20 Kasım 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

20 Kasım 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmialtıncı yıl No. 7073 CUMA 20 Teşrinisani 936 Dr."Şaht Atatürk tarafından kabul edil- dikten sonra beyanatta bulundu ve dedi ki: “Şu dakikada o büyük şah- siyetin tesiri altındayım.,, r. Şaht, Çanakkale kahramanının yarattığı yeni ve büyük Türkiye den hayranlıkla bahsetti Türkiye-Almanya iktısadi münasebetlerinde- ki bazı pürüzler ortadan kaldırılmıştır. Dost devlet nazırı memnun ayrıldı Kanayan yaralardan : güeü ğ düne Gene o sancı Ben (İskenderau - Antakya ve havalisi) nin nedev, zamandanberi Türk yurda olduğu: nu ve Türk yarddaşı ile dolu bu- landuğunu bu sütanlarda izah ede- cek değilim: Biraz tarih ve coğ: rafya okuyanlara bildikleri bir ha- kikali tekrar elmek baş ağnısı ve- dr- ve fazla üğretmez de ondan.. Ben Loren) için ağlıyan ve sızlanan bir milletin; mayan — yaralarımızın — acılarını gene o kadar senedir inliyerek Va: t hasreti çeken altı yüz bin Türk'ün kalb sızılarına, gönülleri daygüsuz ve kayalar kadar — sert tutan (Ilukaku beşer) halika bir milletin; açık bir hakkı bu Gderece ihmal ve hattâ imha etmek suretile gösterdiği inadın manasızlığıza işaret edeceğim. Hem de kimin hatırı için? Dünya kurnl- du kurulalı devlet kuramamış olan bir kavmin hatırı için! Diyecekler ki: Hayır; — onların hakları ve hatırları - için değil; bu hareketler Fransa'nın menfaati içindir. O halde neye Süriye'nin mandaterliğini terkedip gidiyorlar?. Bu seferde çevirip diyecekler ki: Sariye'nin menfaati için. menfaati — için Türk hakkı çiğnenir mi, belki de fakal çiğne- birşey yalmız yarım asır (Alsas. bizim önbeş senedir ka- ve dıvarlar gibi çiğnenmek — istenir; türler mi? Gene evirip diyorlar ki: O yerlerde balkın çokluğu Arab'dır da ondan. — Madem ki öyle idi. 20 teş- rinievel 1921 de bizimle yaptıkları Ankara - itilâfnamesinde neden © yerlerdeki halka bugün ortaya at- tığımız ve temin edilmesini iste- diğimiz hakları tamdılar? En son olarak bize diyorlar ki: — Biz salâhiyellerimizi, hak- larımızı, — Suüriye metine dev- rettik; onlarla a ! Deriz ki: Bizim Suariye'lilerle mağa ne anlaş- niyetimiz var, ne vakti- miz, ne tenezzülümüz. Biz olsa olsa oralardaki hakkımızı çiğnet. meyiz; işte © kadar! Ekleme: (Lozan) muaheder n tetkik ve kabul ile mecl haritiye encümeni; m; cevubi şarki bu maz için şu satırları yazıyordu “Fıkrai mahsusası muci- bince tayini yakın bir ati- ye bırakılan cenubu şarkt hudutlarımızın tesbiti es- nasında oraya ait metalibi milliyemizin tahakkuk ede- ceğinden şüphe etmeyiz.,, Şurasını kaydedeyim ki: Bu mazbatanın mubarriri şimdiki Dış Bakanımız (Tevlik Rüşdü Acas) tı. (Lozan) abitnamesini müzakere münasebetile söz alan (Tevfik Rüş- H. R. Öktem — Sanu 2ineci enhifade — ne derece, ne' ı | ŞA N Büyük Şef Ankara 18 (A.A) — Rayşbank | at mümessillerini kabul - etmiştir. başkanı Dr. Şaht saat 20-de An- | Dr. Şabt biraz - evel Atatürk tama- karapalasın yeşil salonunda matbu | — Sonu 6 inet sayfada— Ali Baba na- mındaki şahid. Dün mahkemede, fenalaştı, öldü.. Dün adliyo binasında ikinci asliye ceza mahkemesinde şahidlik eden bir ihtiyar, ansızın kalb dur- Vak'a şöyle Al_m_aî;ropa- ganda nazırı.. Almanya ve Bel. çika için ne dedi? Blliki#ı 19 d M. Gö- 'nin Berlin bulunarak arasındaki muhabirine Alakaya Üa" Belçika eski ihtilâfların şimdi ikinci plâna masından olmuştur: ölmüştür. İkinci asliye ceza malıkemesi reisi Halim geceleyin bir ev içinde vukva gelen bir yaralama hâdise- —Sonu Gincı sny/aıla — ve iki memle- karşı müjtere- gelmekte düşmüş ketin ken olduğunu komünizme çalışmaları bulunduğunu söylemiştir. Paytahtı müdafaa eden: lerden üçbin kişi öldü Madrid'in her tarafından alevler yukselıyor lüzam İspanya'da âsi kuvvetler nakliyatı — Yazısı 5 inci sahifemizde — | | Şanlı donanmamızın uzaktan görünüşü Donanmamız Bu sabah Malta'da bulunacak.. İstanbul, 19 (Hususi) — Mak ta yolunda ilerliyen filomuz, yarın şefakla birlikte tahtelbahirimiz ve Erkin gemisi ile birleşecektir. Fi- lomuz; yarın sabah (Bu sabah) sa- at 9.10 sularında Malta'ya varmış bulunacak ve İngiliz donanması tarafından karşılanacaktır. Yunanistan'da gençlik teşkilaâtı.. Bizzat; başbakan tara- fından idare edilecek.. Atina, 18 (ALA) — Resmi ga: zete milli gençlik teşkilân ihdas eden kanunu neşretmiştir. Doğru- dan doğraya — başbakanın reisliğin- deki bir meclis tarafından idare edilecek ve meclis, kültür, basiret, şönendiler - bakanlarile Atina vali- sinden müteşekkil bulunacaktır. Teşkilâtm gayesi gençliğin be: deni ve kültürel terbiyesinin milli his ve dini itikadınım inkişalı, sos yal teşriki mesai ve tesanüd rubu nun ihdas ve her - ferdin kendi tabit temayül ve istidadına göre mesleki istikametinin tayinidir. M. Metaksas Veliahd prens Pol teşkilâr şu- belerinin yüksek kumandasını de- ruhte edecek ve konsey müzakere- letine işlirak edecektir. Büdceya için her sene en az beş mil yon drahmi. tahsisat konulacaktır. bu iş Londra, 19 (Radyo) — İngiltere hükümeti, bugün yüz milyon İngiliz lirası için dahilt bir istikraz aç- mıştır. Kuponlar, sabahtan saat onbire kadar tamamen satılmış bulunuyordu. İngi- liz milletinin, hükümete göslerdiği bu fevkalâde iti- mad, dikkate şayan görül- Zonguldak’tan Kalkan kömür yüklü tren Ankara'ya vardı.. Türk-Yugoslav ittifakının büyük tezahüratı devamda Başbakanımızın Belgra- dı ziyaretleri bekleniyor Meslektaşımız dedi ki: Atatürk tam manasile bir peygamberdir Memleketinize gelince mucize karşısındaki insan vaziyetinde kalmamak imkânsızdır Yugoslavya'lı meslektaşımız ( ) vali, belediye reisi ve İzmir gazetecileri ile bir arada sında değerli misafirimiz ve bele. nutuklar teati edilmiş, karşılıklı sevgi ve sami- miyet hisleri ifade olunmuştur. Meslektaşımız, — öğleden sonra, İzmir müzesi ile yeni hafriyatı, san'at enstitüsünü, — san'atlar mektel milli kütüpaneyi ger miştir. Bugün Bergama'ya, yarın da Efez'e giderek ceki eserler üze- rinde tetkikat yapacak ve pazartesi günü İstanbul'a hareket edecektir. Bu dostluük — ve - moslek ıol' lek B Soııu b'ıııcı sahifede - Faşist meclisi toeland Italya askerlik işlerine hız verecekmiş aa —— Evelki gün olan dost Yugoslavya'nın en büyük ü — Vreme'nin başmuharriri şerefine dün, belediye tarafından kültürpark gazinosunda bir ziyafet verilmiştir. Ziyafette vali — Fazlı Güleç ile belediye reisi doktor Behçet Salil, misafir mesloktaşa refakat eden matbuat umum müdürlüğü müşa- virlerinden Kemal ve İzmir gazete- cileri bulunmuşlardır. şehrimize gelmiş M: SK ussolini'nin raporu da okundu Roma 19 (Radyo) — Faşist meclisi dün akşam Venedik sarayında saat 22 de Massolini'nin riyasetinde toplanmıştır. Bu içtima üzerine bir tebliğ neşredilmiştir, Bunda, General Graçyani'nin mesaisinin takdir edildiği ve silâhlanma hakkındaki faaliyetin artınlması hakkında Musso- lininin raporunun takdirle kabul olunduğu bildirilmektedir. Ayni tebliğde 28 martta verilen ekonomik kararların tatbikine karar verildiği de ilân edilmiş ve iktısadi plâna muhalefet edeceklerin ceza landırılacakları İlâve edilmiğtir. Sonn 5 inci sahifede — Rus elçisi Fransız hari- ciye nazırı ile konuştu Alman-Japon anlaşması- nın İngiltere'deki akisleri lngılız’ler asabıleşıyorlar Tay- — Mis _laponya ya çatıyor M. Stalin ve general Voroşilof: $ Londra, 19 (A.A) — Cer- | diği gibi ve istediği zaman men - Japon itilâfından bahse- | intihab edebilir. Fakat bu de- den Taymis gazetesi diyor ki: | fa yapmış olduğu intihabın Japonya dosılırını ve dııı- gerek kendi menfaat ve gerek