26 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

26 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Dünya vekayiinin borsalarda tesiri - Memleketimizde esham ve tahvilât vaziyeti Avrupa elim dakikalar geçiriyor. Geçen hafta sonunda umumi vaziyet» te biraz salâh ümidleri çoğalmış ve hattâ bunun neticesinde dünya pi- yasalarında ve bu meyanda bilhassa Paris borsasında ân yükselişler kay- dedilmiş iken son günlerde tekrar harb tehlikeleri başgöstermiştir. Bu- nun sebebi, Çekoslovakya hüküme- tinin, evvelâ Südet Almanları ile meskün erazinin Almanyaya ilhak edilmesi hakkındaki İngiliz - Fransız plânını kabul etmişken, bilâhare gerek Almanyanın daha fazla meta- Hibatta bulunması ve gerek Çekoslo- vakya kabinesinin istifası üzerine yeni hükümetin Rusya siyasetine da- yanârak Almanyaya karşı hasmane bir vaziyet almasıdır. Bu kabine te- beddülü üzerine hadiseler aldı yürü- dü. Çek ordusu Südet mıntakasını tahliye etmiş iken tekrar işgal etti ve memlekette umumi seferberlik ilân edildi. Ötedeberide çarpışmalar başladı. Çekoslovak hükümetinin Alman- larla olan gailesi kâfi değilmiş gibi şimdi de Lehliler ve Macarlar da Sü- det Almanlarını imtisalen iddialarda bulunmaktadırlar, Hastalık bir iken üçleşti; yani Çe- koslovakya icabında üç muhtelif cep- hede harb etmek mecburiyetinde ka lacaktır. Hadiseler bu seyri takib ederken İngiliz diplomasisi sulhü korumak ve hiç olmazsa harbi mevziileştirmek için var kuvvetile çalışıyor. Fakat diğer taraftan Almanyanın, Çekoslo- vak hükümetine muhtelifünfih erâ- ziyi tahliye etmek için on günlük bir mühlet verdiği ve bu müddetin teş- rinleyvelin birinci günü hitam bu- Jacağı söyleniyor. Acaba Çekoslovakyanın inhilâline mi şahid olacağız? İki üç haftadanberi dünya piyasa- larında iptidai maddeler ve bu me- yanda buğdayın temayülü pek gev- şek idi, Son günlerde buğday birden- bire fırlamağa başladı. Bunun sebe- bi umumi siyasi vaziyettir. Bütün memleketler her ihtimale karşı ihti- yaçlarırıdan fazal stok iddihar etmek- tedirler. Bir kaç gün evvel Almanya Romanyâdan yeniden beş yüz vagon buğday satın aldı, * Harb tehlikesi yüzünden her ta- rafta nakliyat sigorta primleri de kat kat fazlalaşmıştır. Londra piya- 'sasında altın mübayaatının son haf- ta zarfında biraz durgunlaşması bu #igorta primlerinin tereffünden ileri gelmektedir. Maamafih altın talebinin azalma- vaziyetini tahkime medar olamamış- ar. Sterlin gene 4,79 1/2 kararların- da gevşekliğini muhafaza ediyor. * “Almanyanın harb tedarikâtı için yaptığı istikrazlar da dahil olduğu halde uzun vadeli istikrazların ağus- tos 938 nihayetindeki yekünu 14 “milyar 252 milyon marka baliğ Ool- muştur. (Bizim paramızla 7 milyar 126 milyon lira). Siyasi vaziyetin vehametinden ba- hisle Fransa Maliye Nazın bir be- yanname ile bütün Fransızları he- zine bonoları ve müdafaa milliye istikraz kâğıdları mübayaa etmek su- retile vazifei vataniyelerini ifaya da- vet etmiştir. Her tarafta işler durgüundur ve borsalarda muamelât haddi asgariye inmiştir. Memleketimizde esham ve tahvilât vaziyeti Avrupa ahvali doğrudan doğruya memleketimizi alâkadar etmemekle beraber umumi neşesizlik içinde An- kara borsamız hafta zarfında faali yet gösterememiştir. Yüzde yedi bu- çuk faizli Türk borcu tahvilleri haf- ta zarfında 19,22 liraya kadar yük- selmişken çumartesi günü 19,15 Ii rada kapandılar. Yalnız dahili istikraz kâğıdları- mız üzerine istekli muameleler cere- yan etmektedir. İkramiyeli Ergani tahvilleri 96 da, Sivas - Erzurum da 99,75 lirada kal- dılar, Anadolu grupu fiatleri şunlardır; Hisse senedleri 24,85 lira “Tahviller 41,05 lira Mümessiller 34,70 lira Bunlar meyanında yalnız tahville- rin 10 kuruş kadar bir tereffü gös- termesi, önümüzdeki ây iptidasında kupon vadesinin hulül edeceğinden ileri gelmektedir. Merkez bankaları hafta zarfında bir buçuk lira kaybederek 101 lirada kaldılar. Türkiye İş bankasının na- ma muhatrer aksiyonları 10 Jira; hamiline muharrer olanlar 10,10 Jira etmektedir. Aslan Çimento hafta zarfında 9,05 liraya kadar yükselmişken cumarte- si günü 8,85 lirada kaldı. Diğer endüstriyel kâğıdlar aşağı yukarı geçen haftaki fiatlerini mu- hafaza etmektedirler, ta 12 lira; İttihadı Mili 21/75 Jira; Terkos 6,35 lira; Üsküdar - Kadıköy su şirketi 2,75 lira; Bomonti 7,50 li- İ ra; İttihad Değirmencilik 11 ira; Şark Değirmencilik 0,85 lira; Tele- fon 8,40 lira; Şirketi Hayriye 19 lira; Şirketi Hayriye temettü hissesi 13 Jira; İstanbul Kasablar Şirketi 12 li- ra; Omnlum 0,85 lira; Şark Fcza Deposu 2,60 llra. Türk altını fiati 10,25 kuruşla sa- bittir, Gayri mübadil bonoları 10 para daha kaybederek 8,25 kuruşta kal. mışlardır. Mısır Kredi Fonsiye fiatlerinde de- gişiklik yoktur. 1903 tertibi 103 lira 1911 tertibi 93,50 lira ediyor. Bu akşam Nöbetçi eczaneler Şişli: Osmanbeyde Şark Merkez, Taksim: İstiklâl caddesinde Kemal Rebul, Beyoğlu! Tünelde Matkoriç, Yüksekkaldırımda Vinkopulo, Galata: Topçular caddesinde Merkez, Kasım- paşa: Vasıf, Hasköy: Halictoğlunda Barbut, #minönü: Salih Necati, Fa- tib: Hamdi, Karagümrük: Ahmed Suad, Bakırköy; Merkez, Sarıyer: Os- man, Aksaray: Etem Pertev, Peşik- taş: Vidin, Fener; Vitali, Kumkapı: Belkin, Küçükpazar: Yorgi, Samatya: Kotamustafapaşada Rıdvan, Alem- dar: Divanyolunda Esad, Şehremini; Kadıköy: Pazaryo- Yeniköy, Emirgân, Rumelihisarı, Or- taköy, Arnavutköy, Bebek, Beykoz, Anadoluhlisarını Nafia Vekâletinden Açık bulunan Ressamlıklar için Ankarada Sular umum müdürlüğü merke. sinde ve İstönbil Kafta müdürlüğünde 28/9/938 tarihine rastlayan çarşam- ba günü imtitan yapılacaktır. Taliplerin imtihanlara iştirak etmek üzere vesikalarile beraber vekâlete müracaatları ilân olunur. (3855) (6690) Devlet hava yolları umum müdürlüğünden Sihhiye otomobili Yangın otomobili tayyare meydanlarına mahsus Silindir ve traktör Yolcu otobüsü alınacak “Tayyare meydanlarımız için yukarda yazıl vasıtaların en modem sİs- temleri satın ajmacağından slâkadarların bu husustaki tekliflerini 20 birinci teşrin 938 tarihine kadar idaremize gön dermeleri ilân olunur, (6616) Tramvay 11,75 lira; Umum Sigor- | Bugün: M Hint Mezarı y Mihracenin Gözdesi Türkçe sözlü ve Şark Müzikli Büyük Film 2 devre 24 kısım birden Bu fedakârlığa rağmen fiatlarda zam yoktur. Bugün malinelerden itibaren ALKAZAR Sineması mevsimin en büyük filmine başlıyor. ZORO KAMGILI SUVARI 2 devre tekmili birden Amerikalılarla Meksikalılar ara- sında senelerce cereyan eden büyük macera filmi, SHIRLEY TEMPL Sevdiği ve tercih ettiği SARAY Sinemasına geliyor. Sinemanın Muazzam İki İsmi: GRETA BO CHARLES Tarihin en müessir aşk macerasını ERTUĞRUL SADİ TEK TİYATROSU Bu gece (Suadiye - Şenyo!) da Yarın gece p Taksim (Altıntepe) de Büyük Müsamere GIORGIO MANDEL Türk Ticaretevi İstiklâl caddesinde 350 numaralı mağazaya nakletliğini bildirir ve sa- yın müş 27 Eylül 1938 Çarşamba günü öğleden sonra yapı- lacak küşat resminde huzurlariyle Adres tebdili için yirmi beş kuruşluk pul lâzımdır. KR. 1009 1146 603 925 1200 va, 413 5491206 1528 1801 1933 İdarehane; Babıili elvarı Acımuslük * sokak No, 13 4 Bakırköy Halkevi Başkanlığından: Dil bayramı 26/9/1988 pazartesi günü saat 2) de Evimiz salonunda kullanaca- ından Evimiz üyelerile sayın halkımı- zın teşrifleri rica olunur. Program: 1 — Kurultay marşı, 2 — Konferans: Öğretmen bay Mitat Sadul- lah Sander tarafından, 3 — Şiir; İlhan Kıvanç, 4 — Konser, Sineması BÜYÜK FİLMLER serisine M E L E K başlıyor. ŞAHESERLER serisinin birincisi önümüzdeki ÇARŞAMBA akşamı NAPOLİ ŞARKICISI JAN KİEPURA ve Metropdilen operiin GLADİES SWARTHOUT meşhur Yıldızı Nefis ve görülmemiş derecede güzel bir film Baş rollerde : Devlet Demiryolları ve Limanları İşletme Umum İdaresi İlânları Ankâra İstasyonunda yapılacak devlet demiryolları umumi idare binası inşaalı kapalı zarf usulile ve vahit İlat üzerinden eksiltmeye konmuştur. 1 — Bu inşaatın muhammen bedeli 1,000,000 liradır. 2 — İstekliler bu işe ait şartname ve sair evrakı Devlet demir yollarına Ankara ve Sirkeci veznelerinden 50 lira mukabilinde alabilirler. 3 — Eksillme 26/10,938 tarihinde çarşamba günü saat 15 de Ankarada Devlet demir yolları Yol dairesinde toplanacak merkez birinci komisyonca ya- pılacaktır, 4 — Eksiitmeye girebilmek için isteklilerin teklif mektubu (le birlikte aşa- ğada yazılı teminat ve vesaiki ayni gün saat 11 e kadar komisyon re'sliğine tey- | di etmiş ölmaları Lizımdır. a — 2390 sayılı kanun ahkâmına uygun 43 750 lirahk muvakkat teminat, b — Bu kanunun tayin ettiği vesikalar e — Bu gibi inşaat işlerinden en az 400 000 lira kıymetinde bir inşaatı mu» vaffakıyetle başarnış olduğuna dair vesika, d — Nafıa vekâletinden musaddak ehliyet vesikası, Ehliyet vesikası müamelesi için vakit zayi etmeden tahriren Nafia vekâ- letine müracaat edilmesi. (3900) (6751) * | Muhammen bedeli 21950 lira olan 1000 adet deri palto 11/10/9383 salı gü- nü saat 15 de kapalı zarf usulü ile Ankarada idare binasında salın âlınacktır. Bu işe girmek isteyerlerin 1646,25 liralık muvakkat teminat ile kanunun tayin ettiği vesikaları ve tekliflerini aynı gün saat 14 de kadar komisyon reis- liğine vermeleri kizımdır. Şartnameler parasız olarak Ankarada Malzeme dairesinden, Haydarpaşa. da Tesellüm ve Sevk şefliğinden dağıtılacaktır. (6747) istanbul belediyesi ilânları Beyoğlu belediye dalresinden: Dolapdere mahallesinin Vişne sokağında 2 No, lu hârap evin bir hafta zarfında ref'i mahzuru için yapılan araştırmada gâhipleri bulunmadığından ihtarname tebliği makamına kaim olmak üzere ilân olunur. (6129) | “İstanbul Defterdarlığından: | Sirkecide Hocapaşa mahallesinin Hildavendigâr caddesinde kâin 38,40, 42 No. li Karesi otelile' altındaki dükkânların dörtte bir payının yetmiş ikide on İ dört payı parası peşin ve sırf nakit verilmek ve bu hisseye ait vakıf taviz bedeli İ ile sair masarifi alıcıya ait olmak şartile muhammen 700 yedi yüz lira üzerin- İ den açık arttırma usulile satılacaktır. İsteklilerin 3/10/9383 pazartesi günü saat on dörtte yüzde 7,5 pey akçasile Milli Emlâk Müdürlüğünde toplanan komis- yona gelmeleri. (I.İ) (6534) Devlet Basımevi direktörlüğünden: Kültür Bakanlığı tarafından neşredilen Lise ders kitaplarının basım işle- ri bitirilerek bugünden Itibaren Çemberlitaşta «Kültür Bakanlığı Yayınevinde» satışına başlanmış olduğu bildirilir. (6832) Türkkuşu Genel Direktörlüğünden : Türkkuşu teşkilâtında motorlu ve motorsüz tayyareler üzerinde öğretmen olarak çalışmak maksadile yetiştirilecek 15 gence ihtiyaç vardır. Aranan belli başlı şartlar şunlardır; 1 — Türk «soyundanı olmak 2 — Iyi hâl ve şöhret sahibi bulunmak. 3 — Sağlık durumu tayyareci olma ga elverişli olmak. 4 — Boyu, 1,55 den aşağı olmamak. 5 — En az lisenin onuncu Sınıfını bitirmiş olmak. 6 — En az 18, en çok 22 yaşında olmak 7 — İki vesika fotoğrafı ibraz etmek Öğretmen namzedi olmak üzere alınacak gençlerden Türkkuşu teşkilâtın- da uçuculuk öğrenmiş bulunan plânörcülük B veya C brövelerile işe başladık- ları tarihten, hiç uçmamış bulunanlara da plânörcülük B brövesi aldıkları ta- rihten itibaren nizamnen.€ iucibince yatmak, yemek ve giyim masrafları Türkkuşuna ald olmax üzene ayda lise 10 tahsilini görmüşlere 25, liseyi bitir- miş olanlara 30 lira ücret verilecektir. n Gelecek seneler içinde uçuculuk kudretlerinin artış derecelerine göre gö- recekleri zamlar hususi bir talimatla te sbit edilmiş bulunmaktadır. Türkku. şuna bu suretle seçileceklerin muavini oluncaya kadar, normal ola- Tak beş sene evlenmemeyi ve hususi bir taahhütnameyi imza ederek Türkku- şunun vereceği vazifeleri on sene müddetle görmeği kabul ve taahhüt etmesi m hususlar hakkında fazla tafsilât almak İsteyenler Türkkuşu Talim ter- biye bürosu direktörlüğüne doğrudan doğruya şubeden veya yazı ile müracaat e muamelesine Cümhuriyet Bayramına kadar devam olunacağından müracaatların bu tarihe kadar yapılması şarttır. 6134) Gümrük muhafaza genel komutanlığı Istanbul satınalma komisyonundan: 1 — Gümrük muhafaza eratı için 3186 çift avcı yemenisinin 3/10/938 pas zartesi günü saat ilde kapalı zarfla eksiltmesi yapılacaktır. 2 — TTasınlanan tutarı 7965 lira v2 ilk teminatı 598 liradır. 3 — Şartname ve evsafı komisyondadır görülebilir. 4 — İstekillerin o gün eksiltme saatinden bir saat evveline kadar 2400 sayılı kanunun 32 inci maddesi hükmüne göre hazırlıyacakları teklif mektup- larını Galata Eski ithalât gümrüğü binasındaki komisyona vermeleri. (6437), |