13 Aralık 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

13 Aralık 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

i i , PN 13 Kânunucı vvel 1937 a Dün Geceki ve Bu Sabahki Elfaberler B. Stoyadinoviçin Roma seyahatinin neticeleri Belgradda çıkan Sampurava diyor ki: “Romada yalnız İtalya - Yugoslavya Için deği! bu iki memleketin uzak, yakın komşuları Için de bir çok hayırlı Işler görülmüştür,, Belgrad 12 (A.A.) — Sampurava gazetesi Başvekil ve Hariciye nazırı Btoyadinoviçin İtalya seyahati hak- kında bir makale yazmakta ve Başve- kile emmi mahfiller, matbuat ve İtal- efkâri umumiyesi tarafından gös- len -büsnü kabulü tebarüz ettir mektedir. Bu gazete, bu ziyaretin Belgrad iti- Mflarının imzası sırasında Stoyadi- noviç ile Clano arasında tesis edilen İtalyan - Yugoslav dostluğunun bir tezahüründen ibaret bulunmasına râğmen pek manidar olduğunu ve iki hükümet arasında yeni bir dostluk devresi açtığını kaydetmektedir. Bu dostluk İtalya veya Yugoslavyayı tazyik etmekte olan herhangi bir ha- dişenin tazyiki ile husule gelmiş de- ğildir. İki memleket tarafından takib edilen mantıki siyasetin netecesidir, Sampurave, diyor ki: Yapılan şey sadece resmi İtalyan ve Yugoslav mahfilleri arasında bir teşriki mesai vücuda getirilmiş olma» Sından ibaret değildir. İktisadi mah- filler arasında da elbirliği ile çalışıl- maktadır. Bu itibarle iki memleket arasmda samimi münasebetler kati şekilde teessüs etmiştir. Bu münase- betlerdeki istikrar bütün sürpriz ih- timallerini uzaklaştırmıştır. Bu Sw- retle yalnız 70 milyon Avrupalının oturduğu bu iki memleket için değil, İtalya ve Yugoslavyanın uzak ve ya- kın komşuları için de bir çok hsyırlı işler görülmüştür. Bunun için Stoyadi- noviçin Roma siyasetini daha geniş ve umumi bir zaviyeden görmek ve Roma ile Belgrad arasındaki yeni münasebetleri selâmlamak lâzımdır. Pragda B.Delbosa karşı hazırlanan suikasd Bir mektup ele geçirildi, maamafih Çek gazeteleri bu habere inanmıyorlar Prag 12 — Çekoslovak gazeteleri, Prağda Fransa Hariciye Nazırı B. Delbosa karşı bir Sufkasd hazırlan- dığı haberine pek inanmiyorlar. Gazeteler Macar tedhişçisi Kolo- mana gönderilen mektup hakkında bu mektubu Koloman ne diyor? Valensiyen (Fransada) 12 — Prag- da B, Delbosa sulkasd hazırlamak- tan suçlu Koloman isticvap edilmiş- tir. İsticvapta kendisinin evvelce | #ki sulkasd yapmış olduğunu itiraf etmiştir. Köloman 1932 de Cenevre- de Mâcaristanın Milletler Cemiyeti heyeti murahhasasına sulkasd yap- mak istemişti. Fakat kullandığı ta- banca serçeleri vurmaya mahsus bir silâhti ve bununla Milletler Cemiyeti binasının bir camını kırmıştı. 935 de Viyana Macar elçiliği kâ- tibine ateş etmiştir. Fakat buna 86- bep Macaristana dönmek istediği halde uzun müddef muamelesinin yapılmamasıdır. Koloman 928 den- beri Fransaya girmek istiyordu. Bu- nun sebebi henüz meydana çıkani- mamıştır. Suçlu, Pragda tevkif edi- len tedhişçiyi tanımadığını söyle- Kolomana gönderilen bir Paris 12 — Çek lejyonu eski efra- İ dından Havelabdel Kader tarafın- i dan tedhişçi Kolo'mana gönderilen şifreli mektup tercüme edlimiştir. Bu mektupta B. Delbosa suikasd ya- pılması düşünüldüğü, Cezair valisi B. Beau'ya karşı suikaşâ tertibi de tedkik edildiği bildirilmektedir. Mek- tup sahibi şöyle diyor: «Para (gelmedi. Gıdasız ne yapabili. rim? Delbos için verilecek emirleri bek- Hyorum. Prag'da mı yoksa Buca'da mı İ yapılmak muvafık olur? Bu iş için ev- velee sol kolumu kaybetmiş idim.” Fakat her şeye rağmen vazifemi ifaya muvaf- fak olacağım. Yalnız gıdasız hiç bir gey yapılmaz. İslâmlar için umumi vali Le Benu'nun da ölmesi lâzımdır. Gidayı alın- ca derhal Delbos'un arkasından hare- ket edeceğim. Usulü dairesinde tanzim car memuruna karşı yapılmış olan #uikasdin failidir. Bu adam, 1933 senesinde Milletler Cemiyeti penğe- röleri yakınında silâh atmıştır. İsviç- reğdeli tardedilen bu adam, Fransa olmuştur. Lehistandaki Almanlar Alman gazeteleri yapılan tazyiklerden şikâyet ediyor Berlin 12 (A.A.) — Siyasi mahafll, Lehistan tarafından Cermanizm aley- hinde yapılmakta olan mücadeleden acı acı şikâyet etmekte, Leh memur- larını ve bilhassa Yukarı Silezyadaki Leh memurlarını Alman ekalliyetle- rinin statüsünü tanımâmazık et- mekle itham eylemektedirler, Essen'de çıkan National Zeitung (ki B. Goering ile münasebeti malım. dur) ekalliyetler hakkındaki Alman» Leh itilâflarının, bazı Leh mahafili- nin siyaseti yüzünden ii edilmiş Konyada cirid Dün yapılan cirid oyunları çok parlak oldu Konya 13 (Hususi muhabirimiz- den) — Dün Konyada yapılan cirid oyunları pek parlak olmuştur. Kon- yada alçılığın ilerlemesini hedef Attihaz eden atlı spor klübü tarafın- dan her pazar günü silo karşısından ki sahada yaptırılmakta olan cirid oyunları,“dün de orgeneral İzzeddin Çalışlar, korgeneral, vali B. Cemal Bardakçı ile binlerce seyircinin hu- zurunda yapılmış ve bu oyunlara ci- yardan gelen ciridcilerle Konya ci- ridelleri iştirâk etmişlerdir. . Bu oyunlarda muvaffak olanlara orgeneral İzzeddin Çalışlar elile kol saatleri, hayvan başlıkları, gümüş kırbaçlar ve hayvanlara mahsus #inabendler, klüp rozetleri ve GÜNÜN HADİSELERİ Söyle Tatar ağası, hoşuma gidiyor! İspanyada ve Çinde harb. İtalya Ulus- lar Kurumundan çekildi... Bunlar bedbin- We yarstan hakikatler... Fakat bir de nik- binlik uyandıran hayal var: Silâhları bi- kakma sözünün ortaya atılması. Hani sadaret mazulüne; «Hükümetin başına getirileceğinizden £ bahsolunuyor.» demişler. «Söyle, Tatar ağası! Yalan da olsa hoşuma gidiyorl. cevabını vermiş. Bu nikbinlik te o kabil, Fransa ve İngiltere, Londrada başbaşa verip «şu gayri memnun devletleri nasıl tatmin edebiliriz?» diye konuştulardı. İn- güterenin Şarki Avrupadaki küçük dev- etleri aç Alman devinin ağzına atmağı teklif edeceği sanılıyordu. Halbuki bu tah- min doğru çıkmadı. Fransa e İngiltere, müstemlekeler meselesini mevzuu bahset- mek suretile Almanyayi tatmin o etmek gıkkını tereih ettiler. Ancak bunun için de geniş mikyasin bir uzlaşmayı ileri sürdü- ler ki, bu, silâhları tahdid etmeği, hattâ silâhsızlanmayı da ihtiva ediyor. Gerçe «söyle “Tatar ağasıe hikâyesine benziyor amma, silâhlanma yarışı da cid- dep bırakılması için beşeriyeti tekrar dü- şündürecek bir vüsat kesbetti: | Dünkü haberlere nâzsran Uluslar Kurumu yöyle bir istatistik meşretmiş; 1913 senesinde yani umum! hârpden evvel dünya Yüzün- deki silâhlanma masraf; ancak iki buçuk milyar altın dolsrken, 1685 de yedi milyar bir milyon altın dolara . 1988 e 1997 de yarış daha arttığı için yeni hesap- Jar yapılınca parmağımız büsbütün ağzı- leri dinlemiyordu bile. & Fransanın ve İngilterenin kendisini tatmin için ne- foda edebileceklerini bekliyor. Almanyayı tatmin ık arzusu İse ne mutlu dünyaya! Kıskançlık yüzünden Iki koca, şüphelendikleri karılarını tabanca ve ustura ile yaraladılar Dün kıskançlık yüzünden'ağır iki cerh vakası olmuştur. Akay idaresinin Caddebostanı baş memuru Rıfat, iki aydanberi zevcesi Behiceden ayrı yaşamaktadır. Rıfat dün akşam zevcesini Kadıköyde va- purdan çıkarken tamıadığı bir genç ile beraber görünce tabancasım çe- kerek üzerine Üç kurşun sıkmıştır. Behice iki kurşunla omuzundan ve kalçasından ağır surette yaralanmış, ü kurşun tramvaya binmekte olan Ayten namında bir çocuğa İsa- bet etmiştir. Rıfat, polis memuruna teslim ol- muştur. Bu hadisenin sebebi kıskançlıktır. İki yaralı Haydarpaşa hastanesine yatırılmıştır. İkinci cerh vakası da Fatihte ce- reyan etmiştir. Şoför Behçet, karısı Seherin hallerinden . şüphe ediyor ve gizlice takip ediyor. Dün Seherin emri hi- lâfında sokağa çıktığını görünce Ge- lenbevi Misesi civarında ansızın önü- ne çıkmış ve elindeki ustura ile zâ- valı Seherin yüzünü parçalamış, hurdahaş etmiştir. Seher, baygın bir halde Haseki hastanesine yatırılmış, golür Behçet te yakalnmışır. İngiliz ve Felemenk sefirleri Bir kaç gündenberi şehrimizde bu- lunan İngiliz ve Felemenk sefirleri dün akşam Ankaraya gitmiştir. Tahtakalede yangın Tahtakâlede Çukur handa İranlı Kanbere ait paçavra ve boynuz depo- sundan dün gece yangın çıkmış ve depo tamamen yandıktan sonra sön- dürülmüştür. Yangının nasıl çıktığı araştırılmaktadır. Sovyet Rusyada seçim başladı Moskova 12 (A&.A.) — Bütün Soy- yetler birliğinde umumi seçim bu sa- bah saat 6 da başlamıştır. Seçim gece yarısına kadar devam edecektir. Kemalpaşada feci bir kaza İzmir (Akşam) — Kemalpaşa ka- zasında feci bir kaza olmuştur. Ka- saba halkından Mehmed Kara, zey- tinliğinde zeytin toplarken avcı Be- kirin bir çakalı vurmak için attığı çifte tüfeğile kafatasından yaralan. diri | mış ve ölmüştür. Avcı Bekir hakkın» Dünkü keşidede büyük ikramiye kazananlar Yanlış adres verilmesi yüzünden bir aile boş yere heyecana düştü Tayyare piyangosunun bu defaki çekilişinde 40 bin liralık büyük ikra- miyeyi kazananlar Eyüpde Dökmeci- ler caddesinde 3 numarada bayan Memnune ile Liman işletmesinde B, Hüsnüdür. 12000 liralık biletin onda bir hisse- nini Eti Bank memurlarının müştere- ken aldıkları bilet kazanmıştır. 10000 lira kazananlar da Bakırköy emrazı akliye hastanesinde Mustafa, Eminönünde küfeci İsmall, Gölcükte Cemaldir. Başka yerlerde satılan bilet- lerden ikramiye kazananların isimleri bugün belli olacaktır. © Meçhul talihli Her piyango. çekilişinde en büyük hâdise bileti satanın talihliyi bulma- si ve kazanılan ikramiyeyi vermesidir. Bu keşidede 40 bin lira kazanan bi- letin onda bir parçası Nimet kişesi tarafından satılmıştı. Bileti alan Ak- sarayda Gündüz sokağında 6 numa- rada B, Zarif Göksu adresini vermiş- ti. B. Zarif Göksu senelerden beri ayni bileti aldığı halde bir türlü ikramiye çıkmamıştır. Bunun üzerine bir daha bilet almamağa karar vermiştir. Fa- kat kızı piyango biletini almakta de- vam etmiştir. Dün Nimet gişesi sa- hibi bayan Nimet müjdeyi vermek üzere Aksaraya gitmiştir. B. Zarif e- vinin önünde oturuyordu. Bayan Nimet: — Müjde bay, büyük ikramiye si- 26 çıktı! Diye bağırınca ihtiyar sararmış: «Fakat benim biletim yok ki.» de- miştir. Sonra bilet alan kızının evin adresini verdiğini tahmin etmiştir Bayan Nimetle birlikte talihinin ya- nına giden mubharririmiz ihtiyar te- kaüde 4,000 lira ile ne (oyapacağını sormuştur. B. Zarif Göksu hiç düştün- meden öevab vermişti -— Her şeyden önce kızıma Çeyiz yapacağım.. o nişanlıdır. Yarın öbür gün dünya evine girecek. Bu para öy- 16 imdadima yetişti ki, tahmin ede- mezsiniz... Bayan Nimet bu sirada parayı ver- mek istemiştir. Fakat mütekaid: — Bilet bende değil. Müsaade eder- seniz kızımı bekliyeyim... Diyerek red- detmiştir. 'Tam bu esnada mütekaidin kızı ba- yan Afetin nişanlısı odaya girmiştir. Henüz 22 yaşında olan delikanlı se- vinçli sevinçli: — Bilseniz, diyordu, Ne kadar bah- tiyarım. Afet allahtan 1000 lira isti- yordu. 4000 lira kazandı. Vakit çok ilerlemişti. Bayan Afet halâ eve gelmediği için piyango ba- yü ve müharririmiz kayın pederle da- madı yalnız birakmağa mecbur olmuş- lrdır, Sonradan meselede yanlışlık oldu- Eu ve bileti alan başka birinin bu ad- resi verdiği anlaşılmıştır. Bu suretle B. Zarif ailesi bir sukutu bayale uğ- Tamıştır, Milletler Cemiyeti İtalyanın Gemiyetten çekilme kararı hakkındaki tezkereyi aldı Cenevre 12 (A.A.) — Milletler ce- miyeti konseyi bügün İtalyanın ce- miyetten çekildiği hakkındaki tezke- reyi almıştır. Genel sekreterlikte ça- uşmakta olan İtalyan memurlar hü- kümetlerinden istifa için emir almış- lardır. İtalyanın Cenevredeki mü- messili Ccoppa henüz talimat alma- İtalya beynelmilel mesai | bürosile olan münasebatı hakkında henüz hiç bir karar vermemiştir. İngiliz mahafilinin mütaleasi Londra 12 — Röyter ajansı tebliğ ediyor: İngiliz mahafili, B, Mussoli- ninin nutku ile fazla meşgul olmıyor, İtalyanm Mületler cemiyetinden çe- kilmesini düşündüğü evvelce ma- Yümdu: Çünkü bu hükümet 936 ma- yisndanberi* toplantılara iştirak et- miyordu. Londrada, İtalyanın bu ka- rarı efkârı umumiyenin nazarı dik- katini memleket içindeki müşkülât- tan çevirmek için dahili mülâhaza- larla ittihaz ettiği mütalâası vardır. Bu kârar İngilterenin politikası üze- rinde hiç bir tesir yapmıyacaktır. Amerikada ne deniyor? Vaşington 12 — İtalyanın kararı burada hayret « uyandırmamıştır, Evening Standard, İtalyanın Alman ve Japonya ile tamamile mütesanid olduğunu ilân etmiş ve Pransaya ar- kasını çevirmiş olduğunu yazmakta- dır. Bu da faşist diktatörlerinin kuv- vet siyasetini kollektif cemiyet siya- setine tercih etmekte olduklarına mü- teallik bir ihtarlarıdır. Roma nüma- yişi, sulh dostu olan milletlerin asu- deliği için iyi hiç birşey ihtiva etmi- yen bir meydan okumadır. Nankinde harp devam ediyor Japonlar, Çin & Giz sularındaki İngiliz harb gemilerine de ateş ettiler Tokyo 12 (A.A.) — (Tebliğ) 10 ilk- kânunda Kwanhwamon kapısını işgal etmiş olan Japon kıtaları aynı gün zarfında Nankin surları içinde altı kapıyı daha işgal etmeğe muvaffak olmuşlardır. 11 ilkkânunda fecir vakti Çin kuv- vetleri Japon kıtaları tarafından iş- gal edilmiş olan mevzilere karşı çid- detli bir mukabil taarruza geçmişler- dir. Bu mukabil taarruzun hepsi geri püskürtülmüştür. Baat 11,30 da Japon kıtaları düş- Almanyada lâyiklik Din ve dünya işleri birbirinden ayrılıyor Berlin 12 (Â4A.) — Bugün Führer tarafından neşredilen emirnamelerde Alman kiliselerinin - hukuki vaziyeti kati olarak tesbit edilmiştir. Selâhiyettar mahafilden kaydedil- diğine göre, kilisenin idaresi eskiden olduğu gibi yine kilisenin meşru mâ kamatına aittir. Ruhani selâhiyetler hariç olmak üzere kiliselerin idari iŞ- lerine Alman kilisesi reisi Verner bâ- kacaktır, Din işleri, idare işlerinden temamile ayrılmıştır. Devlet dini iş lere katiyen Karışmıyacaktır, İngiliz harb gemileri gemilerine hücuri Şanghay 12 — Bugün Japonlar Çin sularında bulunan İngiliz harp ge ” milerine ateş etmişlerdir. Bir baliri- yeli ölmüştür. Amirallık dairesi ve İn“ giltere Hariciye nezareti hücumlarda haberdar edilmişlerdir, Yüksek Japon kumandanı | İngiliz topçekerlerin? eş edilmesinin bir hata neticesi ok: