April 13, 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

April 13, 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

En ucuz ve en tesirli ilân vasıtasıdır 4 defası 125 kuruş Akşam ilân servisi, telefon 20681 mz Sene 20 — No. 6999 — Fiatli her yerde 5 kuruş KÜÇÜK ILÂNLAR ÇARŞAMBA 13 Nisan 1938 İngiliz - Ita Iyan anlaşması perşembe günü imzalanıyor yı Fransa ile Italya arasında da yakında konuşmaya başlanması bekleniyor Habeşistanın ilhakı meselesi için Milletler Cemi- yetinde şimdiden formül Londra 1? — Resmi mahfillerde Böylendiğine göre İngiliz - İtalyan an- laşması ve merbutatı, son dakikada teehhüre uğramazsa perşembe günü Romada imza edilecektir, Deyli Ekspresin parlâmento muha- birinin bildirdiğine göre Harbiye na- varı B. Hor Relişa perşembe günü tay- yare ile Maltaya giderken İtalyada karaya inecek ve B, Mussolini ile gö- Tüşecektir, Maamafih Harbiye neza- Teti, nazirın B. Mussolini ile görüşece- Wi ğinin aslı olmadığını bildirmektedir. Londra 12 (A.A.) — Röyter bildiri- Yor: İngiltere Harbiye Nazırı B. Hor- Belişa'nn 22 nisanda Romayı ziya- Yeti, sırf İngiltere ile İtalya arasında- ki münasebetlerin - iyileşmiş bulun- Masına bir işaret olarak telâkki edil- mektedir. Her halde B. Hor - Belişa, bu ziyaretini hususi bir vazife sebebi İle yapacak değildir. İtalyada memnuniyet Roma 12 (AA) — İngiltere hükü- metinin Habeşistan meselesinin hall İçin Cenevrede teşebbüste bulunması İtalyada büyük bir memnuniyet tev- lit etmiştir. Resmi mahfiller İngiltere Balkanlı misafirler şerefine dün | Beylerbeyi sarayında ziyafet verildi! Yeni Fransız Ha. (İtalyaya gideceği riciye Nazırı bildirilen İngiliz B. Bonnet Harbiye Nazırı B. Hor Belişa tarafından yapılan bu hareketin hali- hazırdaki fiNt vaziyeti kati surette tev- sik ettiğini söylemektedirler. Bütün İtalyan mahfilleri İngiltere ile İtalya arasında iyi münasebetler teessüs etmesini büyük bir memnu- niyetle karşılamakta ve yeni" Fransız hükümetinin İngiltereyi taklit etme- sini temenni eylemektedirler, Iktisad konseyi ve matbuat konferansı görüşmeleri bugün kati karara bağlanıyor j Xx ği ; Yukarıda: Balkanlı misafirler, murahhaslarımız ve Türk gazetecilerile davet- ileri. Aşağıda davetlilerden bir bayan Sultan Hamidin dürbünü ile Beylerbeyi sarayından Boğaza bakıyor. Balkanlılar dün de toplantılarına devam etmişlerdir. Öğleden sonra on beş buçukta Dolmabahçe sarayındaki Tarih müzesi gezilmiş, muharrir ar- kadaşımız Ercümend Ekrem Talu, davetlilere maddi vesikalar karşısın- da tarihi tezimizi izah etmiştir, On altı buçuğa doğru saray rıhti- Muna yanaşmış Şirkte vapuruna bi- nen davetliler, gazda bir tenezzüh Yapmışlar; program mucibince, Bey- lerbeyi sarayma gitmişlerdir. Burada bülün salonlar ziyaretçilere * açılmış bulunuyordu. Sultan Hamidin elile yaptığı mobilyeleri de alâka ile seyre- den misafirlerimiz, havuzlu taşlığa inmişler, hazırlanan büfede çay İç- mişlerdir. Yediye doğru, tekrar ayni vapurla Tophane rıhtıma geçerek, oradan, otomobillerle otellerine dön- müşlerdir. Bugün, iki toplantının da mesaisi neticeleri alınacaktır, dün müzakere- | ler bitmiş, iş raporların hazırlanma- sına kalmıştır; (Devamı'6 ici sahifede) hazırlan j masına başlandı Fransa da müzakereye giri- şiyor mu? Paris 12 — Pöti Parizyen gazetesi ye- ni Fransız kabinesinin İngiltere ile da- ha sıkı bir iş birliği yapacağını yâzı- yor. Bu gazete diyor ki: « Fransa, İngilterenin Habeşistan hakkındaki teşebbüsüne müzaheret edecektir. Çünkü yeni kabinenin prog- ramının başında İtalya ile yeniden dos- tane ve normal münasebetler tesisi vardır, Fransa, B, Hitlerin Romayı giyaret edeceği tarihten, yani mayıs iptidasından evvel-Romaya bir sefir göndermek niyetindedir.» Radikal sosyalist Er Nuvel gazetesi de İtalya ile anlaşmak lüzumundan bahsediyor ve İngiltere ile müşterek hareket edilmesini istiyor, Buna mu- kabil Oecuvre gazetesi, B. Bonnet'nin Hariciye nezaretine geçmesinin dış po- litakada büyük bir değişiklik olacaği- na inanmadığını söylüyor. Habeşistanın ilhakı meselesi Paris 12 — Habeşistanın İtalya tara- Sindan ilhakı meselesi yakında — Mil letler vemiyetinde görüşülecektir, Ha- (Devamı 6 ıncı sahifede) plajlardan tayyare resmi kaldırılıyor Ankara 12 (Telefonla) — Maliye ve- kâleti plâjlardan alınmakta olan tay- yare resminin kaldırılması hakkında yeni bir kanun lâyihası hazırlanmak- tadır, Bugünlerde meclise verilecektir. Vekâlet damga kanununun bazi mad- delerinin değiştirilmesi hakkında “bir kanun projesi hazırlamıştır, Bu lâyi- haya göre plâjlardan alınan damga resmi de kaldırılacaktır. mikkmtlsr; Yüz karamız! Misafirimiz olan Balkanlı murah- haslar anlattılar; zar den bir hah almak iste- dik, 189 lira istediler, Pazarlıkla 65 Uraya bıraktılar. Ben de başka bir halı alınak isle- dim. 75 lira istediler, 35 Itraya satın aldım. Halbuki daha iyi pazarlık et- seymişim 25 e de olabileceğini sonra. dan öğrendim. Bu misafirler dost devletlerin mat- buat ve iktisad mümessilleridir. Doğ- rusu, iyi propaganda!... Aşkolsun es- nafımızın insajına!!... Milli şuurları- na diyecek yok... Şehri canlandırmakla, ümranla, seyyah celbi propagandasile beraber, birde alışveriş ahlâkı tesis etsek! Piyasamığın bu çekil aldatmaca pa zarlık numarah yüzkaramızdır... Yeni telefon numaralarımız Gazetemizin telefon numaralarında değişiklik olduğu için Yeni numara- ları okuyucularımızın dikkatine ar“ sediyoruz; Başmuharrir 20565 Yarı işleri 20165 İdare, ilân ve abone v1 Akşam matbaası (Müğür) 20497 İstanbul hayvanları koruma cemiyeti Fukaranın hayvanlarına mahsus parasız muayene ve tedavi pazardan maada het gün Nişantaş Şalmigir sokak No. 84 Telefon: 49180 #aal 9 - 13 ve akşamları 5 - 6 Telefon: 20565 (Başmuharrir) — 20765 (Yazı işleri) — 20497 (Müdür) — 20681 (İdare) Istanbulun imarı İstanbul cihetinin alacağı şekil, oğlu tarafında teşekkül edecek yeni mahalleler için gösterilen sahalar Sultanahmed, Beyazıd, Taksim meydanları başka şekil alacak, yeni meydanlar açılacak Profesör Prost tarafından kaleme alınan ve İstanbul ile Beyoğlu cihet- leri nazım plânını İzah eden rapor dün Şehir meclisi âzasına dağıtılmış- tır. İstanbul için büyük ehemmiyeti olan bu raporu aynen neşrediyoruz: «Nazım plân şehrin esasını teşkil ve tanzime kat'i surette elzem olan ameliyatı tayin eder ve bunların icra- sını mecburi kılar, Bu ameliyelerden hiç biri hazfedile- mez. Başka ameliyeler sonraları ilâve edi- lebilir, İşbu plân bütün mevcut serbes sa- haları ve serbes saha olmağa müsait ve şimdiki halde harap binalı yerleri göstermez: Mahalle kısmı imar plân- ları bu tafsilâtı tesbit edecektir.» Nazım plânın programi Nazım plânın esasını teşkil edecek olan programın tanzimi zımnında 1936 ve 1937 seneleri zarfında yapılan Demiryolu ve deniz nakliyatı — Ma» halli Kabotaj, Tağdiye teşkilâtı - Sal- haneler, Haller, Balık halleri, Çarşı teşekkülü, Küçük Sanatler ve bunla- rın tevzi ve intişar suretleri, Umumi- yetle sanayi ve ticaretin intişar sureti. Mülklerin inkisam sureti, Yeni binalar rın teşekkülleri ve sıhhi nizamlar, İs- tanbul topluluğunu teşkil eden bütün mahallelerin inkişaf tarzı, Arkeolojik araştırmaların vaziyeti ve başlıra eserlerin sitelerin ve abidelerin tanm- ması, Bu maddeler üzerinde yapılan incelemeler neticesinde bu program tanzim edilmiştir. (Devamı $ inci sahifede) © B. Daladye hükümetin beyannamesini okudu Meclis, beş muhalife karşı 576 reyle hükümete itimad etti Hükümet, milli müdafaanın zaruretlerine karşı koymak üzere maliye ve ekonomi kalkınmasını temin edecek tedbirleri almak için üç aylık selâhiyet istiyor Paris 12 (A.A.) — Başvekil B, Da- ladye bugün öğleden sonra ağzına ka- dar dolu olan mebusa'ı meclisinde hü- kümetin beyannamesini herkesin derin dikkati arasında okumuştur. Beyannamede hükümetin milli se- lâmet hususunda memleketin azmini temsil eylediği bildirilmekte ve parlâ- mento ve millet, vatanın ve sulhün mü» dafaasına davet olunmakta milli mü- dafaanın bugün askeri teşkilât çerçe- vesini aştığı, bütün mali, iktisadi, iç- timai ve siyasi meselelerin emniyet meselesile sıkı sıkıya bağlı bulunduğu ve memleket selâmetinin bir kül ha- linde mevzuu bahis olduğu kaydedil- mektedir. Beyannamede deniliyor ki: «Mili müdafaa, sağlam bir parayı, (Devamı 6 ıncı sahifede) duvarların rütubetine bakılırsa bu kübik binayı da kiraya vermek için yapta rıyorsunuz galibal,..