27 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

27 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

p — ——— AKŞA Bene 21 — No. 7166 — Piati her yerde 5 kuruş Hitler diyor ki: “Bütün dünyaya karşı harbetmeğe hazırız Talebimden vaz geçmiyorum cumartesi günü 20 senelik facia nihayet bulacaktır,, B. Hitler ilâve ediyor: “Sabrım tükendi, kararımızı verdik.Bay Benes düşünsün,, B. Göbels de Hitlere hitab ederek dedi ki: “Bizde 1918 deki hal! SALI 77 Eylül 1938 ——— görülmiyecektir. Alman milleti emrini bekliyor. Zafer senindir, Berlin 26 — B. Hitler beklenen si- yasi ve Saat dokuzda Spor #aruj miştir. Evvelâ Propaganda Nazırı B. is, B. Hitlere hitaben bir nutuk Alman müiletine itimad , milletin de kendisine itimad ettiğini ve hiç bir tehdid ve t 1 ları sarsıl vaz geçiremiyeceğini söyle- naz hakla. rından miştir. B. Hitlerin nutku B. Hitler alkı ak ezcüm- Bunda sonra le demişti — Nürnbergde istediğim (şeyleri bugün tekrar ediyorum. Fakat bu de- bütün Alman milletidir. Bu sözlerim üzerine fu söz söyliyen Führer değil, dünyada milyonlarca adamı harekete getiren bir kelime yardır ki, oda (Benes) dir. Bugün Çekoslovakya yok, yalnız Benes vardır. Bizim arzu- muz Almanları kurtarmaktır. Başka milletleri Benes gibi tazyike ihtiya- cımız yoktur. Mefküremiz harici si- yasetimizi tahdid eder. Tesadüfe bağlı olan hadiselerle meşgul olamayız. Mefküremiz de Alman milletini is- tihdaf eder. Milletlerin kendi mukadderatlarına hâkim olmaları si Almanlara şa- mil olmak lâzimgelirken, bu hususta, Almanlara ihanet. edilmiştir, Milleti- mizin silâhları alındıktan ik edildiğini bilirsiniz. bugün büyüyerek o tazyik- uş is, onu kendi Fakat bizim kendi kuvvetimize gü- venmemiz başka milletleri tehdid et- ! mek istediğimize delâlet etmez. Yal- nız beynelmilel bir menfaatperestler grupu milletleri birbirlerine karşı teşvik ve tahrik ediyor. Teslihatın tahdidi Ben teslihatın tahdidini teklif et- EMbülkirsntlerz Iyi üçüncü mevkiler Bu önümüzdeki dört sene içinde nakil vasıtalarımızı iyiden tyiye yola sokacağımız, Başvekilin son beyana- tından anlaşılıyor. Yeni vapurlar, ye- ni vagonlar alınacak Şimdiye kadar, bilhassa vapurculu- gumuzda birinci mevkilerin tanzimi İşi başarılmıştır. İkinci, hele üçüncü yolcu Bundan et sarfetm cüler öyle mükemmel olmalı ilerle aradaki Jark, an- cak renkten, belki de biraz yumuşak” liktan ibaret kalmalı. B. Hitlerin nutkundan mühim parçalar üirnbergde istediğim şeyleri tekrar ediyorum. Fakat bu defa söz söyliyen Führer değil bütün Alman milletidir. Bu benim #on arazi tâlebimdir. Bu talebimden müsaadekârlıkta bu- lunmama imkân yoktur. Sabrım tükenmiştir. Boş lâfların zamanı geç- miştir, 1 teşrinievvelde 20 senelik facia nihayet bulacaktır, Benes Almanların mahyını istiyor. Çünkü arkasında İngiltere ile Fran- sa var zannediyor. Bütün dünyaya karşı gelmeğe, harbetmeğe hazırız. Öyle bir hava kuyvetimiz var ki dünyaya meydan ol bilir. Garb memleketlerile hiç bir alâkamız yoktur. Onlardan hiç bir şey istemiyoruz. yor da 10 milyon Almânla birleşmemizi haksız bu- luyor? Bildiğim bir şey varsa sabrımın tükenmiş olmasıdıf, Boş Sözlere şerbetliyiz. Biz, kararımızı verdik artık, Bencs düşünsün. Fransa nasıl Beklenen siyasi mühim nutkunu söyliyen B. Hitler ,... tim. Bu hususta müsavat gözetilme- sini istedim. Son mitralyöze varındı ya kadar silâhların terkine razıyım, dedim. Kimse dinlemedi. Almanya, âskerlerini 200 bine kadar indirmeğe hazırdır, dedim. Bunu da kabul et- mediler, Bomba tayyarelerinin ve hat- tü bütün harb fayyarelerinin, ağır topların terki teslihata dahil olması- nı İstedim, reddolundu. Hava kuv- vetlerinin, zehirli gazların kaldırı! masını teklif ettim, reddettiler, Hiç olmazsa en ağır topların kaldırılma. sına muvafakat edelim dedim, bunu da istemediler, Harbetmeğe hazır İki sene bu vadide çalıştıktan sonra | her taraftan red görünce © zaman Alman ordusunu mükemmel bir hale | getirmek lâzimgeldiğine kani oldum. (Devamı 11 inci sahifede) Aksi soda... Telefon: Başmuharr Dün, ilk Dil kurultayının toplan- dığı yıldönümüne raslâdığı için Dİl bayramı yurdun her tarafında büyük tezahüratla kutlanmı pılan tes'id merasimi parlak olmuş- tur. Halkevlerinde Türk dili kurumu adına radyo ile saat 18 de vetilen İ söylev dinlendikten sonra törenlere Paris 26 — Fransız Daşvekiii ile Hariciye Nazırı, Londradan burayâ döndükten sonra kabine toplanmış ve. İngiliz Nazırlarile yapılan müza- kereler hakkında B. Daladier'nin ver- diği izahatı dinliyerek Londrada it- tihaz edilen kararları tasvip etmiştir. Fransız kabinesi Almanyanın son muhtırasında ileri sürülen talepleri kabul etmemeğe ve İngiliz - Fransız Memleke. | tin her tarafında Halkevlerinde ya- | Çekler mukavemete karar vermiş görünüyorlar 4 İşleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür; 20497 Dil bayramı parlak surette kutlandı Bütün Halievlerinde mühim nutuklar söy- lendi, konserler verildi, tenvirat yapıldı Eminönü Halkevinde dil bayramını kutlamadan bir intiba başlanmıştır. Bu törenlerde söz alan hatipler, Büyük Önder Atatürkün kudsal elile kurulan Türk dili kuru- munun altı yılı dolduran çalışmalar rının önemli noktalarını cânlandır- muışlar ve Türk dilinin yine Ulu Şefin işaret ve İrşadı altında geçirdiği bü- yük inkişafları anlatmışlardır. (Devamı 8 inc sakijede) Fransa ile İngiltere Alman taleblerini kabul etmiyor Ingiliz Başvekili, B. Hitlere dün | o hususi bir mektub gönderdi Fransa ile İngiltere Eski tekliflerinde israr ediyorlar. Fransa erkânı harbiye reisi Londraya gitti projesinde omünderiç fedakârlıklar dan fazla fedakârlıklar yapmâmağa karâr yermaşitir. Londra 26 — İngiliz ve Fransız si. yasi mahafili geçenlerde B. Hitlerin İngiliz Bâşvekili B” Çambörleyn va- sitasile Çekoslovakyaya tebliğ etmiş olduğu metalip muhtırasını hakkil bir ültimolom mddederek kabule şa- yan görmemektedir. Prag hükümeti de Alman muhtı- rasnın kabulü, o Çekoslovakyanın devlet sıfatlle hâkimiyetinden tama- mile feragat etmesi mânasını tazam- mun eder bir mahiyette telâkki edi- yor, B, Çambörleynin B. Hitlere hususi mektubu Londra 26 — İngiliz ve Fransız nâ zırları bu sabah sâat on buçukta Başvekâlet dairesinde tekrar topla- narak müzakerelerine devam etmiş- lerdir, Bu müzakereler netleesinde Fran- sız nazırları da muvafakatile İn- giliz Başvel B. Çambörleynin B. (Devami 11 inci sahifede) 3 ayda bir tekrar edilen Daimi foto gi: 1 İlle seçilim