2 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

2 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

ln e —- F A Belgradın Küçük itllâf manzumesi hakkında noktai nazarı Yugoslavya, Küçük itil†baki kalmakla beraber komşularile anlaşmak serbestisini istiyor Belgrad 2 — Burada toplantılarına başlıyan Küçük itilâf konferansı, Tu- ba havzasındaki iktisadi organizasyonunu, Çekoslovakya tarafından verilen plân çerçevesi içinde tetkik edecektir. Belgrad hükümetinin noktai nazarı şudur: Küçük iilâMf manzumesine gelince; ük itilâf mıntakavi bir grup olmak mahiyetini muhafaza etmeli ve her âzasına, diğer müttefiklerin mu- vafakatile, sulh ve müsalemetin muhafazası için komşularile anlasmak ser- İspanyada yeni muvaffakıyetler Hükümet kuvvetleri âsilerin merkezi olan Borgosa doğru taarruza başladı Santander 1 (44) — Rueter mu- habirinden: Hükümet kuvvetleri, Burgos eya- letinde Reinosa cephesinde mühim bir ileri hareketi yapmış olduklarını | bildirmektedir. Sargentesdelor (kasabasının etraf He alâkası kesilmiş olduğu ve asilerin | münakalâtı tesis teşebbüslerinin akim kaldığı bildirilmektedir. Borilla'da asilerin mukabil bir taar- ruzları püskürtülmüştür. Guadalajara cephesinde Madrid i (A.4.) — Mili müdafaa si tebliğ ediyor: Gundalajara cephesinde hükümet kuvvetleri, Mi- ralorioyı işgal etmişler ve sonra ileri am ederek Sealices de Lasal civa asilerin münaka- lât yollarına hâkim olan mühim sev- külceyiş mevzilerini elde etmişlerdir. Hükümetin filoları, asilerin dümdar- larını bombardıman etmekte olan tayyarelerin faaliyetine iştirak etmiş- lerdir. Hükümetin topçu kuvvetleri fle tayyareleri, Avilâ eyaletinde asilerin mevzilerini bombardıman etmişlerdi Milletler cemiyeti ve İtalya Italya, konuşmalara ne zaman iştirak edecek? Roma 1 (A.A.) — Mısır kapitülüs- yonlarının ilgası ile alâkadar olarak Montröde yakmda toplanacak konfe- ransa İtalyanın da iştirak edeceği ha- edecektir. Çünkü İtalyanın fikri, bu konferansın Milletler cemiyeti ile hiç ların çizdiği sahaya girmedikçe, İtalya, Cenevre toplantılarına iştirak etmiye- cektir. Diğer taraftan İtalya, Mısırın haklı taleplerine müzaheret etmiye | amadodir, Yalnız, Mısırda yaşamakta olan büyük mikyastaki İtalyan tebaa- sının menaflinin muhafaza edileceği hakkında lâzım gelen teminatın verii- mesi şarttır. New-Delhi 1 (A.A.) — Habeşistan- da Mehmed Aliye aid mağazanın İtak yanlar tarafından kapatılmasına karşı giddetli tedbirler alınması için Hindis- tan hükümetinin İngiliz hükümeti Desdinde israr ettiği söylenmektedir. : . Tacgiyme resmi Italya, geçid resmine gemi göndermiyor Londra 1 (A.A.) — Daily Telegraf kralmın taç giyme merasimi dolayı- sile Spitheadda yapılacak deniz geçid resmine hiç bir İlalyan gemisi iştirak etmiyecektir. İtalya, bu merasime davet edilmiş, fakat bu davete cevab vermemiştir. Lindberg Atinada Alina 1 — Lindberg dün zevcesile beraber, Rodostan tayyaresile bura- — ANNE e mi Bele ERİN Dİ Cordou cephesinde Cordoue cephesi 1 (A.A.) — Havas # sının muhabiri bii yor: Hükü- met kuvvetlerinin Pozoblanco mınta- kasındaki taarruzları inkişaf etmek- tedir. Hükümetçiler El Soldado ka sabasile Belmez ve Pozoblanco ara- sındaki demir yolu kısmını zapdettik- ten sonra İlerlemeğe devam ederek Pozoblanconun ocCenubu şarkisinde kâin 23 üncü numariya kadar git- mişlerdir. Bir kaç yürüyüş kolu Vil- laharda ve Penorroya istikametinde ilerlemektedir. metlerde ricat etmekledirler, Dünkü muharebeler yi kalanan esirlerin büyük bir kısmi Faslı ve İtalyandır. El Soldado istas- yonunda duran yüklü bir tren milislerin mişlir. Endülüsün en mühim şehri olan ve cumhuriyetcilerin eline geçen Jaen'de sevinç ve heyecan son dereceyi bul- muştur. Halk sokaklarda alkışlar ve zaler nidaları arasında yapmaktadır. eline geç- Vali muavinliği ve emniyet müdürlüğü B. Salih Kılıç ile B. Sadreddinin tayin edilecekleri söyleniyor Ankara li — Burada dolaşan bir rivayete göre, İstanbul emniyet mü- dürü B. Salih Kılıç vali muavinliği- De, Ankara emniyet müdürü B, Sad- reddin de İstanbul emniyet müdür- öğüne tayin edileceklerdir. Gene başka bir şaylaya güre İstanbul isinin başka bir vazifeye, İstanbul valiliğine de Ankara valisi B. Nevzad meri tayin edileceği söyleni- De şayiaların doğru olup olmadığı ancak hazirandan sonra belli olacak- tır, Yeni Lokarno paktı | B. Edenin ga gazetesi ne diyor? Londra 2? — Hariciye nazın B, Edenin organı olan Yorksâyr Post ga- zetesi yeni Lokarno hakkında şu üç hâkim fikri ortaya sürüyor: 1 — Yeni Lokarno paktımın eskisi gibi Milletler cemiyetine bağlı olma- sına lüzum yoktur, 2 — Almanya ve İtalyanın teklifi mucibince Sovyet Rusya yeni Avrupa teşkilâtından hariç bırakılamaz. 3 — İtalya ile Almanyanın teklifi veçhile, mütgamızın tayini hakkımın İngiltereye verilmesi kabul edilemez, Japon elçiliği ticaret anlaşması için talimat aldı Ankara 1 (Telefonla) -— Japonlar. la aktedeceğimiz ticaret anlaş- ması müzakereleri, Japonların hü- kümetlerinden yeni talimat # leri üzerine durmuştu, Şeh: Japon elçiliği beklenilen talimatın geldiğini Hariciye ovekâletine bildir- mis sAundundan bürünlerde veniden İ muştur. Asiler bütün istikm- | erzak ve cephane | tezahüret | | tik İ yede mühim inkuli Ankara tıp fakültesi ne zaman açılacak? İnşaat bir kaç sene süre- cek, bina hazırlandıktan sonra mektep açılacak Ankara 1 (Telefonla) — Bir gaze te Ankara tıb fakültesinin önümüz” inde açılacağını ve tesi talebesinden bir kısmının ders senesi başında An- karaya nakledileceklerini yazmıştı. Fivaki Ankarada bir tıb fakültesi açılması kararlaşmış ve hattâ bunun için Sıhhiye vekâletinin 937 yılı büt- çesine bir miktar da tahsisat konul- Fakat konulan bu tahsisat, yapılacak fakülte binasının avan pro- jesinin tanzimine ve binsnm Kurula- cağı arsanın tesviyesine ancak kâfi gelebilecek bir miktardadır. Bina ya- pılmadan fakültenin açılmasına im- kân olamaması da tabidir. Diğer taraftan Ankara tıb fakülte. sinin dünyanrı en modem bir flim müessese de açılması da mu- karrerdir. Yapılan tetkiklere göre fa- külte için vücude getirilecek tesisat yedi küsür milyon liraya mal olacak- tir. Bu paranın defaten sarfıma bu- günkü maji vaziyetimiz müsa'd de- için önümüzdeki mali sene içinde inşa ek olan tıb fakültesi tamamlanması bir kaç sene i Belgrad seyahati Bulgar gazeteleri başvekilin dönüşünde Sofyada kalacağını yazıyorlar m) — Bulgar gazete- vekili B. İsmet İnönü- | nün Belgrad dönüşünde Sofyada kala- | cağını yazıyorlar ve bundan dolayı nemnuniyet beyan ediyorlar, Gazetelerde Türkiye lehinde yazılar göze çarpmaktadır. Zora gazetesi, bağlarle bağlı bulunduğuna işaret et- 'n sonra son an sene içinde Türki- p adımları atıldığını yazmaktadır. Gazete, Türkiyede oku- yup yazma bilenlerin günden güne çoğaldığı, kadınların siyasi hayata karıştığını, Türk kadınlarının mebus, hâkim, asistan, doçent olduklarını memnuniyetle yazmaktadır. — — B. Fuad Köprülü bir kaza atlattı Ankara | — Kars mebusu ve Üni- versite profesörü B, Fuat Köprülü evvelki gün caddenin bir tarafından öteki tarafına geçerken bir otomobil tarafından yere düşürülmüştür. B. Fuadin beli hafifçe incilmiştir. Sıh- hi vaziyeti iyidir. Şiddetli fıtına İDenizde bulunan vapurlar ve yelkenliler tehlikeli anlar geçirdiler İki gündenberi devam eden fırtına dün gece şiddetlenmiş, denizdeki bü- tün merâkib tehlikeli anlar geçirmiş- tir, Fırtına liman dahilinde gündo- ğusuna çevirmiş ve bu sabaha kadar şiddetle devam etmiştir, Karadenizde Karayel fırlınası bütün şiddetile de- vam etmektedir. Bir çok vapurlar Karadenize git- mek üzere limandan ayrılmışlarsa da Boğuz methalinde demirlemeğe mec. bur kalmışlardır. Gündoğusu /ırtınasından liman da» hilinde Ye Karayel fırtınasından da Karadenizde bazı hasarat olduğu tahmin edilmektedir. Liman kontrol memurları hasaratı tesbit etmek üze- re bu sabah motörle denize çıkmış- lardır. ek Pulluk uç demiri tenzilâtlı tarifeye tabi tutulacak Ânkara | (Akşam) — Pulluk uç demirinin de ziraat âletleri Distesine Athali suretile tenzilâtlı gümrük tari- o össinlen irtifada ettirilmesi körg Ispanyol Fasındaki kıyam hareketi Tayyareler yüksek komiserin evine bomba atacaklardı Londra 1 (A.A) — Evening News güzetesinin Tanca muhubiri, genera) Franco'nun tayyare İle Ceuta'ya gelmiş olduğunu teyid etmektedir. Kendi- sine yüksek rütbede dört zabit refakat etmektedir. Tanca 1 (A.A.) — Havas ajansının muhabiri bildiriyor: Hükümet makamalı Franeo'ya karşı tertib edilen komplo hakkında tef- sirlerde bulunmakdan içtinah etmekle beraber dün bir kaç Bu makamat, fesad hareketinin süratle tenkil edildiğini itiraf etmekledir. edildiğini bildirmektedir. kişinin idam İtimada şayan hususi bir menbadan öğrenildiğine göre komplonun bütüd İspanyol Fasında ve İspanyada şubeleri bulunmakda idi, Tayyareciler tara- fından tertib edilen bu komplo, münfaji olan suikasdcilerden biri tarafından ihbar edilmiştir. Komployu tertib edenler Tetuan'dan tayyare ile hareket &derek yüksek komiserin ikamelgâhını bombardıman €ttikten sonra Ailonteye gitmek ta- savvurunda idiler, Tayyareciler bu maksadla uçmağa getirdikleri bir sırada askeri inzibat m istilâ etmişlerdir. hayırlanırken o motörlerini harekete memurları Tetuan tayyare meydant- Memurlar derhal tayyarecilerden 32 Kişi öldürmüşler ve yüz kişi kadar de tevkif etmişlerdir. Harache ve El Ksar'da da bazı tevkifat yapılmıştır. Sevil 1 (AA) len haberi tekzib etmiştir. Hindistanda matem günü Yeni kanunu esâsi aley- hinde nümayişler yapıldı Bombay 1 (AA) — Bugün Hartal İ ismi verilen dini matem günüdür. Hindistanın yeni kanunu esasi re- jiminde eyalet muhtariyeti bugün te- essüs etmiştir. Kongre kanunu esasi- ye karşi bugün mâtem resmini tertib etmiştir. Sâat on dörde kadar nümayişçiler sükünetle sokaklardan geçmişlerdir. Yolları kapamak cürmiyle Bombayda altı, Delhide yirmi beş kişi tevkif edil | İ miştir. Türklerin Atatürk rejimine sarsılmaz | Borsa, mabsulât piyasaları, birçok mağazalar, milliyetperver gazeteler ve birkaç iplik fabrikası bugün kapıları- ni kapamışlardır. Bankalar muntaza- man çalışmağa devam etmektedirler. Kongre mensuplarının teşkil ettikleri alaylar Bombayın iş mahallesinden geçerek Avrupalılara ald mağazaların ve bankaların önünde durarak «ka- nunu esasiyi boykot ediniz, diye ba- ğgırmışlardır. Birmanya Hindistandan ayrılıyor Rangoon 1 (A.A) — Yeni kanunu esasi mucibince Birmanyanm Hindis- ten imparalorluğundan ayrılması bu- günlük umumi bir tatil ile tesid edik miştir. Fakat halk bu hâdiseye ehem- miyet vermemiştir. eeirr) > Filistinde vaziyet Yeni bazı hadiselere rağmen ortalık sakindir Kudüs 1 (A.A.) — Bir Arap amele- sinin üzerine ateş etmiş olan bir Ya- hudi zabıta memuru tevkif edilmiştir. Arap komitesi tarafından sükünete daveti mutazammın olarak neşrolu- Dan beyannameler ve yakında Filis- tine aid bütün meselelerin halledilece- ğine aid beslenilen ümid sayesinde Fi- Mstinde umumi vaziyet çok sakindir. Muhtelif cemaatlerin paskalya yor- tularının devamı müddetince süküne- (in de devam edeceği tahmin olun- maktadır, Partide münhal idare heyeti azalıkları Ankara I — Halk partisinin umu- mi idare heyetinde siyasi süsteşarlık- lara tayin edilen mebuslardan in- hiâi eden âzalıklara yenileri ta- yin edilmek üzeredir. Adliye işleri bürosu şefliğine Trabzon mebusu B. Refet Karadeniz, şefliğine Tokat mebusu B. Nâzım İz- zet Toray, Ziraat bürosu şefliğine Manisa mebusu B. 2 Zeyne Üner, Kül ji müfettiş — Radyo ile neşredilen bir tebliğinde general Çucipo de İ Mano İspanyol Fasında bir komplo meydana çıkarıldığı hakkında işae edi | Adliyede merkez maaşları artıyor 300 kişilik tayin, nakil ve terfi listesi hazırlandı Ankara i — Adliye vekâleti haxır- ladığı 300 kişilik tayin, nakil ve terfi listesini yüksek tasdike iktiran etmek için Başvekâlete vermiştir. Adliye vekiâletinin merkez teşkilâtı Yâyihası da Başvekâlete gönderilmiş- İ tir, Lâyihada hapishaneler müdürlü- ğü umum müdürlüğe çevrilmekie, ve memur adedi artimi- maktadır ; eşkilâtında çalışan memur“ i maaşları20 In olacak* fır. Başmümeyyizlerin maaşları 39 liradan 40 liraya çıkarılmaktadır. Müdür muavinleri 55, başmuavinler de 70 lira asli maaş &incaklardır. Bu seneki adliye bütçesinin 190 bin Lir&- ya yakın bir kısmı bu kadronun tat- bikine tahsis edilmiştir. İrana giden ticaret heyetimiz bu günlerde dönecek Ankara | (Telefonla) — Bolu me busu B. Cemal Hüsnünün riyaseti a“ anda Tahrana gitmiş olan tcarci be yeti müzakerelerini bitirmiş, baz! mukayelelerle beraber kleringii bir. ticaret anlaşması da akdetmiştir. © Hariciye vekfletine gelen malüma” ta göre heyetimiz bugünlerde Tah” rTandan hareket edecektir, - - Bir kaza İş I | Il : müdürle- rinden B. Fethi ağır yaralı Ankara 1 (Telefon) — İş bankası nın Ankara eski merkez müdürü #* Fethi Yaman bugün bir kaza gefi” miştir. B. Fethi Yaman yütmak 05 re odasında soyunurken yere düşürmüştür. Tabanca bu a düşme neticesinde ateş almış kurşun kendisini ağır surette wi mıştır. Tabanca sesi üzerine derhal o girilmiş ve B. Fethi baygın bir se yerde kanlar içinde bulunmuştur. ralı derhal Nümune hastanesin© dırılmıştır. Merkez bankası genel direktör Ankara 1 (Akşam) — Merkezi bü" ici kası genel direktörlüğü muavini çi İstanbul Merkez bankası direk Sajd tayin eğilm ilmişir. / matbunt bürosu | rai Maliye vekâleti müsteşai Ankara 1 — Meliye vekâleti ize müsteşarlığına tayini vakar den B. Faik Yaysaldar ei B. Çeri