açığa ihsas etmektedirler. Stempa gazetesi de, Avusturya - Al manya anlaşmasiyle Berlin ve Berhtes gaden'deki alman . italyan mülâkatının Romanya protokollarını imza etmiş olan devletlerin konferansına yepyeni bir ma. na verdiğini bildiriyor. (Sonu 6. ıncı sayfada) - DÜNKÜ SPOR HAREKETLERİ At yarışlarının altıncı haftası çok güzel geçti Ankaradaki lik maçlarında Mubâfızgücü Demirsporu, Ankara gücü Çankayayı yendi; bisiklet müsabakaları yapıldı İstanbulda Fenerbahçe Eyübü, Beşiktaş Galatasarayr, Süleymaniye Hilâli, Güneş Topkapıyı yendi; İstanbul Spor ve Vefa berabere kaldılar Sonbahar at yazışlarında üçüncü koşu bi terken - Ankaragülcli - Çankaya maçında A nkaragücü kalesi önünde heyecanlı bir an (Yazısı 6. mcı sayfada)