22 Temmuz 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

22 Temmuz 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Zincirlikuyu faciasının muhakemesine başlandı Kazaya uğrıyan otomobilin şoförü ne diyor? - Şahidlerin ifadeleri Geçen mart ayının 23 üncü günü yolunda tuğla harmanla» rı civarında gazeteci arkadaşımız Tu- hirin feci bir şekilde ölümü ve dört ki- | ginin de yaralanmasile neticelenen oto- mobil kazasının muhakemesine dün | ağır ceza malikemesinde başlandı. Da- vada, kazayı yapan otomobilin şoförü Kemal mâznun ve mevkuf bulunuyor (du. Son tahkikatın açılması hakkında- ki kararnamede şoför Kemalin dikkat sizlik, tedbirsizlik ve seyrüsefer ni- gamatına mugayir hareket ederek ve- fata sebeiyet suçundan muhakemesi» nin yapılması isteniliyordu. Merhum Tabirin ailesi de 4-6-938 ta- rihli istidasile, kendisinin de davacı $i- #atile muhakemeye alınmasını istiyor- &u. Mahkeme bu talebin kabulüne karar verdi ve merhumun ailesi dava- gi yerine geçti. Kararname okunduktan sonra şoför Kemelin isticvabına başlandı ve maz nun vakayı şöyle anlattı; Vaka gecesi sabaha karşı saat dört buçuk sıralarında beş kişi Tan gaze- tesinin önünden otomobilime bindiler, Her zaman benim otomobilime biner- Bu defa da gene Beyoğluna çık- misi civarında bir dükkân- şişe rakı aldılar. Zincirliku esine gittik. O larını içtiler, Ben esasen rakı ığım için orada da içmedim. Meyhaneden çıkıp tekrar otomobile bindiler. Kendilerini İstinyeye kadar götürüp sonra dönmemi söylediler, İs- tinyeye doğru hareket ettik, Zin Kuyada tuğla harmanları civarına yak- laştığımız sırada önde giden Osman Kemalin otemobi arşıdan gördüm Kora çalarak kendisinden y lık otomobilini dı. Ben 30, 40 dey rardan geçip yoluma edim. Fakat tam ya- geçeceğim sırada birdenbire direksiyonu kırarak benim yolumu keş- t pek âni oldu rluğum onun otomobili- çamurluğuna çarptı, Bu çar; mada benim otomobilimin direksiyon völanı kırıldı, Başım cama çarptı. Ken dimi kaybettim. Ondan sonra ne oldu- ğunu bilmiyorum. Bundan sonra kazayı müteakip tu- tulan zabıt varakası Ile ilk tahkikat rakı okundu. Şoför Kemal orada ver- diği ifadede Osman Kemalin otomobi- line çarpınca kendi otomobilinin 1 gi patladığını ve bu yüzden fren yapı otomobilini durduramadığını ş ti, Tik tahkikat evrakında da kaza es- na emalin otomobilinin 80, 90 kilometre süratle gitmekte olduğunu ve ayni zamanda Kemalin sarhoş olma- sınm da tesirile kazanın vuku buldu- gu bildir znun Kemal bu cihete t otomobilini yavaş sürdüğünü ve kendisinin rakı içmedi- nde keşif yapan ehliyukuf heyeti raporunda da kazaya şoför Ke- malin sebebiyet verdiği, Osman Kema- lin otomobilinin doğru manevra yap" mış olduğu ve şoför Kemalin gayet sür. âtle yanından geçmek isterken Osman Ke: n otomobiline çarptığı, bu çar- pışmayı müteakip kaçıp kurtulmak maksadile otomobilini daha fazla landırarak ilerilerken ikinci kazayı ması ihtimali kuvvetli olduğu bil- Giriliyordu. Morg idaresile adliye, zabıta ve has- tane doktorlarının raporları da okun- duktan sonra keşif heyetinde bulunan belediye fen heyetinden B. Teyfik İb- rahim şahid olarak dinlendi ve şunla- nı anlattı; bıraktığı izlerden bel- ilk m n ere kadar k Arada 50, 60 me en bu otomc dört kişiliktir, Halbuki şoför Ker otomobili förün manevra kabiliş mıştır Bundan son çarplığı elektrik resi müşteriler dai- resi müdürü B. Osman Kemal şahid olarak dinlendi. B. Osman Kemal ken- disinin de şoförden dav ve davacı sıfatile istida verdiğini söy- ledi. Mahkeme kendisinin burada şa- hid olarak dinleneceğini bildirdi. B. Os- man Kemal şunları anlattı: O gün saat yedi buçuk sıraların- da her zaman ıtığım gibi otomobi- limle sabah gezintisine çıkmıştım. Yol- da kimse yoktu. Tuğla harmanlar ci- yarından geriye dönmeğe karar ver- dim. Arkadan gelen olup olmadığını anlamak Üzere otomobilimin yanında- ki dikiz aynasına baktım. Bu ayna ar- | kada 70, 80 metre mesafe dahilinde bulunan şeyleri gösterir. Yolun boş 6i- | duğunu görünce dönüş manevrası yap- mak istedim. Tam dönerken birdenbi- | Te yanımdan bir huşırtı duydum, Oto- mebilime birşey çarptı. Ker Tandim zannettim. Fakat birşey dığımı anladım. Bana çarpan o! bütün hızile yanımdan geçerek 50, 60 metre kadar ileride bir ağaca çarptı ve parçalandı, Derhal koşarak oraya git- tim. Şoför Kemal otamabilden dışarı çıkmıştı. Beni görünce: «Müteaddid de- falar korna çaldım, senden yol istedim, Duymadın mı?» diye bana çatmağa, kavga çıkarmağa kalkıştı. O sırada yaralı Ekrem de otomobilden çıktı, Di- ger yarahları da otomobilden çıkar. dık. Yoldan geçen bir otomobille kara» kola gönderdik. Biraz sonra polis ve jandarmalar geldiler, yaralılar kaldı- rıldılar. Kazayı yapan otomobilin sür- atini tayin edemem, Fakat dikiz ayna- ma göre şoför Kemalin etomobilinin 80 metrelik mesafeyi üç saniyede ka- tetmesi göznüne alınırsa süreli tayin olunabilir Bunun üzerine mazmun ş0för Kema- lin vekili kalkarak: | — Kazanın asıl müsebbibi B. Osman Kemaldır, Kendisi içtimai mevkii saye- sinde kazayı müteakip işleri kendi is- tediği şekle çevirmiştir. Fakat şahidier | dinlendikten sonra işin iç yüzü mey- | dana çıkacak ve B, Osman Kemal suç- Tu sandalyesine oturacaktır. di, Kazada yaralanan Ekrem de | ifadesinde şunları söyledi: baha karşı matbaadan beş kişi otomobile bindik Beyoğ tık. Oradan rakı aldıktan sonra Zin- tirlikuyuda Basrinin gazinosunda iç- tik, Sabah saat sekize kadar gazinoda | kaldık. Saat sekiz sıralarında tekrar otomobile binip Büyükdereye gitmek yola çıktık. Tuğla harmanlarına | yaklaştığımız sırada 50, 60 metre ileri- den Osman Kemalin otomobilini gör- dük. Biz ondan daha süratli gittiğimiz | için korna çalarak yol istedik, Bir ara- ık -afa geçerek yol verir gibi ol- | du, fakat birdenbire tekrar otom nobilini | yolun ortasına aldı. O esnada aramız- da 4, 5 metre mesafe kalmıştı. Otamo- biller çarpışlılar. an sonra ne ol- duğunun farkına varamadım, Kendime | geldiğim zaman otomobilimizin parça parça olduğunu gördüm. Ben de yara- lanmıştım. Gelmiyen diğer şahidlerin çağılma- s1 için muhakeme başka güne bırakıl- âı. Bursadan gelen muallimler Edirneye gittiler Bursadan şehrimize gelen musllim- ler tedkik seyahatlerine devam etmek üzere Edirneye gitmişlerdir. 4 ağustos- ta 500 kişilik kafile halinde İstanbul muallimleri de Edirneye gidecekler- dir, Süt satışları hakkında talimatname İktisad eti iç ticaret ir müd iğü süt satışlarını ve tev tanzim eden bir talimatname hazır- lamışlır. Talimatnam kik edilecek ve tatbi çalışılacaktır. İstenbil Türkofis müdürlüğü Izmir (Akşam) — İzmir Türk- irü B. Cemal Ziya Ar- dal, terfien İs- 'Türko -9 fis müd tayin edilmiştir, B. Cemel Ziya Ardal, İzmir T is müdür- lüğünü seneler- dehberi çok gü- zel idare etmiş, ihracat mahsul- lerimizindiş memleketlere tenzil 1 sevkini, değer fiate satılmasını temin hususunda muvaffakıyetler (o göster- miştir, İstanbuldaki vazifesinde de mü- vaffak olacağından şüphe edilme- mektedir. İzmir Türkofis müdürlüğü- ne Roma ticaret ataşemiz B. Halil Mithat Karagulle'nin tayin edileceği söyleniyor, İş dairesi reisi Samsun ve Trabzona gitti Bir müddetenberi şehrimizde bü- Iunan İş dairesi reisi dün Karadenize gilamiştir. İş dairesi reisi Samsun ve Trabzonda İş kanununun tatbikatı etrafında tedkikat yapacaktır. Haftada 43 tlik mesai müddeti hakkında pek yakında genel emir çıkacaktır, İş kanununun tayin ettiği mesai müddeti talimatnamesi yalnız sanayi müesseselerinde tatbik edil- mektedir, Beklenen genel emir diğer müesseselerin işçilerinin de haftada 48 saat çalışmalarımı temin edecek- tir, Bir kız pencereden bakarken düşerek yaralandı Çengelköyde Denizhama: soka ğında oturan yedi yaşlarında Hikmet isminde bir kız, pencereden bakarken müvazenesini kaybederek düşm tehlikeli surette yaralandığından has- taneye kaldırılmıştır. JEkmekçiler istedikleri şekilde araba kullanacaklar Ekmekçiler el arabası için belediy: ye bir nü lerdi, Belediye bu arabaları muvafık görme . EK mekçiler arzu ettikleri şekilde araba kullanmağa devam edeceklerdir. Ankara Borsas 1/7/1938 ESHAM VE TAHVİLÂT Türk borcu 1, vadeli Türk borcu 1, peşin Türk borcu 11, peşin Anadolu D, - Y, I ve II, peşin PARA ve ÇEKLER (Kapanış fiatleri) Londra 1 Sterlin 813 New-York 100 Dolar 12058 Paris 100 Frank 285725 Milâno 100 Liret 6.6625 Cenevre (o 100 İsviçre Fr. Amsterd. 100 Florin Berlin 100 Rayhşmark 100 Beiga 400 Drahmi 100 Leva 100 Çekoslovak Kr. 100 100 100 100 100 100 190 100 nune vermi At Solya Prag Madrid Bükreş Belgrad Yokohama Stokholm Moskova ecnebi memleketler: Seneliği 1600, altı aylığı 1900, &ç aylığı 1000 kuruştur. Adres tebdili için yirmi beg kuruşluk pul göndermek lâzımdır. Cemazilevvel 24 — Hızır 78 &, İsmenk Güney Öğle İkindi Akşam Yat 748 910 444 8421200 154 239 440 1220 16,18 1056 21,29 İdarehane: Babıtli civarı Acımusluk So. 5 | dığı izahattan, Ingiliz Kral ve Kraliçesi Versayı ziyaret ettiler (Baş tarafı 1 inci sahifede) Kral ve Kraliçi rında bir kaç nat etmişlerdir. Br de Herkül salonur sonra Evvelki akşamki ziyafet Paris 21 (A.A) — Dün akşam İn- giliz sefiri Sir Fips, akşam yemeğin- den bi evvel Reisle hur B. Löb- rTön ile refikasının retlerini ka- bul ve kendilerini İngiltere Erel ve Kraliçesinin bulunmakta oldukları bir salona isal etmiştir. Ziyafetten biraz sonra B. Löbrön bulunmuştur: B. Daladiye, Lord Ha- lifaks, B. Bone, birçok nazırlar, Âyan ve Mebusan Reisleri, Belediye mecilsi Reisi, Sen Prefesi, General Nolle ve Gamlen, B. Şotan ve Polis Müdürü. Siyalekim biraz sonra B. Löbrün | le refik 232 2 de tiyatroy raliçe gelen İngiltere Kral ve Kr stikbal etmi Operadaki temsil Reisicüümr opera tiyat Kral ve Krali- işlerdir. Kendileri- Paris 21 (A.A) Löbrön ile refikası medhalinde İngil çesini istikbal etm ne tahsis edilmiş olan locaya giden Kral ve Ki hanrun tarafndan hararetle alkışlanmışlardır. Bu sıra- da İngiliz ve mıştır. Parlak bir temsilden sonra Kral ve Krailçe saat 23,55 de operayı terket- mişlerdir. Temsil esnasında bilhassa Serj Löfar dans etmiştir. Dün akşam bütün âbideler tenvir ve tezyin edilmişti ve Parisliler başlı- la neşe içinde dans et işlemi 2 Yerli Mallar sergisi (Baş tarafı 1 inci sahifede) İktisad Vekilinin nutkile açılac olan onuncu yerli mallar sergisi çok mükemmel bir şekilde hazırlanmıştır. Bugün nutuklardan sonra sergi gezi- lecek ve davetliler izaz ve Ikram edile- ceklerdir. Saat 18 den itibaren de sergi halka açılacaktır. Yerli mallar sergisinde paviyon in- şaatı bitmiş gibidir. Ufak tefek nok- | sanlar da bugün öğleye kadar ikmal edilmiş bulunacaktır. Daimi sergi binası meselesi İktisad vekili B, Şakir Kesebir dün re- fakatinde Vali ye Belediye reisi B, Mu- hiddin Üstündağ olduğu halde sergiyi gezerken bazı paviyonların dar oldu- gunu görmüş, sebebini sormuş, bina- | nın daha büyük paviyon inşasına elve- rişli olmadığı cevabını alınca valiye dö- nerek; — Daimi bir sergi binasına ihliyacı- muz var... demişlir. Bu arada ayni mevzu üzerinde B. misi B. Habd Güleryüz arasında bir görüşme olmuştur. Vekil sergi komise- rine gelecek sene serginin daimi bina» da açılıp açılamıyacağını sormuştur. B. Halid Güleryüz inşaata derhal başlan- dığı lakdirde ve gelecek seneki sergi- nin teşrinievvelde açılacağına göre 0 zamana kadar binanın meydana gel- miş bulunacağını söylemiştir. Vekil al- gördüğü intizamdan memnun olmuştur, Tahsisat hazır ol- duğu için daimi sergi binası inşasına yakında başlanacaktır. İktisad Vekilinin tedkikleri Dün sabah Ankaradan şehrimize gelen İktisad Vekili B. Şakir Kesebir öğleye kadar Erenköyündeki köşkün- de istirahat etmiş, öğleden sonra Baş- | vekil B. Celâl Bayarı ziyaret etmiştir. | Başvekil İktisad Vekilile bir müddet woüştür, iktisad Vekili bir kaç gün şehrimiz- de kalarak Vekâlele merbut şehrin deki iktisadi müesseselerde tedkikler- de bulunacaktır, Bu, uyuşturucu maddeler inhisarına gitmesi muhte- meldir, B. Şa Kesebir vakit bulur- sa bugün ve yahud yarın Türkofise de gidecek, piyasa vaziyeti ve muhtelif iktisadi işler üzerinde izahat slacak- tar. Yerli mallar sergisine saylavları davet Milli sanayi Birliğinden: Şehrimizde bu- lunan sayın saylavlarımızın hepsinin &d- resleri birliğimizce malüm olmadığından Onuncu Yerli mailar sergisinin bugün saat 16 da yapılarak açılış türeni için davetiye günderilrmemi Bu itibarla saatte bugünkü törene şeref sureti mahsusada rica olunur. Mevlidi şerif 23 Temmuz Cumartesi günü öğle den sonra saat 14,30 da Nişantaşın- da Teşvikiye camiinde (Merhum Hüsnü İnselin ruhuna ithaf edilmek üzere okunacak mevlidi oşerifte akraba ve dostlarının hazır bulunma- ları rica olunur. Aleni teşekkür Bahçekapısındaki “depomda çıkan yangın dolayısile dostlarımdan aldı- mezkür vermeleri ğım teessür mektup ve telgraflarına ayrı ayrı cevap vermekliğime ve te- şekkür etmeme büyük teessürüm im- kân bırakmadığından muhterem ga- zetenizin tavassutunu rica ederim. Hasan deposu ve müstahzaratı sabibi HASAN HASSAN YENİ NEŞRİYAT: TÜRK m MEVZUATI REHBERİ zan: Lâfti Arman 1839 dan 80 nihayetine kadar resmi eserlerde intişar eden kanunların, Tefsir- lerin, Büyük Millet Meclisi kararlarının, Kararnamelerin, Şürayı devlet ve Temyiz Malatya (Akşam) — Akçadağı ilçesinde açılan (Köy eğitmen kursu) t İ belerinin adedi 110 kadardır, Kurs tale sim talebeleri hocalarile ve kaymakamla birlikte gös- devam etmektedir, Ekli 1 termektedir. muntazam bir çalışma İle ders