18 Ağustos 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

18 Ağustos 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Fransız gazeteleri Alman) Mareşal Fevzi Çakmak manevraları ile meşgul Pöti Jurnal diyor ki: “Bütün Almanya heyecan “içindedir. Ortada sansasyonel bir blöf ve bir gaf var, Paris VT (A.A.) — Gazeteler gene Alman manevralarile meşgul olmak- tadırlar, Figaro gazetesinde Dormesson di- yor ki; «Zaman zaman ve gittikçe kısalan fasılalarla rejimin tahrik mevzuları bularak bezginlik eserleri gösteren hassasiyeti iğnelemesi lâzım geldiği unutulacak olursa Hitlerin siyasetini anlamak kabil olmaz. Fakat hakiki seferberlik «umumi provası» üçüncü Reichiın dahili haysiyetlerini koruyan bir mevzu mudur, yoksa değil midir? Hâlâ «taze ve neşeli harbes inanan Almanlar var mı?; Poti Jurnal gazetesinde Loussard şöyle yazıyor: «Bütün Almanya heyecan içinde- dir. Ortada ne var? Ortada sansasyo- nel yeni bir blöf ve tablatile sansas- yonel bir gaf var. Fakat bu harp şan- tajına ne Londra, ne de Paris ehem- | » miyet verecektir. Eski dünyada Çem- berlayn'ın yaptığı kalkınma ve top- | lanma teklifini sevinçle karşılıyon © küçük ve büyük milletlerin çok oldu- © ğu muhakkaktır. Amerikan efkârı | umumiyesinin kuvvetli sesi de bir ke- re daha yükselerek Yenidünyanın to- taliter rejimlerin tekerrür eden cebir hareketlerine müsamaha etmiyeceğini ilân ediyor.» Popüler gazetesinde Leon Blum şöyle yazıyor: , «Beklenmedik bir zamanda yapılan Alman manevralarına göz yummak kabil değildir. Bununla beraber en makul mülâhaza Hitlerin Südet me- selesini muslihane, fakat İstediği 76- kilde halledebilmek için böyle bir teh- dide müracaat ettiği merkezindedir. Hitler, şüphesiz bu sayede Londra ve Paris kabinelerinin Prag hükümeti üzerinde yeni bir tazyik yapmalarını istiyor. Fakat ben Londra ve Parisin Hitlerin manevrasına âlet olmağa muvafakat oetmiyeceklerinden emi- nim, Südet meselesinin de Avrupa sulbu- nu tehlikeye düşüren bütün meseleler gibi halledilmesi lâzımdır. Fakat bu işin halli Çekoslovak devletinin hâki- miyeti pahasına olmamalıdır. Fran- sız hükümetinin bu noktayı ihmal et- miyeceğini zannederim.» Frankist tayyareler hükümet merkezini bomb Gönüllülerin geri alınması plânına verilen Frankist cevabı İngiliz ajanına tevdi olundu Madrid 17 (A.A.) — Suat 21.de Fran, kist hava kuvvetleri hükümet merke- zini bombardıman ederek birçok bi- naları tahrib etmiş ve bir çok kişilerin de yaralanmasına sebep olmuştur. Roma 17 (A.A.) — İspanyada Fran. kistlerin Albentosa Barracas'a karşı yaptıkları taarruz esnasında 159 İtal. yan lejyonerinin öldüğü resmi bir teb- Jiğde bildirilmektedir. Saragos 17 (A.A.) — Havas ajansının muhabiri bildiriyor: « Estramadure cephesinde dün öğle» den sonra general Gucipo de Llaro * B.Hul'ün nutku Paris ve Londrada iyi karşılandı Almanya bunu, totaliter dev- lerin dahili politikalarına müdahale sayıyor j Paris VI — Havas muhabirinin bil- dirdiğine göre, Amerika Hariciye Na- zır B. Hül'ün nutku bütün ekono- | mik mahfillerde çok iyi karşılanmış- | tır. Amerika Birleşik devletlerinin «ta- ahhüd altına girmemek; ananevi poli- tik prensipi bu nutukta yeniden t€- | yid edilmiş olmakla beraber, Fransa- | daki umumi hissiyat bu nutkun B, Hil ve B, Ruzveltin eski nutuklarma na- zaran bir terakki teşkil ettiği merkö- gindedir. Londra Vı — Resmi İngiliz mahfil- leri, B. Hül'ün nutkunu, Amerikan hükümetinin Avrupa hükümet mer- kezlerini hâlen alâkadar eden enter- | nasyonal meselelere gittikçe daha faz- Ja alâkadar olması sebebile, memnu- niyetle karşılanmışlardır. Berlin 11 (AA) — Alman politik mahfilleri, B. Hül'ün nutkunu, tota- Üter devletlerin dahili politikalarına bir müdahale mahiyetinde telâkki ey- demektedirler, Çamberlayn iyileşti Londra 17 (A.A.) — Sıhhi vaziyeti gittikçe iyileşen Çemberlâyn öğleden evvel Başvekâlet dairesinde lord Ha- ardıman ettiler kumandasındaki cenub ordusu Zarca | Capillo mıntakasında temizlik yap- mağa devam ederek ileri hatlarını ha- fifçe tashih etmiştir. Merkez ordusu askerlerini istirahat | ettirmek için olduğu yerde kalmıştır. Ebre cephesinde piyade kıt'aları hiçbit faaliyet göstermemişlerdir. Diğer cephelerde sükünet tam dene- bilecek bir şekilde hüküm sürmüştür. Burgos 17 (A.A.) — Gönüllülerin ge- ri alınması plânına verilen frankist, cevabı dün öğleden sonra İngiliz aja- nina tevdi edilmiştir. Sovyet ve Leh sefarethaneleri Lehistan meselenin halli için | bazı tekliflerde bulundu Moskova 17 (A.A.) — 'Tass ajansı- nın bildirdiğine göre, Hariciye komi- seri muavini Potemkin bugün Po- lonya sefiri Grgidovski'yi kabul et- miştir. Sefir hükümetinden aldığı | talimat mucibince, Polonyadaki Sov- | yet sefaret ve konsoloshanelerinin İ normal faaliyetini sekteye uğratan | hâdiselerin halli için bazı tekliflerde bulunmuştur. Bu hâdiseler neticesin- de Sovyet makamları da Polonya &68- faret ve konsoloshanesi hakkınla mukabil tedbirler ittihaz etmişlerdir. Macar şenlikleri Macar tacı, yirmi senedenberi| ilk defa teşhir edildi Budapeşte 17 (A.A.) — Senletiyenin bininci yıldönümü münasebetile bü- tün memlekette büyük nümâyişler ya- pılmaktadır. Dün sabah yirmi sene- denberi ilk defa olarak mukaddes Ma- car tacı Budapeşte kraliyet sarayının beyaz mermerli salonunda teşhir edil. miştir, Dün nalp Horty, kardinal Seredi ve diğer birçok zevatın huzurile Est- tergom'da Arpad sarayınm harabesi üzerinde merasim yapılmıştır. | Henleincilerin askeri teş- $ Ali ile kızı Zülfiyeyi öldürerek kaçan Dün Elâzıkta büyük tezahü- ratla karşılandı Elârik 17 (A.A) — Mareşal Fevzi Çakmak bugün şehrimize gelmiş v6 büyük tezahüratla karşılanmıştır. Yeni mahsul fındık borsaya arzedildi Giresun 17 (Hususi) — Yeni mah- sul kabuklu fmdık bugün borsada 37 kuruştan muamele görmüştür. İç fn- dik üzerine muamele olmamıştır. Ormanlardan istifade Orman Umum Müdürlüğü alâkadarlara bir talimatname gönderdi Ankara 17 (Telefonla) — Orman Umum Müdürlüğü bütün alâkadar makamlara yeni bir talimatname gön- dermiştir. 15 ağustostan itibaren tat- bik edilmeğe başlanan bu talimatna- mede, alâkadarların ormanlardan nâ» &ıl istifade edecekleri izah olunmak- Son dakika Berlin borsasında yeni sukut Bütün tahviller 6-7 puan düştü Berlin 18 lin borsasında yeni bir sukut kaydedilmiş, bütün tahviller 8 - 7 puvan düşmüştür. Borsada asa- biyet hüküm sürüyor. Deyli Telgraf muhabirine göre, Al- man iktisadi maharfilinde piyasayı tutmak için enerjik tedbirler almak lâzım geldiğini beyan ediyorlar. kilâtı manevralar yapacak Prag 18 — Henlöin pârtisinin as- | keri teşkilâtı, bu hafta içinde askeri | manevralar yapmağa başlıyacaklar- âır, Fransanın yeni Ankara ataşemiliteri Paris 18 — Miralay Foirin general- lığa terfi edilerek tekaüde sevkedilen general De Cursonun yerine Fransa- nın Ankara ataşemilterliğine tayin edilmiştir. Iki kadın tayya- reci şehrimizde Yarın Istanbuldan Atinaya gidecekler İngiliz tayyareci okadınlarından bayan Evrad, Hollanda tayyarecile- rinden bayan Darenahn dün tayyare ile şehrimize gelmişlerdir. Kadın tay- yareciler kendilerile görüşen bir mu- hârririmize şu beyanatta bulunmuş- lardır. — Cumartesi günü buradan Ati- naya gideceğiz. Oradanda İtalya, Fransa tarikile Ya Londraya ve ya- hut Hollandâya giderek Avrupa tu- runu bitireceğiz. Şimdiye kadar Av- rupanın muhtelif büyük merkezlerini ziyaret ettik. Bu maksadla da İstan- bula geldik. Hava müsald olursa ya- rın (bugün) Ankaraya gitmemiz muhtemeldir. Bayan Sabiha Gökçen ile tanışmak istiyoruz. Seyahatimiz tamamile hüsusidir. Güzel memleke- tinizi çok beğendik. Katil çoban Ahmed yakalandı Çatalcanın Anarca köyünden Kör çoban Ahmed, mahalli jandarması tarafmdan $ikı bir takib neticesinde kâin Mezze kasabasında bir cephane de- yakalanmış ve ağırceza mahkemesin- de muhakeme edilmek üzere adilyeye teslim edilmiştir. Fatihte bir müteahhid yaralı olarak bulundu Fatimte oturan müteahhid B. İb- rahim, sokakta başından yaralı olarak bulunmuş ve Cerrahpaşa hastanesine kaldırılmıştır. Zabıta, bu bâdise etra- fında tahkikat yapıyor. 18 Ağustos 1938 i Japon ordusu bütün cephelerde püskürtüldü Japon tayyareleri bir çok şehirleri bombalıyarak yüzlerce kişi öldürdü ve yaraladı Hankov 17 (A.A.) — Vuhân hava- | Misi geçen perşembe günü Japon tay- yüreleri tarafından şiddetle bombar- dıman edilmiştir. Sivil ahaliden ölen ve yaralananların adedi binden faz- ladır. Bu akına 102 Japon tayyaresi | iştirâk etmiş ise de üç grupa ayrılan “72 tanesi Hupeh'in şarkından tam Vuhan'a kadar gelmiştir. Japor. tayyareleri saat 13 te Han- yang'ı bombardıman etmeğe başla- mışlardır, Tayyarelerin her biri 50 ile 100 kilo arssında bombalar atmıştır. Atılan en aşağı 200 bombadan 600 si- yil ölmüş veya yaralanmış, 400 ev harab olmuştur. Hankov 17 (A.A.) — Vuşang da Hanyang'ın âkıbetine uğramıştır. Ja- pon tayyareleri ayni gün şehri üç ke- re bomardıman etmişlerdir. Bomba- ların büyük bir kısmı kalabalık ma- Suriyede infilâk Bir cephane deposu patlıya- ; rak civardaki binalar tutuştu | Şam 17 (AA) — Şam civarında | posunda gece yarısı yangın çıkmış- tır. Çok miktarda melinit infilâk ede- rek civardaki binaları tutuşturmuş- tur. Kasaba tahliye ettirilmiştir. Yan- gın saat bir buçukta söndürülmüş- tür. Dört bina harap olmuştur. İn- | sanca zayiat yoktur. | General Perşing Pariste | Paris 17 (A.A.) — General Perşing | İ saat 11,40 ta buraya gelmiştir. Gene- ral, geçen senelerde olduğu gibi, harp | maktulleri komitesinin reisi sıfatile | Amerikan mezarlıkları ile âbidelerini Negrin kabineyi kurdu. Başvekil fizyolojik kongreye | iştirak etmek üzere Zürihe gitti * | Barselon 11 (A.A.) — İş Nazırı Ay- guada İrujo'nun İstifası Üzerine akşam toplanan nazırlar meclisi Negrin ka- binesinde bazı tebeddülât yapmıştır. Yeni Iş nazırı Mölks Regas Katalon. yanın birleşik sosyalist partisine mens| suptur. Devlet nazırı Thomas Billata | ise sosyalist partisi azasındandır. Şim- | di İspanyanın Perpignan konsolosu. | dur. Barşelon 17 (A.A.) — Resmi bir teb-| liğde ezcümle deniliyor ki: Başvekil B. Negrin, kabine buhra- | yanın hallini müteakip Zürihte top- lanmakta olan gizyolojik kongreye iş- tirak etmek üzere hareket etmiştir. Bu seyahat, Başvekilin, hareket eder- ken, memleketi endişe uyandırmıyan askeri bir vaziyette (terkettiğinden emin olduğuna bir delildir. Başveki- Jin gaybubeti esnasında, B. Del Vayo kendisine vekâlet edecektir, Balear adaları İtalyanın adalardan çekilmi- yeceği şayiaları hayali addediliyor Londra 17 (A.A.) — Resmi İngiliz mahfelleri, B. Mussolininin Lord Hali, faksa İtalyanın Balear adalarında cude getirmiş bulunduğu üssülhareke- yi asla terketmiyeceğini bildirmiş ol- duğu suretindeki haberi katiyen tek- zip etmektedir. Bu haberin hayal mahsulü olduğuna delil olarak Lord Halifaksın üç hafta- danberi İngilterede mezun bulundu- duğu söylenmektedir. hallelere isabet etmiş ve ekserisi ka- dın ve çocuk olmak üzere gayri mu- hariplerden yüzlerce masumu öldür- müştür. Hankov 17 (A A.) — Askeri vaziyet Yangtse uzunluğunca Çinlilerin le- hinde inkişaf etmeğe devam etmek- tedir. Japonlar bütün cephelerde ağır zayiatla geri püskürtülmüşlerdir. Huangmei'nin şarkında Susung'un otrafındaki bütün sevkülceyş nokta- ları Çin kuvvetleri tarafından İstir- dad edilmiştir. Bunlar şimdi müstah- kem bir şehir olan Susung'a taarruz etmektedirler, Japonların ricat hattı şimdiden kesilmiştir. Talhu » Susung yolu Çinlilerin kontrolu o altındadır. Huangmei Çinlilerin elinde ve Susung da tehdid altında bulunduğu için Japonların Yangtsenin şimal sahilin- deki hareketleri tamamile skim kal mış addedilebilir. Italyan üniversiteleri Alınacak talebe miktarı tahdid ediliyor Roma 17 (A.A.) Bazı İtalyan üniversitelerine kayı8 ve kabul edile- cek talebenin miktari tahdid edilecek. tir. Bunun sebebi, talebenin dersleri ve lâboratuarlardaki mesaiyi daha zi- yade rahatlıkla ve kolaylıkla takip edebilmelerini temin etmektir. Bu cümleden ölmek üzere Roma Üniver- sitesine gireceklerin 15,000 1 ve Na- poli Üniversitesine gireceklerin de 10,000 i geçemiyeceği karar altina alınmıştır. Her ne kadar karamame- de bir sarahat yok ise de hükümetin takip etmekte olduğu ırk siyaseti do- Jayısile halis İlalyan ırkından olan talebenin tercih edilecekleri bedihi- dir. Müstemleke meselesi Nazi kongresinde mevzuu bahs edilmesi muhtemel görülüyor Berlin 17 (A.A.) — 10 Teşrinievvel- de toplanacak olan Nüremberg kongre, sinin başlıca mevzuu şu olacaktır: Bü- yük Almanya nasyonal - sosyalist re- jimi ayni zamanda hem bilhassa Avus, turyanın ilhakı sayesinde Avrupadaki Almanları bir araya getirmek için yap» mış olduğu işleri tebeil edecek hem de şimdiden sonra yapılacak olan işleri gösterecektir. Bu sene de müstemlekât meselesinin Almanyanın hukuk müsa» vatı lehinde bir beyanname mevzuu teşkil etmesi çok muhtemeldir. Kong- reye ait maddi hazırlıklara faaliyetle devam edilmektedir. 80000 kongreci bekleniyor. Avusturyalıların fazla mik» tarda kongreye iştirak etmeleri muh- temeldir, ! B.Hitler dün Göring ve diğer nazırlarla görüştü Berlin 17 (A.A.) — B. Hitler bugün B. Göringi ve Ekonomi ve Maliye iş- leri ile alâkadar nazırları kabul ede- rek kendilerile uzun müddet görüş- müştür, Bu görüşmeler esnasında, önümüze deki aylar zarfındaki faaliyet progra- mının tesbiti için ekonomik ve mali vaziyet tedkik olunmuştur. Ankara memurlar koopera- tifinin antrasitleri Ankara Memurlar kooperatifinin hariçten ithal edeceği 55 bin ton an- trasitin gümrük resminde tenzilât yapılmış, evvelce ton başına 7,5 lira alınırken iki lira alınması kararlaştı- rılmıştır. Keyfiyet dün gümrüklere bildirilmiştir.