22 Aralık 1936 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

22 Aralık 1936 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

a 'A, — z — ON YEDİNCİ YIL. NO: 5532 Başbetke ŞARK HATTI Falih Rıfkı ATAY 'Türkiye demiryollarının - yaban- cı idare altında bulunan son kısmı da devlet eline geçiyor. Bu suretle 1937 yılımda, sınırlarımız. içinde, devlet malr olmayan hiç bir ray par- çası kalmamış olacaktır. Bundan sonra devlet demiryolları Avrupa hattı adını vereceğimiz bu kısım, Anadoludaki büyük şebekenin ya- nında ehemiyetli değilse de, Trak- ya bölgesinin tek ticari nakil va- sıtası idi. Bu hat, cümhuriye - tin Trakyadaki nüfus ve ekonomi politikasına göre idare olunmak ve inkişaf ettirilmek lâzımdı. Bu idare ve inkişaf mesuliyetini — ise, demir- yollarının diğer büyük — kısmını el- de bulunduran ve umumi bir inşa politikası güden devletin deruhte e- debileceğine şüphe yoktu. Bugün, daha fazla, Avrupa memleketleri ile Türkive sehirlerini bağlamafa hiz- met eden bu hatta, Trakyadaki ge- niş ve müstesna vazifesine uygun bir kabiliyet verilmek lâzımdır. Geçenlerde bir arkadaşımızın ha- tırlattığı üzere osmanlı imparatorlu- ğuna ilk demiryol inşa teklifi bir asır önce yapılmıştır. İlk hatların -temeli ise ondan yirmi sene sonra alılmış- tır. İmparatorluk yollarımın yalnız idaresi değil, inşa politikası dahi memleketin — menfaatlerine — değil, muhtelif hulül ve nüfuz davalarına vasıtalık etmis olduğunu biliyoruz. Hattâ esaslı bir imtiyaz için ile- ri sürülen şartlardan biri hat - tın iki tarafına yabancı memleket- lerden getirilecek muhacirleri iskân etmek, yani Anadoluyu bağrının or- tasımdan ve bir uçtan bir uca k ©- Lon'larla do'durmaktı. Vaktiyle Aydın hattı istasyonlarındaki — ekal. liyet köyleri binalarınım, demiryol şirketi tarafından yapılarak, bu köy- külere muvazaalı bir surette devredil- miş olduğu anlaşılmıştır. Cümbhuriyet devri. demiryollarnı doğrudan doğruya milli hizmete ve onun bütün vazife ve mesuliyetleri. ne hasretmiştir. Demiryolu politika- mız, milli müdafaa ve her bakımdan milli inkişaf davâmızın ayrılmaz bir parçasıdır. Eskiden memleketin eko- nomyaca sömürülmesine ve politi. kaca hulül ve nüfuz altında kalması- na yarayan bu vasıta, istiklâlden be- ridir ki vahdet ve işletme unsuru o- larak, umumi kalkınmanın - başlıca temellerinden olmuştur. 6363 kilometrelik devlet şebeke- sine, Trakya hattı ile 355 kilometre daha ilâve ediyoruz. Hükümetin se. nelerdenberi devam eden - teşebbüs ve azminin, demiryollarının devlet. | z leştirilmesi cihetinden, tamamlanma. sı demek olan bu son hâdiseyi şevk- le kaydetmek borcumuzdur. ADT TMTATLTM A . Hatav hakkında Pariste Türk - Fransız Görüşmeleri başladı Ve diğer mühim haberler beşinci sayfamızdadır ADlMIZ ANDIMIEIR '22 İLKKÂNUN 1936 SALI Yarın gazetemiz on iki sayfadır KAMUTAYDA MALİYE BAKANIMIZIN MUJDELERI Petroldan alman vergi indiriliyor İşletici kuvvet olarak küllanılan elektrik enerjisinin istihlâk vergisi hakkında bir kanun projesi hazırlanıyor Conker'in Mebusu Mebusu Kamutay dün Bay Nuri reisliğinde nmıştır. Sürd B. Mahmu Dr, general Ziya Nuri Birgi'nin ölüm- oydan'la Koçaeli e B. Fuad Ağralr lerine ve Urla Mebusu Ali Saib Ursa- dair olan hükümet tezkeleri okunmuş; ölen mebuslarımızın hatıralarına bir saygı eseri olarak — iki dakika susulmuştur. vaş'ın berset etti Kamutay Milli Müdafaa Encümeninde Reis, raportör ve kâtib seçimi Kamutay Millt Müdafaa Encümeni- nin Genecai Şükrü Nallinin ölümüyle liğine Diyarbekir me al Kâzım Sevüktekin, mâaz ne Erzurum mebusu kâtipliğine de Sam sun mebusu B. Ruşeni Barkın seçilmiş- lerdir. Resmimiz yeni reisi, harririni ve kâtibi göstermektedir. B. Celai Bayar geldi İktısad Vekili B. Celâl Bayar dün İs- tanbuldan şehrimize dönmüştür. BUGÜN İnkılab dersi B. RECEB PEKER tarafından Halkevinde saat 17.30 da verilecektir mazbata mu- Genel Kurmay şifre subayı piyade yüzbaşısı Cevad hakkında Zat İşleri son tetkik mercii encümeninin vermiş oldu- Ku karar hakkında Milli Müdafaa encü. meninin mazbatası okunarak kabul edil- miştir. Devlet Şurâsında açık bulunan aza- lık için seçim yapılmış ve Sıhat Vekâles ti içtimal yardım dairesi reisi B. Faruk Uluğ 156 reyle seçilmiştir. Subay ve askeri memurların tekaüdü flarına göre tayin olu- nan yaşları bildiren 2272 sayılı kanı- (Sonu 6. inct sayfada) içhı rütbe ve HATAY HABERLERİ Hataylılar, Suriye gazeteleri- nin mübadele teklifini protesto ettiler Silâh dağıtılması. hapis ve hataylı polis ve jandarmanın çıkarılması devam ediyor Süriyeden İstanbul gazeteleri- ne gelen ve orada bulunan arka- daşımız tarafından bize bildirilen son Hatay heberleri şunlardır : Halep, 21 (Hususi) — Bazı Suriye gazetelerinde yapılan teklifleri redde- den bir protesto yapılmıştır. Bunda de- niliyor ki: “Zaman zaman bazı Suriye gazetele- ri Hatay'daki türklerin bir ekalliyetten ibaret olduğunu yazmakta ve buradaki türklerin Torosların şimaline mübadele suretiyle yerleştirilmesini teklif etmek- tedirler, Hatay türkleri, Hatây mmntakasın- (Sonu 2. inci sayfada) Amerikadaki büyük felâket Santa Rita volkanının indifar “San Salvadorda elli bin kişinin ölümüne sebeb oldu Nevyork, 21 (A.A.) — Merkeri A- merikadan gelen haberlere göre, Santa- Rita yanardağı geçen göce indifa et. dan aşağı yukarı 50 bin kişinin öldüğ söylenmektedir. Şimdiye kadar bin € set meydana çıkarılmıştır. miştir. San - Salvador devleti nüfusun- (Sonu 5. inci sayfada) İ' Gaziantebin kurtuluşu Halkevinde güzel bir törenle kutlanacak Gaziantebin kurtuluşunun on heşin- ci yıldönümü ayın 25 inci cuma günü saat 17.30 da Ankara Halkevinde kutla- nacaktır. Bu münasebetle nutuklar s5y lenecek, şiirler okunaca bin kurtuluş destanma aid menkibeser anlatılacaktır. Törnede Gazianteb — manzaralari; geçen seneki kurtuluş törenine aid fi- lim gösterilecektir. Halkevindeki törene bütün antebli- ler davetlidirler. Davetiyeleri kendile- Tine yetişmemiş olanların Halde 18 nu- maradan aldırmalarr rica olunmakta- dır, ve Gazlante- B Resimlerimiz Gariâantebin tari- bi kaletiyle yeni açılan bir caddeyi göstermektedir. 'On binleyie HER YERDE (5) KURUŞ Asil bir yardım Ankara'da bulunan Kordiplo- matik azasının Adana sel baskt- nında felâkete uğrayan vatandaş- lara yardım için vermiş oldukları iane listesini sevinç ve teşekkürle neşrediyoruz. Bu münasebetle, bu asil yardı- ma rehberlik etmiş olan Kordiplo- matik duvayyeni Afgan Büyük Elçisi Muhterem Sultan Ahmed Han Hazretlerine ayrıca teşekkür hislerimizi bildirmek vazifemiz- dir: 'Türk Hirası 100 Afganistan Büyük Elçisi Ekselans sultan Ahmed Han 30 Afganistan Büyük Elçiliği kâtibi Abdülvahab Ha 20 Afganistan Büyük El tibi Zeman Han 100 Sovyetler Birliği Büyük Elçisi ekse- lans Karahan S0 Soövyetler Birliği Büyük Elçiliği Müsteşarı Bay Horace Salkind 30 Sovyetler Birliği Büyük Elçiliği İkinci Kâtibi Bay Eugöne Polikoff 20 Sovyetler Birliği Büyük Elçiliği Ataşesi Bay Göourevitch 100 Almanya Büyük Elçisi Ekselans Von Keller 30 Almanya Büyük Elçiliği Müsteşa- rı Bay Dr. Kroli 20 Almanya Büyük Elçiliği Müsteşarr Bay Karl Von Below 10 Almanya Büyük Elçiliği Ataşesi Bay Von Mirbach 100 Polonya Büyük — Elçisi Sokolnicki $ Polonya Büyük Elç Bay Narkiewiczjodko 100 fagiltere Büyük Elçisi Ekselans Perey L. Loraine $0 İngiltere Büyük Elçiliği Müsteşa- rı Bay J. Morgan 20 İngiltere Büyük Elçiliği Üçüncü Kâtibi Bay G. II. Clarke 100 İran Büyük Elçisi Ekselans Halil Fahimi (Sonu 2. inci sayfada) birinci ikinci kâ. Ekselans Ataşesi ektebin vazifesi Bir köy mektebinde çocuklardan bi- rine sormuşlar: — Oğlum, ne olacaksın? — Jandarma zabiti! Bir başkası şu cevabı vermiş: — Nahya müdürü! Çünkü kendi muhitleri içinde, göre dükleri başlıca, asker ve sivil, hükümet memurları onlardır. Fakat sıra ile köyden Nahyaya, ora» dan kazaya, oradan vilâyet merkezine, nihayet ünivetsiteye kadar geliniz. Bü- yük ekseriyetin devlet kadrosuna ha- zırlanmakta olduğunu — göreceksiniz. Fakat haydi köylüyü nahya ile mem- nun ediniz. Ya İstanbul mekteblerin - den çıkânları ne yapacaksınız? Onlar size memleket coğrafyasının pek küçül€ bir kısmı içinde devlet tarafından bese lenerek çalışmak istediklerini söyliye- ceklerdir. Osmanlı imparatorluğunda taşra sürgün demekti. Başlıca bire kaç limanla başlıca birkaç tren uğra« ğından — ötesini bu gözle — görmek âdeti henüz kaybolmamıştır. Bizde mü- nevver, kendisine en çok ihtiyacı olan yerden, kendisine hiç ihtiyacr olmayan, yani bir benzeri tarafından alınmış o- Jan yere doğru kaçıyor. Eğer devlet yalnız kadro zaruretle- rine göre mekteb a k olsaydı, ona birkaç müessese kâfi idi:z Cumhuriyet kültürcülüğünün hedefi, milleti yetiş- tirmektir: mektebli köylü, mektebli es- naf, mektebli işçi, mektebli bahçıvan, Yani bütün milli hizmetleri mektebleşe tirmek ve onların seviyelerini yükselt- mek! Kadro ihtiyacı bakımından bir kısmır çök bile olan mektebler, bu bas kımdan, binler!e noksandır. Bize fabrikamızın ustası gibi bu asırdan olan köylü lâzım! - Fatay