5 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

5 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 Bi Japon amiralı diyor ki: Dün limanımıza gelen Yakumo ve İwate mektep gemileri (Baş tarafı 1 inci sahifede) £o, refakatinde İwate kruvazörü ku- mandanı yüzbaşı Dalgo ve Yakumo kruvazörü kumandanı yüzbaşı Maga- ki olduğu halde karaya çıkmıştır. Amiral ve refakatindeki zevat doğru- ca saraya giderek defteri mahsusu im- za etmişlerdir. Bundan sonra Vilâye- te gelerek vali vekili B. Şükrüyü, İs- tanbul kumandan vekilini, Harp aka- demisi kumandanını ve Japon büyük elçisini ziyaret etmişlerdir. Amiral Kogo, öğle vakti Cümhüriyet Abidesine merasimle çelenk koymuş- tur. Bu münasebetle yüz kadar Japon talebesi ve bir müfreze asker Tophane nhtamına çıkmıştır. Japon deniz müf- rezesinin önünde İwate gemisinin ban- dosu bulunuyordu. Japon misafirler Tophane rıhtımından Yenişehir, Gala- tasaray, İstiklâl caddesi yolile Taksi- me gelmişlerdir. Âbide önünde 'Türk Babriye kıtası ve Deniz mektebi talebesi bulunuyor- du. Amiral çelenk korken muzika Türk ve Japon marşlarını çalmışlar, asker ve talebe selâm durmuştur. Japon misafirler âbideye Japon ban- dırasını temsil eden gayet zarif bir çe- lenk koymuşlardır. 'Taksimdeki merasimi müteakip Ja- pon mektep gemisi mensupları âyni yolla gemilerine dönmüşlerdir. Bundan sonra Japon gemisi talebe ve mürettebatına izin verilmiş ve bun- lar şehrin #nühtelif mıntakalarına dağılarak şehri gezmeğe başlamışlar« dır. Japon zabitlerile talebeden birçok- ları, kendilerine tahsis edilen vapurla Boğazda bir deniz gezintisi yapmışlar ve sonra Heybeliadada Deniz mekte- bine gitmişlerdir. Saat 17 de vali vekili, İstanbul, Merkez ve Harp akademisi kumandan- Jarı İwate gemisine giderek amiral Ko- gonun ziyaretlerini iade etmişlerdir. Dün akşam saat 20de Tarabyada Tokatlıyan otelinde vali Yekili tarafın- dan amiral ile gemi zabitanı şerefine resmi bir ziyafet verilmiş, ziyafleti bir suvare takib etmiştir. Talebe şerefine de Taksim bahçesinde bir ziyafet ve. rilmiştir. Dün de yazdığımız gibi Japon ban- dosu bu akşam Taksim meydanında lamak İŞE saat yedi buçuktan sekiz buçuğa ka- dar halka bir konser verecek, bu ak- şam Japon sefiri tarafından amiral ile zabitan şerefine Perapalasta bir ziyafet verilecektir. Japon amiralının beyanatı Japon amiralı Kogo, dün saat on ye- di buçukta Türk gazetecilerini İwate kruvazöründe kabul etmiştir. Viskiyi andıran bir nevi Japon içkisi içildikten sonra amiralın yaveri japonca âmira- ın beyanatını okumuştur. Bu beya- natı Japon sefareti kâtiplerinden bir zat türkçeye çevirmiştir. Amiral Kogo beyanatında demiştir ki: Yakomo, İwate gemileri bu defa memleketinizi ziyaretle onun lâtif manzaralarını temaşa etmişler, gü- zelliğine hayran olmuşlar, Türk Japon milletleri arasında doğrudan doğru- ya münasebatta bulunmak fırsatını bulmuşlardır. Türkiyede yeni doğan terakki ruhu ile milli şerefinizi yükseltmekte oldu- ğunuzu gözümle gördüğümden dolayı bahtiyarlık hissetmekteyim. Akdeniz memleketlerini ziyaret €derken evvelâ Türkiyeye geldik, mem- leketiniz genç zabit vekillerimiz Üze- rinde bilhassa çok derin intiba birak- mıştır. Asya kıtasının şarkında ve garbin- de bulunan Türk ve Japon milletleri arasındaki uzak mesafeye rağmen yek» diğerine karşı sainimi yakınlık ve duy- gularile mülehassistirler, Bunun sebö- bi de iki millet maneviyatının biribi- rine benzemesidir. 1890 tarihinde memleketimizi ziyâ- ret eden Ertuğrul gemisi Japonyada büyük bir Türk sevgisi uyandırmıştır. Aradan geçen 48 sene bu 'dostluğu'de- rinleştirmiş bulunuyor. Türk deniz yüzbaşılarından Zeki ile Şeref Japon bahriyesi hakkında esa3- lı tedkiklerde bulunmaktadırlar, Türk zabitleri Japon bahriyelilerinin sevgi ve itimadlarını kazanmışlardır. Türkiyeyi ziyaretimiz münasebetile burada resmi ve gayri resmi zevattan gördüğümüz hüsnü kabul ve misafir- perverliğe karşı derin teşekkürlerimi muhterem gazeteniz vasıtasile bildir- menizi: bilhassa rica eder, Türk mille- tini selâmlarım, Istanbul Belediyesinden ; 10 Ağustos 937 salı gününden itibaren Karaköy köprüsü üzerinde sey- rüseler icabı ve Belediye zabıtası talimatnamesi ile Belediye tenbihi hü- kümlerine göre aşağıda yazılı hususat tatbik edilecektir, Sayın Halkın ve bütün vesajti nakliye sahipleri ile şoförlerin arabacı ve sürücülerin aşağıdaki maddelere riayet etmeleri ilân olunur. 1 — Halk köprü üzerinde yaya kaldırımlardan bir taraftan diğer ta- rafa ancak çivi ile işaret edilen saha dahilinden geçecektir. 2 — Bütün nakil vasıtaları, bu sahaya geldiği vakit buradan yaya ge çen varsa derhal duracak ve yaya gidenler geçtikten sonra yoluna devam edebilecektir. Bu sebeple nakil vasıtaları bu sahaya gayet ağır gelmelidir. AKŞAM Maliye vekâleti teşkilâtı Varidat umum müdürlüğü teşkilâtı genişletiliyor Ankara 4 (Akşam) — Maliye Vekâ- Jeti teşkilâtının vazifelerini gösterir nizamnamenin 32 nol maddesini de- ğiştiren yeni bir nizamname hazırlan- mıştır. Vekiller Heyetinin tasdikinden geçerek meriyete konulan bu nizam- name ile Varidat Umum müdürlüğü- nün vazifeleri tayin edilmekte ve yeni şubeler ihdası süreti ile teşkilâtı ge- nişletilmektedir. Vazifeler, vergi itibarile umum müdürlük şubelerine aşağıdaki şekil- de tevzi olunmuştur. Birinci şube: İrad ve servet vergi- leri ile bunlara yapılan zamlar ve bu | mahiyette bulunan vergiler. İkinci şube: Muamele, istihlâk ver- gileri ve bu mahiyetteki vergiler, güm- rük İnhisarlar ve müteferrik varidat, Üçüncü şube: Resim ve harçlar, #i- lâyet hususi idarelerine devredilen vergiler, Dördüncü şube: Resim ve harçlar; vilâyet hususi idarelerine devredilen vergiler, Arazi tahrir şubesi: 2091 sayılı ka- mun mucibine yapılan arazi tahririnin kanun hükümleri dairesinde icrasını ve komisyonların mesaisini takip et- mek, tahrir müfettişleri marifeti- le mahallen de teftiş yapmak ve bu | müfettişlerin faaliyet programını tan- zim etmek, tabririn tayin edilen z4- | manda bitirilmesine ald tedbirleri al- mak vazifeleri ile mükellef olacaktır. Adana - Kayseri telefon hattı bitiyor Ankara 4 (Akşam) — Adana « Kay- seri telefon hatlı tesisatı bitmek üze- redir, Ulukışla « İncesu arasındaki te- sisat da bittikten sonra-ki mühini kısmı ikmal edilmiştir - hat korluşmı- ya açılacaktır. Bu suretle bir transit merkezi olan Adananın bir sanayi merkez! olan Kay- seriye telefonla bağlanması iktisadi bakımdan da meşkür bir hâdise ola- caktır, Fransız maliyesi 938 bütçesinde muvazene temin edildi Paris 4 (A.A.) — Bugün alınan ma- li tedbirler, umumi krediyi sağlam- laştıracaktır. 988 bütçesinde şimdiden muvazene temin edilmiştir. Maliye Nazırı Bonnet, masraf ve varidatın bütün teferrüatını tesbit edecektir. Nazır, ağustos ayını Pariste geçirecek | fakat bu haftanın nihatetinde Dordog- ma'daki intihap. dairesine giderek cu- mürtesi akşamı Perigucux'de Mali va- ziyet ve Şimdiye kadar elde edilen ne- ticeler hakkında bir nütuk süyliyecek- | tir. Nutuk radyo ile neşredilecektir. | Yeni hazine bonoları Paris 4 (AA) — Resmi güzetede yarın neşredilecek olan bir karama. me ile Yüzde dört buçuk faizli hazine bonoları hamillerine mahsus almak üzere bir sene vadeli hazine bonoları ihracına müsaade edilmektedir. Bu bonoların faizi yüzde dört bu- çuk olacak ve bu faziler şimdiden ta- mamile tediye edilebilecektir. Gazete mümessillerini kabul eden Maliye Nâzırı bu tedbirle yeni ser maye celbetmek değil, mali vaziyeti sağlamlaştırmak istenildiğini beyan etmiştir. Bununla beraber bu karar- name ile 1934 senesinde ihraç edilen bonoların sağlamlastırılması da is- tihdaf edilmemektedir. — Emniyet müdürlüğü ikinci sube müdürlüğü Emniyet direktörlüğü ikinci şube müdürü Necati, Bursa Emniyet mü- dürlüğüne tayin edilmşitir. İkinci Şu- be müdürlüğüne taşra emniyet me- murlarından biri getirilecektir. İki kardeş kız kardeşlerini öldürmüşler İzmir 4 (Telefon) — Buldanın Der- bend köyünde Hüseyin ve Celil adın- da iki kardeş bir erkekle metres ha- yatı yaşıyan kız kardeşleri Halimeyi öldürüp gizlice gömmüşler ve zabı- taya tegayyüb ettiğini haber vermiş- lerdir. Yapılan tahkikatta cinayet meydana çıkarılmış ve katiller yaka- lanmıştır, 5 Ağustos 1437 amm Ingiliz - italyan görüşmeleri (Baş tarafı 1 inci sahifede) İtalyann Habeşistandaki hakimi- yetinin tanınması için Roma ile pa- Zarlığa girişilmemiştir. Fakat Millet- ler Cemiyetinin gerek hal ve gerekse istikbal için tekrar canlandırılması arzusu vardır. Kont Cianonun bir nutku Londra $ — Daily Telegraph gaze- tesinin yazdığına göre İtalya Hari- ciye Nazırı Kont Ciano, İnglliz - İtal- yan anlaşmasını temin için bir adım daha atmıştır. Kont Ciano söylediği bir nutukta, İngiliz, Hariciye Nazırı B. Edenin 19 Temmuzda Avam ka- marasında irad ettiği nutkunun esas- larına muvafık beyanatta bulunmuş- tur. Kont Ciano Akdenizde herkese yer olduğundan bahsetmiş ve demiş- tir ki; «İtalya hiç bir devlete karşı tear- TUZ veya intikam politikası takib et- mek niyetinde değildir. İtalyan poli- tikası biç bir zaman bu gibi hislerin tesiri altında kalımıyacaktır.» İngiliz gazetelerinin mütalâaları Londra 4 — Bütün İngiliz gazete leri İngiliz - İtalyan münasebatın- daki iyilikten bahsediyor. Times ga- zetesi, B. Mussolininin cevabının çok dostane bir lisanla yazıldığını söylü- yor. İlalya Başvekili, İngiliz - İtalyan münasebatının karışık bir halde ol- masına teessüf etmekte ve pek yakın bu münasebatın aydınlanacağını ümid ettiğini bildirmektedir. Daily Mail İngilterenin Habeşista- nın İlhakını tanımağı düşündüğünü, Milletler Cemiyeti asambleşinin gele- cek toplantısında bu yolda bir teşeb- büste bulunmağa hazırlandığını söy- Tüyor. Datiy Telegraph gazetesi Cham- berlain kabinesinin dış politikasının, Baldvin kabinesininkinden'daha ça- buk inkişu? ettiğini ve Avrupaya sulh temini için çalıştığım, İngiliz - İtal 1 yan anlaşmasının bütün devletleri Himad telkin edeceğini söylüyor, Fransız gazetelerinin makaleleri Paris £ — Güzeteler İngiliz - İtal yah konuşmalarıyle yakından alâk&» dar oluyorlar, Echo de Paris gazetesie ne göre İngiliz politikasının iki mü- him parolası vardır: 1 - İspanyanın tamamiyetinin mahfuz kalması, 2 « Şap denizinde şark sahiline kimsenin ayak atmaması. Buikinokta yeni müzakerelerde esaslı bir mevki tutâ- caktır, Journal gazetesi diyor ki: «İngilte- re, İtajyaya elini uzatmıştır, çünkü devam edip gitmekte olan İspanyol yangınmı söndürmek için başka ça» | Ye olmadığını anlamıştır. Ademi mü- dahale siyasetini girdiği çıkmazdan kurtarmak için sarfolunan mesaide müşkilât, Berlinden ziyade Romadan gelmektedir. Bu mesâiyi muvaffaki- yetle neticelendirmek için yapılacak Şey. İngiltereye merkezi ve şarki Ak- denizden muhtaç olduğu zımanlari vermek suretile İcra edilmek gerek- tir. Habeşistan imparatorluğunun ta nınmasına mukabil İtalyanın bu 7i- manları vermekten imtina etmesi için hiçbir sebeb yoktur. Bu impara- torluğun muhafazası, İngiltere ile sı- kı bir teşriki mesaide bulunmağa bağlıdır. Londra hükümeti nazarında İspan- ya harbi, hiç olmazsa kararsızlık saf- hasından çıkmak suretile, hitama ermiştir. İspanya, faşist olacakmış... İngi- lizler, böyle bir hali teessüfle karşı- larlar, çünkü onlar ferdi hürriyetten zevk alırlar, fakat İngilizler, niha- yet bu meselenin bir İngiliz meselesi Zil, İspanyol meslesi olduğunu dü- şünmekiedirler, İngilizleri bilhassa alâkadar eden şey; İspanyanın Hit- lerci veya Mussolinici olmamasıdır.» izmirdeki facianın son safhası (Baş tarafı 1 imei sahifede) Çıkarılan cesedler bügün Bayraklı Parti teşkilâtı tarafından hazin bir törenle kaldırılarak Bayraklı mezarli- ğına gömülmüşlerdir. Lehimci Hasanın ölmeden evvel alınan ifadesi Memleket hastanesindeki yaralılar. dan lehimci Hasan da bugün ölmüş- tür. Hasan, ölmeden evvel müddei- umumi tarafından alınan ifadesinde tenekeleri lehimlerken benzin teneke- sinin ateş alıp etrafa alevler yayıldr ğını, o sırada yanında bulunan Şirket mesul mjidürü B. Ali Meftun tarafın- dan şiddetli bir tekme vurulduğunu, yere düşüp, yuvarlana, yuvarlana ka- pıdan dışarı çıkabildiğini söylemiş ve «Benden artık hayır yok, nerede ise öleceğim, hakkımda ne isterseniz ya- pınız» demiştir. Faâcianıi sebebi olarak hakkında tahkikat yapılan Hasanın ölmesi tahi- kiatı durdurmuştur. İtalyan hastanesinde tedavi altın. da bulunan B, Ali Meftun ve Kavala- h Osmanın da sıhhi vaziyetlörindeki tehlike devam ediyor. Amele Osman, akşam üzeri kendi- sini kaybetmiş vaziyette idi. İki kişi sağ olarak bulundu Depoda yanarak öldükleri zannedi- len Şirket şoförü Mehmedle amele İb- rahim oğlu Mehmed bugün bulundu- lar, sağdırlar. İnfilâktan az evvel de- podan ayrıldıkları için yanmaktan kurtulduklarını söylemişlerdir. Şirketin sahip ve sermayedarı İtal- yan tebaasından B. Sperko da infilâk- tan az evvel depoda bulunuyor ve ha- zırlıklara nezatet ediyormuş. . Depo- dan ayrıldıktan sonra çok geçmeden infilâk vuku bülmüş, bu suretle ka- zadan kurtulmuştur. Depoda yandığı söylenenlörden Yu- goslav tebaasından Toni'nin delirerek Bayraklı civarındaki sahada dolaştığı hakkında bir şayla çıkmışsa da asılsız- dır. Toni, facia kurbanları arasında- dır. Bugün deponun içinde itfaiye tara- fından 3000 teneke gaz, 110 teneke benzin, 5 ton motorin yağı, 121 teneke benzin ve motorin ve 1500 lira kıyme- mel il rılmıştır. B. Ali Meftun hakkında takibat yapılıyor B. Ali Meftun hakkında Küçük sa- natlar-ve İş kanunlarına aykırı ola- rak depoda iki ecnebi ve 18 yaşından küçük çocukları çalıştırmak suçların- dan müddejumumilikçe takibat yapıl: masına karar verilmiştir, Yananlar arasında o gün kendileri- ne iş verilen bir Yürük ve oturan bir şahısla oğlunun da bulun- dukları söyleniyor. Bunların hüviyetleri tesbit edileme- miştir. Şimdilik o müddelumumilikçe yanarak öldükleri tesbit edilenler 15. kişidir. Festivalin altıncı günü İ Bugün festivalin altıncı günüdür. Bu akşam Taksim bahçesinde Halk opereti tarafından 7020 Dalmasın iş- tirakile Pipiça piyesi temsil edilecek- tir, Yann âkşam da Bebek bahçesinde sanatkâr Naşidin iştirakile Çifte ke- ramet piyesi temsil edilecektir. em aaa Askerlik işleri Beyoğlu askerlik şubesinden? #317 senesine kadar tahsile devam edip İiseyi bitirerek yedek subay olmak hak- kını kazanan ve artık daha yüksek mek« teplerde okumağa devam arzusunda bu- Yunmuyan okurlar son yoklamaları yapıla» « rak yedek subay okuluna gönderileğekle- rinden acele şubemize würacaatları ilân olunur. *, * Muvaz?af hesap ve muamele memufu yetişmek üzere İstanbul Yıldızda yüksek levazım okulu emrinde açılacak okula gir meğe istekli olan yedek subaylardan 33 Yaşını bitirmiş ve lâzım olan şartları haiz kimseler ahnacaktır. İstekli olanla” rn 1? ağustos 057 tarihine kadar gube- mize müracaatları ilân olunur. YENİ NEŞRİYAT —— ——— Yunus Kâsım Günü tarafından Erdi nun'İde narariyesi hakkında bir kitap neşredilmiştir. Çok kiymetli bir tedkik eser! olân bu Kilabı okuyucularımıza tay siye ederiz. z Bu akşam Festival gecesi 'Takslm Bahçesinde PİPİÇA Operet 3 perde - Orkestfa — Bale Yarın akşam Büyükdere aile bahçesinde PİPİÇA