11 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

11 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AMDAN AKŞAMA Bizdeki ve Avrupadaki fiatlerin mukayesesi yerleri de görmüş. * - diye sordum. - Pahalı im Birinci sınış Yani iki bir otel... 65 frank... Oyle de aşağı te Pie efendim, hükmünü vermek» age Bi hk a Yemekleri di a, öğle ve akşam Yemek “ yaptım... Öyleyse tena — mr resimler çıkardı: po MEYCud. olmıyan bir Tüks gü bak a İk imi A ep mülke > , ilini beğen mm emeğin © çeşidini beğen Kağar ea yukarı öyle... bu fiatleri hayli kı- da aşağılara var- u beynelmilel ra- hm, Ma K Mag inin üçte birine olamaz. Süresini 'ur elbette... Beheme- Yeni yollar . * 507 bin liralık . yol yarın ihale |. ediliyor Şehrimizde büyük bir kısmı asfalt, kısmen de mozaik parkeden yapıla- cak olan 507 bin liralık yol, yarın Dar imi encümen tarafından bir müteah- hide ihale edilecektir. Evvelce de yazdığımız gibi, bu yol- lar, iki senede ikmal edilecektir. Yol- ların bu sefer bilhassa sağlamlığına dikkat edilecektir, Meselâ Tarlabaşı caddesi, birkaç sene evvel inşa edil- diği halde bu sefer yeniden inşa edile- cektir, Belediye bu sefer Tarlabaşı caddesini inşa ederken İlkönce zemini beton olarak tanzim edecek ve taşlar bu beton zemin üzerine oturtulacak- tır. Asfalt inşaatta da ayni metanet temin edilecektir. Belediyenin evvelce yaptığı Bo- gaziçindeki asfalt yollar, asfalt yol in- şaatındaki son fenni tekemmüllere ta- mamile riayet edilmediğinden, arzu edilen şekilde olmamıştı. Fakat geçen sene Bahçekapısında İş bankasının önünde yapılan tecrübe iyi netice ver- miştir. Yapılacak asfalt yolların daha sağ- lam ve dayanıklı olacğı temin eğdili- " yor, Ancak Belediye, bir yol ne kadar sağlam yapılırsa yapılsın, mütemadi tamire muhtaç bulunduunu da göz önüne almıştır. Bunun için yeni yol- lar inşa edildikten sonra yolların da- imi tamir işine yeni bir istikamet ver- mek fikrindedir. Bunun için mütema- di tamirat işini ve kadrosunu genişlet- mek ve bütçeden de ona göre tahsisat ayırmak düşünülüyor. Bu cihet temin edildikten sonra münhasıran daimi tamirat işlerile meşgul olacak müheh- disler ayrılacak ve bunlar, kendi mın- takalarındaki yolları daimi surette kontrol ederek yerinden oymuyan bir taşı, göze çarpan bir çöküntüyü der- hal düzelteceklerdir. Belediye, bu usulü tatbik etmek için 939 bütçesine tahsisat koyacaktır. Lokantalar Belediye yeni bazı kayıdlar konmasına lüzum gördü 'Temizliğe riayet edilmediğinden do- Jlayı, Eminönü Belediye mıntakasın- da bazı ahçı dükkânlarile lokantalar kapatılmıştı, Ayni zamanda yemek pişirilen ve yedirilen bir kısım lokanta binalarının inşa vaziyetleri itibarile elverişli olmadıkları görülmüştür. Şehir meclisinde Belediye zabıtası talimalnamesinin müzakeresi sira- sında lokantalar hakkında bazı ka- yıtlar konulmuştu. Fakat bunların tatbik edilebilmesi için bütün talimat namenin müzakeresinin bitmesi lâ- zımdır. Belediyenin şehrimizdeki lokanta- lar hakkında yaptığı tedkikler neti- cesinde bu Kayıtların kâfi olmadığı anlaşılmıştır, Lokanta olarak açılan bir kısım dükkânların lokanta halin- de kullanılmıyacağı meydana çıkmış” tır. Belediye zabıtası talimatnamesi- ne konacak yeni kayıtlardan sonra bir kısım yerlerin lokanta olarak kuliş- nılması yasak edilecektir. Haklı şikâyetler Yakacığın biricik meydanı i Yakacık köyünün bir tane mey- danı vardır. Gerek bu köyde otu- ranlar, gerek köyü ziyaret eden- ler bu meydanda istirahat ederler. Otobüsler de burada bekler, Fakat bir müddettenberidir, meydanın rahati kaçtı. Kahveler- den birinin kiracısı yemeklerini dışarıda başka bir yerde pişirip kahvehanesinde istiyenlere vere- ceğini vadettiği halde bu yemek- leri kahvenin bir odasında pişir- mekle ve mutfak koküsile köyün biricik meydanını izaç etmekte. dir, Köy halkının bazıları gazete niz vasıtasile dikkati celbetmemi rica etmişlerdir. Semitaz Sıcak dalgası Dün de termomtre 31 dereceye kadar çıktı Sıcak dalgası devam ediyor. Dün termometre 31 dareceye kadar çik- mıştır. Hava ağır ve rütubetli olduğu için insan oturduğu yerde bile müte- madiyen terliyordu. Dün İstanbul halkının büyük bir kısmı plâjlara ve serin yerlere gitmiş- tir. Öğle vakti sokaklar bomboş deni- lecek kadar tenha idi. Yaz münasebetile şerbetçi ve sucu dükkânlarının bazılarında kullanılan bardakların iyi temizlenmeden bir müşteriden diğer bir müşteriye veril. diği görülmüştür. Belediye, bunun önü-| nü almak için alâkadarlara yeni bir | emir vermiştir. Bu emre göre, her su- cu dükkânında bardakların yıkanma- sı için ayrıca tertibat bulunacaktır. Bu tertibat, Terkos su tesisatı olan sahada Terkos musluğunu ihtiva ede- cektir. Belediye zabıta memurları dükânları sık sık teftiş edecekler, ve- rilen emre rağmen temizliğe muga- yir nokta görürlerse derhal dükkân sahiplerini cezalandıracaklardır. Bir çocuk terastan düşerek yaralandı Taksimde Lâmartin caddesinde Ha- copulo apartımanı kapıcısı Yorginin kızı Yuvano apartımanın 1 numaralı boş dairesinde oynarken terastan aşa- ğı düşmüş, muhtelif yerlerinden ya- ralanmıştır. Babası derhal polise mü- racaat etmiş, çocuk hestaneye kaldı- rılmıştır. Bir tramvay bir elektrik ame- esine çarparak yaraladı Vatman Kemalin o idaresindeki Eminönü - Bebek tramvay arabası Arnavutköy Akıntıburnundan geçer- ken yolun sağ tarafındaki çukura elektrik kablosu döşemek üzere çalı- şan amelelerden Niğdeli Haruna çarp- mış ve yaralanmasına sebebiyet ver- miştir, Tahkikata başlanmıştır. Bay Amca Stadyomda!. Sultanahmedde Hafriyat sahası için bir komisyon kuruluyor Dün bir gazele, profesör Bakster tarafından idare edilen Sultanâhmed- deki hafriyatın Sultanahmed camisi- nin avlusuna doğru fazla uzanarak cami için bir tehlike teşkil ettiğini yazıyordu. Bu neşriyat üzerine alâkadarların malümatına müracaat etlik. Profesör Bakster'in bu sene yapacağı hafriyat sahasını tayin etmek üzere Müzeler- den, Belediyeden intihap edilecek mü- hendislerden mürekkep bir komisyon mahallinde tedkikat yapacaktır, Bu tedkikatın bir sebebi de hem Beledi- yeyi, hem de doğrudan doğruya pro- fesör Bakster'i alâkadar ediyor. Şehircilik mütehassısı B, Prost'un nâzım plânına göre, Sullanahmed İle Ayasofya arasında ve denize doğru uzanan geniş saha arkeolojik mınta- ka olarak tayin edilmiştir. Bu mm- takada mesken, umumi bina ve saire yapılmıyacaktır, Profesör Bakster'in kazdığı yerler- de şahıslara aid arsalar ve bazı eski, küçük binalar vardır. Gerek hafriya- un yapılacağı sahada, gerek arkeolo- | jik mmtakada bu arazi ve binaların istimlâki lâm geliyor. Hafriyatın ya - pılacağı yerlerin istimlâk bedeli biz- zat profesör Bakster, diğer kısmın be- deli de Belediye tarafından ödenecek- tir. Şimdi hafriyat sahasında yapıla” cak tedkikler, hem hafriyatın yeni is- tikametini tayin edecek, hem de bu araziye İstimlâk kanununa göre kıy- | met konmasinı temin edecektir. , Mühendis ve mütehassıslardan mü: | rekkep komisyon, hafriyatın yeni is. | tikametini tayin ederken Sullanah- med camisile, etrafındaki binaların temel vaziyetlerini de gözden geçire- ceklerdir. Bununla beraber, alâkadar. lar gerek bugünkü, gerek ileride ya- pılacak yeni hafriyatın Sultanahmed camisinin temelleri için bir tehlikeye meydan vermiyeceğini temini ediyor- lar, Bir yankesici Köylünün ceplerini karıştı- rirken yakalandı Kemetburgazda oturan Bekir is- minde bir köylü, Eyüpte Cuma paza- rında gezerken bir adamın gayrı tabii bir şekilde yanına sokulduğunu hiş- setmiştir, Köylü, evvelâ aldırmamış, fakat biraz sonra ceplerinin karıştırıl- dığını hissedince hırsızı yakalamıştır, - Tahkikat neticesinde Bekirin cepleri- ni karıştıran adamın sabıkalı yankesi-" cilerden Hüseyin olduğu anlaşılmış- tır, Küçük yankesiciler Gene Eyüpte Cuma pazarında yan- kesicilik cürmünden iki çocuk yaka- lanmıştır. Ramide oturan Ayşe ile komşusu Feride pazardan öteberi alır. larken dokuz yaşında Şakir ile arka- daşı Refik, Ayşenin para çantasını çalmak istemişler, fakat yakalanmış. lardır, .. Ne heyecanlı sahneler geçti. i Siz göremeğiniz!.. Şimdi teşritinize sebeb?... i : olacaktır sanırım. Bugün İstanbulda Şehir müzesi | Amerikalılar, Nevyork, beynelmilel o | sergisinin pek mükemmel bir halde ol | ması için geceli gündüzlü çalışıyorlar, o Bugün serginin birçok tesisatı bitmiş | gibidir. Geçen nisan ayında Nevyork belediye reisi La Guardia sergi mınta- kasının küşad merasimini yaptı. Nİ sandanberi her istiyen sergi yerini ge © zebiliyor... Sergi yerini dolaşırken Nevyork be- 4 lediye müzesi için ayrılan arsanın bü- yüklüğü nazarı dikkatime çarptı. Bu : arsa Taksim meydanının bir buçuk © | misli büyüklüğünde idi. İl Amerikalılar şehir müzelerine son derece ehemmiyet verirler, Her şehrin bir belediye müzesi vardır, Nevyork belediye müzesi dünyanın en şayanı dikkat yerlerinden biridir. Burayı gezerken bugün göklere tırma- nan binalarile, asfalt caddeleri, şehri i bir köstebek yuvası halinde delik deşik eden yeraltı tramvayları ile bütün dün- yanın hayretini üzerine çeken Nevyor- kun bundan senelerce evvel ne halde olduğunu gözünüzle görebilirsiniz. Nevyorkta ilk işliyen tramvay, Ame- rikada kullanılan ilk şimendifer İoko- motifi hep buradadır. Meselâ arkasın. da küçük bir fıçı bulunan iki tekerlek- li bir araba görürsünüz. Sorarsınız: — Bu nedir? Size cevap verirler: — Vaktile Broadway caddesini işte bu. © | nunla sularlardı... Müzenin bahçesine ©“ çıkarsanız burada kocaman bir yel. kenlinin durduğunu görürsünüz, Bu da Avrupadan Amerikaya geçen ilk yelkenlidir. Amerikalılar Nevyork müzesi için ş6- hirdeki ilk tramvay biletlerinden son J biletlere varıncaya kadar toplamışlar... Vaktile bizde de bir İstanbul şehir müzesi kurulması hakkında bazı fikir. ler ortaya çıkmıştı. Sonra bilmem bu mesele ne oldu. Fayton arabaları git o | tikçe hayatımızdan çekiliyor. İstanbul, | her sene değişen bir şehir haline ge- liyor, Yeni imar programlarından son- ra şehirle beraber şehir hayatı da mü- hakkak ki, çok değişecektir. Eskiden sokaklarda sık sık raslanan sırt ve si- rık hamalları tarihe karıştı, Eğer bir çok medeni şehirlerde olduğu gibi İs- tanbulda da bir belediye müzesi ku- rarsak şehrin mazisini göstermek iti. barile yerinde bir iş yapmış oluruz. Hem bu iş öyle masrafa bağlı bir şey- de değildir. Bir takım eski, artık kul. | | lanılmıyan eşyayı toplamaktan ibaret | | bir mesele... Şimdiye kadar bu sahada uğraşılma- dığı için eşya toplamak biraz müşkül ilk işliyen atlı tramvay arabasını, bo. ğazdaki mehtap âlemlerine iştirak eden çifte sandalları ve saireyi bulmak pek kolay değildir. Bü şehir müzesinin yeni nesil ü- | zerinde - propaganda bakımından dâ ii bir tesiri olacağına şüphe yoktur. o Bu müzeyi gezecek çocuğa: 4 — İşte diyebileceğiz. Şu gördüğün şeye varkalık. derler, Vaktile İstanbul | hamalları iki büklüm bir halde bunun- Ta eşya taşırlardı. A Çocuklara anlatacağız: d — Vaktile İstanbul şehrinde yangın lar böyle söndürülmek istenilirdi, $o- kaklarda elektrik yoktu. Sonra hava gazlarını yakardı, Bu sopa o dur., ç Bu müze eski İstanbulla yenisi sındaki farkı çok güzel tree İsi