15 Aralık 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

15 Aralık 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

<> çi k a bk Bahife 3 AKŞAMDAN AKŞAM | İSTANBUL HAYATI ! Akılsızlara ve parasızlara Garip kuşun yuvası dai; Nazar değmesin, bayramdanberi İs- İ «Parası ve aklı olanlara bir tavsiye» serlâvhasile bir yazı yazmıştım. Oku- yucularımdan B. Semih Güngör'den bir mektup aldım, diyor ki: «Hem aklı, hem parası olanlara nasihat ne külfet, bayım.. Onlar yapa- ni zaten pekijâ bilirler. Siz -esil parası yahut aklı olmıyanlara veya bun- İarın her ikisinden de mahrum bulunan» | lara öğüdler verin bakalım.» Umumiyetle aklı olmiyanlara (pa raları olmuş, olmamış) nemutlu.. Meşhur misradaki «Ya dehre gelmeseydim, ya aklım olmasaydı!» Sırrının ikinci şikkına ulaşmışlar de mektir. Oh ne Âlâ, ne rahat! Dehrin kötülüklerinden yaka sik ken bir âkil devlet adamımızın kızlar ağasına bakıp bakıp da hasretle içini gekerek şöyle dediği de hatırlarda- dır — Yarabbi! Şu arabın beynini yir- mi dört saat bana ver de bir gececik olsun rahat uyku uyuyayım! Birçokları ağzı iki parmak açık, her şeye sırıtan mecnunlara acır, Ben gıpta ederim doğrusu; ve onları ti- rap çeken akıllılardan çok mesud bu- Turum. Onun için: Aklı olmayıp da parası olan yahut olmıyan nazarımda mü- savidir. Al birinden vur birine! Fakat, - eski tabirlerle - veyl, vâ «sefa aklı olup da parası olmiyan- lara... Onlar bitiktir, yanıktır, kav. ruktur, biçaredir, bedbahttır... Bilirim, ah bilirim karşılaşacağım itirazları... Diyecekler ki: —-Akılı adam, para kazanmanın üste- sinden gelir.. Niçin beceremiyor, niçin başaramıyor?... Demek ki mıymıntı imişl.. Demek bir noksanı var.. Hattâ şöyle söylendiğini de duy- muştum: — Etrafımızda mütemadiyen fırsatlar doluşır... Biz onları ancak İş işten geçin- ce farkederek deriz ki; «Vah vah! filânca zaman fllâinca nimet burmumun ucuna kadar gelmiş de ben görmemişim! Eğer şimdiki aklım o zaman olsaydı, ah olsay- dı, bilirdim ben yapacağımı! Hüma kuşunu kuyruğundan yakaladım mı efendim, ken- dime sertac ederdim!» deriz amma, ey ga- fil bizler, bilmeyiz ki, o anda da yine dört bir tarafımızda fırsatlar fıldır fıldır dola- $iyor.. Görsene, a avanak mendeburl Yapışsana... Muhakkak kaçıp uzaklaşma Siri mı bekliyorsun? Mesafe uzaklaşınca mı görmeli illâki?... Bu ne eprezbitiiks!.. Âkı ona derler ki yakınındakini farkede... Fırsat tayının sırtına ha bismillâh atla- yıp servet çimenzarına çala kamçı deh ede... Fakat acaba bu doğru mu?... Para kazanmakla akıl arasında bir müna- sebet var mı?... Bir zügürt âkil bana dedi ki; — İstediğin kadar keskin nazarlı ol, gözle ses işitilir mi?... Pratik ülke akıl ül- kesinden bambaşkadır. o Onda seyrüsefer için akıl devletinin pasaportu > nafiledir; geçmez! Hududdan çevrilirsin! Meşhur nüktedar Sakallı Celâl'in Şu sözünü de hiç unutmam: — Dört ayaklı bir hayvanı suya atar- Sürette yürüme hareketi yapınca batmağ; ise, hususi bir imalıdırlar ki boğulmasın- * Bakıyorsun abdalın biri, hayatın girdabında yelken açmış gibi heyt babam gidiyor; halbuki okka dört Yüz dirhem bir kümll insan, eyvahlar ol- un. yüztmeyip boğulüyor.. Gördünüz m Sakallı Celâlâ hak veriyor musu- Muz? Veriyorsanız, demek ki akıllı slmanız kâfi değil; pratik bir yüzme dersi alın bakalım, meçhul karlim bay Semih Güngör! (Vâ - Nü) — Ortaya çıkan her modanın bir Mucidi vardır bay Amca... Imar resmi .. Istanbulda böyle . .. bir vergi ihdası . ... seye düşünülüyor Şehir plânını hazırlayan B. Proste'- un plânın tatbikini temin etmek üze- re bir de varidat projesi hazırladığını yazmıştık. Proje de şehir plânı ile be- raber Dahiliye Vekâletine takdim edi- lecektir, Projede plânın tatbik masra- fını temin etmek üzere yeni ne gibi varidat kaynakları tesis edileceği gös- | terilmiştir. Bu arada (İmar resmi) | namile ve münhasıran imar edilecek | mahalle ve mıntakslara şamil olmak | üzere bir vergi alınması düşünüldüğü | gibi gene ayni nam altında hava ga- zı, elektrik ve nakil ücretlerine de bir zam yapılacaktır. Bu zam kırk para- dan aşağı ölmıyacaktır. Ancak yapılacak bu zamlar ve te min edilecek bu gelirler, İstanbul şeh- rini imara kifayet etmiyeceğinden şimdi tahsil edilmekte olan bazı bele- diye resimlerine de mükellefleri sıkmı- | yacak bazı zamlar yapılacaktır. Da- hiliye Vekâletinin bu projeyi aynen mi, yoksa ladlien mi kabul edeceği henüz belli değildir. Kızılay 60 ıncı yıldönümü programı hazırlanıyor Kızılayın teşekklülünün 60 ıncı yıl- dönümü münasebetile 25 kânunuevvel Haklı şikâyetler Garimubadillere nâkid verilmeli Biz gayrimübadillerin işlerimiz ne olacak? Bundan 4-5 ay evvel gayrımübadil işlerinin teşrin ây- larında kati şekilde tasfiye edile- ceğini ve mütebaki istihkakları- mızın verileceği söylenmiş ve bu haber bizi sevindirmişti. Üzerinden uzun bir saman geç- tiği halde hiçbir ümid verici ne- tice çıkmadı. Şimdiye kadar bize yüzde 45 bono ve yüzde 2,43 nakid verildi, paraya çevirirsek istihkakımızın yüzde 8-9 unu tutmaz. Sonra hükümet bono kıymetini yükseltecek imiş. Fakut küçük 1s- dihkak sahibi gayrımübadillerin elinde hiç bono Kalmamıştır. Hükümet bir kısım 'daha nakid para tevzi etmezse, zaten berbad olan halimiz büsbütün (perişan olacaktır. Hak sahiplerini diüşün- meliyiz. İzmirde Köprü Alsancakta mevkiinde: Osman İbrahim Karşıyakadan: Ahmed Ali Tepebaşında bir duvar yıkıldı İki işçi altında kalarak yaralandı 1937 cumartesi günü ve gecesi yapı- Dün saat on altıya doğru Tepöba- lacak tesid merasimi programını tes- bit etmek üzere dün İstanbul Kımlay mümessilliğinde mümessil doktor B. Neşet Usmanın riyasetinde Eminönü kaymakamı, vilâyet mektupçusu, kol- ordu mümessili, matbuat mümessili, okullar direktörlüğü mümessili, Emin- önü ve Beşiktaş Halkevleri mümessil- lerile Kızılay kaza şubeleri mümessil- lerinden mürekkep bir heyet toplana- rak tesid merasimi programının €sas- larını hazırlamıştır. Kati programı tes- bit etmek üzere gelecek hafta pazare tesi günü içtimaa karar verilmiştir. Rumelihisarında eski bir mahzen Rümelihisarında hisar dibinde üstü İ açık bir mahzen görülmüştür. Beledi- ye su dolu olan bu mahzenin tehlike teşki ettiğini görerek üstünü kapat- mağa teşebbüs etmiştir. Fakat müzeler idaresi, mahzenin tarihi kıymetini gör- düğünden mahzenin bu şekilde bırakıl- masını doğru görmemiştir. Mahzen, içi su dolu bir havuz gibi meydana çıkarılacak ve o suretle kullanılacak- tır, Mahzen yakında müzeler idare- since temizlenecektir, El arabaları nasıl olacak? Eşya nakline mahsus el arabası tip- lerinin kabul edildiğini yazmıştık. Bu arabalar, bir metre uzunluğunda, 65 santim genişliğinde olacaklardır. Her araba 30 kilo ağırlığında yük alabile- tektir. Konacak eşyanın yüksekliği de 70 santimetreden fazla olmıyacaktır. Belediyenin nümunelik arabası bu tip- te araba yaptıracak esnafa gösterile- cektir, ... Meselâ kıvrık pantalon paçasını «| Windsor dükü çıkardı... şında feci bir kaza olmuştur. Bundan bir buçuk sene evvel Kallavi sokağın- da 36 numaralı büyük bir binada yan- gın çıkmış, bina tamamen yandığı Si rada da itfaiye grupundan Şükrü ça- vuş isminde bir genç yanarak şehid olmuştu. İşte bu binada yeni inşaat yapılmak üzere dün amele çalıştığı bir sırada bir duvar yıkılmasile iki amele enkaz al- tında kalarak ağır surette yaralan- mıştır, Bunlardan biri Erzurumlu Akif oğlu Ali, diğeri de Ali oğlu Ra- mazandır. Hâdise tahkikatma el koyan zabı- ta iki yaralıyı da Beyoğlu hastanesi- ne kaldırılmıştır. 18 yaşından işçiler İş kanununun 60 nci maddesi muci- bince on sekiz yaşından küçük olan iş- çiler sıhhi muayeneye tâbi tutulacak- lar, bölge içinde sıhhati müsaid olmi- yanlar çalışmıyacaklardır. Bunun için verilen altı aylık mühlet bugün bite- cektir. Bugünden itibaren iş mıntaka- sı müfettişliği iş kanununa tâbi olan müesseselerde teftişler yapacak, on 56- kiz yaşından küçük olup da sıhhatleri yerinde olmıyan işçileri kullanan mü- essese sahipleri hakkında kanuni ta- kibat yapacaktır. Boğaziçi otobüslerinden şi- kâyet edildi "Taksim ile Yenimahalle arasında İş- liyen otobüs ücretleri hakkında Bo- gaziçi halkı tarafından şikâyet edil mişti. Belediye, Yenimahalle İle Tak- sim arasında alınan otuz kuruşluk ücreti yirmi beş kuruşa indirmiştir. ... Yeni gaytan bıyıkları Duglas çi- kardı derler... Mezbaha ücreti Belediye üç şekil teklif ediyor Et nakliye ücretlerinde tenzilât ya- pıldığını yazmıştık. Yapılan tenzilât, koyun başına alınan 3i-kuruş yerine 26 kuruş, daha büyük hayvanlar için alınan 45 kuruş yerine de 36 kuruş raddesindedir. Diğer taraftan mezbaha ücretlerinin indirilmesi için hazırlanan projede be- lediye üç şekil teklif etmektedir. Bu projede mezbaha resim ve Ücretleri- nin indirilmesi azami, vasati ve asgari nisbetlere göre tertib edilmiştir. Ve bu üç şekle göre bazı kalemlerde ten- zilât yapılmış, bazı kalemlerde arttı- nlmıştır. Yapılan tenzilât ülâkadar- lara bildirilmiştir. Belediye reis muavini Anka- raya bugün gidiy Ankaraya gideceğini yazdığımız be- lediye reisi muavini B: Ekrem Anka- raya hareketini bugüne tehir etmiştir. Rels muavini Ankarada üç gün kaldık- tan sonra şehrimize dönecektir. Rels muavininden sonra vali ve belediye reisi B. Muhiddin Üstündağ Anka- raya gidecektir. Pencereden girerken... Cam kırıldı, bir çok yerlerinden yaralandı Tophanede bir evde Viktorya ismin- de bir Musevi kızı ile Remzi isminde bir genç sekiz senedir karı köca hâyâtı yaşamaktadırlar. Son günlerde bu iki gencin araları açılmış, ev Viktoryaya aid olduğu için Remzi eve kabul edilmemiştir. Rem- zi birkaç gece evden dışarıda kalınca bu ayrılığa tahammül edememiş, €v- velki gece geç vakit tekrar eve gelmiş- tir. Viktorya kapıda Remziyi görünce açmamış ve bir daha gelmemesini tek- rar ihtar etmiştir. Remzi; bu sözleri kabul eder görünmüş ve kapıdan uzak-| laşmıştır. Remzi, ötedeberide bir hayli içtikten sonra gece yarısını müteâkip tekrar eve gelmiş, fakat bu sefer ar- ka taraftan bir camı kırarak içeri girmek istemiştir. .. Remzi cami kırarak içeri girmek İs- tediği bir sırada kırıklar müteaddid. yerlerini tehlikeli surette kesmiş ve fazla kan gayi etmeğe başlamıştır. Remzi oluk gibi akan kanlarını gö- rünce feryad ve istimdada başlamış, bir taraftan Viktorya, diğer taraftan mahalle bekçileri bu feryadı duyarak yetişmişlerdir. Remzi bir otomobille Beyoğlu hastanesine götürülmüştür. İlkmekteplerde serbes İlkmektep muallimlerinin mesleki rar verilen serbes konferanslara. bu- günden itibaren başlanacaktır. Her muallim kendi mintakasındaki ders- lere devam edecektir. Konferanslar, Beyoğlunda Galatasaray lisesinde, İs- tanbulda İstanbul lisesinde ve Kadıkö- yünde 13 üncü ilkmektepte verilecek- tir, tanbulda tam ilkbahar havası hüküm | sürüyor. Daha on beş gün evvel kalın paltolarınım yakalarını (kaldırarak kürklü eldivenlerle, kutup seyyahları gibi dolaşanlar birdenbire kıyafet de- iştirmeğe mecbur oldular, Şimdi, par- desüsü olanlar giyiniyorlar; olmıyan- lar da, kabadayılığı bozmamak için kocaman paltolarını koltuklarına ala- rak ceketle dolaşıyorlar. Benim de da- hil bulunduğum bu ikinci grup ekse- riyeti teşkil ediyor. Havanın bu vaziyeti odunculara, kömürcülere pek dokundu. Bu sene kömür yakılacağı için odun kesilmedi “diye burunları kafdağından su içen odun, kömür satıcıları, yelkenleri su» ya indirdiler. Geçenlerde havalar bir aralik soğu- duğu sıralarda bir oduncuya uğra mıştam: — tun çekisi kaça?, Adam, müstağni bir tavırla beni — Dört yüze veriyorum amma, bir. Kaç gün sonra ortu da bulamıyacaksı- Muz. Tesadüfen dün gene ayni dükkânın önünden geçerken kömürcü, bir yol. cuya söslendi: — Bayım, odun almıyor musunuz? Çıra gibi odun var. Adam gülerek havayı gösterdi: — Garip kuşun yuvasını Allah ya- par. Şimdilik ihtiyaç yok. Hele senin odunlar da biraz daha kurusun. Dükkâncının kaşları çatıldı. Adamın arkasından hiddetli hiddetli söylenme- ğe başladı: — Bu da geçer bayım. Siz yolcu, ben de hancı iken döner dolaşır, yakında Küçük Ayasofya civarında Güngör- mez. mahallesinde oturan İdris oğlü Behzad adında biri dün evindeki oda» sında ölü bulunmuştur, Behzadın vü- cudünün birkaç yerinde ağır bıçak yâr raları vardır. Vaka müddelumumiliğe bildirilmiş ve tahkikata başlanmıştır. Adliye doktaru B. Salih Haşim ta- rafından yapılan muayenede Behza- dın ölümünün hakiki sebebini tesbit için cesed morga kaldırılmıştır. Behzadın odasında yapılan araştır» mada aşk mektupları ve kadın fotoğ- rafları bulunmuştur. Tahkikat devam Bir hırsız yakalandı — © Davld adında sabıkalı bir yankesi- ci Lefter adında birinin cebinden yine kım elbisesini çalmıştır.