20 Kasım 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

20 Kasım 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

İntihabatın neticesi, davasını güden halk tarafından sevinçle karşılandı Antakya'da çarpışmalar oldu. 6 polis yaralandı. Yeniden tevkifat yapıldı Üniversitemizdeki gençlik bir miting hazırlıyor. Fransız gazeteleri, hakkımızı itirafa mecbur kaldı İstanbul, 19 (Hususi) — Sancak'taki intihab neticesinden halk sevinç içindedir. Bütün San- cak halkı bayram yapmaktadır. Koca Sancak'ta halkın yüzde beşi bile intihabata iştirak et- memiştir. Dün, Antakya'da gene bir hâdise halk ile polis çarpışmıştır. Altı polis yaralan- mıştır. Halktan da yaralananlar vardır. Yeniden birkaç kişi tevkif edilmiştir: Ünıversılelilor miting yapacaklar cumartesi günü | tetkik etmekted olmuş, | İstanbul, ——— — »-. Gözmimee — M Harb ihtimaline ( Japon Alman anlaşması Bir memur ta. rafından ifşa edildi Belgrad, 19 (Radyo) Vreme gazetesinin Roma mu- || habiri bildiriyor: Japonya ile Almar.ya ara- sında tedafüi ve tecavüzi bir misak akdi haberi, Roma'da Mmemouniyet tevlid etmiştir. Gizli tutulması mukarrer olan bu hâdise, Japonya hariciye memurlarından — biri tarafın- dan ifşa edilmiştir. Ha Siyah elmas Ankara'da Merasimlekarşılandı Ankara, 19 (Hususi) — Ça- | tal hattından kalkan kömür yüklü ilk tren ve Zonguldak valisi Halid'in riyasetindeki | 35 kişilik heyet bugün Anka- Ta'ya varmıştır. Tren istasyona girerken bü- tün lokomotifler düdük — çal- mıştır. Zonguldak - valisi ve heyet istasyonda hükümet er- kâmı ve davetliler - tarafından karşılanmıştır. Zonguldak va- lisi, ilk defa olarak trenle ge- tirilen kömürü Nafıa Vekiline Vermiş ve Zonguldak halkının teşekkürlerini bildirmiştir. Heyet, akşam ilk defa ola- rak giren tren'le Zonguldak'a dönmüştür. İstanbul'da Elektrik şirketinin fazla aldığı paralar.. İstanbul, 19 (Hususi) — İs- tanbul elektrik şirketinin, şim- diye kadar halktan saat kirası, sigorta parası vesaire namları a'tında fazla olarak aldığı pa- raları derhal iade etmesi Na- | ha Vekâletince şirkete bildi- rilmiştir. Şirketin bu suretle halktan aldığı para milyonlarca liradır. TAKkVIM İKİNCİ TEŞRİN 20 CUMA Arabi 1355 RAMAZAN 5 1936 ÇAlaf- sast — Alat. saat| 6,25 Güneş - 2,05 11,59 Öğle — 7 14,32 İkindi 9545 1647 Akşam 12,00 IRI2 Yata — 136 Rumi 1352 Teşrinisani 7 ldeniz üsleri için | | | san (Ankara) 250 lira, | Örnek (Ankara ) 250 lira İh- karşı bir temas. ——a e— İngiltere . Hollanda müzakerededirler.. Londra, 18 (A.A) — Singa- por'dan buraya gelen haberle- rin teyid ettiğine göre Hol- landa filosunun burayı ziyareti esnasında uzun müzakereler cereyan etmiştir. Bu müzake- relerde mevzuu bahsolar baş- hea mes'ele harb takdirinde şarki Hindistan civarında bir | İngiliz-Hollanda işbirliğidir. Hollanda filosu başkuman- danı Gömodor Helpruch Sin- gâpor'un Hollanda'ya ve buna mukabil Suraba'ya Hollanda deniz üssünde İngiltere'ye ya- pacakları hizmeti kaydetmiştir. K. San'atlar Mükâfatı kimler kazandı? Ankara, 18 (A. A) — Eliş- leri ve küçük san'atlar sergisi juri heyeti bu akşamki top- lantısında — evelce mükâfata müstahak olarak intihab ettiği 40 namzed arasında kur'a ile isim ve adresleri yazılı dokuz kişiye aşağıdaki mükâfatların verilmesine karar verilmiştir. “Kunduracı — İsmail Kemal (İstanbul ) Atatürk mükâfatı 2000 lira, Saran ( İstanbul ) hükümet mükâfatı 1500 lira, Zehra Kum (Ankara) Ankara mükâfatı 1000 lira, Müzeyyen Örer ( İstanbul ) 250 lira, İh- , Cevad san Özbaylar (Erzurum ) 250 lira, Beyoğlu kız akşam Ertik okulu (İstanbul) 250 lira, Halil Usta (İstanbul) 250 lira. Ziraat bankası kongresi Kâr 685 bin liradır. Ankara, 19 (Hususi) — Zi- raat bankası umumi heyeti toplanmıştır. Toplantıda geçen seneki — vaziyet hakkında ha- zırlanan rapor okunmuüş — ve bankanın busene 685 bin lira kâr temin edildiği bildiril- miştir. Mermer heykel bulundu. İstanbul, 19 (Hususi) — Si- livri-Çorlu yolunda tarihi kıy- meti olan bir mermer heykel bulunmus. İstanbul müzesine KON İstanbul, 19 (Hususi) — Üniversite talebesi vilâyete bir istida vermişler ve Sancak lehinde bir miting akdetmelerine mü- saade verilmesini istemişlerdir. Vilâyet, istidayı ir. Müsaade verildiği taktirde miting çok parlak olacaklır. 19 (Hususi) — Fransız'ların San- cak'ta çıkarmakta oldukları Elliva gazelesi, son Suriye intihabatında * muvaflakıyeti itiraf etmektedir. Türk'lerin kazandıkları . . K N Şefimiz Belçika kralının isim yıldönümünü kutluladi. Ankara, 18 (A.A) — Bel- çika kralının isim gününün yıldönümü münasebetile Ata- türk tarafından çekilen teb- rik telgrafı ile gelen cevabın süreti aşağıdadır: Majeste Üçüncü Leopold Belçika kralı Brüksel Majestelerinin isim - günün yıldönümü münasebetile sa- mimi tebriklerimin vo şahıs- ları ve memleketlerinin refahı için beslediğim en iyi temen- nilerimin kabulünü rica ederim, K. Atatürk Ekselâns Kamâl Atatürk Türkiye Cumhur Başkanı Ankara Nazik ihtimamlarından do- layı Ekselânslarına teşekkür ederim. Leopold v İplik buhranı Hükümet tedbir aldı * İstanbul, 19 (Hususi)—Hü- kümet, iplik buhranının önüne geçmek için tedbirler almıştır. Avrupa'dan iplik idhali inhi- sarı, uyuşturucu maddeler in- hisarına verilmiştir.. Gümrük tarifesinde de tadilât yapıla- caktır. Şimdiden Avrupaya mühim siparişler yapılmıştır. A, Horti Raoma'ya gidiyor Peşte, 19 (Radyo) — Macar gazeteleri bu sabah, Amiral Horti'nin Roma seyahatı prog- ramını — neşretmişlerdir. Hor- ti'ye Başvekil ve Hariciye Bakanı refakat edecek, Pazar- tesi günü 23 te hareket ede- ceklerdir. Viyana'da M. Şuşnig tarafından karşılanacaktır. Ro- ma'da Viktor. Emanoel ve Mussolini — tarafından — kabul edilecek, ve dört gün İtalya'nın misafiri olacaklardır. Belgrad, 19 ( Radyo ) — Macaristan Saltanat — Naibi Amiral Horti, Roma'ya gider- ken Viyana'dan geçecek ve Avusturya Başvekili M. Şuşnig tarafından — İtalya hududuna kadar teşyi edilecektir. M. Horti, Roma'dan — dönüşte, Avusturya — Reisicumuru — M. Miklas'ı ziyaret edecektir. M. Şotan Londra, 19 (Radyo) — M. Şotan dün Londra'ya gelmiş ve İngiliz ricalile birkaç mülâ- kat yapmıştır. M. Sotan İngiltere'nin resmi Köylümüze ben- den bir iki öğüd. Knylumumn kalkınma mes'e- lesinde, bizde ferdi iş terbi- yesini ve tasarruf prensibini yoluna kayabilsek. Bizim köylü - bittabi fakir olanları kasdetmiyorum - ma- ziden tevarüs ettiği” kötü bir itiyad sahibidir. harmanı, mah- sulü, meyvayı satıp savunca, ya baştan tırnağa giyinip ku- şanmak, ya evlâd sünnet et- mek, yahud da oğlunu, kızını evlendirmekte soluğu alır. Yarı köylü olduğum için, bilirim : Tütünü satınca, İzmir'de bir hafta kadar eğlenir. Şık çiz- meler. paltolar, tabancalar, gömlekler, saatlar alır. Gazi- nolara gider, gece yarısından sonraya kadar içer ve burada başlıyan sarhoşluk, kadın del- Tâllârının tuzağında — civcivli bir soygunculuğa kadar uzanır. Ben, kendi hemşehrilerim- den birini bilirim; emin olun : Tütünleri sattıktan sonra 7 liraya güderi eldiven almıştı. Köylüye hiçbir şeyi fazla görecek insanlardan değilim. Bilâkis köylü çalışsın, kazan- sın, borçsuz, derdsiz. olsun, yisin, içsin, hayalı tam mana- sile yaşasın, diye düşünürüm. Fakat şunu da bilirim ki, köy- lünün eline, senede bir iki defa geçen mahsul parası, bir | yıllk masrafının — karşılığıdır. Evinin, çoluk çocuğunun, şah- sının bütün masrafı. Hattâ ih- tiyat akçesi, hattâ sermayesi. Güderi eldivene, çalgılı mey- haneye, meçhul sokak kadı- nına ve dellâlına verilen para, işte bu zaruri masraflardan ve bu hayat intizamından gas- bedilmiş demektir. Eğlenmekle sefahati ayırmak erek. İkincisi, borçsuz, kredisiz iş görmek, yani evvelâ diş sıka- rak şahsi sermaye yapmak |â- zımdır. Dün bizim idarehane- de köylü borçlarından bahse- diliyordu. Kredi ile 200 lira çeken bir çiftçi, sekiz sene mütemadiyen borç ödemiş, hâlâ 140 lirası duruyormuş, Mürekkep faiz ve hesap işi hakikaten.. Köylü, kredisini, kendi hu- susi sermayesinden çekmeli ve hattâ ona kendi kalemi ile normal şekilde faiz bile ilâve etmelidir. Başkasının ser- maye ve kredisi ile yürüyen iş, bilhassa çiftçilik ha)nhndı, Fransa dahiliye nazırı hak.- kındaki iftiraların neticesi har etmiştir ——— 0 a— —— — Başbakan ö'lum, arkadaşınd Müntehir esırken, Almanlar rafından mahkumbıle edıl m Belgrad, 19 (Radyo) — Baş- vekil M. Stoyadinoviç, dahi- liye nazırı M. Salengro'nün ölümü üzerine kili M. Leon Blum'a bir ta- ziyet telgralfı göndermiştir. Lille, 19 (A.A) — Dahiliye hazırı M. Roger Salengro dün gece odasındaki bütün hava- musluklarını açık bıraka- Kendisi Fransa başve- gaz rak 47 yaşında idi. Kardeşi gazetecilere beya- natta bulunarak — müntehirin karısının - ölümünden dolayı müteessir olduğunu ve bü te- essürünün son günlerde âilesi efradından birçoğunun ölmesi ile büsbütün artmış bulundu- ntihar - etmiştir. ğunu söylemiştir. Bunun üzerine M. Salengro- nun sıhhatı. bozulmüş ve ge- çenlerde sağcenah gazetelerin- den birinin; kendisinin harbta firar etmiş olmakla itham et- mesi üzerine büs-bütün bitkin bir hale gelmiştir. Bundan birkaç hafta - evel eski muhariplerden mürekkeb hususi bir;jüri müntehirin ma- suniyetini ilân etmiş ve meb'u- san meclisi kendisine 63 reye karşı 421 reyle itimad beyan elmiştir. Bir müddet sonra M. Roger Salengro'nun Almanya'da harb esiri iken bir Alman askeri mahkemesi tarafından bir dö- kümhanede çalışmak isteme- diğinden dolayı mahküm edil- miş olduğu meydana çıkmıştır. Cenaze merasimi pazar gü- nü yapılacaktır. Paris, 19 (A.A) — M. Sa- lengro'nun cenaze merasimi pazar günü saat 14 te Lille'de yapılacaktır. Müteveffanın ce- sedi cumartesi günü öğleden CMMECT TU MN KT nedense, — intizamsız - oluyor, borç, yıllarca ödenmesine rağ- men uzayıp gidiyor ve sonra, köylünün diğer adı, borçlu va- tandaş oluyor. Bu bir, zihni- yet, bir prensib, bir iş terbi- yesi mes'elesidir.. Köylümüz buna alıştığı takdirde üç, dört yılda kurtulur. Aksi takdirde borç, devenin hörgücü gibi, sırtında ilelebed v:ıpvqk L:ılır M. Leon Blum sonra belediye dairesinde hir olunacaktır. Kendisinej pılacaktır. Roger Salengro şark zarlığında karısının yanıba gömülecektir. Paris, 18 (A.A) — Yapi tıb muüayeneleri - neticesi M. Salengro Aortitden öld anlaşılmıştır. Daha geçen günü Lille umumi konseyi lantısında bulunan M. gro'nun ölümü büyük bir ret uyandırmıştır. Lille, 19(A. A ) — bütün gün M. Roger Sal ro'nun ölümü dolayısile | belediye dairesinde her tı tan taziyet telgrafları yağ tır. Bu telgraflar bilhassa zırlardan, birçok — âyan meb'usandan, Cezair ' umumisinden bütün dej manların, Sosyalist fedi yonlarından, Fransa bele reisleri cemiyetinden ilâh miştir. Bütün gün cesedin önür nazırlar ve hükümet ricali mişlerdir. Bunlar arasındı Lebas, M. Bedeuce, M. lette, M. Faure, birçok azası, birçok Nazırlar, Mı san meclisi ikinci Teis komünist lideri, M. Bu Belçika âyan ve meb'usar göndermiş oldukları hey ve birçok rical görünüyor Belediye dairesinde t edilecek olan cesedin önü — Sonu 6 ıncı sayfad < BOMONTIŞARABİ: * Her türlü müskirat imalinde muyvaffakıyeti herkes tarafından takdir edilen Bomonti fabrikası, Ege üzümlerinden mamul nefis şaraplarını piyasaya çıkarmıştır. — a— —— Bomonti Şarapları Tecrübeli mütahassıslar tarafından im: edilmiş çok sıhht evsafı haizdir. A zamanda şarap meraklılarının takdirini kazanmıştır. İyi şarap içmek; sağlığı arttırmak ve kuvvetlendirmekti: Bomonti şarabı hem çok iyi ve hem çok ucuzdur. Umumt satış mahalli : Aydın Bıra Fabrıkası Telefon : 2381 Perakende satış - yerleri : Bütün Bomonti müskirat bayilerinde bulunu: Arayınız ve bir kere tecrübe ediniz. Çok memnun kalacaksınız. Na