8 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

8 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

SİYASİ İCMAL; Nürenberg kongresi Almanyada devlet teşkilâtı ile de hâkim ve çok geniş mânası le milli olan B. Hitler partisinin bu seneki kongresi çok muhteşem olacak- . Kongrede Almanya devlet şefinin hâs misafiri olarak 48 devletin. sefiri Yetmen hasır bulunacaktır. Nüren- Derg'de eylülün on üçüne kadar de- Yam edecek olan bu kongrede Alman- Yanın harici ve dahili politikaları ma- İlmat ve izahat ile tenvir edilecektir. , 2ülen bu konferansa tekaddüm eden siyasi toplantılarda da yeni Al mın politikası bir hayli izah edilmişti, Ecnebi memleketlerdeki Al- ,Bar kolonileri mümessillerinin Stut- #grat'da 10,000 delegenin iştiraki ile man beşinci kongresinde Hari- Nazırı Baron Von Neurath ve Başvekili ve dört senelik plâ- Min icra vefi B. Göring ve Propagan- Nazırı B, Göbbels dikkate şayan vermişlerdir. Hariciye Nazırı Almanya bugün Müttehid ve kuvvetli olmakla beraber Politikasının esası sulh olduğunu ve m Avrupa a Ameri değil pratik ve hakiki maksad ve yol- da beraber politika yürüttüğünü ve mevcud meseleleri diğer devletler ile beraber halletmeğe çalıştığını söyle- miştir. : En mühim sözleri B. Göring söyle miştir. Bu zaf kendisi sağ oldukça Ak manyadaki halkların hiç bir zaman aç kalmıyacağını temin ettikten sön- Fa başında bulunduğu dört senelik plândan gaye Almanyanin €cnebi memleketlerden alâka ve ihtiyacın kesmek olmadığını ve bilâkis herhan- gi sıkışık bir vaziyette ecnebi devlet- lere iktisadi zaruretler dolayısile Ak manyanın omana düşmesine meydan bırakmamak olduğunu beyan etmiştir. B. Göring'e göre Almanya geçen bir- kaç sene içinde siyasi ve askeri istik- lâlini temin etmiş olup politika ve si- lâhla hukukunu müdafaaya mukte- dirdir, Dört senelik plânla da iktisadi istikldlini temin etmeğe çalışıyor. An- laşılıyor ki Almanya iktisadi cihetten harice ihtiyacı kalmadığı gün kuvvet ve istiklâlirin kemaline gelmiş olacak ve daha serbest hareket edecektir. İtalya ile elele nazari düşünceler ile Feyzullah Kazan ka yolculuğu 1492 de 164 gün süren deniz yolu 4 güne indi. Havadan 12 saatte gidiliyor 2 3 Ağustos 1492 de Cenoralı gemici Kristof Kolomb Santa - Maria yelken- Mai ile ayrıldı. 12 teşri” hlevvel 1492 de Amerikada, Lukay Adalarına çıktı, Bu mesafeyi 164 gün- de katetti, *. Fransalı gemici Jak Kartiye La Grand Ermin yelkenlisile Sen-Malo- ayrılıp, 10 nisan 1534 de Ter- - a ” 1819 da Lö Savanak vapuru Ame im Savanak limanından ayrıldı, Bün sonra Liverpula geldi. Bu va- İki yanında! iki büyük teker- lek aynı zamanda (yelkenleri de Vardı. 25 gün buharla, 7 gün yelken- 16 Yol aldı, Sirtus vapuru 5 nisan 1838 de Kork yanından kalktı, 23 nissin 1638 de €v « Yorka ulaştı, Bahri Muhiti 17 ve ilk defa yalnız buhar kuy- etini kullanarak geçmişti. - ç & 44,19 uncu asrın en büyük vapuru © püllerin Gret Evterma vapurudur. 0 metre uzunluğunda idi. 5,000 (2picu alıyordu. 4 bacalı, 6 direkli, 2 / Sarklı bir uskurlıydi. İlk defa 17 ha- piiran 1860 da yola çıktı. 11 günde Bahri Muhiti aşıp Amerikaya vardı. * “ 238 metre uzunluğunda, 4 bacalı, 4 uskurlu İngiliz gemisi Moretanya 1907 de Amerika - Avrupa seferini 4 gün, 15 saat 44 dakikaya indirdi. Mavi kordelâyı ilk kazanan vapur dur. . “ Normandi 313 metre uzunluğunda» dır, 3,550 yolcu alır. Makinelerinin kuvveti 160,000 beygir kuvvetinde- dir. Havreden 29 moyıs 1936 da kal- kıp4igün,3 saat 5 dakikada Nev- York limanına girdi. . Almanların Hindenburg Jeplini 248 metre uzunluğundaydi, 60 müret- tebatı, 70 yatağı, 130 yolcu İskemlesi vardı. 7 mayıs 1927 de yandı. Bahri Muhiti 66 saatte geçiyordu, 31 mart 1936 da sefere başlamıştı, Pi İngilizlerin Klipper deniz tayyare- si Amerikahların Kaledonia deniz tayyareleri Bahri Muhitin ortasında buluşuyorlar ve bu suretle Ter-Növle Irlanda arasında yolcu taşıyorlar. Bu yolculuk 12 saat 37 dakika sürüyor, Güneşin Avrupada doğup Amerikada, battığını görmek kabil oluyor. j Mermi isabet etmiş ha bir seydir. Oruzuma 51 ra/m lik Asker iyileşmiştir. 5 Üç gözlü canavar | eni Zelandda Tuntara kertenke- denilen acaip bir mahlük yaşar. | ie bayan tarihten evvelki zaman- yaşıyan bir mahlükun soyun- i » Yeni Zelândın kayalıklı kı- bulunur. Üç gözlüdür. Te- Pesindeki Büz çok ufak kli bera Mükemmel görür. in Zelând hükümeti büyük bir soyun “je, en evlâdı korumak için tedbir | Karısından ayrılmak için... Nevyorkta meşhur bir adam vardır; Amiant kralı B, Tommi Manvil. Bu zat servetile meşhur olduğu kadar ka» rısına karşı açtığı ayrılık davasile de meşhurdur. B. Manvil, bir gün demişti ki: — Mesud bir aile yuvasi kuruncıya kadar evlenip ayrılacağım! Bunu söyleyince gazeteciler sor- muşlardı: — Meselâ kaç kere? . — Meselâ yirmi kere. Alacağım bu yirmi kadın içinde elbette bir tanesi beni mesud edecek, kendi de mesud olacaktır, “Şimdilik B. Manvil ayrıldığı üç ka- dına nâfaka vermektedir. 1933 de güzel bir aktrisle evlendi. Bayan Marsel Edvard güzel olduğu ka- dar da haşarıydı. Üç ay sonra biribir- lerinden ayrılmağa karar verdiler, An- cak para meselesi üstünde durdular, 'B. Manvil bir milyon lira vermek isti- yor, Edvard bu parayı az buluyordu... Bu noktada anlaşmanın imkânsız olduğunu gören B. Manvil nihayet ge- çen hafta Nevyork gazetelerinden bi- rinin bütün bir sahifesini kiraladı ve bir âvukat, kendisini bayan Manvil- den kurataracak bir avukat aradığını ilân etti. - Bay Manvil ilân ücreti olarak gaze- Gürültü ile mücadele Belediye yeniden bazı kararlar verdi Şehirde gürültü ile mücadele için alınan tedbirlere rağmen son zaman- larda gürültülerin eksik olmaması Üzerine belediye yeniden tedkikat yap- tırmış vebaşlıca üç mühim âmil gör- müştür: Tramvayların çan çalması, seyyar satıcıların bağırmaları ve arâr balar, tramvayların önlerine çıkan yol” cuları çiğnememek için sık sık çan çaldıkları anlaşıldığından -Karaköy köprüsünde olduğu gibi- şehrin diğer mıntakalarında da çivili mıntakalar tesis edildiği takdirde yayaların bu mıntakalardan geçecekleri ve tramvay» Jarın çan çalmıyacakları için bu gü- rültünün kendiliğinden halledileceği kanaati vardır, Seyyar satıcıların gürültü yapma maları için esnaf eemiyetlerine kat'i tebligat yapılmıştır, Belediye emre muhalif olarak bağırıp çağıran esnaf- tan para cezası almakta devam edece- gi gibi, esnaf cemiyetleri de ayrıca nak- di cezalar alacaktır, Arabaların çıkardıkları gürültüye gelince: Belediye, araba tekerleklerinin lâstiksiz olması yüzünden gürültü ol- duğunu göz önüne almış ve beherhe- hal bütün araba tekerleklerine lâstik konmasına prensip bakımından karar vermiştir. Bunun için bir talimatname yapılacaktır. Talimatnamede tasrih edilecek mühletten sonra lâstiksiz ara- balar çalıştırılmıyacaktır. Bu arada belediye ilk önce çöpçü arabalarının tekerleklerine lâstik taktıracaktır. İş Bankası önünün asfaltlan- masına başlanıyor Şehrin beliibaşlı yokuşlarına asfalt döşeneceğini önce yazmıştık. Bu ka- rarın en kısa zamanda tatbikine ge- çilmesi lüzumlu görüldüğünden Be- lediye lâzımgelen hazırlıkları ikmal etmiştir. Fakat yokuşlarda işe başlanmadan evvel bir tecrübe yapılması muvafık görülmüştür. Tecrübe İş bankası önünde yapılacak ve bir hafta kadar devam edecektir. Şehrin yokuşları bu tecrübeden elde edilecek neticeye gö- re asfaltlanacaktır. Çifte telli oynamak istemiş Düğün evini altüst eden biri yakalandı Vasil adında biri'dün gece sarhoş ol- duktan sonra Feriköyünde eski tank dıklarından Etemin, oğlu için evinde tertip ettiği sünnet düğününe gitmiş- tir. Ev sahibi Etem, misafirini bahçeye oturtmuş fakat Vasil: — Ben eve girerek diğer seyircilerin arasında çiftetelli oynıyacağım... Diye içeriye hücum etmeğe kalkış- Miş ve gürültü çıkarmıştır. Ev sahibi- de polise haber vermiştir. Düğün evi- he gelen polisler Vasili oda içinde be- ğıra çağıra çiftetelli oynarken yaka- lamışlardır. Vasil bu defa da polislere Sövmeğe ve döğmeğe kalkışmıştır. Vasil zorlukla yakalanmış ve dün adliyeye verilmiştir. Asliye dördüncü ceza mahkemesinde yapılan muhake- me neticesinde polislere (o sövmek ve dövmek suçları sabit olduğundan üç Ay yirmi bir gün hapsine karar veril miştir. Çocuklardan tifo şahadet- namesi istenecekmiş Maarif müdürlüğü tarafından mek- sında olduğu gibi mekteplere devam edecek talebeden tifo aşısı şehadetna- mesi İstenmesini bildirmiştir. Aşı olmı- yanlar altı ay içinde mekteplerde aşı- Janacaklardır. Henüz aşılanmıyanla. rın aşılanmaları pek yerindedir. An- cak bu sene şehirde açılan aşı İstas- yonlarına müracaat eden binlerce halk sadece aşılanmış, hiç kimsenin eline bir şehadetname verilmemişti. Binaen- aleyh mektep idarelerinin çocuklardan tifo şehadetnamesi istemeleri doğru <a EA 1997 AKŞAM Sahife Başbakan Izmirde mühim tedkiklerde bulundu Seyahat, mühim birçok işlerin başarılması Başbakan İsmet İnönü İzmir valisi Başbakan İsmet İnönünün İzmiri ş6- reflendirmesinden büyük bir sevinç içindedir. Fuar münasebetile iktisa- di bir bayram yaşıyan İzmir; enerji kaynağı, Başbakana kavuşmakla bü- yük bir emeline daha nall olmuştur. Başbakanımız, İzmirde kaldıkları dört beş gün zarfında vilâyetin ve şehrin bir çok dert ve ibtiyaçlarile yakından alâkadar olmuş, yapılması lâzım gelen mühim işler hakkında lâ- zım gelenlere emir ve direktifler ver- miştir, Başbakanımızın İzmir tedkik 58- yahatleri yalnız İzmir enternasyonal fuarını ziyaret maksadile yapılmış bir seyahat değildir. İsmet İnönü bu münasebetle bilhassa iktisadi işleri- miz, vilâyet ve Ege mıntakasının mahsul vaziyeti, ileride daha iyi randıman almak için alınması lâzım gelen tedbirler üzerinde mühim ted- kikler yapmaktadır. Geçen yıl, İzmir ve Manisa vilâyet- leri müstahsilleri fazla pamuk is- tihsal edebilmek için Akala pamuk tohumu almak hususunda istical ve fazla ısrar göstermişlerdi. Bu ısrar neticesi olarak iki vilâyet müstahsil- lerine tonlarla Akala pamuk tohumu tevzi edilmiş ve ekilen bu tohumlar- dan Çok iyi neticeler alınmıştır. Fa- kat elde edilen netice, beklenen neti- ce değildir. Çünkü bu yıl kuraklık yüzünden bazı yerlerde müstahsiller, pamuk tarlalarını sulayamadıkların- dan ekilen tohumlardan bir kısmı, neşvü nüma bulamamış, toprak al- tında kalmıştır. Aneak bu mikdar, ekilen pamuk tohumuna nazaran yüzde 20 yi geçmemektedir. Müstahsilin, bizzat çalıştığı, sula- Gatalcada yangın Istanbul itfaiyesi ateşi söndürdü, 2 ev tamamen 1 ev kısmen yandı Dün saat 10,55 te Çatalcada yan- gın çıkmıştır. Keyfiyet derhal yıldırım telgrafile İstanbu! itfaiyesine bildiril- miş ve itfaiye Çataleaya giderek yan- gını söndürmüştür. Yangın çarşı içinde B. Malike aid "75 numaralı iki katlı evden çıkmıştır. Gerek bu ev, gerekse bitişiğindeki B. Malikin hemşiresi bayan Gülizara aid iki katı evler tamamen, bu €vlerin karşı sırasında bulunan B. Abdi Hüseyine ald 16 Nolı tek kat li ev de kısmen yandıktan sonra ateş söndürülmüştür. Yangının, B. Malikin evinde yakılan bir mangaldan sıçrıyan kıvılcımların evin alt katındaki 500 balye otları tu- tuşturmasından çıktığı anlaşılmıştır. Tahkikata devan ediliyor. Arabacının ceketini çalıp kaçarken yakalandı Cemal adında biri dün sabah Ak- saray caddesinden geçerken yol kena- rmda duran Hasanın arabasına soku- Tarak arabacınnı ceketini çalmış, fa- kat kaçarken yakalanmıştır, Cemil dün Sultanahmed üçüncü sulh ceza mahke- mesinde muhakeme edilmiş ve suçu sabit olduğundan yirmi gün hapsine karar verilmiştir. noktasından İzmir için çok istifadeli oldu ve belediyereisi ile görüşüyor dığı tarlalarda pamuk mahsulü çok bereketli olmuştur. Ege pamuk müş- tahsillerinin isticali, ideal olmamak- la beraber iyi netice vermiştir, deni- yor. Bu yıl tülün ve zeytin rekolteleri- nin vaziyeti Başbakanımızı çok mem- nun elmiştir. Bu mahsuller, çok ne- fstir, Tütün, ekilen mikdara naza ran rekoltede mühim bir İazinlık temin etmemekle beraber zeytin, şim- diye kadarki rekoltelerde görülme- miş derecededir. Başbakanımız, Ege mıntakasının mühim ihraç mahsullerinden olan üzüm, incir vaziyeti ve bunların sü tışları Üzerinde de ehemmiyetle dun muştur. Üzüm rekoltesi, bu yıl az olmakla beraber mahsul nelis ve güzeldir. Üzüm fiatleri, şayanı memnuniyet de- recede yüksektir. İncir satış fiatleri de müstahsili memnun edecek yük- sekliktedir. Başbakanımız, bütün museleler üzerinde alâkadarlardan malümat al- muş, bilhassa hububat istihsalâtının yüksek olmasından çok memnun kai- mıştır. İsmet İnönü; İzmir deniz banyola- rı, İnciraltı ve Çeşme plâjları, Ağa- memnun ilıcasında yapılacak mo- dem tesisat, şehrin eğlence yerleri, yangın sahasının imarı, Çandarlı plâ- ji ve sair işler üzerinde tedkiklerde bulunmuş, Birinci Kordon ile yangın sahasında yeni yapılan modem İn“ şaatı gözden geçirmiştir. Başbakanımızın İzmir tedkik se yahatleri, mühim bir çok işlerin ba- şarılması noktasından da İzmir vilâ- yeli için fevkalâde istifadeli ol muştur. z Bir kaza Bir jandarma tüfeğini boşaltırken arkadaşını yaraladı Evvelki gün öğle üzeri tevkifhanede jandarma Rizeli Halim ile diğer jandar. ma Hüseyin nöbet değiştirdikleri sıra- da bunlardan Hüseyin tüfeğini boşalt- mak isterken silâh kazaen patlamış ve çıkan kurşun karşısındaki jandar- ma Halimin kasığına saplanmıştır. Yaralı jandarma derhal tedavi allı- na alınmış ve kaza etrafında tahkika- ta girişilmiştir. Müddetümumi muavin- lerinden B. Hikmet Sönel dün akşama, kadar tevkifhanede bu tahkikatla meşgul olmuştur. Jandarma Hüseyin silâhın kazaen patladığını söylediği gi- bi yaralanan jandarma Halim de Hü- seyinle aralarında geçmiş hiç bir me- sele olmadığını ve Hüseyinin bu işi kasden yapmadığını söylemiştir. Tah- kikat ikmal edildikten sonra Jandarma Hüseyin adliyeye verilecektir. Zonguldakta neşeli günler Zonguldak 6 — Zafer bayramı ve havacılık haftası münasebetile bura" da birçok eğlenceler, yarışlar tertip edilmiştir. Dün şehirden 40 otomobil- le Zonguldak - Devrek yolu üzerinde 25 inel kilometrede çamlık mevkiine gidilmiştir. Burada köylerden gelen bsikın da iştirakile eğlenceler tertip edilmiştir. il a İn sail om kk izi