17 Kasım 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Kasım 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

“ nuniyeti mucij Ankara 16 (A.A.) — Hastalığı dola» | Bahife 2 İbnissuud,mukaddescihad ilânıtehdidinde bulunuyor Safed dağlarında Ingiliz askerleri bir Arap çetesile şiddetli bir müsademe yaptılar Berlin 16 (Akşam) — İbnissuud, Filistinin taksiminde ısrar edildiği tak- dirde Suudilerin &ihadâ in edeceklerini İngiltereye bildirmiştir. Kudüs 16 — Üç İngiliz bölüğü, tayyare ve polis kuvvetlerinin yardımile, Aarâmağa çıktıkları bir arap çetesini Safed ivürındaki dağlarda yakalıyarak şiddetli bir müsademeye tutuşmuştur. Bu müsademe neticesinde, üç çeteci öl- dürülmüş, bir İngiliz askeri de yaralanmıştır. İngiliz makamati, terorizmi kökünden kazımak için gerek arap, gerek musevi tedhişçilere Karşı şiddetle hereket edeceklerin! resmen ilân eylemişlerdir. Adenin şimalinde Ingilizlerle Araplar arasında çarpışma Temps gazetesinin Roma mühabi- | etmiştir. Aşiretler, Filistin hadiseleri- Tİ bildiriyor: Halyan gazeteleri, Hadramutla, ye- Bi Adenin şimalinde uçsuz bucaksız yarı çölde İngilizlerle Arap aşiretleri arasında hakiki bir harp hali mevcud olduğuna dair birçok telgraflar neş- rediyorlar. Adendeki İngiliz makam- arı, geçen seneye kadar fiilen müsta- Mil olan bu mıntakanın bir kısmını iş- gal etmişlerdir. Siyasi bir vazife ie memur olan bir İngiliz zabitinin ara- basına kurşun atıldığı için derhal tenkil hareketine başlanmıştır. Ade- min şimal ve şimali şarkisindeki bü- tün mıntaka İngiliz heva kuvvetleri tarafından şiddetle Obombardıman edilmiştir. Bu Haline geçen şubatta cereyan B, Menemencioğluna ameliyat yapıldı Hastanın sihhi ahvali mem- haldedir yısile Beyruttan Ankaraya avdet et- miş olan Hariciye siyasi müsteşarı B. Numaşı Menemencioğluna profesör nis- sen tarafmdan bugün Nümune hasta- nesinde bir ameliyat yapılmığtır. Ha- raretinin 38.6 ve nabzının 100 olma- #ma rağmen hastanım ahvali sıhhiye- si memnuniyeti mucib bir haldedir. B. Numan Meriemeneioğlu, ameliyat- tan sonra otomobille evine getmiştir. Tütün satışları hararetli Ankara VI (Telefonla) — Şehrimi- 26 gelen malümata göre tülün piya- salarının salışı hararetle devam edi- yar. 37 milyon kilo olan bu yılın re- koltesinden piyasanın açılmasından beri 2,5 milyon kilo satılmıştır. Bu- günkü satışlar daba”ziyade kalitesi düşük engin tütünler üzerinde ol- maktadır. Kumpanyalar, tütün limited şirke- ti, inhisarlar idaresi bütün merkez- lerde mübaydaya devam evam ediyorlar, Hariciye Vekili Dün öğleden sonra bazı ziyaretler kabul etti Dişlerini tedavi Gitirmek üzere dün sabah şehrimize geldiğini yazdığımız Hariciye Vekili B. Tevfik Rüştü Aras Perapalas oteline misafir olmuştur. 'B. Tevfik Rüştü Aras, dün öğleye ka- sonra hususi ziyaretler kabul etmiş- tir, ! ne kadar inkıyad etmişler, Sonra ayaklanarak müstevliye karşı cihad ilân etmişlerdir. Bu hareket, Adende- ki aşiretlere kadar sirayet etmiştir. Bu haberleri neşreden Tribuna ga- zetesi, «İngiliz makamlarının bu has şin hareketi, İtalyan imparatorluğu» nun Bahrıahmer ve“Bahrımuhitihin- di sahillerine dayanmasından ve İtal- yanın Arap devletlerine karşı takib ettiği dostane siyasetten doğan kör- kuların bir neticesi olduğunu: ya- ziyor. İtalyan gazetelerine göre; İngilte- re, Arabistan sahillerinde, Perim ada» sı karşısında kâin ve 400 metreden Babülmendeb boğazına hâkim olan Şeyh Sald mıntakasını, başka bir dev- letin işgal etmesinden korkmaktadır. Bronz 10 ve 25 kuruşlukların teptili Bu paralar, bir sene uu " müddetle kabul ve tebdil edilecek Ankara 16 (Akşam) — Bronz 10 ve 25 kuruşlukların bu ayın sonundan iti- baren piyasadan kaldırılacağını bil dirmiştim. Halkın, şimdiden ellerin- deki 10 ve 25 kuruşlukları değiştir. mek için banka gişelerine vâki olan tehacümünü ve gazetelerin nazarı dikkate alan vekâlet, vaziyeti tavzihe lüzum görmüş ve telişa ma- hal olmadığını tebliğ etmiştir. Bronz 10 ve 25 kuruşluklar 1 kâ- nunuevvelden itibaren bir sene müd- detle Cumhuriyet Merkez ve Ziraat bankalarile omalsandıkları tarafın- dan kabul edilerek değiştirilecektir. Anahtarları bankalarda olân kum- bara sahiplerinin tasarrufları ara- sında bulunan bu paraları değiştir- mek için bankalara tehscüm etmele- rine lüzum yoktur. Zira bu kumba- raların içinde çıkacak bronz 10 ve 25 kuruşluklar bir sene içinde kendi kıymetlerile tasarruf erbabının he- sabına kaydedileceklerdir.. Givi narhı kalktı Yarından itibaren çivi fiatleri serbes olacak Ankara 17 (Telefonla) — Endüs- triyel mamulâtın maliyet ve satış fiatlerinin kontrol ve tespiti hakkın- daki kanuna tevfikan çivi ve çivi te- linin de toptan satış fiatleri İktisad bakanlığınca evvelce tespit ve ilân aka Bunların” ham madde fiatlerinin son zamanlarda dalmi te- Tataresko, yeni | kabineyi" | mevvüç ve tahavrüller göstererek tes- Yugosla' m bm vaz Roma 11 (Akşam) — Yeni Yu- -goslav elçisi #timadnamesini İtalya e ri ai Habeşistanın ilhakı. | pit edilen toptan satış fiatinin bile dunüne indiği görüldüğünden çivi ve çivi teli narhı 18/11/937 tarihin- den itibaren kaldırılmış ve bu mad- delerin şimdilik yalnız gümrük res- mi himayesinde satılması kâfi gö Tülmüştür. Fındık fiatleri yükseldi Ankara 17 (Telefonla) — Almanya kontrol dairesi fındıklarımızın yüz ki- | GÜNÜN HADİSELERİ Bir İngiliz gazetesinin hezeyanı Franklin Bouillon'un vefatı münasebe- İ tile Daliy Teleğrap'ia yazıları bir maka- | tev 1ede müteveffanın lirken deniliyor ki: «1931 de B. Brland tekrar iktiğar mev- hayatından bahsedi- kine geldikten sonra Ankara türklerile daha sulhperverane bir anlaşma yapıl- masma karar verdiği zaman bu müşkül vazifeyi R. Bouillan'a havale etti. Yunan milletinin talih ve öâkibetinin taayyün etmek üzere olduğu bir zaman- da hulunuluyordu. İngiliz ve Fransız hü- kümetlerinin hiç olmazsa Yakın Şarktaki hıristiyanları korumak için olsun müşte- reken hareket etmeleri lâzım geliyordu. Fakat Franklin Boulilen pılısını pırtısımı toplıyarak türklere gitti ve bilfiil arka- mızdan çulışarak Ankara muahedesini vücude getirdi Daily Telegraph, muhafazakâr bir” İn- giliz gazetesidir. İngilterede muhafaza- kârlar hüâikmdir ve “Türkiye ile İngiltere- YI dost biliyoruz. Gerçi o.diyarda matbuat hürriyeti var amma, biz de hür olan kalemlerimizi iki devlet ve millet arasını açmayıp yakım- laştıracak şekilde İdare ediyoruz. Aşni tarzda mukubele beklerdik. Başka, dinden olanlara «gâvur» deme- Yİ biz unutmüşken bir Londra gâzetesi- min yukarıki tarz düşünüşüne şaşıyoruz. Bütün dünyada milletler birbirine gir- diği şu sırada Türkler ve Yunanhlar gıp- İs edilecek, örnek olacak en mükemmel bir dostlukla geçiniyorlar. İngiliz muha- fazakârları niçin bu hayırlı neticeyi ya- ratan İlk adımlardan birini beğenmiyor- lar? Bizi ne vaziyette görmek istiyor- ciddiyetine dık. Hoş, bir çok yeni misaller, İngiliz eiddiyetini bütün dünyada bre bir hale sokmuştur 2 Odu Denize dökülen balıklar Bunlardan balık unu ve balık yağı çıkarılması için Istanbulda tesisat vücude getirilecek Ankara 16 (Telefon) — İstanbul, Marmara adası, Erdek, Bandırma $2- hillerinde bir tedkik seyahati yaptık- tan sonra buraya dönen İktisad ve- kâleti deniz mahsulleri müdürü dok- tor B. Kemal raporunu hazırlamış ve Vekâlete vermiştir. Raporda, İstanbulda fazla istih- salden dolayı denize dökülecek balık- lardan balık unu ve balık yağı çıka- rılması için İstanbulda tesisat yapıl- ması ve bugün çok karışık bir halde bulunan İstanbul balıkhanesinde alış ve verişin İntizama soklması için alınması icab eren teklifler bulun- maktadır. Emniyet teşkilâtı mensup- larına verilecek cezalar Meriyete giren nizamna- mede kıdemden tenzil ve meslektenihraç cezaları var Ankara 16 (Tel (Telefon) — Polis mes- leğine giriş ve poliste terfi esasları- nı gösteren nizamname ile emniyet teşkilâtı mensuplarına verilecek in- zibati cezalara dair nizamname Ve killer heyetince tasdik edilerek bu- günden itibaren meriyete konmuş- tur. « Emniyet teşkilâtı mensuplarına ve- | rilecek inzibati cezalara dair nizam- nameye göre; iş sahiplerine, halka, meslek arkadaşlarına ve madununa fena muamele edenlerin üç günlük maaşı kesilecektir. Âmir ve mafevk- lerinin muamele ve icraatı aleyhinde söz söyliyenlerle vazile esnasında âmir ve memurlarına yalan söyliyenlerin kıdemleri tenzil edilecektir, Umumi kadınlarla irtibat veya mü- nasebat tesis edenlerle, ecnebilerle evlenenler veya nikâhsız olarak yaşı- yanlar, mezun olsun veya olmasın üniforma ile umuma mahsus yerlerde içki içenler meslekten ihraç cezası- le tecziye olunacaklardır. B. Ibrahim Atıf Ziraat Vekâ- leti müfettişliğine tayin edildi Ankara 16 (Telefon) — Halkalı zi- raat mektebi muallimlernden İbra Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler (Çin - Japon ihtilâfı Millet- 17 Teşrinisani 1937 ler cemiyetine veriliyor Çin meselesini tedkike memur 23 ler komi- tesinin içtimaa davet edilmesi bekleniyor Cenevre 16 (A.A.) — Brüksel kon- feransının bazı mahafilinde Japon dosyasının Milletler Cemiyetine tev- dü lâzimgeldiği hakkındaki mütalâ- aya Cenevre mahafili de iştirak et- mektedir. Müşterek bir harekette bu- Tunmak üzere önümüzdeki pazartesi- ye yapılacak toplantıya da böyle bir mâna verilmektedir. £ Binaenaleyh Brüksel konferansının tazammun et- tiği şekilde Uzak Şark meselesini ted- kike memur 23 ler Komitesinin içti- maa daveti beklenilmektedir. Esasen İ daha evvel toplanması mukarrer bu- İ Tanan bu komite münhasıran Brük- seldeki siyasi hareketi işkâl etmemek için toplanmamıştı. Diğer taraftan mezkür komitenin Çin murahhasının talebi üzerine de her vakit içlimaa davet olunabileceği kaydolunmaktadır. Japonlar Çin ordusunu takib ediyorlar Sulh şartları hakkında çıkan haberlerin doğru olmadığı bildiriliyor Tokio 16 (A.A.) — Tebliğ: Şanghay- da Japon kıtdatı, büyük bir kısmı Kunshansoochow - Wushi demiryolu boyunca ve diğer kısmı Tatsang - Chanshu boyunca ricat etmekte bulu- nan Çin ordusunu hiç durmaksızın takib etmektedir. IM ikinciteşrin akşamı, mütemadiyen ilerilemekte olan Japon kıtaatı, evve- lâ Chilangehon'dan başlıyarak 'Tat- sang'ın 6 kilometre garbinde kâin bir noktadan geçen ve nihayet Kuns- han'da nihayet bulan hattı geçmiş bulunuyorlardı. Kunshan, 15 ikinei teşrinde saba- hın altısına doğru Japonlar tarafın- dan işgal edilmiş ve Japonlar ayni günde Soochow'un 30 kilometre ce- nubunda kâin Pingwanchen'i işgale muvaffak olmuşlardır. Hangchow körfezinde karaya çıka- rılmış olan Japon ordusu, 15 ikinci Havas muhabiri niçin Almanyadan koğuldu Tebidin sebebi, Nazilik aleyhinde devamlı neşriyat yapmaktır Berlin 16 — Alman hükümeti, 'Ti- . mes muhabiri Norman Ebbuttan son- ra Berlindeki Havas ajansı muhabiri Paul Ravoux'ya üç gün zarfında Al- manyâdan çıkıp gitmesini emrelmiş- tir. Bu hususta neşredilen resmi teb- Niğde, Berlindeki Havas ajansı muha- birinin dalma mağyonal sosyalizme karşı fena haberler vermekle temayüz ettiğini ve Almanya ile Fransa &ra- sındaki gazetecilik münasebetlerini bozduğunu ve ahiren kılâi hümma hakkında verdiği bir haberde bu hâs- talığın dört senelik plânn tatbiki neticesi olduğunu işaa ettiği yazıi- maktadır, Tebliğe göre, kılâi hümma mayıs Ayında Afrikadan Fransaya girmiş ve Alsas tarikile Almanyaya geçmiştir. Alman gazeteleri, bu teb'id haberi- ni büyük serlevhalarla yazarak Ak manyanın Fransa ile iyi münasebat idame etmek istediğini ve Havas mu- habirinin bu iyi münasebetlere bir . engel teşkil etiğini yazıyorlar ve Fransanın alınan bu tedbiri tasvib et- mesi lâzım geldiğini ini söylüyorlar. Ispanya harbi Bir Ingiliz vap tayyareler bomb. attılar Barselon 1T İT (A.A) — Dün İbiza ile Alicanta arasında, İngiliz Gardium vapurunun asi tayyareler tarafından bombardıman edildiği söylenmektedir. Âsi İspanyada İngiliz mümessili San Sebastien 17 (A.A.) — manka makamları nezdindeki İng liz baş ajanlığına sabık Moskova ll dün teşrİnde Soochow'un cenubunda 60 kilometre mesafede küin Kashan'ın garp mıniakasına, vasıl olmuştur. Sulh şartları doğru değil Paris 16 — Domel ajansına güre, Japon Hariciye Nezareti mümessili, | Japonyanın sulh şartları hakkında- ki haberleri katiyetle tekzib ediyor. Hariciye Nezareti mümessili, Ja- ponyanın Paris sefaretinden dün alı- nan râporda 12 teşrinisani tarihinde Havas ajansı tarafından bu mesele hakkında verilmiş olan bir telgrafın Fransız gazeteleri tarafından iktibas edildiğini bildiriyordu. Japon Harici- ye Nezareti mümessili, bu şartların mevsimsiz olduğunu katiyetle beyan ediyor. Havas ajansı, mevzuubahis sulh Şartlarının, malümattar bazı mahfil lerin mütalâası olarak verildiğini tavzih ediyor, Belçika kralı Leopold Londrada Istasyonda kral Jorj tarafından karşılandı Londra 16 — Belçika kralı, Victorin istasyonuna saat 15 de varmış, İn- giliz kralı Georges ile Başvekil Chüm- berlain ve diğer askeri ve mülki yük- sek zevat tarafından karşılanmıştır. İki kral süslenmiş bulunan istas- yonu, saltanat arabasile terk et- mişler ve halkın alkışları arasında Buckingham sarayına gitmişlerdir. İngiliz kralı ve kraliçesi, akşam Buckingham, sarayında Belçika kralı şerefine bir ziyafet vermişlerdir. B. Eden hasta Londra 16 (A.A) — Hasta bulu- nan B. Eden Lord Hualifax ile gürüş- tükten sonra, doktorların tavsiyesi üzerine evine dönmüş ve yatağa yat- mıştır. Bu sebepten dolayı, kral Leo- poldun Londraya gelişinde Vietorin istasyonunda bulunamadığı gibi ak- şam saraydaki ziyafete de iştirak ede- memiştir. Belgrada kar yağdı Belgrad 16 (A.A.) — Dün Belgrad- da mevsimin ilk karı yağmıştır. Hara ret derecesi sıfırdır. Japonya Dokuzlar paktından çekiliyor Japon mebuslarından bir çoğu paktırı feshini istiyorlar Tokyo 17 (A.A.) — Parlemento âza- sının ekseriyetini teşkil eden mebus- lardan büyük bir gurup, ehemmiyedi bir karar sureti kabul etmiştir. Bu karar sureti, yabancı devletlerin Çin - Japon anlaşmazlığına her türlü karışmaları ihtimalinin önüne geğ- mek üzere, derhal dokuz devlet pak- tının mefsuh addedilmesini hükümet-