27 Eylül 1938 Tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

27 Eylül 1938 tarihli Ulus Gazetesi Sayfa 1

ua 1371 Salı Ulus Basımevi Çankırı caddesi, Ankara 2 7 Telgraf: Ulhus - Ankara EYLÜL TELEFON t l t 938 Haraakaryir — Yazr İşleri 5 KURUŞ W M.nbı.ı müdürü 10651 Tdare 10601063 | a | ADIMIZ Hitler dün yeni AN DIMIZDIR EĞE'DE Z.DE_KİlOMEİİE Büyük bir röportaj Yazan : Samih Tiryakioğlu YAKINDA BAŞLIYORUZ. Çek hududunda dizi kol nizamında nobet bekliyen alman askerleri ORKUNÇ GÜN YAKLAŞIYOR Ilkteşrin'de ne olacaksa olacaktır! Cebren ve ya sulhen Almanya Südetlerin yaşadığı yerleri ilhak edecektir! Hitler, dünkü nutkunda Almanya'nın büyük askeri hazırlıklarından bahsetti ve dünyadan hiç bir korkusu olmadığını tekrar tekrar söyledi Berlin, 26 a.a. — D. N. B. Ajansı tebliğ ediyor : TEL A RE N Saat 20.15 de Hitler, daha 1933 den evel iktidara gelmek ii iin | TARAATTCUDUDIT KDNDKT YKDN DN NYAAADAADDADATDADTAADATAT DA DAI KADATAIIIT yaptığı mücadeleler arasında en buhranlı anlarda nutuklarını söylemiş olduğu spor sarayına gelmiştir. Spor sarayı dolup taşıyordu. Hitler coşkun nn)mnılı karşı - Tandı. Göbekls, toplantıyı açarak bu tarihi anda alman milletinin kitle halinde şefi etrafında toplandığını, şefin bu millete milletin ken- disine olan itimadı derecesinde kuvetle itimat edebileceğini söy -» Bunu müteakip Hitler kürsüye çıkmış ve aşağıdaki nutkunu söylemiştir v Alman muhtırası A. Ş. ESMER Çek - alman dâvasının halli için bir taraftan ingiliz ve fransız, diğer taraf- $an da alman tekliflerinin neşri üzeri - ne ihtilâfın mahiyeti tavazzul - etmiş - tir. Ajans haberlerine göre — Çokoslo- vakya hükümeti tarafından da kabul edilen ingiliz - fransız teklifi şu üç premsipe dayanmaktaydı: 1 — Nüfusunun yüzde elliden faz- last alman olan mintakaların plebisit la çekler arasında ahali mübadelesi ya- pılması. 3 — Yeni çekoslovak hudutlarının Almanya da dahil olduğu halde dev - letler tarafından garanti altınma alm- masi. İngiliz Başvekili Çemberleyn'in, Hitler'le yaptığı ilk mülâkattan sonra Londra'ya avdet ederek fransız Başve- ili ile görüşüp kararlaştırılan teklifin i buydu. Çekoslovakya da bu İngiltere ve Fransa'nın tazyiki altında kabul etti. Çemberleya, teklifi bamil olarak Godetberg'e vardığı za- man, Hitler'le yaptığı ilk mülâkatta bahis mevzuu olmryan yeni teklil n şısında kaldı. Bu çart altında ingiliz Başvekili, müzakereye devam etmek istememekle beraber, alman — teklifini Çekoslovakya'ya tevdi etmiye razı ol - du. Alman teklifinin hulâsası da şu- dur: 1 — Alman muhtırasına bir harita bağlanmıştır. Bu haritada kırmızı ve yeşil çizgi ile işaret edilmiş mıntaka - lar görünmektedir. Komızı çizgi ile gösterilen mıntakaların yüzde elliden ( Sonu 3. üncü sayfada) Geçen 22 şuhatta, Rayştag mebus- larının önünde, ilk defa olarak bir prensip talebini mevzuu bahsettim. Bu talep, hiç bir münakaşa götürmez ( Sonu 7. inci sayfada Fransa Cenevre'ye başvuracak Cenevre, 26 a. — Milletler Cemi yeti mahfillerinde, Almanya'nın Çe koslovak — topraklarına — tecavüz et- mesi takdirinde fransız hükümetinin milletler cemiyeti konseyine başvura- rak, kollektif emniyete dahil, ve âza devletlerin toprak bütünlüğünü temin eden pakt maddelerinin tatbikini is. tiyeceği söylenmektedir. Şimdiki halde Cenevre'de bulunan konsey âzaları, fransız hükümetinin berdar edilmişlerdir. Vaziyete göre, konseyin bu toplan. | tısı ya Cenevre'de, yahut Paris'te ola-| caktır. İNGİLTERE'DE SEFERBERLİK HAZIRLIKLARI Londra, 26 a.a. — Harbiye Nezareti, kara ordusuna mensup, sahillerin müdafaasına memur zabitleri ve askerleri silâh altına çağıran bir emirname neşretmiştir. Res - mi mahfillerde umumi bir seferberliğin bahis mevzuu olmadığı ve hava müdafaasına, tasrih edilmektedir. Seferberliğe alt diğer haberlerimiz 6. ncı saylfanuzdadır. l Dün Lonudlra'da askeri temoslar ya- pan fransız erkânı harbiye reisi General Gamlen Çekoslovakya tecavüze uğrarsa Fransa Çekoslovakya'nın yardımına koşacaktır İngillere ve Sovyetler Fransa tarafındadır Londra, 26 a.a. — Yarı resmi bir beyanatta, teyit edildiğine ;nre, İngiltere Başvekilinin bütün gayretine rağmen eğer Alman- ya'nın Çekoslovakya'ya karşı bir tecavüzü vaki olursa, bunun ant neticesi, Fransa'nın, Çekoslovakya'nın yardımıma koşması olacak ve İngiltere ile Sovyet Rusya hiç şüphesiz Fransa'nın tarafını il- tizam edecektir. Bu beyanatta ııınlır ilâve olunmaktadır : — Bu büyük faciayı önlemek için henüz vakit geçikmemiştir. Bütün milletlerin serbest müzakere tarikiyle bir hal suretine va - rılmasında israr edilmesi için de henüz vakit vardır. HAKATKDAKDAKDA III KONOUK KONUNY DYUNUUYUNUUUNUUDUUUUUDUNDTUYU YUDT Bütün noktalarda Fransa ile İngiltere arasında ' tam bir anlaşma vardır ! Londra, 26 a.a. — Fransız Nazırlarının otomobili dün Başve - kâlet binasının önüne geldiği zaman Vayt Hal'de kesif bir halk bu niyetiiden yarı resmi surctte hı—! kütlesi toplanmış bulunuyordu. Halkın bir kısmı fransız milli marşını söylemiş, diğer kısmı ise nazırları alkışlıyarak: “Çekos - lovakya'ya yardım ediniz.” diye bağırmıştır. Bu nümayişler esna- sında bazı müfritler bağırarak Çemberleyn'in aleyhinde bulun - muşlardır. ( Sonu 3. üncü sayfada) Ruzvelf'in mesajı Amerika — cumhurreisi Ruzvelt, Hitler, Beneş, Çemberlayn, Dala- diye'ye birer sulh mesajı gönder. miştir. Buna ait haberler 6. ncı sayfamızdadır. Musolini'nin nufku Musolini yeni bir nutuk — söyliye- rek çek meselesinden bahsetmiş- tir, Bu nutuk 6 ncı sayfamızdadır. l GT AÖ LARRAL B Ankara'nın gü zelleştirilmesi Hacettepe güzel bir park, Kale çamlık halini alacak Dünkü Belediye Medisi toplantısında - çok mühim kararlar verildi Ankara belediye meclisi dün saat 17.30 da B. Nevzat Tandoğan'ın reis- liğinde fevkalüde bir toplantı yap - | mıştır. Bu toplamtida gehrin dağmık- İtğr ve nüfusun artması dolaysiy- le önümüzdeki belediye — seçiminde reylerin bir günde sandığa atılması- na imkân görülmediğinden belediye kanununun 38 inci maddesi muti - bince reylerin toplanma müddeti tes- bit olunmuştur. Verilen karara göre reylerin top - lanmasr yedi gün devam edecek — ve son gün saat 18 de nihayet bulacak tır. Aynı toplantıda daha bir çok işler etrafında görüşmeler olmuş, ve bu münasebetle belediye reisi — azâlara dikkate değer izahat vermiştir. Gö - rüşülen işleri ve varılan kararları s- ra ile yazıyoruz: Büdecede münakale 938 belediye büdcesinde — görülen (Sonu 6. racı sayfada) Ankara Vüölisi ve Belediye Reisi B. Nevzat Tandoğan Dil Bayramı dün bütün yurtta tezahürlerle kutlandı Dil Bayramının altıncı yıldönümü, dün, yurdun her ta - rafında fevkâlâde tezahürlerle kutlanmış, bütün halkev - lerinde bu münasebetle nutuklar söylenmiş, müsamereler verilmiş, dil inkilâbının hedefi ve vardığı neticeler anla- tılmıştır. Ankara ve İstanbul radyoları saat 18 den itibaren İstan- bul'da Dil Kurumu Genel Sekreteri B. İbrahim Necmi Dil- men tarafından verilen konferansı neşretmiştir. Halk, halkevlerine ve büyük meydanlara konulan hoparlörlerden bu değerli konferansı alâka ile takip etmiştir. B. Ali Çelinkaya'nın' Ege mıntakasındaki tetkikleri İzmir, 26 (Husust muhabirimizden) Nafıa Vekilimiz B. Ali Çetinkaya be- raberinde Sular umum müdürü oldu- ğu halde bu gün Aziziye tüneline git- miş ve bu drada Menderes havzasın- daki sulama işlerini tetkik etmiştir. Vekil seyahatini Eğirdir'e kadar uza- tacak ve yarın (bugün) şehrimize dö- necektir. Bulgar Kıralı Belgrad'ta Belgrad, 26 aa — Bulgar kıralı Boris Sofya'ya giderken naip prensi ziyaret etmek üzere burada kalmıştır. Belediye seçimi Yarın namzetlerin yoklaması yapılacak Yeni belediye meclisine Cümhuri - yet Halk Partisi'nce namzet göste - rilecek olanlar hakkında parti nizam- namesi mucibince yapılması — iktiza eden yoklama yarmnki çarşamba günü Kızılay Cemiyeti Yenişehir'deki binasında toplanacak olan il ve ilçe yön kurullar azası tarafımdan yapı- lacaktır. Parti namzetleri ilân edildikten sonra seçime 1 birinciteşcinde baş - lanacak ve 7 birinciteşrin saat 18 de teyler tamamen verilmiş olacaktır.