24 Kasım 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

24 Kasım 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

“Anadoluda sulama işi ŞAM Anadolu 12 mıntakaya ayrıldı, büyük bir çalışma var "Anadolunun bazi kısımlarında ya- gın kuraklıktan sıkıntı çekilir. Vaktin- de yağmur yağmazsa mahsul bozul- mak tehlikesine maruz kalır. Anado- Tuda su yok değildir. Fakat bunlar ya toprağın altındadır, yahud dağın yar macından köyü ve tarlayı basmak için fırsat beklemektedir, Bu: suları istifa- deli bir hale getirmek ve kanallar va- sıtasile nehir sularından istifade et- mek düşünülmüş, hükümet bunun için esaslı bir program hazırlamıştır. Hükümet, Anadoluyu 10 mıntakaya ayırmış, buralarda yapılacak işleri ka- rarlaştırmıştır. Bu işler için 4,300,000 lira sarfedilecektir, barajlar yapılacak, sondaj icresile “u çıkması imkânları temin edilecektir. Yapılacak işler ve fenni şartnamele- rip “hazırlanması için mütehassıslar- dan mürekep bir komisyon kurulmuş» tur. 10 mıntaka şudur: 1 : Susğırlık Bu mıntakadâ 185 bin hektar geniş- liğinde Susğırlık su havzası üzerinde çalışılmaktadır. Simavdan gelen Sus- gırlık deresinin, Manyastan gelen Ka- Tadere, M. Kemalpaşa deresi ve Bur- sa ovasından gelen Nilüfer çayından mürekkeb olmak üzere dört iş mevzuu yardır. Bursa ovası Islahının umumi bat- tı, Uludağdan çıkarak ovaya yayı lan birçok taşkın derelerin ovaya Za Tar vermiyecek hale konulmasıdır. Bü- tün bu dereler Uludağın şimal yamaç- larındaki boğazı terkederek ovaya ya» « yıldıkları zaman sürükledikleri rüsup- Jar ile büyük mahrutlar teşkil etmiş- tir. Bu mahrutlar, birbirine müvazi olduğundan çimaldeki dağ yaması na sıkışarak büyük bataklıklar mey- dana getirmiştir. Bu sebeplen ıslah işlerinde ilk düşünülen şey bu dere- lerin taşan sularını kolaylıkla akıta- Tak balaklıkları kurutmak gayesi ol muştur. Bütün derelerin rejimi tan- zim ve sonra ovanın sulama işlerini tertib etmek üzere hazırlanan ıslah Projesinin büyük bir kısmı bitirilmiş» tir. Bu mınlakada ıslah ve tanzim edi- len çaylar Nilüfer çayı, Gökdere ve Birçok yerlerd2 * Kaplıkaya, Deliçay, Aksu, Narlıdere- dir. 2 : Bakırçayı Bu şubenin altınci ve yedinci kı- sımları, Bakır çayının ıslahı için man- saptan itibaren Soma boğazına kadar olan kısmın ârzani maktaları alınmış ve bu suretle ön proje ve keşif evra- kının tanzimine başlanmış bulunmak» tadır. 'Bu faaliyet mevsiminde ilk hazırlık» Jar bitirilmiş olacaktır. GÖNÜL HINCI Yazan: Perihan Parla Anadoluda muhtelif sulama 3 : Gediz Bu şubenin sekizinci kısmı, iddihar vazifesini görecek olan Marmara gö- üne Gedizin taşkın sularını vermek için lâzım olan Adolç'dan Marmara gölüne kadar uzanan kanâlın zemin üzerindeki mesahâ ameliyeleri ile göl önündeki tesislerin keşif evrakı ha- zırlanmıştır. Dokuz ve onuncu kısım- larda ise Menemen ovasının sulanma- 8 için yapılacak olun Emirâlemdeki regülâtör mahallinin plankotesi ile bu mahalde boğazın arzani maktalarını bitirerek buradan itibaren ovayı sula yacak olan ikinci derecedeki kanal ye- çeğinin avanprojesi bitirilmiş bulun- maktadır, 4 : Büyük ve küçük Mendires 'Bu şubenin on üçüncü kısmı küçük Menderesin Bayındırlık Bakanlığın- ca tasdik edilmiş olan projeler dahi- linde İnşaatı devam etmekte olup ka- nal Kazılması işi bitirilerek bu sene Cellâd gölünün boşaltılması muvaffa- kıyetle başarılmış olâcaktır. On dördüncü .kısım ise, Çine çayl üzerinde yapılacak olan baraj mahsl- Tinin tafsilâtlı plânını bitirerek Koçar- Nı ovasının sulanması İçin açılacak ka- nal geçeğinin tayini işleriyle uğraşıl- maktadır. On beşinci kısım Çal'da baraj inşa- sına müsaid görülen üç mahallin plân- lariyle profillerini ve buralarda ya- pilacak barajların muhtelif irtifalara göre tutabilecekleri su miktarlarına “aid etüdü bitirmiştir. Bu etüd netice- sinde gayet dar bir boğazda yapılacak bir barajın 250 milyon metre kübe ka- dar suyu tütabileceği anlaşılmıştır. Sarayköy ovasının sulanması için lâ- zımgelen kanal geçeğinin ; tesbiti ile uğraşmaktadır. 5 On altıncı kısım, Çinede yapılacak baraj dolayısiyle su altında kalacak srazinin plânının ve baraj irtifanın tes- Tefrika No, 12 Kendi kendime düşünüyordum: — Saadetin para ile kaim olmâdı- ğını bu mesud çift bana bir kere daha hatırlattı. Emel, hâlâ üç sene evvel yaptırdığı esvapların giyiyor. Fakat öyle müsterih ve memnun bir hali var ki ben onun yanında vitrinlerdeki şık ve süslü mankenler kadar cansız ve manasız kalıyorum. Gönlüm bomboş! Ruhum kapkara! Zorla uyumağa çalışıyorum... Ertesi gün Emelin ufak tefek işleri- ne yardım ederek vakit geçirdim. Akşam üzeri Vecdi gülerek geldi: — Müjde Banu hanım! Size bir Amerikan şirketinde şimdilik yetmiş lira ücretle bir vazife bulundu. Yal- nuz, yarın sabah elelüsul bir imtihana tâbi tutacaklar ve derhal işe başlıya- caksınız. Utanmasam sevincimden ağlıya- caktun. O gece ilk defa iştiha ile yemek ye- dim ve rahat bir uyku uyudum. Artık o çirkin vaziyetlerden kurtuluyordum, Kimse bana fena nazarla bakanıyacak, güpbeli gözler beni “Sinirlendirmiye- | | cekti. Hepsinden iyisi tamamile hür- riyetimo kavuşacaktım. Kanaatkâr basit bir hayat sürecektim, fakat gön- Tüm rahat olacaktı; kimsenin tahak- kümü, istibdadı altında yaşamıyacak- tım... Beş sene, bu cehennem âzabına ben- ziyen hayata neden tahammül etmiş- tim? Enisi seviyor miydim? Yakın zamanlara kadar bütün mev- cudiyetimle ona bağlı olduğumu dü- eğdiren yegâne kuvvet sevgiydi! Artık ne olursa olsun ondan büsbü- tün uzaklaşmağa ve tamamile unut- mağa karar vermiştim. Bunda İz- zeti nefsim galebe çalacak,” bütün irade ve hürriyetime sahib olarak ya- şıyacak, mesud olacaktım... Ertesi sabah kahvaltı ediyorduk. Kapının zili *yavaşça çalındı. Emel kalktı; kapıyı açınca hayretle gerile- NE Buyrun efendim.. hoş geldiniz! diyebildi. pa çay fincanından kaldırmış» Bir anda Enisle gözgöze geldik! mmtakalarmı gösterir harita biline yarıyacak olan nivelmanları yapmakla uğraşmaktadır, Bu işlerin bitirilmesinden sonra bu kısım Yenipazar ovasının sulanması» na ald etüdlere başlıyacaktır. Aydından geçen Tabakhane deresi- nin meydana getirdiği büyük bataklı- ğın kurutulmasına aid proje ve keşif evrakı da hazırlanmış ve eksiltmeye konulmuştur. Bu şubenin bölgesinde bulunan Hor- sunlu sulama kanalı inşaatı ihale edil- miş, küçük Menderesteki regülâtör in- şaatı"eksiltmeye çıkarılmış bulunmak» tadır. > 5 : Malatya Genişliği 35,000 hektar olan Akçe- dağ ovasının bu yıl 15,000 hektarının sulanması için genişlet karar- Jaşan Sultansuyu arkının uzunluğu 50 kilometredir. Suyun kabartılacağı ye- re bir regülâtör inşa edilecektir. Sürgü suyundan da faydalanmak için 14 ki- lometre uzunluğunda bir kanal yâpıl- Malatya'ovasının sulanması işi Üze- rinde çalışmalara faaliyetle devam ©- dilmektedir. 20,000 hektar araziyi su- layacak olan ana kanalla regülâtör projeleri hazirlanmıştır. Ayrı bir kı- sım Sürgü suyuna aidigeçek ile uğ- raşmaktadır, Su işleri müşaviri tara- fından verilen direktif işinde şube infi- hendisliğince hazırlanmış olan Derme regülâtörü, merkezce tetkik edilmek- tedir, 6: Adana Bu şubenin bir kısmı, Seyhan sağ sahili sulama kanalının arazi üzerin- deki mesahalarını bitirmiştir. Projeler hazırdır. Seyhan sağ ve sol sahilinde mevcud sedlerin genişletilmesi, yük- seltilmesi ve kısmen yeni sedler yap- ması işlerine aid arazi üzerindeki ölç- meleri bitirefek projeleri hazırlamış- fır. Bunlardan Sağ ve'sol sahil ana Halecandan titremeğe başlamıştım.., : İlk konuşan o oldu: — Büyük teyzen çok hasta Banu. bu akşamki postaya yetişmemiz lâ- zam., seni derhal görmek istiyor. — Çok mu hasta Enis? Teyzem çok mu hasta? — Maalesef Banu! Artık kendimi unutmuştum: Onun hasta yatağında ıztırab çektiğini dü- şündükçe çıldıracak gibi oluyordum... Biraz sonra Vecdi müsaade istiye- rek vazifesine gitti, Emel de mutfağa girince yalnız kalmıştık: — Benden yiçin kaçtın Banu? dedi. Hiç cevap vermedim... — Üzerinde hiç bir hakkım yok mıydı ki en ufak bir haber vermeğe bile lüzum görmedin? si Sana nereye gittiğimi kim söyle- ? — O gece size gitmiştim. büyük teyzen hastaydı, seni sordum: «Gittiş dedi. evvelâ bir şey söylemek isteme» diler, fakat ben ısrar edince dayana- mayıp her şeyi anlattılar! Enis acı bir istihza ile devam etti; — Galiba o züppe avukat İzmirde... Kim bilir belki bir yerde beraber çalı- şacaksınız!.. — Enis biraz daha mantıklı olmanı mısın? Birdenbire sakinleşmişti; çekinerek ellerimi tuttu; RS lir nalları kazılması ve sınai imalâtı ek- siltmeye konulmuştur. Başka bir kısım, Bedran regülâtör yerine aid plânları alınmış ve Bedran sağ sahili sulama kanalı ile sol sahilin tamamlanmamış sulama kanalı pro- jelerini hazırlamıştır. Bedran suyu üzerine yapılacak regülâtörün projesi merkezce hazırlanmıştır. (Projeleri merkezce tetkik ve tasdik edilmiş olan bu çalışmalar eksiltmeye çıkarılmıştır. 7 : Pınarbaşı Geçen yıl bu bölgede başlanmış olan kanalların kazılmasına, aid işlerin 60- nü alınmaktadır. Bundan büşka ka“ zancık kanalı kazısına aid 12,000 1i- ralık son kısmı müteahhidine ihale edilmiştir. Bu şubenin geri kalan kanal işlerile prizlere ald projeleri bitirilerek inşaata geçilecektir. ; 8 : Samsun Bu şubenin bir kısmı Kaz ovasını sulamak için Tokad çayı üzerinde yar pılacak regülütör mahallinden itiba- ren on beş kilometreden fazla bir kıs- mm plânlarmı bitirmiş bulunmakta dır. Bugün bu kısım, tayin edilen ve uzunluğu kırk kilometreyi . bulacak olan kanal geçeğine aid keşif evra- Kıni hazırlâmıştır. Başka, bir kısım Merzifon oyasını sulayacak olan Tersakan çayının bajş- Jangıcında baraj vazifesini görecek olan Tersakan çayının başlangıcında, baraj vazifesini görecek olan LâdIik gö- Tü ve civarının ve regülâtör mahalli- nin zemin üzerindeki mesahalarile bunlara aid resimleri bitirmek üzere“ dir. Pek yakında bu kısım, Merzi- fon ovasında açılacak sulama kansis larının nereden geçeceklerini tesbite başlıyacaktır. Bundan başka diğer kısımlardan ta- sarruf edilen elemanlarla teşkil edi- Jen bir posta Erbaa ovasının sulanma» sına ald kanal geçeklerile regülâtör mahallini tayin etmekle uğraşmakta dır. Bu şube bölgesinde bulunan Aptal ırmağının yatak değiştirmesi işiyle Hamzalı ve civari bataklığının kuru- tulması işleri ihale edilmiş bulunmak» ram suyu İle sulanmasına aid etüdler bitmiş ve projeler hazırlanmıştır. Bu projelerden Edremid'e kadar olan 78,989 liralık kanal kısmı iki parça oi- mak üzere ihale edilmiştir. İnşaata devam edilmektedir. Diğer parçaların ihalesi, bu kısımlar için verilecek tah- sisat içinde olmak üzere ileride yapıla- caktır, 10: Erzincan Bu şube içinde bulunan sağ sahil bataklığının kurutulması işi 154,901 liraya ihale edilmiştir. Bugün Erzin- candaki posta sol sahil bataklığının haritasını almakla uğraşmaktadır, Er- zincan ovasının sulanması için açıla- cak ana kanala ald erazinin mesaha- ları bitirilmiş ve projelerin hazırlan- masına başlanmıştır. Bundan başka sağ sahil kurutma sahasında yapıla- cak 4 köprünün projeleri yapılmıştır. — Ne söylediğimin farkında değilim Bantı, affet! İki gündür şuurumu kay- betmediğime şükrediyorum.. ne ızti- rab çektim bilemezsin. artık her şeyi unutalım.. mesud olalım... Gene o sinir buhranları gelmişti. çocuk gibi ağlıyor, ayaklarıma kapa- iyor, yalvarıyordu. Nasıl oldu bilmem gönlüm her şeyi affediverdi. İstanbula döndüğümüz zaman ha- kikaten teyzemi çok hasta buldum ve zavallı kadın on gün sonra da büsbü- tün sönüp gitti... — izmirden avdetinizi müteakib ne | gibi hâdisat cereyan etti? — On bir gün sonra teyezm öldü. Bir ay sonra da Enisin annesi gitti. — Annesinin sevdiği bir adamla kaçtığını haber alınca nişanlınız ne yaptı? — Çok üzüldü. Pek çok müteessir oldu ve bir daha annesinin ismini bile anmaktan bizi menetti. / — Siz bu firardan evvelce haberdar mıydınız? — Hayır! Bilâhare öğrendim. — Siz bu hareketi tasvib ettiniz mi? — Hiç şüphesiz! — Ya?! Fakat nişanlınız üzerinde bu hâdise çok fena bir tesir yapmıştı, O annesinden nefret ediyordu? — Herkesin şahsi telâkkileri başka, ve İKİ EL İki eksik İ dum. Çok sıkıntılı PEPYMYSRYI Boşanma davasında garib bir karar Lord, kadının kocasına 3500 İngiliz lirası tazminat verecek! Lord Manton Geçen gün Londrada gürülen bir boşanma davası garib bir kararla ne- ticelenmiştir. Dava eden adam Mister Player isminde birisidir. Karısı Ley- Yanın İngiliz lordlarından Manton ile gayrimeşru münasebetlerde bulundu- ğunu iddia ederek boşanma istiyordu: İngiliz hâkimi meseleyi tetkik ettik- ten sonra Leylanin geçen kânunusa- nide Pariste Lörd Mantonla bir otek de beraber yaşadıkları sâbit oluyor. Bunun üzerine hâkim, Mister Ple- yer sekiz senedenberi «cazibeli karısi< len-mesud-bir hayat geçirmekte iken Lord Mentonun bu Saadeti bozduğu- nu, lordluk unvanile Kadını teshir ederek baştan çıkardığını, bu yüzden Mister Playere ıztırab çektirdiğini ile- ri sürüyor. Neficede lord Manton'un Mister Playere 3500 İngiliz lirası taz- minat vermesi karar bağlanıyor. 2 sene devam eden bu gayrimeşru münase- bet esnasında kadının tekrar kocası na dönmek istemesi, fakat lordun bu- na mâni olması da müşedid sebepler- den sayılıyor. başkadır. O, annesini düşünemiyordu, — Demek siz (aşk) ım her fenalığı yaptırabilecek kadar insanları şuur- suzlaştırdığına inananlardansınız? — Hayır! Hayır! Ben böyle bir şey demek istemedim! VII» — Bir akşam üzeri Enisin geldiğini haber verdiler. Odaya girince onu ar- kası kapıya dönük, pencereden uzak- lara bakıyor, dalgın bir vaziyette bul- olduğunu derhal anlamıştım, Beni görünce bir kelime söylemedi elindeki kâğıdı uzattı. Bu, annesinin gönderdiği mektup- tu: Doktor Kâmilin Karısının vefatı üzerine İstanbula geldiğini ve bun- dan bir ay evvel buluşup görüştükle- rini, nihayet evlenmeğe karar verdik- lerini yazıyor ve bilmediğimiz bir şe- hirde nikâhları olduktan sonra - bek ki de bir daha dönmemek üzere - uzun bir seyahate çıkacaklarını ilâve ede- rek onu mazur görmesini rica, ikimi- ze de saadetler temenni ediyordu. — Bir hafta evvel Boğaziçinde bir akrabasına gidecek diye evden çık- mıştı. Bu netice. kimin aklına gelebi- Jirdi? Meğer ne iğrenç ruhlu bir ka- dınmış! Bir şeyler söylemek, zavallı kadını müdafaa, onu teselli etmek is- tedim.. fakat biliyorum ki böyle za- manlarında her kelimem onu büsbü- tün asabileştirebilirdi.. sustum. (Arkası var) a