27 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

27 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 © Pazarlıksız satış hakkında Ticaret odasında içtima Iç ticaret müdürü tacirlere ve ; esnafa mufassal malümat verdi #7 Eyiti 1938 — Ticaret odasındaki içtimada hazır bulunanlardan bir grup Pazarlık kanununun tatbiki hakkın- da bir fikir vermek için, dün Ticaret Odası salonunda bir toplantı yapılmış- tır. Bu toplantıya gelenlerin ekserisini küçük tüccar ve esnaf teşkil ediyordu. Oda umumi kâtip vekili B, Galip Bah- tiyar, toplantıya gelenlere iç ticaret işleri umum müdürü B. Mümtazın izahat vereceğini söylemiştir. B, Müm- taz, kürsüye çıkarak ezcümle demiş- tir ki; Pazarlık, alıcı ile satıcı arasında, hi- hayet emniyetsizliğin ifadesi gibi gö- rünmektedir. Acaba, cemiyetimizde böyle bir emniyetsizliğin mevcudiyeti için ciddi sebepler var mıdır? Biz zannediyoruz ki, ve bununla müste- rihiz ki, böyle sebepler yoktur, Alıcı ve satıcı arasında hakikaten emniyot- sizliğe mahal bulunduğu için- değil, fakat menşei ne olursa olsun bir ke- re pazarlık âdeti memleketimize yer- leşmiş bulunduğundan dolayı ister istemez ve çok defa istemiyerek yapil- maktadır.» B. Mümtaz, bunlardan bahsettik- ten sonra, pazarlığın Türk ananesin- de mevcud olmadığını, tarihi izahlar yapmak suretile anlatmış, kanunun tatbiki etrafındaki izahatına devam etmiştir: «— Pazrlıksız satışta, perakende fi- âtler, etiketler koymak suretile ilân olunacaktır. Pazarlıksız satış demek, işte böyle etiketle ilân olunan fiatler- den ne daha ucuz, ne de daha fazla. ya mal satmamak demektir. Bunun aksini yapanlar, yani ya etiket koymi- yan yahut ta etiket koymalarına rağ- men pazarlık yapanlar kanunda ya- yılı cezalarla cezalandırılır. Bu ceza ar içinde, para cezasından, dükkân kapatılmasından başka, kapatılan dükânlar üzerine lâvhalar asılarak süçlünun kanuna aykırı hareket et- tiğinin ve halkı aldattığının teşhiri de vardır, Etiketlere yazılacak fiatlere ge- dince: Bu fiatler her salıcı bizzat kendisi ve dilediği gibi tayin edecektir. Binaenaleyh ayni cinsten ve ayni kıymette bir mala bir dükkânın elli kuruş, diğerinin 100 kuruşluk etiket koyması kâbildir. Buna kimse müda- hale etmiyecektir. Fakat satıcılar ara- sındaki rekabet te zaten bu flat far- kina dayanacaktır. Kimdaha ucuz, yani müşteri için elverişli fiat korsa iş yapacak odur, Ancak, bâzı madde- ler vardır ki onlara hükümetçe veya Belediyece âzami fiat konulmuştur. Bunların üzerine konulacak flatler, bittabi bu âzami flati geçemez. Me- selâ, sığır etinin âzami flati 35 kuruş ise, konulacak etikete hiçbir zaman 35 kuruştan fazla flat yazılamaz.» Dahili tesisat ve tezyinatile tamamile değişen ŞHIRLEY TEMPLE En güzel ve mükemmel & RADYO KRALİÇESİ Fransızca sözlü Pilmi ile SARAY Sinemasına GLORTA STUART ve RANDOLPH SCOTT ile beraber geliyor. Bu Film küçük ve büyüklerin filmidir. Ziraat Vekâletinden: Hayvan hastalıkları mücadelesindekullanılmak üzere kapalı zarf usulü ile | 12 kalem mualece ve fenni alet satın alınacaktır. 1 İstanbul Akşam neşriyatı: 18,30 Dans musikisi (plâk), 19: Konferans: Eminönü Halkevi namina, Elif Naci (Halk ve Resim), 1930: Karadeniz gecesi: Hü- seyin Dilâver, 19,555: Borsa haberleri, 20 Sant ayarı, Suzan ve arkadaşları tara- fından 'Türk musikisi ve halk şarkıları, 2040: Ajans haberleri, 2047: Ömer Rua Doğrul larafından arapca söylev, 21: San ayarı, Orkestra: 1 - Gregh: Nüvi aigeryen, 2 - Günke: Vali fantezi, 3 - Bindinp: Frühlingsxavsen, 2110: Cemal Kümül ve arkadaşları tarafından Türk musikisi ve balk şarkıları, 22,10: Hava raporu, 2213: Fastl saz heyeti: Okunyanlar: İbrahim Uygun, Al Bülbül, Belma. 2256: Son ha- berler ve ertesi günün programı, 23: Saat ayarı, İstiklâl marşı, Son. Avrupa istasyonları programı Saat 29 de Breslav 20,15 plâk neşriyatı — Danrig 20,15 orkestra ile hafif musiki — Frank- furt 2030 orkestra ile k'âsik parçalar — Hamburg (20 - 2045) flüt, viola ve ©r- kestra ile solist konseri: (Klâsik eser- ler) — Kolonya (20 - 20,50) plâkla opera parçaları — Mi h 20,15 orkestra İle ha- fif musiki t 1 2045 çingi 005 şarkı ve 2030 plâkla (Rimsky — Korsakow) un #emfonisi Plorans 2020 kuvartet, musikisi Ra Paris (20 - 2030) Fransız sonatları Stokholm 2030 şarkı Varşova (20 - 2020) şarkı ve 2030 gen musiki, Saat 21 Berlin 2116 dans musikisi — Breslav 2130 şimal bestekirlarının eserleri Danzig: Hafif müsikiye devam Deutschlands 21,10 İsveç ve Finlândiya bestekârlarının eserleri; Senfoniler ve ke- man, viyolensel ve orkestra konseri Frankfurt ve Kolmya 21,30 büyük dans akşamı — Hamburg ve Königsberg 2110 şarkı ve orkestra — Lelpzig 21 şarkı, pi- yano ve orkestra — Stuttgart 21 karışık musiki ve dans musikisi — Bordeaux ve Paris (Eiffel) 2130 orkestra konseri Budapeşte TI 21,25 plâk'neşriyatı — Bük- Tep 21,15 orkestra tarafından akşam kon- seri — Paris P.'T:'T, (e bon Rol Dago- bert) isimli musikili komedi Londra (Reg) (21 - 2249) Motart'ın eserleri piyano konsertosu ve ) — Radyo. Paris Atfranehie) isimli komedi #n 21,10 plâkla Rossini kan- rasburg (2130 - 22,30) öperek orkestrası pürçaları Sant 22 de Berlin saat 2230 n kadar dans musiki- sinin devamı — Breslar: Şimal bestekâr» larının eserlerine devam — Deutechlands İsveç ve Finlândiya bestekârlarının eser- İerine devam Frankfurt ve Kolonya: Dans musik devam — Hamburg ve elipzig 23,10 dans musikisi — Münih 2240 pihkia küçük konser — Stuttgart Bechubert'in Triosu Viyana 22 sen- fonlk Okonser: Berliüz'un oeseri ve (Tschalkowsky) nin beşinci senfonisi — Athione (2230 - 7330) şen sant — Bor- denux ve Paris (Eiffel): Konsere devam — Bükreş 2220 akşam konseri ve 2245 bir gazinodan naklen konser — Milâno 23 (Beethoven) in (Fidello) opera — Pa- TİS P. 'T, T. musikili komediye devam — Paste Parisien 22 (Escales) isimli tiyat- ro — Varşova 22,10 bando muzikası ve (2256 - 24) oda musikisi: Padereweky ve Zelensky'nin eserleri Radyo Pari; Komediye devam Strasburg operet parçalari ve piyano ve (2230 - 2340) konser. Saat 23 de Danzig ve Viyana 2330 Kolenyadan haklen dans musikisi — Stuttgart 2370 salon orkestrası ve harp tarafından ka- rışık musiki Deutsehlands (2330 - 2345) küçük gece konseri: (Lange) nin Kenteti — Diğer Alman istasyonları Ham- burgdan naklen 2340 dan itibaren ks- rışık musiki ve dans — Budapeşte '23 konser — Bükreş gazinodan naklen kon- sere devam — Droltwich 2335 - 24,15 sen- fonik konser: R. Sirnuss'un eseri — Ko- penhag (23,15 - 24,15) Senfonik konser Mendelssohn, Wagner, List ve R Btrauss'un eserleri — Radyo Poris 3,15 oda musikisi — Paris P, 'T. T. musikili ko- mediye devam — Varşova: Oda musikisi- ne devam — Milâno devam. (Pidello) operasına Saat 24 den itibaren Deutsehlands (24 - 2445) senfonik or- kestra tarafından konser — Diğer Alman istasyonları saat 23 teki programlarına devam — Budapeşte 24,10 caz musikisi — Milâno: Fidello operasına devam sonra MELEK sineması Itfaiye Eminönünde 9 dükkânı yıkmağa başladı Yenicaminin sağ kısmını kapayan ada on güne kadar ortadan kaldırılacak Belediye, Eminönü istimlâk sahası dahilinde ve Yenicami helâsı sıra sında bulunan evkafı mazbutaya nid 9 dükkânm muamelelerinin ikmal edildiği için itfaiye vesalti marifetile yıktırmağa karar vermiş ve bir kaç gün evvel pazartesi sabahından iti- bâren binaların yıktırılacağım dükkân şağıllarına tebliğ etmişti. dün sabah itfaiye teşkilâtı bu dük- kânları yıkmağa başlamıştır. Bu yı- kılma işini bizzat itfaiye müdürü B, İhsan idare etmekle beraber imir müdürü B. İhsan da nezaret etmiş- tir. Bu 9 dükkânın yıkılması iki gün- de ikmal edilecektir, Dükkânların arka kısmında bulu- nan ve Eminönü meydanına bakan adadaki binaların çoğunun da istim- ik muameleleri tamamlanmıştır. Bunlar da arka taraftaki 9 dükkâ- nın yıktırılması bittikten sonra yine itfalye vesaitile yıktırıle ktır, Bu adâ- İnın sokak başındaki birinci binası hak- kında mal sahibile anlaşma yapıldı- ğından bu binanın etrafı da tahta- perde ile çevrilmiştir. Bu binanın 36 bin liradan ibaret olan istimlâk pa- rası Nafia Vekâletinden istendiğin- den, para gelip de ferağ muamelesi to- kemmül ettikten sonra bu binada hemen yıktırılacaktır. Balıkpazarı caddesindeki binalara gelince: Balıkpazarı caddesi - bir kaç b gün evvel - belediye tarafından gelip geçme menedilmek suretile kapatıl- mış ve kaldırımları da sökülmüş ol- duğu için bu caddedeki binalar da boşaltılmıştır. Bu binaların yıktın. mağa başlanması için çoğunun mah- kemeye intikal eden vaziyetleri hak- kında mahkemeden bir karar almak lâzımgelmektedir. Bundan başka Balıkpazarı cadde- sinin - Eminönüne göre - sağ köşe- sindeki birinci binayı teşkil eden Canbazyan hanı, Valide hanile ya- nındaki diğer bir binanın evvelce yık- tırılmasından dolayı ortada kalmıştı. Bu binanın da islimlâk müamelesi dans — Paris P. T. T. musikili komediye devam — Viyana ve Saarbr. (1 - 4) ge- ce musikisi — Diğer Alman istasyonları Frankfurtlan nalen 1 den itibaren (Wag- ner ve A. Brvekner) in eserlerine tahsis edilen gece konseri, YARIN AKŞAM Pilhakika | dükkânları yıkıyor bitmiştir. Bir iki güne kadar yıktırr lacaktır. Eminönü hanı yanında bulunan Bektaş hanı da tamamile tahliye edildiğinden bu binada dünden iti- baren yıktırılmağa başlanmıştır. Bu hanın karşı tarafındaki adadaki yine evkafı mazbutaya aid Selânik bon- marşesi binasının 45 bin liradan İba- ret istimlâk bedeli de Nafla Vekâle- tinden istenmiştir. Bu bina İle yine evkafı mazbutadan olan ki daki Tek kollu Cemal gişesinin Yunduğu 9 bin lir ki bina ile yanındaki belediyı sucu dükkânı da paraları verildikten sönra İ yık B, Ekrem Sevoncan dün İtfz yıkmakla moşrul olduğu sahaya gitmiş ve yı- kılma (şile bir müddet meşgul ol- tur Belediye reis muavini nin İlk büyük Fransız Filmi Yanık gönüller JEAN GABİN - MİREİLLE BALİN & GIORGIO MANDEL Kürk ticaretevi İstiklâl caddesinde 350 numaralı mağazaya naklettiğini bildirir ve sa- yın müşterilerinin yarınki Çarşamba günü öğleden sonra yapılacak küşat resminde ohuzurlarile şeref verme- lerini diler. Açık teşekkür Cerrahpaşa ohastânesi göz profesörü İker Saimer ve bay İrfan ile asistan bay Mazharın gözlerime yapılan ameliyat esnasında göstermiş oldukları ihtimama ve bilhassa asistan bayan Mesmmerin bü- yük alâkasına sonsuz teşekkürlerini ale- nen bildirmeği bir borç addederim. P, T. 'T. fabrikası kasa mütehassısı İbrahim ERTUĞRUL SADİ TEK TİYATROSU Bu gece (TAKSİM) Tiyatrosunda, Büyük Müsamere altın filmler serisine başlıyor NAPOLi ŞARKICISI Harikülâde zevkli — Eğlenceli bir mevzu ve NEFİS NAPOLİTEN şarkılar, zengin ve ihtişamlı sahneler — «ROMEO ve JÜLYET» operasının HERKESİN ZEVKLE GÖRECEĞİ en meşhur parçaları BİRŞAHESER film. Filmi yaratanlar: NEVYORK'un MEŞHUR METROPOLİTAN OPERASININ PRİMADONNASI GLADİES SWARTHOUT ve JEAN KİEPURA Muhammen fiat 13890 muvakkat teminat 1042 liradır. Münakasa 5/10/9338 tarihine müsâdif çarşamba günü saat 15 de vekâlet binasında satin âlma ko- misyonunda yapılacaktır. Alınacak mualece ve fenni âletin şartnamesi levazım müdürlüğünden pa- rasız olarak verilir. Taliplerin mezkür tarihte teminat mektuplarını ve 2490 im Konunun 2 ve 3 üç“ maddelerinde yazılı vesikalarını havi olan teklif zarf yi pi 4 de kadar satın rma komisyonu başkanlığına teslim etmeleri ve 0 de de komisyonda hari bulunmaları, (6546) i ed leyland ul deniz tiç Önümüzdeki Perşembe günü Akşamı P Ee K Sinemasında Hayatınızda hiç bir zaman gülmediğiniz kadar gülmeğe hazırlanın 3AHBAP ÇAVUŞLAR EĞLENİYOR Bu şaheser ancak bir cümle ile hülâsa edilebilir: «areti müdürlüğünden GAR Aksam wazetelerindeki Bavrak ilânı.