19 Aralık 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

19 Aralık 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

SİYASİ İCMAL: Avenolun seyahat hedefi Fransa Hariciye Nazırının şarki ve #ria Avrupaya yaptığı seyahatten #onra Milletler cemiyetinin umumi Kâtibi sıfatile idare işlerinin çefi bu- Tnan B. Avenol uzun bir seyahate çıkıyor. Her iki seyahalin gayesi bir Dub müşterek emniyet denilen usu- An ve Milletler cemiyetinin muhafa- Basma matuftur. Fransa Hariciye Nazırı gezdiği yerlerde hep Milletler “cemiyeti lehinde söz söylemiş ve te- cemiyetinin bilaraf bir şefi olmak sw- Tatile mezkür devletlerin bu müles- seseye karşwdüşüncelerini öğrenecek- ir. Seyahatiri bir tarafdan karadan Mloskovaya diğer tarafdan Atlas Ok- Yyonusunu aşarak şimali Amerikaya Kadar temdid edecektir. Moskovaya seyahatten maksadı Sovyet Rusya- Ma mam ram sının eski Habeş hükümetinin Mü- letler cemiyetinde tekrar faal vol ai- masını istemekte israr eylemesinin önünü almaktır. Çünkü bu yüzden İtalyanın ve Almanyanın Tonmşusu bütün. devletlerin kendi mevcudiyet- lerinin tehlikede kalacağını zannede- rek Milletler cemiyetinden büsbütün alâkalarını kesmeleri muhtemeldir. Vaşingion seyahatine gelince, bu- rada Amerikanın tekrar teveccilh göstermeğe başladığı Milletler cemi- yetine girmesi için propaganda yap- maktır. Çünkü âzası bulunan büyük devletlerden bir çoğunun hariçte kalması e sarsılmış olan Mületler cemiyetini esaslı surette sağlamlaş- tırmak için yegâne çare budur. Fa- kat Amerikada bitarafık cereyanı hâlâ kuvvetlidir. Hattâ ilânıharb sa- lâhiyetini cümhur reisinin elinden almak için bir kanun löyihası teklif edilmiştir. Feyzullah Kazan inin Alman ve İngilizler arasında birmukayese,Almanm üstem- lekeleri iade edilmeli mi: ? Bir İngiliz mebusu diyor ki: İngiltere müstem- lekelerini iade etmekle Almanyadan birçok vaid- ler alabilir. Halbuki bunların hepsi geçici olacak, vereceği şeyleri ebediyen kaybedecektir. lekelerinin iadesi doğru olup olmuya- cağımı tedkik ediyor ve diyor ki: «Her iki millet yekdiğerine benzemi- yen iki tip arzederler. İngiltere ve bif dereceye kadar Britanya adölarile do- minyonları ticaret zihniyeti içinde yaşa- mz Na mmmanunamşm | yan eerleketlerdir. İhtiyar Onniğin katili yakalanmak üzere (Baş tarafı 1 inci sahifede) cümlelerin zabıta ve adliye tahkika- Britanyalı herşeyde bir iş sibniyeti arar. O ilkinde, sonunda ve her zanian tezgihin arkasında bekliyen bir dütkkün- cadir. rünüştür. Almanlar harp odemezlerse teşkilât bulunduğu için çalışmamakta, evin- | tını işkâl için yazıldığı anlaşılıyordu. | yaparlar ve bu teşkilât da asker kafasile de oturarak kızı ve karısının içendisi- ne verdiği paralarla son günlerini ge- girmektedir. Margarit ile Şinorik on beş günde bir, ihtiyarın yanına gelmekte ve 0- Dun maişetine yetip arla bilecek mık- darda para vermektedirler. İhtiyar hemen her gün evinde Zi- yaret eden eski bir arkadaşı vardır ki Du da “75 yaşlarındaki Kirkordur. Eski Kirkor perşembe akşamı saat beşe kadar Onniğin meydanlarda gözük- | memesini nazarı dikkate alarak evi- | ne gitmiş ve evvelce Onniğin karısı tarafndan kendisine verilmiş olan 0- nahtarla kapıyı açarak içeri girmiştir. Kirkor üst kata çıkıp da Onniğin odasına girer girmez dağınık bir sah- me ve eski arkadaşının kanlı cesedile karşılaşmıştır. Onnik, vücudunun yukarı kıs- mında muhtelif bıçak yaraları almış ve ağzında da bir mendil tıkanmış bir halde bulunuyordu. Kanlı palto Onniğin siyah renkte ve kürk ye- kalı paltosu bir kenara atilmiş ve bu da kanlara bulanmış bir vaziyette idi. Palto, maktulün üzerinde olduğu | ve bıçak yerleri de bulunduğuna na- xaran katilin kanlı ellerini peltoya Silmiş olduğu anlaşılıyordu. Kirkor, eski arkadaşını bu halde görünce fenalıklar geçirmiş, maama- €ltmiş, tahkikata el koymuş, tabbı ad- Mide cesedi muayene ederek vücudun. Yarı belinden yukarı kısmına atılmış Bekiz bıçak yarası ve bir de boğaza “akanan mendilin vaziyetini tesbit et- miştir, Tibbi adil, ölümün bıçak yaraların- “dan mı, yoksa ağıza tıkanan şedille Mi vukua geldiğini tesbit için cesed Üzerinde otopsi yapılmasına (lüzum NM ve cesed morga kaldırılmış- Maktulü göğründeki kâğıd Cesed üzerinde bütün bu tetkikler Yapıldığı sırada göğsü üzerinde bıra- kılmış bir kâğıd nazarı dikkati celbet- miştir. Bu küğıdda: #Bu adam tıgara kâğıdı kaçakçılı- Bı yapıyordu, ayni zamanda da ah- bir adamdı. Cezasını verdik. Galata: Fakabasmaz Zeki Kurbağlı: A. Bu kâğıd da muhafaza altına alın- Darmadağın bir oda Diğer taraftan orada yapilan tet- kiklerde de, dağınık bir masa, öteye beriye fırlamış, dağınık iskambil kâ- ğıdları, bir de su ve rakı kadehi gö- rülmüştür, Bu esrarlı cinayet karşı- sında bir taraftan Üsküdar zabıta ve adliyeleri, diğer taraftan emniyet di- Para arttırabiliyor Maktul Onnik her ne kadar son zamanlarda iş yapmamakta ise de ka- bir da görülmüştür. Bundan başka On- niğin bir kaç kişiye borç para verebi- lecek kadar da para artırmış olduğu karısı ve kızının sözlerinden anlaşıl- mıştır. Katilin şahsiyeti Ahlâki vaziyeti de gözden geçirilin- ce kalb ve fıtık hastalıklarile malül bulunması dolayısile her hangi fena bir ihtimal de düşünülememektedir. Maktulün karısile kızının zabıtaya vermiş olduğu şayanı dikkat malümat aşağı yukarı katilin şahsiyetini aydın- latmış bulunmaktadır. Katilin bütün | delâlli ile yakalanması için her türlü ması nihayet bir sant meselesi telâk- Bulgar hastanesi (Baş tarafı 1 inci sahifeğe) Defterlerin tetkiki bir hafta, on gü- ne kadar bitirilecektir. e Hastanenin kaçakçılığı yapılıp yapıl- madığı hakında şimdiden bir şey söy- lenemez. Hesap mütehassısları tetkik- lerini bitirdikten sonra şayet bir ka- çakçılık mevcutsa meydana çikar. Bu kaçakçılık memur ve müstahdim maaşlarını maliyeye az gösterip ver- giden kaçmak şeklinde olabilir. Fakat hastane “böyle mi hareket etmiştir? Yoksa işin hiç bir pürüzlü tarafı yok- mudur? Bu cihetler ancak bir hafta on gün sonra anlaşılır. — Bulgar hastanesinin vergi kaçak- çılığı hakkında bir #hbar vaki olma- $ı Üzerine mi bu tetkikata lüzum gö- rTülmüştür.? — Müesseselerin defterlerini, he sapları tetkik, teftiş etmek mâliye- nin vazifesidir. Fakat ihbar Üzerine de tetkikat yapılır. Bulgar hastöresi. si bakkında da böle bir ihbar yapıl. muş olabilir. yaparlar. Alman sivil vazifelerini görün- ken bile bir asker g'bi düşünür. telâkki olunuyor. Nazi rejimi, Almanya- yı başkalarını korkutacak kadar kuvvet- İendirmiştir, deniliyor. Buna karşı İngil- tere de diyor ki: — Evet, fakat bir dakika bekle; bizde | TI il ğ f j . Otomobil kazası B. Hulüsi, önüne ansızın çıkan birini otomobili ile çiğnedi Dün gene bir otomobil kazası ol- muş ve bir adam daha ağır surette IştIr. Kurtuluşta Sinemiköyünde oturan B. Hulüsi; hususi otamobilile Beşik- taştan Dolmabahçeye doğru gelmek- te iken birdenbire önüne biri çıkmış ve otomobil, bu adama çarparak muhtelif yerlerinden tehlikeli suret te yaralanmasına sebeb olmuştur. B. Hulüsi, idaresindeki otomobili durdurmuş, bir tarafdan zabitayı haberdar etmiş, diğer tarafdan da yaralıyı otomobille Beyoğlu hasta- nesine götürmüştür. Yapılan tahkikatta yaralının Sir. kecide bir otelde yatıp kalkan Nuri adında biri olduğu tespit edilmiştir. B. Hulüsi hakkında kanuni takibat yapılmaktadır. Otobüs kurbanı Bir kaç gün evvel Tanaş adında bir çocuk Balat caddesinden geçerken bir otobüs çarparak başından tehlikeli su- rette yaralamıştı. Yaralı çocuk Balat Musevi hastanesine kaldırılmış ve dün hastanede ölmüştür. Adliye doktoru tarafından yapılan muayene ve görülen lüzum Üzerine 'Tanaşın cesedi morga kaldırılmıştır. Parakoparmak için tarafı 1 inci sahifede) Mektub, Yorgi eve gelince kendisi- «Yarın sabah saat tam yedide Şişli mezarlığında sizi bekliyeeek adama -1,500 lira vermediğiniz takdirde bü- tün aile efradınız öldürülecektir.» Tüccar Yorgi, mektubu alır almaz derhal polise müracaat etmiştir. İkinci şube birinci kısım memur ları; paranın alınması mevzuübahs olan sahanın genişliğine ve ıssızlığı- na rağmen icab eden tertibatı almış- lar, fakat parayı alacak adam muay- yen saat bir hayli geçtiği halde gel- memiştir. Bu vaziyet karşısında, z0- bıta daha içten tahkikata girişmiş ve nihayet tehdidcilerin hüviyetini tespit etmiştir. 'Tehdidçiler Zambacı oğlu Andriya, Dimitri oğlu Tanaş ve İstavri oğlu Dimitri Prançodur. Bunlar yakalam- dıktan sonra suçlarını itiraf etmiş lerdir, Zabita, her üç tehdldçi düiyesin genci dün Beyoğlu teslin İzmir berberler cemiyeti idare heyeti toplantı halinde İzmir (Akşam) — İzmir berberler cemiyeti idare heyeti, berberlerin pa- zar tatili hakkında bir karar almıştır. Berberlerin de pazar tatili kanunun- berberler, pazar günleri bazı Kimsele- rin evine gitmek suretile o günler de çalışmağa başlamışlardır. Bu yüzden İzmirdeki berber dükkânlarının sa- hipleri zarar etmektedirler. Ayni za- manda berberler haftada bir gün is- tirahatlerini de feda etmiş oluyorlar. İzmir berberler cemiyeti idare heyeti, bunun önüne geçmek için alâkadar makamlar nezdinde teşebbüse giriş Tasarruf haftası münasebetle dün İstanbul kız lisesinde talebe velilerini bir müsamere ni kıyafeti iyaletleri verilmiştir. Yukardaki resim müsamerede genç kızlarımız