20 Kasım 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

20 Kasım 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sene/19 — No. 6500 — Fiatı her yerde 5 kuruş ünya sulhü 1914 tenberi CUMA — 70 TEŞRİNİSANİ 1936 en büyük tehlike karşısında.. tanımaları vaziyeti çok karıştırdı Franko hükümeti Ispanya sahillerine abloka koydu, Barselonun topa tutulmasından korkuluyor Londra 19 (Akşam) — Daily Tele graph gazetesinin Roma muhabirinin bildirdiğine göre, İtalyanın general Franko hükümetini tanıması, M, Mus- solininin bir komünist aleyhtarı cephe kurmak istediğini göstermektedir. M, Hitlerin Versay muahedesinin nehirlerin kontrolu hakkındaki mad- | desini Ilga etmesinden sonra M. Mus- | solininin bu karari Fransız - Sovyet itifakına bir cevap sayılıyor. Muhabir diyor ki: | «Kont Ciano Berline gittiği zaman | Almanya ve İtalyanın İspanyadaki asi- ler lehinde bir müdahalede bulunma- sını teklif etmiştir. Fakat Alman Ha- riciye naziri buna itiraz etmiştir.» Londra siyasi mahafili cenubi Ame- rika hükümetlerinden birçoğunun Al- manya ve İtalyayı takip etmelerini bekliyor. FRANSIZ GAZETELERİ NE DİYOR? Paris 19 — Fransız gazetelerine gö- re Almanya ve İtalyanın Franko hü- kümetini tanımaları asilerin Madrid önürde tesadüf ettikleri güçlüklerin neticesidir. Bu hükümetler İspanyada dahili harbin uzamasından korku- yotlar. Echo de Paris diyor ki: <Asiler Madrid önünde büyük zayia- ta uğramışlardır. Buradaki boşlukla- rı kolayca dolduracak vaziyette değil- lerdir, Madridin zaptı büyük zayiata | mal olacaktır. Ondan sonra Valans, Barselon üzerine yürüyebilecekler mi- dir? Almanya ve İtalya bunu düşün- müşler ve hükümet kuvvetlerinin Sov» yet Rusyadan yardım görmesine mey- dan vermemek istemişlerdir. Barselo- nun ablokası bütün Avrupayı yangr Da verecek bir barut fıçısı halini al- yor.» Ozuvre gazetesi de diyor ki: Fran- konun müşkül vaziyeti, Madrid zapte- 'dilmeden bu kararın verilmesine ş€- bep olmuştur. Bu fikri İtalya Alman- yaya telkin etmiştir. Almanya ve İtal- yanın kararını bas cenubi Amerika ve ihlimal Avrupa hükümetlerinin, bi- hassa Portekizin takip etmesi bekleni- yor. Bu suretle İspanya harbinin son safhası, dünya sulhil için, Avrupanın 1914 denberi karşılaştığı en büyük teh- likeyi teşkil ediyor.» Exvelslor diyor ki! «İngiliz hükü- met mahaflli son Karardan ziyade İs- panyadaki yeni hukuki vaziyetin Av- rTupanın çok karışık olan siyasi vaziye- ti üzerinde ne gibi akisler yapacağım tedkik ediyor. Dün Berlinde, . Sovyet “ hükümetinin İspanyaya asker ve mal- zxeme göndermesine mukabil Almanya- nın asker ve tayyare göndermesinden bahsediliyordu.» FRANSA VE İTALYANIN VAZİYETİ Paris 19 — Almanya ve İtalyanın İspanyada general Franko hükümeti- ni tanımaları Fransanın politikası ü- zerinde bir tesir yapmıyacaklır, Fran- sa, İspanyaya karşı şimdiye kadar ta- kip ettiği politika evam edesektir, Londra 19 — D: Telegraph paze- tesi Almanya ve İtalyanm general Franko hükümetini tanımalarının İspanyol ihtilâfını bir kat daha ka- Tıştıracağını yi r. Maamafih bu karar İngiliz mahafilinde büyük bir İçinde kanlı muharebeler olan Madridin plânı Madrid sokaklarında kanlı muharebeler Şehrin bir çok mahalleleri yanıyor bombardıman fasılasız devam ediyor Paris 19 (Akşam) — Üniversite ma- hallesinde yerleşen âsiler buradan Mad. | ride doğru taarruza başlamışlardır. İld kol civardaki kışlaları ele geçirmiş ve Pablo İzlesias, Dormundest, Jochaim Lopez caddelerinin medhaline kadar ilerlemiştir. Bir kol da Kampodel Moro parkına girmiştir. Bu kol kral sarayına, yan- , makta olan şimal istasyonuna ve yan- makta olan bir kiliseye yaklaşmıştır. Madridin cenub ve şark mahallele- © rinde yangınlar büyüyor. Halkın mü- him bir kısmı Valânse hicret etmek- tedir. YENİ BOMBARDIMANLAR Madrid 19 — Sabaha karşı saat 2,45 de asilerin tayyareleri yeniden Madridi bombardıman etmişlerdir. Bombalar telefon merkezi binası yakınında bü- yük tahribat, yapmıştır. Dün neşriyatı nı kesmiş olanı Madrid radyosu tekrar faaliyete başlamıştır. ŞENİRDE ÖLENLER Madrid 19 (A.A.) — Resmen bildiril- diğine göre salı günkü bombardıman 200 kişinin ölümüne ve 800 kişinin ya- tesir yapmamıştır. İngiltere ademi mü- talanmasına sebebiyet vermiştir, Hafta- dahale politikasını değiştirmiyecektir, (Devamı 4 üncü sahifede) 8 İL Şire ha en Malak nın başlangıcındanberi ölenlerin mik- tarı 500, yaralananların miktarı 1200 ba Madridin en büyük caddelerinden Avenida Margall dür. Bunların ekserisi kadın ve çoduk- tur. Puerta del Sol mahallesi hakiki bir” yanardağ haline gelmiştir. (Devamı 4 üncü sahifede) Telefon: 24240 (İdare ) - 24249 ( Tahrir ) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Sancak Türklerine dayak ta atılıyor Davamızın yüksek bir hakka istinat Almanya, Italyanın Franko hükümetini ettiğini deliller ve vesikalarla isbat eden ikinci bir beyaz kitap basıldı Ankara 19 (Telefon) — Fransız hi kümetinin İskenderun, Antakya ve ha- valisi hakındaki notanıza verdiği ce- vap üzerine hükümetimizce hâazırla- nan İkinci nota Fransız hükümetine verilmişti. Hariciye vekâleti Antakya ile İskenderün havalisinin haklı dava- sı etrafında bütün muahvereleri ve vesikaları muhtevi olmak üzere ikinci bir beyaz kitap hazırlamış ve kitap tabbedilmiştir. Öğrendiğime göre ikinci beyaz ki- tap Büyük millet meclisi âzalarına ecnebi mahafile ve alâkadarlara ve matbuata verilecektir. İkinci beyaz kitap Antakya ve İs- kenderun davasının ne kadar yüksek bir hakka istinad ettiğini bütün de: ileri ve vesikaları ile çok kuvvetli bir şekilde isbat etmektedir. İskenderun 19 (Hususi muhabirimiz- den) — Sancak Türkleri intihabata iştirak etmemekte israr ediyorlar. ma- halli hükümetin tazyiki para etme- Devlet makanizma Ankara 19 (Telefon) — Devlet işin- de vazife alan memurların tefilerin- de şimdiye kadar müessir olan kıdem ve hizmet müddeti esası yerine bilgi esasını hâkim kılmak ve bu suretle devlet makanizmasının gençleştirilme- si yolunda yeni bir adım atılmak üze- redir, ; Alâkadar makamları bü mevzu Üze- rn yince bazı yurd kaçakları faaliyete ge- çirilmiş ve bunlar da aldıkları tali- malla Sancak Türklerini dayakla in- tihaba iştirak ettirmeğe kalkışmış- lardır. Sancak Türkleri her şöye rağ- men intihabata iştirak etmiyorlar ve etmeğe de aslâ niyetleri yoktur. İskenderun 19 (Hususi muhabirimiz; den) — Beylânda bulunan yurd ka- çaklarından nahiye müdürü Mehmed Ali intihap günlerinde müntehiplere «Reylerinizi kullanınız yarın Suriye Mirası mükâfat alacaksınız» şeklinde bir teklifte bulunmuştur. Fakat Meh- med- Alinin teklifi kimse tarafından kabul edilmeyince röylerini kullanma- yan bazı kimselere bizzat dayak at- mıştır. Gene yurd kaçaklarından Musta- fa Asım ve Adanalı Mahmud Celâl in- tihabatta mahalli hükümetin kazan- ması İçin Azami faaliyet sarfetmişler, fakat halk tarafından büyük hakaretle karşılanmışlardır. Genç memurlar mühim makamlara getirilecekler sını gençleştirmek için bir kanun lâyihası hazırlanacak rinde tedkikata sevkeden sebeplerden biri de şudur: Lise veya yüksek tah- silini bitirdikten sonra devlet maka- nizmasında vazife alan gençler vazife ye girdikleri tarihten itibaren müây- yen seneler bekliyerek zamanı gelince derece, derece yükselmekte oldukları için mektepte edindikleri malümatı (Devamı 4 üncü sahifede) A En gülünç adami... (Karikatür müsabakası serisinden; 11) AKŞAM ın karikatür müsabakası kuponu | ş (Bu kuponu kesip saklayınız ) bil 11