28 Eylül 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

28 Eylül 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

2 ibasış A K > A M 2.basış Sene 21 — No, 7167 — Finti her yerde 5 kuruş ÇARŞAMBA 25 Eylül 193$ 'Telefon: Başmuharrir; 20565 — Yazı işleri: 20765 — İdare: 20681 — Müdür; 20497 Sulh için son bir teşebbüs : Çambörleyn, Daladye Mussolini yarın Fitlerle görüşecekler Almanya, Mussolini'nin tavassutu üzerine sefer- berliği 24 saat için tehir etmeği kabul etti Londra 28 — Sulhü korumak için yarın son bir teşeb büste bulunulacaktır. Ingiliz Başvekili B. Çambörleyn, Fransız Başvekili B. Daladier, Italyan Başvekili B. Mussolini yarın Almanyanın Munih şehrine giderek B. Hitlerle görüşeceklerdir. Ingiliz Başvekili bugün Avam Kamarasında beyanatta bulunarak vaziyeti anlatmış ve: “Son bir gayret olmak üzere Munih'e gitmeme müsaade etmenizi temenni ederim,, demiştir. Meclis bu beyanatı “Hayhay,, seslerile ve alkışlarla karşılamış, Pazartesi günü toplanmak üzere müzakereyi tatil etmiştir. Londra 28 — Royter ajansı tebliğ ediyor : Başvekil B. Çambörleyn, B. Mussolini'ye telgraf çekerek Alman seferberliğini durdurmak için tavassutta bulunmasını temenni etmiştir. İngilterenin-Roma sefiri -de-Jtalya' hariciye Nazırını ziyaretle bu temenniyi tekrar etmiştir. Bunun üzerine b. Mussolini B. Hitlere müracaat etmiştir. B. Hitler bu müracat üzerine seferberliğin 24 saat müddetle tehrini kabul etmiştir. İngiltere bir taraftan yeni ibtiyat tedbirleri alıyor Londradaki mektep talebesi uzaklara naklediliyor, polis izinleri kaldırıldı I mühendisler, mütehassıslar, deniz ihtiyatlari derhal kışlalarına iltihaka davet edilmişler- dir. İngilterenin şark sahillerinde tayyareler uçarak daima karakol vazifesini yapacaktır. Alman vapurları Londra 28 — Berlinden bu sabah alınan haberlere göre dışarida bulunan Alman va- purlarının derhal avdeti, Alman limanların- dan vapurların çıkmaması bildirilmiştir. B. Çambörleyn yalnız Çekler için harbe sürüklenemeyiz diyor Fakat her hangi bir millet dünyaya cebir ve kuvvet ile hâkim olmağa kalkışırsa ona karşı koyarım Londra 28 — İngiltere harp tehlikesine karşı ihtiyat tedbirleri almaktadır. Londrada bulunan bütün mektep talebesi muallimlerile birlikte Londradan yüzlerce mil uzağa nak- ledilmektedir. Talebeden bir kısmı dün git- miştir. Bir kısmı da bugün hareket etmiştir. Posta idaresi şifreli tüccar telgraflarıni yasak etmiş, şifrelerin anahtarlarını istemiş- Ir. Londra 28 — Kral dört emirname imza- lamıştır. Bu emirname ile ihtiyat zabitleri, İ Londra 21 (A.A.) — Başvekil Çam- börleyn, bu akşam saat 20 de radyo ile | perler kazmamız, gaz maskeleri tak- | © «Çek hükümelinin Alman muh maniz hakikaten çok garip bir > | sebeblerini pekâlâ anlıyorum. Hit İerie yapığım konuşmalardan onra aslZ göz! Çambörleyn, sözlerine dey vam vii | | rek demiştir ki: i "bir memlekette «Bizden “uz: kan bir kavgadan dolayı bizim si (Devamı 6 ncı sahifede) | tırasındaki şarlları kabul edememesi | | karadan, denizden ve havadan se- | intiba, dur ki, eğer bi İ ” yle EK eği bime © bire | iskele işaretlerini gösteren renkli ışık- B. Ruzvelt B. Hitlere yeni bir mesaj gönderdi Vaşington 28 — Amerikâ cumhur. reisi B. Ruzvelt dün B. Hitlere müsta- cel bir mesaj daha göndermiştir. B. Ruzvelt bu rnesajındâ diyor ki: «Cevabınızı aldım, Avrupada bir harp çıkmasından doğacak feci neti. celer hakkındaki fikirlerime iştirak edeceğinizden emin bulunuyorum. Bugün mevzuu bahsolan mazide ya- pilan hatâlar ve haksızlıklar hakkın- da bir hüküm vermek değil, bugünkü ve yarınki dünyanın mukadderatıdır.» B. Ruzvelt, sulhu korumak hakkın | daki temennilerini tekrarladıktan sonra ihtilâfın sulhen halli için Çe- kaslovak meselesinde doğrudan doğ- Tüya alâkadar devletler arasında der- hal bir konferansın toplanmasını tek- Mf etmektedir. Fransız Başvekili nutuk söyliyecek Fransanın Berlin sefiri B, Hitlerle bir saat görüştü Paris 28 — Fransız Başvekili B. Daladier bu akşam Paris saatile sa- at yedide radyoda bir nutuk söyliye. cektir. Berlin 28 — Fransanın Berlin sefi- ri bugün B. Hitleri ziyaret ederek bir saat görüşmüştür. B. Hitler İngiliz gelirini de kabul ederek görüsmü tür, Barbaros türbesinde dün büyük merasim yapıldı Söylenilen nutuklarda büyük türk denizcisi hürmetle anıldı Büyük 'Türk denizcisi Barbarosun Beşiktaştaki mütevazı türbesi önün- de dün büyük merasim yapıldı. Bu merasimde Barburosun (çocukları, büyük 'Türk kahramanının ruhunu lâmladılar. Barbarosun kapısında, sancak ve lar yanan türbesi önünde yedek su- bay, üniversite, deniz harp mektebi, yüksek deniz ticaret mektebi, kız ve erkek liseleri, orta mektepler, deniz gedikli ebi, Denizbank çırak” mektebi i, izciler, deniz ta Xm taburu, bir piyade taburu, deniz. bank Dok amelesi, Parti teşekkülle- ri ve binlerce halk toplanmıştı. (Devamı 4 üncü sahifede)