13 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

13 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

(Baş tarafı 1 inci sahifede) (A) Galata limanı Güzel sanatler akademisine kadar uzatılacaktır. Ka- ra cihetinden yalnız otomobillerle münakale icra edilecektir. (B) Sarayburnu limanı muvakkat- tir. Sarayburnunu Galata köprüsüne rapteden taras şeklindeki bir gezinti caddesinin altında kalmak üzere bir kattan fazla depolar bulunmıyacak- tır. (O) Galata köprüsü biraz Halice doğru nakledilecek ve bu suretle bu köprünün iki başında geniş iki mey- dan teşkil edecektir. (D) Atatürk köprüsü tatbik edil- mekte olan projesine mutabık olarak edilecektir, cin dibine doğru uzaklaştırılacaktır. Sahaneye mururu ubur kolaylaştı- rılacak, her iki sahilde de geniş sınaf yol tesis edilecektir. İki köprü arasında: de Avrupadan gelen trenlerin Ger bi- nası ile Haydarpaşadan geçecek tren- ler için Feribot limanı yapılacaktır. (C) Sirkeci Garı yalnız elektrik ban (0) Yenikapı merkezi garı ile Feri- bot iskelesini muhafaza eden sed du- yarının teşkilâtı; Yenikapı körfezinde inşa edilecek modem bir Himan ile bu limanım icabettireceği vasi mikyasta eşya münakalesine müsait olacak veç- hile tertib edilecektir, Cİ); Çarşı tamamile modern bir şek- le sokulacak, fakat umumi teşekkülü tamamile aynen bırakılacaktır. Dış hududu; methalleri civarmda geniş otomobil durak yerlerini ihtiva eden geniş yollarla çevrilecektir. (7) Eski şehire hâkim bir vaziyette bulunan Üniversite; Kültürel Akro- pol - Beyazıt ile Şehzade arasında in- kişaf edecek ve en iyi sıhhi şartları havi vasi bir mahalle teşkil edecektir. Bugünkü Üniversite meydanı Es. Üniversitenin her şubesi için bu şu- beler etrafında daima tevessü etmek- te olan fenni ve ilmi meeburiyetlere tâbi olarak müstakil bir surette inki- şafa müsait ve kâfi bir saha ayrılacak» tır. Mi kütüphane Üniversite mahal- lesinin merkezini işgal edecektir. (K) Yenibahçede kale duvarlarının iç tarafında: Nebatat ve hayvanat bahçeleri ve kolleksiyon bahçelerin- den müteşekkil terbiyeyi bir bahçe te- sis edileçektir, (L) Spor sahaları — İdman sahala- n, G1) Yenibahçede kale duvarların dış tarafından koşu yeri olacaktır. (N) Tayyare meydanı (Etüt edi mektedir.) (O) Plâjların tanzimi — Florya, (P) Sarayburmu ile Küçükayasofya arasında arkeolojik park tesisi. (0) Başlıca sitelerin muhafazam, Saraybunu: Liman ve Sirkeci garı- nın tedrici bir suretle kaldırılmasile buranm parazit binalardan kurtarıl. pılması memnu bir mıntaka teşkili ile iç tarafta kale boyunea mevcut ma- hallelerin inikişafna muvafık olarak yapılacak tanzim ameliyelerine göre tesbit edilecek bir genişlikte bir saha- run bina yapılması memnun muıntaka. lara idhali, Deniz kıyısındaki kaleler: Bulun. dukları mahallelerin husust plânları. n2 ve mevcud kalan kısımların arkeo- lojik veya tezyini kıymetlerine göre tesbit edilecek kısımlar hakkında nu Istanbulun imarı hafaza tertibatı a Haliç kıyısındaki kaleler: Buradaki ticaret ve sanayi mahallesinin sıhhi- leştirilmesi ile seyrüsefere halel ver- miyecek surette muayyen noktalarda- ki kısımların muhafazası, Şehrin manzrasına hâkim olan başlı. ca mühim eserlerin mevcut bulunduğu mahallerde, bunlara mücavir binala- | binalar: Büyük Cumhuriyet meydanı; Cenup tarafındaki ve antigue Hipodrom or- tasındaki binalar kaldırılarak: Bura” nın büyük asker! geçid resimlerine müsald olacak veçhile tanzimi. Hem Marmaradan, hem Boğazdan görüle- cek veçhile gayet yüksek sembolik bir Cumhuriyet abidesi, Bir yanında Ad- liye binası ve diğer idare binaları ola- caktır, 6 No, lu meydan — Atik zafer takı- nı da meydana çıkaracak şekilde tevsi edilmek üzere Beyazıt meydanile te- şekkül eder, 19 No, lu Meydan — Atatürk bulva- hatıralarına temas eden bir abide te- sis edilecektir. 20 No, lu meydan — İstanbul Lon- dra yolu ile 13 No, lu bulvar telâki nok» Taya karşı geniş bir teras, Taksim meydanı — Tadil edilmiş ve büyük mikyasta büyütülmüş bir halde olacak ve bir tarafında tiyatro, konferans salonu; sergi salonları, 1ç- tima salonları, maç salonları, klüpler, posta otobüs garları, otomobil park- ları bulunacaktır. (S) Okul ve hastanelerin tevzi tar- si alâkadar servislerle birlikte tedkik edilecektir. İmar umumi prensipleri Halicin sağ sahilinde biribirinden pek ayrı vaziyette olan meskenlerin mahdud adedine göre yol sahası gayet çoktur, Bu kadar çok adetteki sokak- ların inşa ve İyi surette tamirine hiç bir bütçe kâfi gelmez; lâkin eski İs- tanbulun teşekkülü; en iyi vucüd ve moral sıhhatine en muvafık şartları havi olmak üzere büyük yeşil sahalar içinde yapılmış alçak evlerden müte- şekkil vasi bir şehir parçası teşkil et- meğe müsaittir, Tatbikat: Bir çok mahallelerde fay- 'dasız yolları hazfedecek ve inşaat faa- Hiyetini modem sıhhi tesisata malik yollar üzerinde teksif edecek veçhile müteaddit mahallerin yeni bir plânı- nı yapmak, Bugün ve yakın zamanda şehrin râ» tionnel bir surette tanzimi bakımın- dan faydasız olduğu tebeyyün eden yollarda münferlid ve az adette mev- cud binaları istimlâk etmek, Böylece kurtulan sahaları spor ve gezinti yer- lerine tahsis etmekle beraber bunları ağaçlamak. 'Yangınlardan sonra bir çok arsalar "Yeni geniş caddelerde bilhassa Ata- türk bulvarında bu geniş caddelerin ehemmiyet ve estetik ile mütenasip eb'adda olmıyan arsalar vardır. Bun- ların şuyulandırılmasile yeniden i£ razı bu arzedilen mahzuru kaldıra- caktır. ... Haliçin sol ciheti 'Halicin sol yakası da kesif bir suret- te iskfin edilmiş yüksek binalı dar 80- 'kaklardan müteşekkildir. Beyoğlu ve Galatanın bu çok dar sokaklarını hem seyrüsefer ve hem sıhhat bakımından tevsi etmek iktiza eder. Nazart ola- rak Haliç sol yakasını Taksime kadar yıkmak ve yeniden bir plân üzere yap- mak lâzım gelirdi. Ameli olarak işi birkaç safhaya ayırıp aşağıda söyle- nildiği gibi hareket etmek gerektir. AKŞAM vadar meskenlerden müteşekkil tama» mile yeni mahslleler tesis etmek. Tesis edilecek yeni mahallelerde kaç mesken yapılırsa eski mahallelerde © kadar meskenin katlarını kat istimlâk kanununu tatbik ederek yıkmak. En sonra eski mahalleleri yeni plâna gö- re yapmak, Bu program münasip mali vasıtalar- la uzun zamanda tatbik edilebilecek bir iştir. İlk iki safha ayni zamanda yapılar cak şeylerdir. Son safhanın hemen tatbikine geçi» lemez. Yalnız yeni mahalleler tamami- le inşa edilmeden eski mahallelerin kıymetlerinin artmasını mucip olacak her şeyden içtinap etmelidir, ... Yeni mahalleler müteaddit müsalt yerlere İevzi edilecektir. Bu yerler hem site vaziyeti hem de seyrüselerin ko- lo göz önüne alınarak ayrılacak» İk ee il a Gill taları da Boğaz sahilinde Galata - Bü- yükdere seviyesi alçak kornişi ile tah- dit edilmiştir, Beyoğluna en yakın yeri Taksim meydanı ile Maçka arasındadır. Eski Ermeni mezarlığı arsası ile Maçkayı Taksim yeni mahallesine bağlayan 60- 80 rakımları arasındaki araziden mü- teşekkildir, Harbiye okulu kışlası baş- ka yerde inşa edilirse gayet güzel mes- kenler inşasına müsait mükemmel bir 45 6 7859 nl i li ğ | 4 5 8 7 cihet - Bis renk. 8 —intikam - Eski hikim - Güzel sanat. 9 — İnce kum - Alğım salgım. 10 — Kederler - At yavrusu. Yukardan Yukardan aşağı: 1 — Yayangezen, 2 — Ener, Rana, $— yer daha hasıl olur, mm e Alt rakımı 6 —S.R., Düm, 7 — Ut, ık, 8 — Bas- #rnig ile takriben 60 rakımı ara-| Sel yi, 5 — Lar ger 10 Yeri, Ni sında bulunan yerde spor sahalarını havi büyük bir umumi park bu ma- hallenin merkezini teşkil eder, Park arasından geçecek seri bir yol; iki kor- nişi birbirine bağlar, Gazhane buradan kalkmalıdır. İkinci saha buna benzer şartları ha- izdir. Bu Maçka ve Beşiktaş ile Meci- diye köyündeki Likör fabrikası ara- sındaki büyük sahadır, İmar ve tanzim sureti birinci için Söylenen şekle müşabihtir, Burada da vadinin derin yerlerinde ve kl yama- cında umumi Park ve Spor yerleri te- sis edilir, meskenler de sırtlara ve ya- maçların yüksek yerlerine tevzi edilir, Üçüncü bir yer daha nazarı dikkate alınmıştır. Bu da Kurtuluş sırtı ile ya macın yüksek kısımlarıdır. Bu yerler doğrudan doğruya Kasımpaşanın yük- sek taraflarına gelir. Ve burayı mevcut yollar ve takriben 80 rakımında yapı- lacak bir köprü doğrudan doğruya Taksim meydanına bağlar. s.. Beyoğlunda bazı istikametler bil- hassa Galatasaray köşesi tadil ve tas- hih edilecektir. Galata ekonomik vaziyetinin iki esaslı unsuruna tabi olarak tamamile yeniden tanzim edilmelidir, Biri mühim surette tevsli tekarrur etmiş olan liman olup diğeri de Halicin 8ol sahilinin vaziyetidir, Bu mahalle- nin gerek deniz münakâlesi ve gerek otomobille münakalesi bakımından ra- tionnel bir surette tanzimi için her şey yeniden yapılmağa muhtaçtır, ... bi gayri sıhhi binaların da yukarı kat- larmı istimlâk edip sıhhi şartların bü- ralarda az zamanda islâhı lâzımdır, Bu kat istimlâki ameliyesini yıkıla- cak meskenlerdeki insanları iskân ede- cek kadar yeni mahallelerde bina ya- pıldıkça tedrici ve devamlı surette tat- bik etmelidir. Nazım plân Yeni yol şebekesi Seyrüseferi tanzim edecek olan yeni ana yollar hemen tatbik edilmelidir. Modem şehircilik tekniğine geniş mik- yasta uygun olan bu yollar bugünkü vaziyeti radical bir surette islâh ede- Tatbikat: Henüz serbes bulunan yer. | cektir. lerde seri nakil vasıtalarını melik ha- Zeminin tabi arizaları köprü - Viya- dük ve tünellerle geçilecek bu suretle syni seviyede müteaddit hemzemin Croisement'lara mani olacak büyük nis sıf kuturlar ve müstakim güzergâhlar elde edilecektir. Çizilen güzergâhlar neticelerihin evvelden takdiri mümkün olmayan em- lâk spekülasyonlarına ve istimlâkle- ri, büyük emlâk buhranını asgariye in- direcek veçhile çizilmiştir. Bunlar ma- hallelerin ekonomik faaliyetlerinde hiç bir buhran vücude egtirmemesi kay- gusile tetkik edilmiştir. Halicin sol cihetinde hususlle Tak- sim meydanı ile Köprüler arasında bu yeni yollarla şehir içinde hakiki otostratlar yapılmış olacak ve bunlar kıymeti az küçük evlerin üstünden aş- mak suretile vadileri geçecektir. Güzer- gâhlarının uzun bir kısmında hiç bir ev önünde durmak mecburiyeti olma- yacağından burada büyük süratler te- min edilecektir. Halicin sağ cihetinde ise müteaddit noktalarda bilhassa Galata Köprüsü ile Beyazıt arasında bir takım smaf imalât ile daha basit güzergühlar te- min edilecektir. Bu yolların sına? imalAtı için sarfe- dilen paralar inşaat işlerine sarfedile- ceğinden şehirde mühim bir faaliyet te- vellüdüne yardım eder, Büyük istim- Jâklere sarfedilen paraların ise piya» sada hiç bir tesiri görülemez. Bunun için şehirciniz, viyadükler ve tüneller gibi büyük sınat imalâtı istimlâklere tercih etmiştir. Bu suretle genç Cümhuriyet faal ve yapıcı gençliğinin hakiki çehresini şeh- re sür'atle gösterebilecektir. Bunlar ilk merhalede vücude getiri- lecek şeylerdir. Şehrin ana damarlarını teşkil eden mi imarlarına müteallik olup İstanbu» Jun ekonomik inkılâbına tâbi olarak tatbik edilmelidir. Münakalât, ticaret, küçük san'atlar, sanayi şebrin esaslı unsurlarıdır. Şehirci bunların inkişaf hareketle- rine yardım edebilecek muvafık tedbir- leri daha evvelden görüp tatbik etmek üzere bunların inkişaflarını dikkatle takip edecektir. Ve kısmi plânları bu- na göre yapacaktır, İlmi ve içtimal Inkılâbın dalmi te. rakkisi ile husule gelip bazan evvelden takdiri mümkün olmayan vaziyetler karşısında plân icablarının uygun ola- bilmesi için bunların çok alâstikt ol- ması gerektir, (Alttarafı yarınki nüshamızda) 13 Nisan 1938 15 Nisan 515 Perşembe İstanbul —Öğle neşriyatı; 1230: Plâk- Is Türk musikisi, 1250: Havadis, 13,085 Plâkla Türk musikisi, 1330: Muhtelif plâk neşriyatı, 14: SON, Akşam neşriyatı: 1880: Fatih Halkevi Bösterit kolu tarafından bir temali, 19,188 Plâkla dans musikisi, 19,38: Borsa has berleri, 20: Nezihe ve arkadaşları tart fından Türk musikisi ve halk şarkılar, 2046: Hava raporu, 2048 Ömer Rıza tam rafından arabca söyler, 21: Klâsik Tür musikisi: Nuri Halil ve arkadaşları tara“ fından, (Saat ayarı), 2145: ORKESTRAS 1 -Siravs; Zigoynerbararon, 3 - Şopeni Prelüt, 3 - Boş: Rozemuse, 2215: Ajan haberleri, 220: Plâkla sololar, opera v8 operet parçaları, 2250: Son haberler ve ertesi günün programı, 23: SON. Ankara — Öğle neşriyatı: 1230: Kap» şik plük neşriyatı, 120: Plâk: “Türk nu sikisi ve halk şarkıları, 13,15: Dahil hartel haberler, 1740: Halkevinden nak- len inkilâb dersi (Hikmet Bayur). Akşam neşriyatı: 1830: Muhtelif pille neşriyatı, 19,16: “Türk musikisi ve halk şarkıları (Servet Adnan ve arkadaşları), 20: Sant ayarı ve arapça neşriyat, 20,15: Türk musiki ve halk şarkıları (Makbule Çakar ve arkadaşları), 21: Konfermas: (Cemal Arıtman), 21,15: Stüdyo salon of- kestram: 1 - Beethoven: Cölöbre Menvef, yarra: İnvocasione d'amore, 5 - Marti Uh: An Alle, 22: Ajans haberleri, 22,15 Yarınki program. Avrupa Sant 20 de Berlin 20,10 da salon muzikası — Dan rig — 20,10 da eğlence ve dans — Frankf, Lelpsig 20,10 da gitara konseri — Münih 20,10 da marşlar — Stuttgart 2045 de Karuzo plâkları — Athlone 20 de konser — Berumünster 2088 de marşlar — Buda- muzlkası — m konser — Kovno 2030 da kon- — Milâno 2040 da konser — Monte Generi 2040 da Bruknerin eserlerinden konser — Riga 2055 de hafif muzika — Sofya 20,15 de «Barbier de Sevilles ope- ras — Sirasburg 2030da konser — Rad, Toulouse 20,25 de marşlar. Saat 2 de Berlin 21 de Alman dansları 2130da senfon, konser — Breslav 3i de askeri 21 de konser — Viyana 2ide Viyana ha- vaları — Belgrad 21 de piyano konse- ri — ULyubliana 21 de orkestra konseri — Lemberg 21 de konser — Lille 2115 de konser — Londra 21 de Faust operası — Monte Ceneri — 31 do konsere devam — Nis 2189 da konser — Oslo 2i de «Gü- lümsiyen Memleket, Lehar opereti — Rad. Paris 2140 da viyolonsel konseri — Rennes a Vagner kon- seri — Riga 21 de İngiir mara e Soiya 21 de operaya — Sottens 31 de hafif muzika — Bira 2180 da golistlek konseri — Vilns 21 de konser, . Sant 22 de Berlin 22 da sanfan, konsere devam — Breslav 22 de askeri muzikaya devam — Deutschi. 8. 21 de Romadan nakil (0p0- Ta) — Frankf, 22de orkesten konseri — Kolonya 22 de konsere devan — Kö- nigebreg 22 de konsere devam — Münih 22 de Romadan naklen opera — Stutiğ. : i; i i , oiltesii md .“"w üsme dsaN rosanmam Haas sanem mes A e e