13 Nisan 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

13 Nisan 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

e.» Sahife 6 B. Daladye hükü- metin beyanname- sini okudu (Baş tarafı birinci sahifede) ve hiç bir zaaf alâmeti göstermeyen | maliyeyi iltizam eder, Milli müdafaa- nın bilhassa kendisine ait endüstride işlerin durması şöyle dursun İstihsa- lin yavaşlamasına bile tahammülü yoktur. Hükümet patronların ve işçilerin di- rayetine ve vatanperverliğine müraca- at eder. İşçiler şunu anlamalıdır ki: fabrikaların işgali, hürriyet rejimine tehlikeli olabilecek bir endişe hissini memlekete yaymaktadır, Patronlar da içtimai kanunları halisane tatbik ci- melidirler, Ilükümet modern iş kanununu ta- mamlayacak olan metinlerin tedkiki- ne devâm edecek ve bu metinleri mec- Yise sevkeyliyecektir, Hükümet memle- ketin emniyeti için lüzümlü olan silâh- ların imalâtına tekrar başlanmasını temin eyliyecektir, Hükümet cümhuriyetin müdafaası- ha da tevessül! eyleyecektir. Bu babtak! icraatın, Fransarın müttefikan sarfe- deceği kalkınma gayretlerile elele gide- ceğine kanidir. Hükümet, harb sıra- #inda hakiki sulhün kurulmasında ta- ghhüt edilen asli prensiplerden vazgeç- memekle beraber, Fransanın menfaat- lerinin ve imparatorlugun tamamlılı- ğini her nerede olursa olsun müda- faaya azmetmiş bulunuyor. Hükümet Fransa hududlarında, ve müstemlekelerile olan müdahaleleri üzerinde tehlike bulunmasına asla mü- samaha gösteremez. Hükümet harici tesirleri, arzu edil- miyen bazaı yabancılar tarafınadn Yapılan tahrikâtın kendi kararları üzerinde müessir olmasını tecviz ede- mez. Fransanın dostluklarını siklaştır- mak ve akdettiği bütün pakt ve mu- ahedelere sadakalını teyid etmekte K “olsun, muhik müzâkerelere girişmek hususunda olsun bütün mil? enerji- sinin ahengini temin eylemek katiyen zaruridir. » Fransa bütün memleketlere, siya- si rejimleri her ne olursa olsun, sulh istiyor. Fakat bu sulh hakka istinad etmelidir, esaretin başlangıcı olan feragata değil. Beyanname, Fransanın daima 5€- lâmetini temin eden Fransız vatan- » perverliğine müracaatla nihayet bul- maktadır. Meclis hükümete itimad etti Paris 12 A.A.) — Mebusan meclisi, hükümetin beyannamesini dinledik- ten ve pek kısa süren umumi bir müzakereden sonra, hükümetin iti- mat mahiyetini atfetiği ruznameye geçilmesi hakkındaki takriri 5 muha» Hife karşı 576 reyle kabul etmiştir. Bunu müteakip hükümet maliye “Yâyihasını tevdi ederek bunun müsta- celiyet kararile müzakeresini istem- Aşk ve macera romanı Nakleden: (Vâ — Nü) — Neyse, bu bahsi geçelim. Yalnız size şunu söylemek istiyorum ki, hem- şirem tamamile saf ve temizdir, O, an- Jaşılmıyan, gizli bir tecavüzün kurba- nı oldu. — Ben de öyle sanırım... Kimbilir hangi alçak adam bunu yapmıştır!... Evinize kolaylıkla girilip çıkılıyor... Belki de maiyetinizdeki insanlardan biri., Maamafih, gene de benim yap- iğım bir fedakâırlıktır. Bunu her iki- niz de farketmemiş gibi duruyorsu- nuz, Ne olursa olsun, başkasının bir suçunu ben temizlemiş oluyorum. Hemşireniz bigünah olmakla beraber, bugün çocuk sahibidir. Kendisine söyleyin: Yaptığım bu fedakârlığa karşı biraz bana İltifat etsin, Hayriye, haşin bir sesle: — Yaptığınız, lüzumundan fazla bir fedakârlık! Keşki hiç önümüze çıkma- Biran sustular, AKŞAM Şehir me meclisinde B. Prostun raporu ru muhtelit bir encümen tarafından tedkik edilecek Seyyar ahçılığın yasak edilmesi etrafında münakaşalar oldu Şehir meclisi dün ikinci reis vekili B. Tevriğin reisliği altında toplanmış- tır. İstanbul ve Beyoğlu cihetlerinin imarına sid B. Proste tarafından ha- zırlanan nazım plân ile raporun ted- | kik edilmek üzere Meclise verildiğine | dalr riyaset makamının tezkeresi | okunmuştur. Azadan B. Feridun | Manyas, raporla plânın mubtelit bir İ encümende tedkikini teklif etmiştir. | B, Muharrem Naili, rapora plânın bağlı olmadığından şikâyet ederek Pplânın bastırılarak azaya dağıtılma- smı istemiştir. Reisin teklifi ile her encümenden seçilecek olan ikişer ki- şiden ibaret muhtelit bir encümende tedkiki muvafık görülmüştür. Plânın , bastırılarak çoğaltılması teklifi üze- rine azadan B. Refik Ahmed: — Bendeniz plânın teksirini muva» fık görmüyorum; gerçi fotoğrafla | ahnması mümkündür” Fakat fotoğ- | rTaf çok küçük çıkacağı için bir şey anlaşılmıyacaktır. Plân salona asıla- caktır, Bütün arkadaşlar tedkik eder- ler... demiş ve plânın bastırılmasın- | dan vaz geçilmiştir. Bazı arsaların istimlâki teklifi ri- yaset divanına havale edildikten sonra tramvay şirketince halktan fazla olarak alınan ve bir kanun ile İstan- bulun Imarına tahsis edilen parala- rın Yenicami ve Eminönü meydanla- rının açılmasına ve Eminönü - Eyüp istikametinde açılacak yerlerin is- timlâkine tahsisi hakkında bütçe encümeni mazbatası kabul edilmiş- tir. .Cümhkuriyetin on beşinci yıldönümü münasebetile yapılacak tesisat ve har zırlıklar için bütçeye yeniden tahsisat konulması hakkındaki bütçe encüme- ni mazbatası da kabul edilmiştir. Bundan sonra diğer bazı evrakda encümenlere gönderildikten sonra Belediye zabıta talimatnamesinin müzakeresine devam edilmiştir. Azadan B, Piman ile arkadaşları- nın bir takriri okunmuştur. Bu tak- rirde konserveler hakkında geçen cel- sede kabul edilen hükümlerin Sıhhiye Vekâleti tarafından yapılan talimat- name neşredilinceye kadar tehiri is- teniyordu. Bu takrir, kabul edilmiş- tir, Talimatnamenin lokantalara , ald | kısmı da münakaşa edilmiştir. Aza- dan B, Galip Bahtiyar, her Jokantada bir abdesthane bulunmasını istemiş- tir, Azadan bir kısmı her lokantaya böyle bir mecburiyet konulmasına iti- raz etmişler ve teklif kabul edilme- Bundan sonra seyyar ahçılığın men'i hakkındaki madde inünakaşa edilmiş- tir. Azadan bir kısım sokaklarda ye- mek pişirilip satılmasının sıhhi mah- zuru olduğunu ileri"sürmüşlerdir. Bir kısımı, fenul tesisat vücude getirmek suretile sokaklarda seyyar alıçılığın mahzuru olmadığını söylemişlerdir. Nihayet madde yeniden tedkik edil- mek üzere Ericümene gönderilmiştir. Meclis de cuma günü toplanmak üze- Te içtimaa nihayet vermiştir. miştir. Bu lâyiha bu göce saat 22de müzakere olunacaktır. Ayan meclisinde Paris 12 (A.A.) — Âyan meclisinde hükümet beyannamesinin okunması büyük bir. ekseriyeti alişşlarile karşılanmıştır. Âyan maliye lâyihasını yarın saat 16 da müzakere edecektir. . Maliye projesi Paris 12 (A'A.) — Maliye porjesi tek bir maddeden ibaretti. Mili mü- dafan ihtiyaçlarını karişılamak ve maliye ve ekonomi kalkmmasını te- min için zaruri göreceği bütün ted- birleri almak hususunda hükümete 31 temmuz 1938 tarihine kadar me- zuniyet vermektedir. Bu tedbirler, Reisicümhurun başkanlığı altında ya- pılacak kabine İçtimamda müzakere ile ittihaz olunacak kararnamelerle meriyete konulacaktır. Bu kararnameler, fevkalâde toplan- tılarda ve azami 31 kânunuevvel 1938 TUZAK Tefrika No, 19 Erkeği derin derin süzdü. Fakat Mümtaz, cesaretle. başını dik tuttu, Gözlerini önüne bile iğmedi. Bu fikir, doktor kızı altüst etmişti: O mu?. Yok, hayır! İmkânsız!., Eve girip çık- ması resmi... Ancak Vahid bey çağır- dığı zaman geliyor... w— Haksiz yere şüpheleniyorum!» diye düşündü ve daha munis bir eda ile: — Doğru süylüyorsunuz. Feriha si- ze karşı minnet hissetmeli... Ve emi- nim ki yavaş yavaş sizi sevecektir, alışacaktır, Ben kendisine nasihat ederim. — Siz Hayriye, siz, beni kardeş gibi sevecek misiniz?” — Vallahi daha bilemem. — Müsaade edin de sizi bir ağabey tarihine kadar parlâmentonun tas- vibine arzedilecektir. Maliye lâyihasının esbabı mucibe- sinde düyunu umumiye tediyatınm iki sene müddetle tatili; Fransa ban- Kâsının hazineye ön tfiyar avansda bulunması, 15 milyarlık milli müda- Taa istikrazınıni akdi ve gümrük tari- felerlle vergilerde * tadilât yapılması derpiş olunmaktadir. Salâhiyetler lâyihasi Paris 12 (A.A.) — Mebusan mecli- sl bu gece saat 22 de tekrar toplan- mış ise de maliye encümeni selâ- hiyetler lâyihasınm müzakeresini bi- tirmemiş olduğundan bir saat sonra tekrar taplanmak üzere celse kaldi- rılmıştar, Maarif sever bir vatandaş Sivas (Akşam) — Zaranın Zogâlli ni mekteb yapılmak için maarife te- berrü etmiştir. şam gidiyorum... Müsaade odgtseniz, gitmeden evvel köşke veda için gele- yim — Buyrun. #4 y Ferihs, ablasını heyecan içinde bek- Jliyordu. Bu işin bozulmasını bütün kalbile temenni ediyordu. Pek güç va- ziyette olduğunu bilmekle beraber 'Mümtaz'la evlenmeği de bir türlü his- siyatı kabul edemiyordu, Hayriye kapıdan girer girmez: — Mesele oldu! - dedi. - Anlaştık, — Demek benimle evleniyor ha? — Evet. — Bu sevmediğim adamın karısı mı olacağım? — Öyle, şekerim! — Çok feci... Beni öpmeğe, okşama- ğa hakki olacak ha?... Asla... Asla... Feriha, hıçkıra hıçkıra ağlamağa sil Hayriye, hemşiresinin saçını ri e m A m niye er ra — Hayır! Onu unutmağa çalışıyo- rum. Zaten bana mektub yazdığı da yok... O da beni unuttu, Üzülme, ab- la: Kendimi yeneceğim; Mümtaz'ın karısı olacağım. Mümtaz geldiği zaman, Feriha onu Jâkayd fakat nazik bir tavırla karşı- Jadı. Delikanlı son derece âşık insan- dia ln (Baş tarafı birinci sahifede) Balkan deniz şeferleri Yunan murah- haslarından de- niz işleri müte- hassısı ve meş- v hur armaltor bay 3 Çakirisin gazete- , ei mize verdiği ma- 3 lümsla göre, ö- ği nümüzdeki ma- 2 yıs ayının birin- ç den itibaren Bal * 1 kan deniz işlet- “ ağ mesinin birinci ? İ kısmı addedilen a z Yugoslav seyrü- İ seferleri başlıya- Bay 5. Çakiris caktır. Yugoslavların Amerikadan sa- tın aldıkları beş bin tonlük güzel bir yolcu gemisi, Triyesteye, iki Arnavut limanına, Yunanistana, İzmire, İs- tanbula, Bulgar ve Rumen limanla- rına uğramak şartile sefere çıkacak, anlaşma mucibince her Balkanlı dev- letten kolaylık görecektir. Bu gemi ile seyahat 150 lira mukabilinde 24 gün sürecek, seferler her ay munta- zaman icra edilecektir. Yugoslav dev- leti bu hat için tahsisat ayırmıştır. Diğer devletlerde iş icab “ettirdikçe .mütcakib Balkan seferlefine başlıya- caklardır, Matbuat toplantısı Matbuat konferansında evvelce yaz- dıklarımızdan: maada Şu karârlar tebellür etmiştir: Yunanistandan Edirneye kadar ge- tirilen telefon hattı Türkiye içlerine doğru temdid edilecek, bu suretle Av- Tupa ile iki hattımız olacaklır. Hakikatta gazeteci olmıyan bazı kimseler gazeteci sıfatından hususi menfaaiları namına istifade edeme- sinler diye, seyahat halindeki gezete- cilere resmi vesikalar verilecektir. Bunları hamil olanlar istifadeler te- min edeceklerdir, Gelecek matbuat koriferansı, Bük- | Teşte, siyasi konferansın içtima sıra» sında 1939 senesi . Şubalında içtima edecek; böylelikle, - gazetecilerin - bir siyasi toplantı, bir de matbuat kon- feransı için iki kere içtimar külfeti- nin önüne geçilmiş olacaktır. Kârarlarin heyeti umuffiyesi bu- gün kati bir şekle bağlanacaktır. Romanya konsoloshanesinde suare bulunan Balkan ekono- mi konseyi ile matbuat konferansı Tnurahhasları şerefine dün akşâm sa- at 21,5 da Taksimde Romanya konso- Yöshânesinde bir suare verilmiştir. Hindistanda müslümanlarla Mecüsiler arasında kânlı bir çarpışma Tondra 12 (A.A.) — Allahabad'dan bildiriliyor: Müslümanlarla Mecusiler arasında vuku bulan çarpışmalarda iki kişi ölmüş 16 kişi Kıtaat müdahaleye mecbur Kalmıştır. lara mshsus hareketler yapıyordu: Nazik, alâkadar... ve, kazın. gözünün içine bakıyor... Fakat Mümtaz'ın bütün bu hâre- ketlerine karşı Feriha lâkayd davra- nıyordu. Ortada ağır bir hava hâkim- di, Mümtaz gitmek üzereyken Ayde- miri öpmek müsaadesini istedi, Feri- ha, sert bir sesle: — Uyuyor! - dedi. sec Hayriye, işi tatlıya bağlıya- — Mümtaz bey, ayaklarının ucuna basarak içeri girerse çocuğu hem gö- rür, hem öpebilir, - dedi ve öyle de ya- Mez 13 Mümtaz İstanbula varır varmaz ilk işi Atiye'ye gitmek oldu, Genç kadın telâşla sordu: — Ne var? Muvaffak oldun mu? — Yakında her iş bitiyor... Düğün davetiyeleri yollanacak. — Bravo! Demek aşkını ilân ede ede nihayet kandırabildin? — Hayır Çocuğu tanıdım, — Ya... Demek şüphelerimiz doğru imiş... Demek çocuk var... Ve sende tanıyarak meseleyi kökünden hallet- tin... Bu derece faal olduğunu bilmez- dim... Haydi otur şuraya... Bütün olup, bitenleri anlat bana... Delikanlı, bir kelimesini atlamadan, bütün olup bitenleri anlattı, Şimdi Balkanlı misafirleri ingiliz - italyan” anlaşması (Baş tarafı 1 inci sahifede) tarlardadır ki, İngiltere Milletler Get miyeti azasının ilhakı tanıyıp tanım mak hususunda serbes bırakılması teklif etmiştir. Londradan gelen haberlere göre İn gilterenin bu müracaat ve teklifi 5 x1ı muhalif gazeteler tarafından kidlere sebebiyet vermiştir. Amele pal tisine mensup Deyli Herald gazeli Milletler cemiyetinde Çin, Sovyet R ya ve Yeni Zelandanın ilhakı tanım ğa razı olmıyacaklarını, bu suretle ff tifak temin edilemiyeceğini yazmak& tadır, ? Milletler Cemiyetinin gerek kons& yinde, gerek asamblesinde kararlarık ittifakla verilmesi lâzımdır, Habeşisiğ nın İtalya tarafından ilhakını meselesinde ittifak hasıl olması ikin garda güç görünmektedir. Fakat haki katte Milletler cemiyetine bu umum tarafından kabul edilebile bir karar sureti teklif edilecektir. Ci nevrede şimdiden bu karar sureti hazırlanmasına başlandığı, bu mütehassıslarının büyük bir faaliyı çalıştıkları bildirilmektedir. Bu sebep le korkulan güçlüğün önü alınacağı ümid edilmektedir, İğ Londra 12 — Habeşistan sefareti bi£ nota neşretmiştir, Nolada deniliyor # «İngiltere, Milletler cemiyeti azaSU Habeşistanın İtalya tarafından zapt tanımağa teşvik edecek olursa in rator Haile-Selâsiye buna mâni için elinden gelen gayreti sarfedecek* tir. Esasen bu yolda bir karar veri sine pek az ihtimal vardır. Çünkü Jetler cemiyeti asamblesi 4-6-936 Janlısında kuvvetle elde edilmiş © hiç bir arazi değişikliğini tanımam aza karar altına almıştı.r Roma 12 (A.A.) — Gazeteler, İı liz - İtalyan müzakerelerinde el edilen muvaffakıyeti büyük memnii- niyetle tebarüz ettirmektedir, Korrlei. Della Sera, diyor ki: «Habeşistan meselesini Mülletlek Cemiyeti önüne çıkaracak olan İt giltere, bü kararını Roma'da imzalan” mak üzere bulunan mukavelenamf Hihniyetine tevfikan almıştır? , © Stampa diyor ki; «B. Edenin ge kilmesindenberi geçen iki ay, iki mem leket arasındaki bütün gerginlik 80 beplerini izaleye ve tehlike dolu ha” yayi teskine kâfi gelmiştir.» Yeni siyaset dünyasında ilk ş köprü 3 Berlin 12 (A A.) — Pek yakında imza edilecek olan İngiliz - İtalyan anlaşması hakkında OAngrif şöylü yazıyor: : «İngilterenin bağlı kalmak istediği eski siyaset dünyası ile Avrupada t€ “ Şekkill etmekte olan yeni siyaset dün © yası arasında bu anlaşma ilk köprü olacaktır. Bu anlaşamanır, Fransa" nın hatı hareketi üzerinde de deri bir tesir yepacağına şüphe yoktur.» ei İstanbula, gelmesi meselesi Üzerinde münakaşa ediyorlardı. Her şeyden evyel çocuğu . deruhde edecek fakir ve temiz bir gile bulmak lâzımdi. Vahid beyin baberi olmadan İstanbu# la gelmeleri ve çocuğu bir yere teslimi p ettikten sonra ortaya çıkmaları müs nasib olduğunu düşündüler, Atiye bü işle meşgul olacağını vaadetti, Ve biraz düşündükten sonra: — Buldum! - dedi, - kadın vardır, duldur. me . du, Gidip şunu bulayım. — İşte sen onu bulur bulmaz, bei de kızlara telgraf çekerim. Derhal har reket ederler. Babalarının haberi bi$ olmaz. Zaten on aydanberi ayrı yaşa dıkları halde bir kere bile merak edip aramadı. Mektuplaşmakla iktifa etil. N — Beni bırakamazdı ki... ği — Ne zaman evleniyorsunuz? — Umarım ki çok yakında... med bey, kızları yokken bu işi yapmak i8* temedi, — Demak onların gyrmenmun a masından korkmuyorsunuz? — Neye korkayım? Her ikisi de dile lerini tutsunlar... Yoksa şeyi babalarına söylerim. askima vari