22 Aralık 1936 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

22 Aralık 1936 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

e Sene 19 — No. 6530 — Fisti her yerde 5 kuruş AKŞAM SALI — 22 KÂNUNUEVVEL 1936 (Telefon: 24240 (İdare) - 24249 ( Tahrir) - 24243 (Matbaa) - 20113 (Klişo Sancakta araplarla, ” Paris 21 (AA) —Dün gere Pa- riöe gelen Türkiye' Hariciye vekili B. Tevfik Rüştü Aras bu sabah saat 1145 de yanında Türkiyenin Paris büyük elçisi B. Sund Davas olduğu halde dış bakanlığına giderek Hari- ciye bakanı M. Delbos ile görüşmüş” tür. Bu konuşmada Vienot da hazır bulunmuştur. Milletler Cemiyeti kon- seyinin son müzakerelerine esas olan İskenderun hakkındaki Türk - Pran- Sz müzakereleri bugün tekrar baş- lamışlır. Bu noktai nazar teatilerin- | de hazır bulunmak üzere Fransanın | Türkiye büyük elçisi M, Ponsot da | bu sabah Parise gelmiştir. l Halep 21 (Hususi muhabirimiz- dan). — Sancağa (o müşahid he. yetim: gönderilmesi ve (Sancağa 1 gönderilen kuvvetlerin geri alınması hakkında Milletler Cemiyetinin ka- ran Suriyede fena tesir yapmıştır. Vatanller Miiletter Cemiyetinin bu ediliyor. Türk polisi ve jan Müşahitlerin isimleri Cenevre 21 (AA.) — Mille ler Cemiyeti sekreterliği, vaziye- ti tedkik etmek üzere o İskende- run Sancağına gidecek olan üç bitaraf müşahidin isimlerini neş- retmektedir. Bunlar; eski Türk - Yunan muhtelif mübadele ke misyonu başkanı Norveçli Hans Holstad, eski Celebes (valisi Holandalı M. J, Caron ve piya de albayı Karl Wattewyldir. Komisyon İ ikinci kânundan evvel İskenderuna varmış ola caktır, kararına kaşı koymak için ban tedbirlere baş vurriağa başlamışlar. dır. Bunlardan birincisi, Alevilerden, Dahiliye vekâleti teşkilâtı esaslı surette değişiyor “Hususi muhasebe, belediye ve köyler Memurların tayin, Ankara 21 (Telefon) — Dahiliye ve kâldt teşkilâtı esaslı bir surette değiş tirilecek ve genişletilecektir. BU mak- satin hazırlanmakta olan kanun lâyi- $ hasının esasları tesbit edilmiştir. Bu esaslar müfettişi umumiler kongresin- de de görüşüldükten sonra katiyet Kes- bedecektir. Yeni kanun Jâyihası ile mahalli ida- teler umum giüdürlüğü teşkilâtı da, verilen mühim vazifelerle esaslı bir #u- Maliye vekili B. Ankara 21 (Telefon) Meclisi bugün toplanmıştır. Siirt me- busu Mahmud ve Kocaeli mebusu ge heral doktor Ziya Nurinin ölümleri hakkındaki başvekâlet tezkereleri © kundu ve hürmeten celse iki dakika tatil edildi. GİRE Evvelce mesuniyeti toşriyes rele- dilmiş olan Bursa mebusu Ali Saibin beraat ettiği hakkındaki başvekâlet 167 *esi okunduktan sonra şürayı devlete Açık bulunan maliye dairesi azalığına Sıhhiye - vekâleti» içtimai yauavene “ölümle gmdieliinn dnirirm öneziri: “Elektrik üzerindeki istihlâk nazırı dikkate âlınarak hazırlanmıştır, sanayıa Y — Büyük Milleti seçilmiştir. “umum müdürlükleri ihdas edilecek nasp, azil ve tescil işleri ile mahalli idareler reisliğinin zat işleri şubesi meşgul olacak rette genişletilmektedir. ÜÇ UMUM MÜDÜRLÜK Mahalli idareler umum müdürlüğü- rün smahalli idareler reisliğisme çev- ritmesi düşünülmektedir. Bu riyasete bağlı olmak üzere hususi muhasebeler, belediyeler ve köyler umum müdürlük- leri Yamile üç umum müdürlük teşkil edilecektir. : (Devamı 5 inci sahifede) Petroldan alınan vergi indirilecek Fuat Ağralı dün Mecliste mühim beyanatta bulundu: resminin mahzurları yeni bir lâyiha ardım yapılacaktır, KABUL EDİLEN KANUNLAR Bundan sonra evvelce esaslarinı bil- dirdiğim askeri memurların takaüt- lüğü için rütbe ve sınıflarına göre ta- yin olunan yaşlarını bildiren kanun- la posta, tpigraf ve telefon idaresi teş- kilât ve vazifelerine dair kanuna ek kanunun müzakeresi yapılmış ve her iki kanun aynen kabul edilmiştir. Sümerbank sermayesine ilâve olu- nan 42 milyon liraya daha 3,$ milyon (Devamı Sinci sahifede) r Te 13 İN — Türk-Fransız konuşmalarına dün tekrar başlandı Müşahede heyeti ay başından evvel İskenderunda bulunacak ermenilerin silâhlandırılmasına devam darmalar vazifeden çıkarıldı ! müracaatlardır. İ Orta Amerikada bir felâket Bir volkan indifaa başladı binlerce ölü, yaralı var Bir çok şehir ve kasabalar tamamen harap oldu, 50 bin kişi açıkta | | i Sünnilerden ve hıristiyan Araplar- dan bazı ileri gelenleri ve Türklerden | mevcut mebusları elde ederek San- cağın Suriyenin parçası olduğuna dâir muhtelif makamlara (Halk biziz, Sancağı biz temsil ederiz) gibi telgraf- lar ve sahte mazbatalarla yapılan İkineisi de; “Taşnak Ermenilere ve muhtelif anasırdan kandırabildikle- ri kimselere silâh tevzi etmektir. MATAYLILARIN PROTESTOSU Halep 21 (Hususi muhabirimiz- den) — Hatay hak mümessilleri tg- rafından bazi Suriye gazetelerinde ya- | pılan teklifleri reddeden protesto | metni şudur: «Zaman zaman bazı Suriye gaze- teleri, Hataydaki Türklrein bir ekalli- yetten ibaret olduğunu buradaki Türk- lerin, Torosların şimaline mübadele (Devamı çduci sahifede) Erzurumda yeni şehrin inşasına başlanıyor Burada yaptırılacak başlıca binalar hangileridir? Ankara 21 (Telefonla) — Erzurum- da kurulacağını evvelce Ğ Yenişehirin inşasına önümüzdeki ilk- baharda başlanacaktır. İnşaat trenin Erzuruma varacağı zamana kadar bi- tirilecektir. Yenişehrin projesi ve bu proje da- hilinde orada yapılacak binaların plân- darı Nafıa vekâletince hazırlanmıştır. Yenişehirde ilk plânda yapılacak bina» | i Jar şunlardır: | Müfettişi umumilik, kolordu ve jan- 'darma mınlâka teşekkülleri daireleri, | lise, halk ve orduevleri binaları, me- | murların İkametine mahsus evler, Ev- kaf oteli, ve vakıf yazıhane ve mağaza» | Jar... Burada yapılacak olan lise doğu ve ! hattâ orta Anadolunun en büyük en modern lisesi olacaktır. Halkevinde bü- yük bir sahne yapılacaktır, Yapılan ilk tahminlere göre Yenişe- hirde yapılacak resmi binalar yedi yüz | elli bin liraya mal olacaktır. Bu para muhtelif vekâletlerin bu seneki büt | çelerinden yapılan tasarruf ve müna- kalelerle tamamen temin edilmiş bu- Yunmaktadır. Zeytinciliğin ıslahı Mütehassıslar Ankarada toplandı, görüşmelere başlanmak üzere Ankara 21 (Telefon) — Zeytinciliğin ıslahı hakkında alınacak yeni tedbir. leri görüşmek üzere, zeytin mütehas- sısları buraya gelmişlerdir, Mütehes- sıslar yakında Ziraat vekâletinde top- lanacaklar ve zeytinciliğin ıslahı etra- fında alınacak tedbirleri görüşecek- dirk os ki e vi Bi metinde Santa Ri- ta volkanı gecele- yin birdenbire lâv zelzeleler ts; Bir çok şehir ve kasabalar Ootama- men harap olmuş- tur. Şimdiye ka- dâr bin cesed mey- dana © çıkarılmış. olmuş- yaralı vardır. San Vicente şehri ta- İ imamen harabe halindedir. Bu şehirde ! ve civarında 50 bin kişi açıktadır. Telgraf ve telefon hatları bozul- muştur. Susuzluktan dolayı sari hasta- bıklar baş göstermesinden korkuluyor. San Salvador.21 (A.A.) — San Sak vador Reisicumhuru general Marti- nez, zlezelede harap olan San Vi- ceite felâketzedelerinin tahlisi ame- Uyesini bizzat idare etmek Üzere ora- ya gtimiştir. Şehrin yakınındaki ya- mar dağ indifa halindedir. Norapas, Guadalupe, Albastegücte, Petitan, San Sabastien, San Lören- 70 ve Pecculna şehir ve kasabaların- dada zelzeleler olduğu haber veril- mekle ve mühim hasarat vukubul- duğu ilâve edilmektedir. San Vicentede şimdiye kadar enkaz altından iki yüz cesed çıkarılmıştır. Paytahta- gelmiş olan ilk mülleci- ler, Sen Vicente şehrinin harabe ha- lina gelmiş bulunduğunu, yalnız Be- Jediye binası kulesinin “Yi (Devamı 4 üncü sahifede) — Adını (Kültür İ ür. On binlerce Salvador hükümetini ve felâkete uğriyan San Vicente şehrinin bulunduğu yeri gösterir harita Sovyet gemilerini himaye Bir Sovyet filosu Odesadan yola çıkmış ma göre, sekiz deniz altı gemisi, üç tor- pido ve iki torpido muhribi Akdenize gitmek üzere dün Ödesadan hareket elmişlerdir. Bu gemiler, İspanyol âsileri elinde bulunan harp yemileri tarafından ya- pılacak tevkif veya araştırma takdiri de Sovyet gemilerini himaye edecek- lerdir. KOMSOMOL VAPURUNUN YÜKÜ $ NE ibi? Paris 21 (A.A.) — Petit Parislen ga- zetesinin Moskova muhabiri bildiri- yor: Komsomöl'vapuru Belçikaya ân (Devamı 5 inci sahifede) apartıniânı) köyalan diyorum... ne iü il