19 Nisan 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

19 Nisan 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 Iktisadi v0 mali hafta Iktisadi buhran bitiyor mu? - Dünya piya-| salarında ve İstanbul borsasında vaziyet Maddi delillerini görmemekle bera- hranın artık zail oldu- ekonomisinin tekâmüle yürüdüğü Avrupada sü şahsiyetler (tarafından zamanlarda © kadar çok tekrar ediliyor Oki, İster istemez bu teminatla (o kapılıyor, kendimizi mesud bir devrenin arife- sinde zannediyoruz. Bu sefer söz söyliyen adam müş- kül bir zamanda mevkii iktidara ge- len ve İki üç sene gibi kısa bir zaman sarfında memleketini iktisadi yıkından ii kurtaran Belçika hükümeti reisi Van Zeeland'dır. Amerika üniversitelerin- de tahsil gören ve birçok hususlarda i Rooseveltin eserine iktifa eden bu b S genç ve sempatik devlet adamı: «Buh- ran geçmiştir, mali vaziyetimiz dün- yanım en sağlamlarındandır, içtima ve dini sulh ve sükün temin edilmiş- tir» diyebiliyor. Yarın yapılacak işler i hakkında da bilhassa orta tabakada- ii ki halkın arzularını karşılamak Üze- ii re vergi mekanizmasını sadeleştirece- ğini ve birçok islahat meyanında ar- tık alınmasına lüzum kalmıyan buh- ran vergisini de kaldıracağım söylü- yor. Bir memleketin dahili vaziyeti ne kadar fenx olursa komşuları da o nis- bette mutazarır olur ve fenalık umu- wileşir. Bunun tersine olarak bir memleketin işleri ne kadar iyi giderse komşuları da bu iyilikten müstefid olur, refah da umumileşir. İşte bu re- fahdan hem hisse beklemek, hem de dünya ekonomisine yardım etmek ni- yet ve ümidile bu hafta zarfmda Al- manya ekonomi nazırı ve Relchsbank reisi doktor Schacht'ın Brükselde mü- him müzakerelere giriştiğini öğreni- yoruz. Avrupa siyasi ve iktisadi ma- hafili bu görüşmelere ve bunları mü- teakip doktor Şahtın mayıs iptidasın- da Pariste yapacağı temaslara çok ehemmiyet vermektedir. Bu mahafi- Mn kanaatine göre dünya sulhünün anahtarı Almanyanın elinde bulun- maktadır. Almanyanın siyasi cephede infiradına âmil olan sebep, ilcaalın sevkile tatbike mecbur kaldığı ikti- sadi autarchie (kabuğuna çekilme, kendi kendine iktifa) sistemidir. Bİ- naenaleyh ilk yapılcak iş Almanyaya bu sistemden vaz geçmesini temin ede- cek menfaatler göstermek ve bu su- retle serbes mübadele esasını umu- mileştirmektir. Bu hafta zarfında hükümetimiz de Almanyaya karşı bir müsaadekârlik- ta bulunmuştur. Okuyucularımız bi Hirler, Almanyanın bize klering hesa- bımdan 30 milyon lira kadar borcu vardır. Bu yekün günden güne kâ- bardığı için bundan birkaç hafta ev- vel hükümetin emrile Merkez banka- mız, bu klering hesabından ihracat tâcirlerimize yapılan avansı kesmiş ve diğer taraftan Almanyadan bura- ya allı ay veya daha büyük vade lerle ödenmek üzere gönderilen mal bedellerinin peşin olarak yatırılması mecburiyetini vazeylemişti. Hüküme- timiz son ittihaz ettiği kararla bu pe- şin ödeme mecburiyeti yerine üç ay vade ile tediye usulünü kabul etmiş ve bu sayede hem ithalât tacirlerimi- 2€ bir suhulet göstermiş, hem de Al man ihracatını teşvik suretile klering hesabının tevazününe imkân bahşey- Temiştir. Dünya piyasaları Amerikada flatler sağlamdır. Ha- riçten altın akını tevali ediyor ve hü- kümet buna karşı bir tedbir bulami- yor. Londrada maden #latleri gene canlandı. Berlinde harp endüstrisi kâğıdları müstesna, diğer kâğıdlar â- yicık tereddüd gösterdiler. Brüksel ve Amsterdam piyasaları iyidir. Pransa- da bitmez tlkenmez grevler vuku bul- makta ve bu grevlerin ekserisi ciddi bir sebebe müstenid olmayıp fikri tes sanüd ve hakiki grevcilere sempati- den İleri gelmektedir. Bu gidişle umu- mİ sergi vaktinde açılamıyacağa benziyor. Paris borsasında devlet yantlarında gene gerilemeler vardır, İstanbul borsası İstanbul menkul kıymetler ve kama» doğru lâhiyetlar bu son biyo borsası hafta zarfında hiç canlı- yeniden ık gösteremedi. Faaliyetin başlamasına mâni olmak ü hafta işaret ettiğimiz sebep elân dir: Frangın tekrar yüzde üç nisbe- | tinde sukut etmesi ihtimâli, Fran, dan da temayüller zayıf gösterildiği | için yüzde 7 buçuk faizli Türk borcu kâğıdlarında yirmi otuz kuruş kadar bir gerileme vardır. Cumartesi aksa- mi kapanış fiatleri şunlardır: Birinci seri 20,65 lira İkinci seri 20,20 lira Üçüncü seri 20,10 lira Anadolu grupu üzerine muamele- | ler yalnız Sivas ve Erzurum eshamile | mübadele işlerine inhisar etmiştir. 16 | nisandan itibaren Ergani tahvllleri- nin kuponları tediye edildiği için bun- dan böyle Anadolu tahvlâtına muka- bil Ergani tahvili de alınabilecektir, Hisse senedleri 23,75 lirada Tahviller 39,95 lirada Bonolar 44,85 lirada kaldı. 1918 tarihli istikrazı dahili tahville- ri 98,50 kuruş, Sivas - Erzurum ve gani kâğıdlarına 95 kuruşa alıcı var dır. Merkez bankası 93,75 lirada kaldı. Osmanlı bankası 32 lira, İş bankası kuponsuz 9,90 lira etmektedir. Selâ- nik bankasının nominal fiati 2 lira- dır. 1 mayıstan ilibaren bu bankanın beheri 100 franklık eski iki aded his- Se senedine mukabil A tertibinden 8,29 lira nominal kıymetinde bir his- se senedi ile B tertibinden, nominal kıymeti muharrer olmayıp yalnız te- mettüe iştirak edecek olan bir hisse senedi verilecektir. Endüstriyel küğidlarımız meyanın- da Aslan çimento da 14,40 lirada 40 kuruş bir tenezzül vardır. Sebebi ha- riçten külliyetli miktar çimento it- haline müsaade edilmesidir. İttihad değirmeneiiik 11,10; Şark değir- mencilik 0,95; Bomonti 10,65; Terkos 11,25; Umum sigorta şirketi 10,50; hali tasfiyede reji şirketi 1,65; tram- vay 16; Şirketi Hayriye 16; Ominyom 0,90 lira.etmekledir. Borsa harici musmelât 'Türk altını gene iki kuruş kadar yükselerek 1046 kuruşta kaldı. Mısır kredi fonsiyelerinin f#iati: 1903 tertibi 104. 1911 tertibi 93,50 liradır. “AKŞAM,ın Çocuklar için tertib ettiği resimli müsabaka Hayvan resimlerinin neşri bitti Evvelce de bildirdiğimiz üzere, müsabakaya iştirak elmek için (20) tane resmi biriktirmiş olan- Jar, resimlerde gördükleri hayvan- ların (hangisi hangisine düş- man) ise onları yanyana yapıştı- rıp aşağıdaki adrese göndermeli- dirler: «Akşam güzetesi Çocuk dünyası resimli müsabaka memurluğuna» Dikkat: 1 — Gönderilecek mektuplar- daki isim ve adreslerin okunaklı olması, 2 — Neşredilen (20) tane Tes- min tamam bulunması şarttır. 3 — Bu müsabakaya aid mek- tuplar (1 mayıs 1937 cumartesi) günü saat 17 ye kadar kabul edi- lecektir. 15,000 liraya AKŞAM SOLDAN SAĞA: 1 — Bir yemiş (5) Nida (2) 2 — Minarede okunan (4) Zaman (2) Nida (2) 3 — Karadenizli (3) Kibir (6) 4 — Deniz dibi elması (4) 5 — Sıcak kaynak (5) 6 — Şimendifer (4) Kuru değil (4) 7 — Eski zaman kadınlarının tırank bo- yası (4) 8 — Hınç (2) Bir isim (4) Nota (2) 9 — İsyan eden (4) Gerilmiş deri (3) 10 — Büyük (3) Vermek (3) YUKARDAN AŞAĞI: 1 —ld az eden (6) 2 — Cefa (3) Yalvarma (4) 3 — Ödev (6) Nota (2) 4 — Ayı yuvası (2) Kıt (5) 5— değil (3) 6 — Vazifeden çıkarmak (4) Kıyı te- zi (3) 7 — Sunl(2) Sıcaklat (4) 8 — Ağdalı şeker (5) Nida (2) 9 — Dinsiz (3) Marka (6) 10 — Kez (3) Yapmak (3) GEÇEN BULMACANIN HALLİ: " Soldan sağa: | - Kelepir - Ta, 2- Ez - Ak, 3 - Saçma - Kaya, 4 - Saime, 3 - Tak, 6 - İt. Ren, 7 - Baro, 8 - Ka- tik, 9 - Mayo, 10 Ayan - Nalın. Yukardan aşağı : 1 - Kestane - Ma, 2 -Eza - Tay, 3 - Çayır - Ya, 4 - Tan, 3 - Prasu, 6 - Yakın, 7 - Rakit - Ra, 8 - Kamarot, 9» Yele - İh, 10 - Ana» İnek. Abone Ücretleri Pali Türkiye Ecnebi 1400 kuruş 2700 kuruş 750 » 1450 » 400 » 80 > 150 » Da Posta ittihadına dahil olmayan ecpebi memleketler: Seneliği 3600, altı aylığı 1900, öç aylığı 1000 kuruştur. Adres tebdili için yirmi beş kuruşluk pul göndermek lrımdır. Seler 7 — Ruzu Kasım 163 & İsmsik Güneş Öğln İkindi Akşam Yatı LO 84 1023 521 906 1200 A8 Va 3,26 o Spl5 123 1559 2AS8 2030 İdarehane: Babıâli civan Acımusluk Sok. No 13 Balta görmemiş ormanların hakimi Hakiki satılık apartıman Kurtuluş tramvay câddesi üze- rinde ve durak yerinde altışar odalı üç ve üçer odali Üç yani al- ta daireyi ve altında bir dükkânı muhtevi güneşli, bavadar iyi bir apartıman on beş bin liraya seti- hıktır, (Akşam) ilân memurluğu» na müracaat, Telefon 24240 Binlerce Fil - Arslan - Kaplan - Timsah vesair vahşi hayvanlarile barikalı sergüzeştler, aşki ve heyecanlı nefis maceralarile ERYAN TÜRKÇE SÖZLÜ TARZAN KAÇIYOR ŞAHESERLER ŞAHESERİ © BUGÜN MATİNELERDEN İTİBAREN İPEK SİNEMASINDA rin Ta Galatarıhtımında meydan 19 Nisan 1 açılmasına başlanıyor Meydan Merkez rıhtım hanile Deniz ticaret müdürlüğü arasındaki sahada olacak Galata rıhtımında Merkez Rıh tım hanı ve meydanın açılması için yıktırılacak binalardan bir kısmı Liman umum müdürlüğü ile bele- diye arasındaki ihtilâflar halledilmiş- tir. Yalnız, Halicin Galata kıs- mında liman amelesi için bina ye- pilmak üzere satın alınması istenen arsaya çok yüksek flat takdir edilme- si dolayısile liman İdaresi . şimdilik bu arsayı almaktan vazgeçmiştir. Galatada açılacak meydan, ve Çini- M Rıhtım hanının önündeki sokağın kapatılması hakkında anlaşma oldu- ğundan liman idsresi icabeden hazırlıklara başlamıştır. Meydan Mer- kez Rıhtım hanından deniz ticaret müdürlüğüne kadar uzanacaktır. Bu münasebetle hanla deniz ticaret mü- dürlüğü arasındaki bahçeli kahıveha- ne ile diğer binaların istimlâkine ya- kında başlanacaktır. Galata meydanile müstakbel Gala- ta yolcu salonuna giden, Merkez Rih- tım hanının deniz tarafındaki yol &- rasına büyük bir kapı konacaktır. Bu yolun diğer ucuna da ikinci bir kapı daha yapılacaktır. Liman idaresi bu iki kapıyi sipariş etmiştir. Kapılar karşılıklı olarak ortalama bir vaziyette konacak ve her iki taraf- larına da parmaklıklar yapılacaktır. Bu kapılardan biri Galata meydanı- na, diğeri, Çinili Rıktım hanının ö- nündeki kapanacak olan sokağın ni- hayetine, yani arka taraftaki cadde- ye açılacaktır. Salonun bu iki rıhtım kapısından sonra müstakbel binanın arkasındaki büyük caddeye açılacak olan asıl büyük kapı bulunacaktır. Salona giriş ve çıkış şekilleri bu ka- pılara göre ayrıca tanzim edilecektir. Yolcu salonu inşaatı ile beraber Ga- lata meydanının yapılmasına da ay- ni zamanda başlanacaktır. Meyda- nın tam ortasına renkli sular fışkır- tan bir havuz yapılacak ve buraya A- tatürkün bir heykeli dikilecektir. Johnny Weıssmuller ureen O'Sullıvan | Bu akşam SAKARYA sineması MAGDA SCHNEİDER — VOLF ALBACH RETTY — GEORG ALEXANDER ve LEO SLEZAK gibi sevdiğiniz büyük artistleri, neşeli, ViIYANA SEVDALARI büyük VİYANA OPERETİNDE takdim edecektir. TELEFON : 41341 Bugün son matinesine kadar ZEHİRLİ SEVDA zengin film. sevimli ve çok güzel Merkez Rıhtım hanının erkasın- dan Denizyolları idaresi müdürlüğü- ne kadar uzanan cadde esaslı şekilde tanzim edilecek, şimdiki yük arabala- rı oradan kaldırılacaktır. Caddenin boydan boya asfalt yapılması düşü- nülüyor. Karamanda kültür işleri Karaman (Akşam) — Karamanda kültür işleri süratle ilerlemektedir. Karamanda biri tam devreli üç ilk Okul ile bir orta okul vardır, Tam teş- kilâtlı olan ilk okul Gazi okuludur. Burada 398 talebe okumaktadır. Di- ğer iki okulda 332 talebe mevcuttur. Orta okulun talebe mevcudu 250 yi bulmaktadır. Karamanın mülhaka- tındaki ilk okullarda okuyen talebe- nin miktarı da 1622 yi bulmaktadır. Beyoğlu Halkevinden 21/4/937 çarşamba günü akşamı saat 20,30 da Evimizin Beyoğlunda İstiklâl caddesinde Nuruziya sokağın- da parti binasındaki temsil salonun- da büyük şair Abdülhak Hâmidin yüksek hatırasını taziz için bir tören yapılacaktır. Bu törene herkes gele- bilir, 1 — Tören bir hitabe ile Ev başke- nı B. Ekrem Tur tarafından açılacak. 2 — Hâmidin hayatı (Semih Müm- taz) 3 — Hâmid hakkında ihtisaslar (Mithat Cemal) 4 — Hâmid hakkında bir küfe Nihal Başar) 5 — Hâmldin edebi şahsiyeti (Re- fik Ahmed Sevengül) 6 — Hâmidin son günleri ve son eseri (İsmail Hâmi Danişmen) 7 — Hâmidin şiirlerinden bazı par- Çalar (İsmail Habib) şiir (Şü-