12 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

12 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

o Sm TAYYARE PIYANGOSU Kazanan numaraları 10uncu sahifemizde okuyunuz. Scene 20 — No, 6998 — Flati her yerde $ kuruş SALI 12 Nisan 1938 İngiltere Habeş meselesinin halli için Y Milletler Cemiyetine bir nota verdi .... Ingiliz - Italyan itilâfının dün Romada yazılmasına başlandı Italya ile Ingiltere Habeş ve Ispanya meseleleri için notalar teati edecekler Cenevre 11 — İngiltere hükümeti Milletler Cemiyetine bir nota göndere- Tek Habeşistan meselesinin cemiyetin 9 mayıs tarihli içtimaında «halledilme- Sini» istemiştir. Cemiyet umumi kâtibi bu meseleyi ruznameye koyacak ve İngiliz notasını #za hükümetlere tebliğ edecektir. Lonüra 1i — İngiliz notası Siyasi mahafil ile parlâmento mahafilinde hiçbir hayret uyandırmamıştır. Fil vaki bu meselede hitama erecek olan İng'liz - İtalyan müzakerelerinden tefe Tik edilmesi mümkün olamıyacaği müs talâası ileri sürülmektedir. Bu nokta de az çok idari bir tedbir mevzuubahis bulunmaktadır. Roma 11 — Evvelki gün kont Cia- mo ile İngiliz sefiri lord Pört arasın- da vuku bulan mülâkattan sonra bili hasıl olan ililâf metninin tah- ririne bugün başlanmıştır. Dün ak- Şam buraya gelen İngiliz Hariciye mezareti erkânından B, Engram met- hin tahririne iştirak ediyor. İtilâina- me, bu hafta sonunda ve ağlebi ih- timal perşembe günü parafe edile- cektir. Londra 11 — 'Taymis gazetesi, İn- alınmasını bir nota ile Milletler Cemi- yetinden taleb eden İngiliz Hariciye Nazırı Lord Halifaks giliz - İtalyan anlaşmasının metnini hazırlamağa memur komitenin bu- gün Romada işe buşladığını ve hafta sonuna kadar metni hazırlamasının pek muhtemel olduğunu yazmaktar dır. Anlaşma, iki hükümet arasındaki münasebat& dair umumi bir takım zeyillerden mürekkeb olacaktır. Her iki hükümet aynı notalar teati edeceklerdir. Notalar İngilterenin İtalyan İm- paratorluğunu tanıması ve İtalyanın da İspanyadaki gönüllülerini geri al- ması hakkında olacaktır, Roma 11 — Yarı resmi bir menba- dan bildirildiğine göre dün kont Cia no ile lord Pört arasında yapılan gö- rüşmeden sonra İngiliz - İtalyan mü- zakereleri bilamel hitama ermiştir. İtilâftname metninin İngiltere Harici- ye nezareti mütehassıslarından B. Engram'ın iştirakile bugün tanzimi- ne başlanmıştır. Mumaileyh, dün ak- şam buraya gelmiştir. İtilâfname, hafta nihayetinde pa- rafe edilecektir. zamanda Türkiye - Mısır dostlu muahedesi teati edildi Mısır Hariciye Veziri ile Hariciye Vekilimiz arasında dostane nutuklar irad edildi Kahire 11 (A.A.) — Anadolu ajan. , ti etmişlerdir. m-hususi muhabiri bildiriyor: Türkiye Hariciye Vekili ve Mısır Ha riiye Veziri iki memleket arasında ak- tedilmiş olan dostluk ve ikamet mua- hedesinin musaddak nüshalarını tea- Mısır Hariciye Vezirinin nutku Kahire 11 (A.A) — Anadolu ajan- sınm hususi muhabiri bildiriyor: (Devam: 13 üncü sahifede) Ankara bozgunundan Istanbulun zaptına kadar Türkiyenin volkanik mıntakaları Sorbon üniversitesinde bu mevzulara dair iki mühim konferans verildi Paris 11 (A.A.) — Anadolu ajansının hususi muhabiri bildiriyor: Türk dili tarihi ve medeniyetine dair Sorbon üniversitesinde verlimek- te olan konferanslar sona ermiştir, Seçkin bir dinleyici kütlesi tarafından yâkın bir alâka ile takip edilmiş olan bü bir seri konferansın sonuncularını teşkil etmiş olan üç konferanstan bi- Tİ Dijon üniversitesi profesörlerinden B. E. Şapü ve diğer ikisi de Brüksel | şârk enstitüsü profesörlerinden B, Vi- tek tarafından verilmiştir. N Profesör bu konferansında cenupta Mardin, Dıyarbakır, şarkta Ararat, şimalde Karadeniz kıyıları, garpte Adalar Kula ve orta Anadoluda Erciyaş mıntakalarının sönmüş yanar dağ bakiyeleri üzerindeki tedkikleri an: latmış ve projeksiyonla bu yerlere ait manzara ve krokiler göstermiştir. B, Vitekin konferansına gelince bu- nun da mevzuu «Ankara bozgunun- dan İstanbulun zabtına kadar» idi ve Osmanlı tarihinin 1402 den 1453 e ka- dar olan kısmının tedkikine hasredil- miş bulunuyordu, (Devamı 13 üncü sahifede) Yeni telefon numaralarımız Gazetemizin telefon numaralarında değişiklik olduğu için yeni numara- ları okuyucularımızın dikkatine ar- zediyoruz: Başmuharrir Yazı işleri 20165 İdare, ilin ve abone 20661 Akşam matbaası (Müdür) 20497 20565 k Türk - Fransız dostluğu Muahede mayısda imzalanacak Paristen Daily Telegraph gazetesi- ne bildirildiğine göre Türkiye ile Fran- Sa arasında yeniden bir dostluk mua- hedesi akdi için cereyan etmekte olan müzakereler müsalid bir şekilde ileri- lemektedir. Muahedenin mayıs ayı ortasıns doğru İmzalanması beklenil- mektedir. Bboülslürantlez —— Dehadan evvel aklıselim! Seyyah celbetmek istiyoruz... Mem leketimizin her yerinde oteilere ihti- yaç var... Bunları yaparken orijinal mimari marifetleri göstermezden &v- vel, daha basit şeylere ve kalfalıklara dikkat etsek: All katta salonun en ku köşe- sinde musiki çalarken, ses üçüncü kata kadar, - bozuk mutfak teşkilâ- tından süzülen yemek kokusu gibi, - çıkmasa... Kapıların tokmağı tutsa... Anahtarlar kilitlerde dönse... İskem- leler otorulabilir biçimde olsa... Ko- ridorlarda göz gözü görse... Başını dinlemeğe gelenlerin odalarından, umumi &bdeshanelerin durmadan işliyen sifonları o işitilmese... Bideler ve musluklar Kullanılır yerlere ok- nulsa... Duvarlardan kireçler dökül- mese... Hele su şehirlerinde hamam mikdarile oda mikdarı mitenasib olsa... İM... Lüksten evvel en iptidat konfor... Dehadan evvel aklıselim! Hem, basmakalıp, tecrübe edilmiş plânlar vardır; bunların bir kaç ma- kul modelini şimdilik benimsesek de şaheserler.âtiye kalsa... am MİLLİ Kürür VEVİCİ hasi —. İ ugün sahife ticaret anlaşmaları akdi görüşülecek sonra birer ticaret anlaşmsaı esasları kararlaştırmak üzere dün sabah şeh- rimize üç kişiden mürekkep bir Yugos- lav ticaret heyeti gelmiştir. Yugoslav Ticaret ve Endüstri nezare- ti direktörlerinden B, Sava Obradoviç, Telefont R0565 (Başmuharrir) — 20765 (Yazı işleri) — 20497 (Müdür) — 20681 (İdare) ugoslav ticaret heyeti dün İstanbula geldi iye Yugoslavya ve Yunanistan arasında şekkil olan heyet dünden itibaren de- legelerle temaslara başlamıştır. Bu müzakerelerden gaye Türkiye - Yugoslavya ve Yugoslavya - Yunanis- tan arasında yeni şekilde birer ticaret anlaşması yapmak üzere icap eden esasları tesbit etmektir. İstanbuldaki çirkin inşaattan garpli mühendis ve müfehassıslar mesul B. Gabriyel Pariste verdiği dikkate şayan konferansında böyle diyor Paris 11 (A.A.) — Anadolu ajansı- nın hususi muhabiri bildiriyor: B. Gabriyel tarafından İstanbulun yeni plânına dair Sorbonda verilen konferans şimdiye kadar dinlediği- miz konferansların en dikkate şayan olanlarından biri idi, Fransız arkeoloji enstitüsünün di- rektörü izahatına İstanbulun topog- rafik vaziyetini ve Bizans zamanın- daki plânını göstermekle başladı, hü- lâsatan dedi ki: Tarihe ve hakikate hürmet eden İ herkes bilir ki Türkler İstanbulu aj- | dıkları zaman iki klise ile harab ve — Toprağın altından fıstık kabukları 'çıkıyor!.. Demek ki vaktiyle bura balli bir tiğatio.varmış!.. İ