13 Nisan 1938 Tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

13 Nisan 1938 tarihli Türk Dili Gazetesi Sayfa 1

TÜRKD 13 NİSAN ÇARŞAMBA 1938 T Mısır Ricalile Görüşmelerine Devam Eden: Hariciye Vekilimiz, Kra Tarafından Kabul Edildi. 0. Tevfik Rüştü Aras saraya gelirken Mısır gençliği tarafından yaşasın Türkiye.. Yaşasın Atatürk.. Seslerile şiddetle alkışlandı. Ankara, 12 (A.A.) — Ana dolu ajansı husust muhabi- rinden: Hariciye Vekilimiz B. Tev- fik Rüştü Aras dün harlci ye nazaretinde çereflerine verilen — hususl — ziyafette hazır bulunmuştur. B. Tevfik Rüştü Aras bu gün de kral tarafından yapı- lacak olan Mısır. parlâmen tosunun açılış merasiminde hazır bulunacaktır. İskenderiyedeki — Yunan kolenisi dönüşte İskenderi- yeden geçerken kolonl tara- fından şereflerine verilecek olan ziyafeli | etmesini Hariciye Vekilimizden rica etmiştir. Kahire, 12(A.A ) — Ana- dolu ajansının hususi muha- birl bildirtyor: Hariciye Vekili Dr. Tev- Fik Rüştü Aras bugün saat 12,30 da Majeste kral Fa- rük tarafından kabnl edil- Miştir. Hariciye Vekilimiz saraya gelirken saray civarında bi- rikmiş olan kalabalık bir halk kütlesi tarafından: — Yaşasın Türkiye.. Ya- şazın — Atatürk.. Avazeleri içinde tezahü: ratla alkışlanmış ve saray karşısında başta — Majeste Kral Faruğun Başmabencisi ve saray erkânı tarafından karşılanmıştır. Hariciye Vekilimiz — öğle yemeğini Kral Faruğun da- Vetlisi olarak sarayda yimiş ve yemekte Başvekil ve Dış- işleri Bakanı ile Alı Mahir Paşa hazır bulunmuştur. Kahire, 12(A.A.| — Ana- dolu ajansının husus! muha- biri bildiriyor: Hariciye Vekili Dr. Tev- | fik Rüştü Aras bu sabah eh ramları gezmiş ve bu civar- da yapılmakta olan hafriya ti tetkik etmiştir. Bu sabahki gazeteler Ha riciye — Vekilimizin — İsken deriye ve Kahireye ge lişlerini ve buna ait haber- lerle istikbal merasimine, halkın coşkun tezahüratına ait tafsilât ve resimlere geniş sütunlar ayırmış bulunmak tadırlar. Nim resmi Elbelâğat “Tür kiye ve Misır, başlığı altın daki yazısından Mısırın kar deş Türkiye Dişişleri Bakanı Tevfik Rüştü Arasın Ka- hireyi ziyaretini mesut bir fırsat saymakta ve Misırlı- ların sevdikleri Törk Mil- Teti ile, nefret ettiği Osman h hükümetini biribirinden ayırt etmiş olduğunu ve bun- dan dolayıdır ki Büyük Şe Hio başardığı inkilâpların Mı sırlıları da Türkler kadar daima sevindirdiğini kaydey lemektedir. Ve bu mesud ziyaretl bize Türklere karşı muhabbet ve Atatürke kar: gı saygılarımızı izhara vesile vermiştir. Demektedir. Kahire, 12 (AA) Anadolu ajansının muhabiri bildiriyor: Misir. matbuatı Vekili Dr. Tavfik — Rüştü Arasın Kahireyi — ziyaseti münasebetile memleketimiz bakkında dostane neşriyat- Tarına devam etmektedirler. Bu sababki Elehram — ga- zetesi “Atatürk, başlığı tındaki yazısında: Hariciye Ziraat Vekâletince Şehrimizde: MerinosYetiştirme Şu- besi Tesis Edildi.. Vilâyat için yeniden iki aygır mubayan olundu. iki bin kaçinin hastalığı tedavi edildi. Ziraat Vakâleti; Bandır- mada — olduğu gibi buyıl tehrimizde de bir. merinos Yetiştirme şübesi tesis et- Miştir. Bu şubenin şefliğine vete- rtiner B. Salih Atabey ve Asistanlıklarına da veteriner B. Hüsnü ve ziraat mual. İlmi B. Celâl tayin edilerek vazifelerine başlamışlardır. Şef ile asistan Hümü Hara- da açılan merinos — yetiştir- me kursuna iştirak etmek Üzere Karacabeye - gitmiş lerdir. Buyıl Karacabey Hara- sından vilâyetimiz aygır de- posuna biri safkan Arap, diğeri de yarımkan Arap ol- mak üzere iki aygır muba yaa edilmiştir. Bunlarla be- raber mevcudu |7 ye çıkan aygırlar sfat için şu kaza- lara gönderilmiştir: İkisi Edremit, birisi Bür- haniyeye, biri Ayvalığa, üçü Susığırlığa, biri Bandırmaya, ikisi Gönene, ikisi Manyasa gönderilmiştir. Merkezde de sfat için dört aygırla bir aygır merkebi bırakılmıştır. Diğer taraftan damızlığa (Sonu ikinci sayfuda) “Yeni Türkiye, yeni ruh, yeni devir Türkiyesidir.. Demekte ve Atatürkün rehberliği altında başarılmış olan inkilâp hareketlerini birer birer sayarak Osmanlı Kmparatorluğu ile bugünkü Türkiyeyi mukayese eyle. mektedir. Elehram yazısını şöyle bi: trmektedir: *Biz Misirlilar. Avrupalıla: rın kızil sultan dedikleri Hamidi, hasta adam dedik- leri imparatorluğu pek iyl biliriz. İngiltereden beş de- fa büyük, Almanya ve İtal- yaya muadil memleketin başına geçen Atatürk viran bir diyar üstünde kısa bir zaman içinde dünyayı ken- dine hayran bırakan hart kalar, mesud hür ve müs takil bir Türkiye yarattı., Akşam gazeteleri de bu ziyarette geniş sütunlar tah: sis eylemektedirler. y — GÜNDELİK SİYASAI GAZETE Başvekilimizin Balkan Seyahatı B. Celâl Bayar Bükreş, 12 (Radyo) Türkiye Başvekili B. Celâl Bayar, Atinadan sonra Bel- gradı ve müteakiben Bük. reşi ziyaret edecektir. Dost memleket Başvekili, Balkan Payitahtlarında bü- yük tezahüratla karşılana- caktır B. Celâl Bayar, Balkan devletleri payitahtlarında sa bırsızlıkla - bekleniyor. Filistind Tedhiş harakelider diyor Kudüs, 12 (AA) — Fi- listinde tethişçilerin faaliyeti devam ediyor. Dün Taberiya civarında bir köye yapılan baskında evler yağma edil miş ve Hayfada bombalar atılmıştır. İngiliz-İtalyan Görüşmeleri Sona Er- di. Anlaşma Yarın İmzalanacak. ON İKİNCİ YIL SAYI: 3828 Ereğli Bez Fabrikası Müsbet Neticeler Verdi Bu fahrikamızın bir senelik - iplik imalâtı 445,466 ki- İi tü - 1937 Başından itibaren muntazaman işlemeye baş lamış olan — Sümerbankın Ereğli bez fabrikası, geçen sene içinde #sipariş üzerine çalışmamış. daha ziyade pl- yasada tecrübe etmek için türlü çeşidler yapmış ve et- oklarından satışlar yapımış tır. Fabrika, piyasa ile tem- asa geldiği beş, altı ay zar- fında, en ziyade ihtiyaç hte: sedilen çeşidleri tesbit ede rek sene sonuna doğru bu standard çeşidler üzerinde İtalyanın Kuvvet Ve Ni- yetleri Nelerdir? İtal anın Deniz Kuvvatleri Hususunda iki Taraflı Zaâlı Vardır: | - italyanin petrola sahip bulunmaması; 2 - Mali vaziyetinin kötülüğüdür. Bu yüzden italya, büyük zırklılar yopmak hususundaki yarışa - iştirak edemiyor Duçe, falyan — senatosu önünde, kelimelerden ziyade rakamları tannan olan bir butuk söyledi Yalnız aske ri vaziyeti mütalea eden bu nutku tetkik etmek İtalyanın kuvveti — ve niyetleri hak- kında bize sarih bir fikir verebilir. Evvelâ ordu hakkında ma: lümat zikrediyorum: “Kara hudutları hususunda, tabiat, İtalyaya mühim bir emniyet unsuru temin etmiştir. Bazı geçidleri sımsıkı kapatıldık tan sonra — ki şimdi bu işle meşgülüz — Alpler geçilmez bir hale gelmiş olacaktır., B. Mussolininin doğrudan ması Yarın doğruya Fransız Alplerinden bahsetmemiş olduğuna işaret edebiliriz. Sedece “Alpler, demiştir. Anşlustan sonra asıl Tirol Alplerine telmih ettiği akla gelebilir. Burada geçidler henüz sımsıkı ka- palı değildir. Bu da pek ta bildir, çünkü son zamanlara kadar Avusturya, İtalyayı ka- pıyordu; fakat şimdi, kendi- ni tehlikede hiseden İtalya, Brennerde gitgide daha faz- la kuvvetlenmiye çalışacak. tir. İkinci nokta: B Mussolini - ni0 bir veya birkaç manev- ra ve hücum ordusu yarat- ( Sonu üçüncü sayfada ) İngiliz - İtalyan Anlaş- İmalanıyor Romada devam elmekte olan İngiliz - italyan - görüş- mesinde tam bir anlaşma hasıl oldu. Roma, 12 (A-A.) — İogi: liz İtalyan aalaşmasının per- şembeye Imzanı bekleniyor. müzakereler neticelerinden babseden Korrlera Dellâ Se: ra Habeşistan — meselesinin İki taraf arasında geçen ! (Sonu dördüncü sayfada) İngiltere Karbamutadasınıi İlhak etti İstanbul, 12 (Husust) - İngiltere,cenub! Arabistanda Harbamut hükümetini ilhak etmiştir. Sebebi, zengin pet- rol kaynaklarile dolu olan bu hükümet arazisinin, İtal- ya tarafından istilâ edilmesi korkusudı — e İodur, ipliklerlmiz Avrupa iplikleri ayarındadır. &u Ereğli bez fabrikamızın dahtlinden bir görünüş: İplik iğleri imalâtını teksif etmiştir. 1937 Yılı zarfında Ereğli bez fabrikası — 443,872 Hira kıymetinde 948,674 kilo pamuk satın almıştır. Bu pa- muklar bilhassa Akala ve Klevland cinsi en iyi kalit- eler arasından seçilmiştir. Türkiye pamuklu endüstrisi- nde en ince iplik ve bezleri imal eden bu fabrikamız, en iyi kalitede pamuk istih- sal etmek zaruretindedir. Fabrika faaliyetini, terü- belerinin verdiği müsbet ne. ticeler ve işçilerin ihtisaslaşı man ve artması nisbetinde aydan aya genişlemiştir. Se- ne başında yalnız 682 isçi çalıştırmışken sene sonunda işçi miktarı bini geçmiş ve ikt ekiple çalışmaya başla- mıştır. Ereğli Ffabrikasının bir senelik iplik imalât ye- künu 445,466 kilodur. İlk altı aylık imalât yekünu yal- nız 148.309 kilo di İkinci altı ayda iplik imalâtında artış nisbeti yüzde 100,4 dür. Aymı yükseliş seyrini bez imalâtında da görüyo rüz. 1937 nin birinci altı ayı içinde 210,249 metre ol- an bez imalâtı, ikinci altı ayda yüzde 172,4 artışla 572.736 metreye çıkmıştır. Ereğli fabrikasının imal ettiği Ince iplikler Avrupa- dan gelen benzerleri ayarın - da olduğu anlaşılmış ve pi yasada dışardan geniş mik- tarda idhalâta müsaade ed- ildiği halde çok rağbet gör- müştür. Yine Ereğlide imal (Sonu ikinci sayfada) Tayare Piyangosu.. Son kaşidenin birinci çekilişinde 14,178 rumaralı bi- İsta 40 bin lira İsahet etti, Tayare piyangosu son ke #idesinin birinci çekilişinde kazanan numaralar şunlar- dir: 40,000 Lira Kazanan 14178 Sonu 178 le biten numa:- ralar 1000 er lira mükâfat alacaklar. eee 25,000 Lira Kazanan 8709 Sonlar 709 Ja bitenler 1000 ner lira mükâfat alır- 1,500 Lira Kazananlar 34506 2049 1474 ( Sonu üçüncü sayfada) lar.